Mari Jungstedt?
Hem & fritid
  1. Medlem sedan
    Jun 2000
    #1

    Mari Jungstedt?

    Vad tycker ni om hennes språk? Jag håller just nu på med "Den du inte ser" och retar mig en hel del på det banala sättet att uttrycka sig på... Jag får liksom "uppsats-i-skolan-känsla" av "först gjorde han så där och sedan gjorde han så här, och sedan så tyckte han att... "

    Ja, jag kan inte sätta fingret på det, men det stör mig för att jag tycker det låter konstigt och fattigt på något sätt...

    Någon mer som får samma känsla eller är det en fix idé jag har fått bara?
  2. 1
    Mari Jungstedt? Vad tycker ni om hennes språk? Jag håller just nu på med "Den du inte ser" och retar mig en hel del på det banala sättet att uttrycka sig på... Jag får liksom "uppsats-i-skolan-känsla" av "först gjorde han så där och sedan gjorde han så här, och sedan så tyckte han att... "

    Ja, jag kan inte sätta fingret på det, men det stör mig för att jag tycker det låter konstigt och fattigt på något sätt...

    Någon mer som får samma känsla eller är det en fix idé jag har fått bara?
  3. Medlem sedan
    Apr 2002
    #2
    Känner som du... Kan inte heller sätta fingret på det. Samtidigt som jag inte direkt höjer henne till skyarna så läste jag faktiskt tom. två böcker till av henne... Men den fjärde??? Nej - nu räcker det.
  4. 2
    Känner som du... Kan inte heller sätta fingret på det. Samtidigt som jag inte direkt höjer henne till skyarna så läste jag faktiskt tom. två böcker till av henne... Men den fjärde??? Nej - nu räcker det.
  5. Medlem sedan
    Nov 1999
    #3
    Precis samma känsla fick jag när jag läste den - INTE ett bra språk. Som jämförelse kan jag ju säga att jag ibland nästan tycker mig känna lukten av det Minette Walters beskriver...
  6. 3
    Precis samma känsla fick jag när jag läste den - INTE ett bra språk. Som jämförelse kan jag ju säga att jag ibland nästan tycker mig känna lukten av det Minette Walters beskriver...
  7. Medlem sedan
    Sep 2003
    #4
    jag är ingen som lägger märke till språk om det inte är väldigt dåligt skrivet men jag är ju urdålig på det här med meningsbyggnad,punkt och komma så.....

    men däremot så tycker jag inte att ljungstedt är den bästa svenska kvinnliga författaren jag läser först tursten,wahlberg,läckberg och sedan ljungstedt och jansson men läser dom det gör jag
  8. 4
    jag är ingen som lägger märke till språk om det inte är väldigt dåligt skrivet men jag är ju urdålig på det här med meningsbyggnad,punkt och komma så.....

    men däremot så tycker jag inte att ljungstedt är den bästa svenska kvinnliga författaren jag läser först tursten,wahlberg,läckberg och sedan ljungstedt och jansson men läser dom det gör jag
  9. -Helena-
    #5
    Jag tycker språket brister hos väldigt många i den lättare genren. Läckberg och Ingmarsson skriver som gymnasister bägge två, men så är ju inte syftet att skriva helgjuten litteratur heller. Alla förlag springer på samma boll, som en förläggare sa på radion häromdagen. De är inte primärt författare, de här personerna som anlitas för att slänga ur sig lättläst som säljer bra. Däremot har en del av dem lärt sig yxa ihop en historia som håller hyfsat, det vill säga lika länge som det tar att skumma igenom boken;-)
  10. 5
    Jag tycker språket brister hos väldigt många i den lättare genren. Läckberg och Ingmarsson skriver som gymnasister bägge två, men så är ju inte syftet att skriva helgjuten litteratur heller. Alla förlag springer på samma boll, som en förläggare sa på radion häromdagen. De är inte primärt författare, de här personerna som anlitas för att slänga ur sig lättläst som säljer bra. Däremot har en del av dem lärt sig yxa ihop en historia som håller hyfsat, det vill säga lika länge som det tar att skumma igenom boken;-)
  11. Medlem sedan
    Nov 2002
    #6
    Jag har bara läst Den inre kretsen och det mest för att jag trots allt var nyfiken på Gotlandsmiljön. Jag blev grymt besviken. Jag tycker boken var som en film där allt byggs upp och sedan avslöjas i eftertexterna. Ett hastigt slutkapitel där allt förklarats. Jag gillar inte DEN stilen. Är alla hennes deckare så? Jag kan istället rekommendera Håkan Östlunds deckare Släke resp Dykaren - också Gotlandsmiljöer.
  12. 6
    Jag har bara läst Den inre kretsen och det mest för att jag trots allt var nyfiken på Gotlandsmiljön. Jag blev grymt besviken. Jag tycker boken var som en film där allt byggs upp och sedan avslöjas i eftertexterna. Ett hastigt slutkapitel där allt förklarats. Jag gillar inte DEN stilen. Är alla hennes deckare så? Jag kan istället rekommendera Håkan Östlunds deckare Släke resp Dykaren - också Gotlandsmiljöer.

Liknande trådar

  1. Mari Jungstedt
    By anne17 in forum Hem & fritid
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-06-28, 08:42
  2. Mari Jungstedt
    By Lilla gumman in forum Hem & fritid
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-08-09, 14:24
  3. Mari Jungstedt - ny bok på g?
    By Sweetie in forum Hem & fritid
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-08-06, 09:49
  4. Mari Jungstedt
    By Cissi med G och A in forum Hem & fritid
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-12-09, 19:00
  5. Mari Jungstedt
    By smultron in forum Hem & fritid
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-10-04, 13:44
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar