Blåa läppar
_05 Vårbarn
  1. Medlem sedan
    Sep 2003
    #1

    Blåa läppar

    Jag måste fråga här inne om en sak som jag har funderat på ett tag.
    Så fort Filip blir ledsen och börjar gråta/skrika så blir hans läppar blåa ganska fort. Detta är inget som jag känner igen från storebrosan. Är det verkligen normalt att få blåa läppar så ofta? Hur har era barn det?
    Har ju tänkt att fråga på BVC men glömt det när jag väl har vart där.
    Mamma till Jesper Maj-03, Filip Mars-05 och Felicia Februari-07
    http://tappbo.blogg.se
  2. 1
    Blåa läppar Jag måste fråga här inne om en sak som jag har funderat på ett tag.
    Så fort Filip blir ledsen och börjar gråta/skrika så blir hans läppar blåa ganska fort. Detta är inget som jag känner igen från storebrosan. Är det verkligen normalt att få blåa läppar så ofta? Hur har era barn det?
    Har ju tänkt att fråga på BVC men glömt det när jag väl har vart där.
  3. Medlem sedan
    Aug 2004
    #2

    Nej..

    Jag har aldrig stött på ett bar som fått blå läppar . Det är väl ett tecken på dålig syreupptagning? Kanske han inte andas in så bra när han är ledsen?
    Jag skulle fråga på bvc.
    Hoppas det inte betyder något, skriv gärna in hur det går!
    Kram Karin
    What happened to the dream of a girl President?
    -She´s dancing in the video next to 50 Cent.
  4. 2
    Nej.. Jag har aldrig stött på ett bar som fått blå läppar . Det är väl ett tecken på dålig syreupptagning? Kanske han inte andas in så bra när han är ledsen?
    Jag skulle fråga på bvc.
    Hoppas det inte betyder något, skriv gärna in hur det går!
    Kram Karin
  5. Medlem sedan
    Jun 2005
    #3
    Jo, men A har vsd, ett medfött hjärtfel. För hennes del innebär det att det läcker över syrefattigt blod till den sidan i hjärtat där det syrerika blodet ska vara, hon får alltså mindre syre i blodet.
    Hon får blåa läppar när hon busar, är ledsen och när hon var liten och ammades.
    Tycker att du ska ringa BVC. Lycka till!
  6. 3
    Jo, men A har vsd, ett medfött hjärtfel. För hennes del innebär det att det läcker över syrefattigt blod till den sidan i hjärtat där det syrerika blodet ska vara, hon får alltså mindre syre i blodet.
    Hon får blåa läppar när hon busar, är ledsen och när hon var liten och ammades.
    Tycker att du ska ringa BVC. Lycka till!
  7. Medlem sedan
    Jan 2004
    #4
    Bara när det är kallt ute blir Rebecca blå.
    Jag skulle ringa BVC och rådfråga dem för säkerhets skull eftersom det _kan_ vara ett hjärtfel som ligger till grund och då är det bättre att kolla en gång för mycket än en gång för lite.
  8. 4
    Bara när det är kallt ute blir Rebecca blå.
    Jag skulle ringa BVC och rådfråga dem för säkerhets skull eftersom det _kan_ vara ett hjärtfel som ligger till grund och då är det bättre att kolla en gång för mycket än en gång för lite.
  9. Medlem sedan
    Aug 2002
    #5

    Preciiis så har Matilda med!

    Lustigt (eller hur ska man säga) att du skriver detta nu, vi märkte detta på Matilda för ett par månader sen, eller tja vi har ju sett att hon haft det emellanåt men inte reagerat över det innan.
    Men svärmor påpekade det för ett tag sen och tyckte vi skulle kolla det närmare. Så jag frågade på BVC och där kollade de Matildas hjärtslag och eftersom inte det var något anmärkningsvärt annorlunda så trodde inte BVC vi skulle vara oroliga för det. Hon sa typ att "vissa barn ka ha lättare att få blåa läppar när de fryser eller blir arga".
    Nu börjar man ju undra om det inte var ett lättvindigt svar från henne och att man ska kolla upp det lite mera?
  10. 5
    Preciiis så har Matilda med! Lustigt (eller hur ska man säga) att du skriver detta nu, vi märkte detta på Matilda för ett par månader sen, eller tja vi har ju sett att hon haft det emellanåt men inte reagerat över det innan.
    Men svärmor påpekade det för ett tag sen och tyckte vi skulle kolla det närmare. Så jag frågade på BVC och där kollade de Matildas hjärtslag och eftersom inte det var något anmärkningsvärt annorlunda så trodde inte BVC vi skulle vara oroliga för det. Hon sa typ att "vissa barn ka ha lättare att få blåa läppar när de fryser eller blir arga".
    Nu börjar man ju undra om det inte var ett lättvindigt svar från henne och att man ska kolla upp det lite mera?
  11. Medlem sedan
    Feb 2005
    #6
    Noel har så...

    Han har tidigare haft affektkramper också, alltså "fastnat" i skriket och inte fått luft. Nu är det länge sedan det hände men han blir fortfarande blå om läpparna när han gråter av ilska. Har faktiskt inte kollat om han blir det när han gråter för att han är ledsen också...
  12. 6
    Noel har så...

    Han har tidigare haft affektkramper också, alltså "fastnat" i skriket och inte fått luft. Nu är det länge sedan det hände men han blir fortfarande blå om läpparna när han gråter av ilska. Har faktiskt inte kollat om han blir det när han gråter för att han är ledsen också...
  13. Medlem sedan
    Mar 2004
    #7
    Båda mina får blå läppar när de är arga. De gråter så att de glömmer bort att andas. Jag får säga till dem att andas så går det fort över. Vid "ledsengråt" händer det också ifall de gjort sig ordentligt illa.
    S 030505 och M 050502
  14. 7
    Båda mina får blå läppar när de är arga. De gråter så att de glömmer bort att andas. Jag får säga till dem att andas så går det fort över. Vid "ledsengråt" händer det också ifall de gjort sig ordentligt illa.
  15. Medlem sedan
    Sep 2003
    #8
    Tack för alla svar! Jag har pratat med BVC-tanten och hon tyckte att det inte lät så konstigt men att jag skulle vara uppmärksam. Känner mig lite lugnare men kommer defenitivt hålla koll på honom.
  16. 8
    Tack för alla svar! Jag har pratat med BVC-tanten och hon tyckte att det inte lät så konstigt men att jag skulle vara uppmärksam. Känner mig lite lugnare men kommer defenitivt hålla koll på honom.

Liknande trådar

  1. Blå läppar
    By alfva in forum Kropp & hälsa
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-06-22, 16:29
  2. blåa läppar
    By sigge01 in forum Astma & allergi - barn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-03-04, 23:01
  3. Blåa läppar
    By MalinmedToveochLisa in forum _0605 Majbarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-04-02, 19:09
  4. Blåa läppar..
    By Jenny M Julia v 36+4 in forum _0612 Decemberbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-11-14, 18:56
  5. Blå läppar
    By Myrlejon in forum Hjärtfel - barn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-10-26, 23:07
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar