skinnflådd rumpa!!
_0603 Marsbarn
  1. Medlem sedan
    Feb 2000
    #1

    skinnflådd rumpa!!

    Fattar inte vad som hänt. Gustav hade samma vanliga typ av tygisar på sig som alltid i går och vi byter minst varannan timme när vi är hemma. ca 30 minuter efter byte började han bli otroligt gnällig, kollade om han bajsat men nej och tänkte därefter inte på något samband mellan gnäll=blöja.

    Efter någon timme gick vi alltå och bytte och hela hans rumpa var skinnflådd. Allt det yttersta lagret hud var avskalat och på vissa ställen hade huden spruckit och han blödde så pass att det var blod i blöjan. Tvättade nogrannt, torkade ännu nogrannare, på med ett tjockt lager Inotyl och hade engångsblöja resten av dagen som vi bytte vid minsta kissning. Nu på morgonen har såren spruckit upp ännu mer och han gråter om jag bär honom så att jag kommer åt hans lilla söta rumpa.

    Vad i helsike skall jag göra?! Har ni några tips?
  2. 1
    skinnflådd rumpa!! Fattar inte vad som hänt. Gustav hade samma vanliga typ av tygisar på sig som alltid i går och vi byter minst varannan timme när vi är hemma. ca 30 minuter efter byte började han bli otroligt gnällig, kollade om han bajsat men nej och tänkte därefter inte på något samband mellan gnäll=blöja.

    Efter någon timme gick vi alltå och bytte och hela hans rumpa var skinnflådd. Allt det yttersta lagret hud var avskalat och på vissa ställen hade huden spruckit och han blödde så pass att det var blod i blöjan. Tvättade nogrannt, torkade ännu nogrannare, på med ett tjockt lager Inotyl och hade engångsblöja resten av dagen som vi bytte vid minsta kissning. Nu på morgonen har såren spruckit upp ännu mer och han gråter om jag bär honom så att jag kommer åt hans lilla söta rumpa.

    Vad i helsike skall jag göra?! Har ni några tips?
  3. Medlem sedan
    Feb 2000
    #2
    har förresten provar att vara barrumpad också men det gick inte alls. Han skrek om han råkade sätta sig.
  4. 2
    har förresten provar att vara barrumpad också men det gick inte alls. Han skrek om han råkade sätta sig.
  5. Medlem sedan
    Feb 2002
    #3
    Åh stackars liten!

    Mina tips (förutom det du redan gör då): Inget vatten på rumpan! Bara ren natrulig vegitabilisk olja på en mjuk papperslapp eller flanelltvättlapp. Mycket inotyol och engångsblöja eller vikblöja (eller annan bomullsblöja). Inga pockets eller fleece... När det börjar bli bättre, köp gärna silkesinlägg om ni inte redan har det. Byt vid minsta kissning. Använd gärna ullbrallor som luftar mer än PUL.

    Har han ätit nåt starkt, som citrusfrukter eller nåt? Det kan ju göra urinen mer frätande. eller är han sjuk i övrigt?
  6. 3
    Åh stackars liten!

    Mina tips (förutom det du redan gör då): Inget vatten på rumpan! Bara ren natrulig vegitabilisk olja på en mjuk papperslapp eller flanelltvättlapp. Mycket inotyol och engångsblöja eller vikblöja (eller annan bomullsblöja). Inga pockets eller fleece... När det börjar bli bättre, köp gärna silkesinlägg om ni inte redan har det. Byt vid minsta kissning. Använd gärna ullbrallor som luftar mer än PUL.

    Har han ätit nåt starkt, som citrusfrukter eller nåt? Det kan ju göra urinen mer frätande. eller är han sjuk i övrigt?
  7. Medlem sedan
    Feb 2000
    #4
    ja idag har vi tvättat med olivolja och smörjt smörjt smörjt och luftat när han ligger på skötbordet. Har silkesinlägg så de skall jag köra med sedan och som du säger, bara vikisar och ullbyxa ett tag frammåt.

    Han är rätt förkyld just nu, kan det vara det som spökar? är ju van vid att hans rara lilla gump tål det mesta så jag blev verkligen helt ställd när jag såg hur han såg ut. Och han ju uppenbart så ont också. Funderar nästan på att ge Alvedon trots att jagi nte brukar ge om han inte har jättehög feber eller så.
  8. 4
    ja idag har vi tvättat med olivolja och smörjt smörjt smörjt och luftat när han ligger på skötbordet. Har silkesinlägg så de skall jag köra med sedan och som du säger, bara vikisar och ullbyxa ett tag frammåt.

    Han är rätt förkyld just nu, kan det vara det som spökar? är ju van vid att hans rara lilla gump tål det mesta så jag blev verkligen helt ställd när jag såg hur han såg ut. Och han ju uppenbart så ont också. Funderar nästan på att ge Alvedon trots att jagi nte brukar ge om han inte har jättehög feber eller så.
  9. Medlem sedan
    Jun 2003
    #5

    stackars!

    Lille gubben då.. usch så tråkigt! Det kan ju vara urinen eller du har händelsevis inte bytt tvättmedel, råkat haft i sköjmedel eller tvättat något ovanligt i maskinen innan? Otur är väl ditt mellannamn vännen? Det är ingen vovve som varit och "tvättat" av honom måtro?
    Stackars lille super G. Alven har bra tips. Mina barn har aldrig tålt krämer så jag har aldrig smörjt dem. De få gr jag har smörjt med olja tycker jag nästan det blev värre.. men jag tål ju inte heller olja på handryggen eller i ansiktet om det ligger kvar.
    Jag tycker absolut du ska ge lite alvedon (och som varghundar och småbarn så räcker kanske halv dos). Kram till Gustav! Hoppas han snart mår bättre!
    ~ Tindra 2003 ~
    ~ Eli 2006 ~
    ~ bonusen Alvar 2006 ~
    ~ Tilde 2010 ~

    I wish I was a glow worm
    A glow worm´s never glum
    `Cos how can you be grumpy
    When the sun shines out you bum
  10. 5
    stackars! Lille gubben då.. usch så tråkigt! Det kan ju vara urinen eller du har händelsevis inte bytt tvättmedel, råkat haft i sköjmedel eller tvättat något ovanligt i maskinen innan? Otur är väl ditt mellannamn vännen? Det är ingen vovve som varit och "tvättat" av honom måtro?
    Stackars lille super G. Alven har bra tips. Mina barn har aldrig tålt krämer så jag har aldrig smörjt dem. De få gr jag har smörjt med olja tycker jag nästan det blev värre.. men jag tål ju inte heller olja på handryggen eller i ansiktet om det ligger kvar.
    Jag tycker absolut du ska ge lite alvedon (och som varghundar och småbarn så räcker kanske halv dos). Kram till Gustav! Hoppas han snart mår bättre!
  11. Medlem sedan
    Feb 2000
    #6
    Nu har jag ringt MVC, VC och sjukvårdsupplysningen om det skulle kunna vara svamp vilket jag fick tips om på en annan sida men de trodde inte det. De gissade på extra frätande urin iom jätteförkylning.

    VI har samma tvättmedel som innan, kör med pyttemängd, inget sköljmedel i tvättarna innan heller och ingen hund som har tvättat lite extra...

    Gustav har ju tålt "allt" innan när det gäller rumpan. De få gånger han har varit röd har jag smörjt lite och låtit honom gå byxlös någon timme senare har han varit som ny. Men nu, hujeda mig!

    Alvedon supp serverad till barnet. har kvar av de som är upp till 10 kilo. De räcker gott fortfarande tycker jag.

    ja, vi får väl se hur det går i helgen. Annars blir det doktortitt.
  12. 6
    Nu har jag ringt MVC, VC och sjukvårdsupplysningen om det skulle kunna vara svamp vilket jag fick tips om på en annan sida men de trodde inte det. De gissade på extra frätande urin iom jätteförkylning.

    VI har samma tvättmedel som innan, kör med pyttemängd, inget sköljmedel i tvättarna innan heller och ingen hund som har tvättat lite extra...

    Gustav har ju tålt "allt" innan när det gäller rumpan. De få gånger han har varit röd har jag smörjt lite och låtit honom gå byxlös någon timme senare har han varit som ny. Men nu, hujeda mig!

    Alvedon supp serverad till barnet. har kvar av de som är upp till 10 kilo. De räcker gott fortfarande tycker jag.

    ja, vi får väl se hur det går i helgen. Annars blir det doktortitt.
  13. Medlem sedan
    Sep 2005
    #7
    Hua, inge roligt, stackarn. Saga har oxå blitt så nån gång o grät varje gång man bytte blöja. Hoppas att det blir bra fort.
  14. 7
    Hua, inge roligt, stackarn. Saga har oxå blitt så nån gång o grät varje gång man bytte blöja. Hoppas att det blir bra fort.
  15. Medlem sedan
    Jul 2005
    #8
    nej usch vad jag tycker synd om han bellahade problem med rumpan ett tag fast mellan skinkorna, hon blödde tom ur såren. det tog ett par dgr o få bort det men tog jätte mkt zinksalva i jätte feta laget och bytte jätte ofta. sen har jag en special kräm hemmasom är för exema igentligen på recept som e toppen, fått av syrran ( inte stark eller så) synd du inte vore närmare för den e jätte fet o toppen
  16. 8
    nej usch vad jag tycker synd om han bellahade problem med rumpan ett tag fast mellan skinkorna, hon blödde tom ur såren. det tog ett par dgr o få bort det men tog jätte mkt zinksalva i jätte feta laget och bytte jätte ofta. sen har jag en special kräm hemmasom är för exema igentligen på recept som e toppen, fått av syrran ( inte stark eller så) synd du inte vore närmare för den e jätte fet o toppen
  17. Medlem sedan
    May 2000
    #9
    Stackars lilla killen - är det något bättre?
    Han får sova som Albin - med rumpan upp i vädret

    KRAM till er båda
  18. 9
    Stackars lilla killen - är det något bättre?
    Han får sova som Albin - med rumpan upp i vädret

    KRAM till er båda
  19. Medlem sedan
    Aug 2005
    #10
    Men super G då staaaackars kille...tyvärr har vi inte ett endast tips å komma med å kan bara skicka massor av kramar till stackars killen...
  20. 10
    Men super G då staaaackars kille...tyvärr har vi inte ett endast tips å komma med å kan bara skicka massor av kramar till stackars killen...
  21. Medlem sedan
    Sep 2002
    #11
    Men jösses, stackars liten, inte kul med en så röd rumpa. Hoppas att det läker.
  22. 11
    Men jösses, stackars liten, inte kul med en så röd rumpa. Hoppas att det läker.
  23. Medlem sedan
    Feb 2000
    #12
    Ja det ser redan mycket bättre ut. Hurraaa!!
  24. 12
    Ja det ser redan mycket bättre ut. Hurraaa!!
  25. Medlem sedan
    Feb 2000
    #13
    Tack för erbjudandet om krämen. Ja det är verkligen synd att vi på marslistan är så sablans utspridda i landet!!! Det är det sämsta med detta stället!

    Men i dag är det bättre iallafall. Hurra för det!!
  26. 13
    Tack för erbjudandet om krämen. Ja det är verkligen synd att vi på marslistan är så sablans utspridda i landet!!! Det är det sämsta med detta stället!

    Men i dag är det bättre iallafall. Hurra för det!!
  27. Medlem sedan
    Feb 2000
    #14
    Japp, det är mycket bättre nu idag. Till och med så pass att han efter flera timmars luftning av rumpa kunde inviga sin nya rutchkana. Det gjorde nog lite ont men han offrade sig hjälptemodigt!!
  28. 14
    Japp, det är mycket bättre nu idag. Till och med så pass att han efter flera timmars luftning av rumpa kunde inviga sin nya rutchkana. Det gjorde nog lite ont men han offrade sig hjälptemodigt!!
  29. Medlem sedan
    Feb 2000
    #15
    kramarna hjälpte! Rumpan är nu rosa igen och bara lite sårig!!
  30. 15
    kramarna hjälpte! Rumpan är nu rosa igen och bara lite sårig!!
  31. Medlem sedan
    Feb 2000
    #16
    Japp, det läker! Tack o lov!! För något värre har jag sällan skådat!!
  32. 16
    Japp, det läker! Tack o lov!! För något värre har jag sällan skådat!!
  33. Medlem sedan
    Aug 2005
    #17
    ååååå va skönt! tänk vad kramar kan göra
  34. 17
    ååååå va skönt! tänk vad kramar kan göra

Liknande trådar

  1. Röd rumpa.
    By Hanna Leia o *liten* in forum _0808 Augustibarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-09-11, 16:58
  2. Aj min rumpa!!!
    By Sweetie in forum Vikt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-02-13, 14:10
  3. Röd rumpa
    By Tess in forum _0612 Decemberbarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-01-10, 17:32
  4. Rumpa
    By Sara m flicktriss +? in forum Träning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-11-28, 18:41
  5. Skinnflådd Lennox
    By Lennox 07/10 in forum _05 Höstbarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-06-12, 10:38
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar