Nu måste jag tala lite för
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Jan 2003
    #1

    Nu måste jag tala lite för

    döva öron igen.

    Vad är det som inte går in i huvudet på svenskar i allmänhet när det gäller klimathotet?

    Boka resa till Tunisien mitt i sommaren. 14600 må vra billigt men hade det i rimlighetens namn inte varit bättre att lägga dessa på en schysst stuga i Sverige?

    Flyget är ju trots allt en av de största miljöbovarna och nöjesresande kommer därmed högt upp på listan över onödigt miljöbelastande aktiviteter. Eller?
  2. 1
    Nu måste jag tala lite för döva öron igen.

    Vad är det som inte går in i huvudet på svenskar i allmänhet när det gäller klimathotet?

    Boka resa till Tunisien mitt i sommaren. 14600 må vra billigt men hade det i rimlighetens namn inte varit bättre att lägga dessa på en schysst stuga i Sverige?

    Flyget är ju trots allt en av de största miljöbovarna och nöjesresande kommer därmed högt upp på listan över onödigt miljöbelastande aktiviteter. Eller?
  3. Medlem sedan
    Aug 2006
    #2
    Jag tänker lite som så när jag reser att jag stödjer landet... Jag är så miljömedveten annars, så jag kostar på mig att flyga ibland.
  4. 2
    Jag tänker lite som så när jag reser att jag stödjer landet... Jag är så miljömedveten annars, så jag kostar på mig att flyga ibland.
  5. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #3

    Jamen det vet du väl?

    I Sverige kan vi väl gott ha det litet varmare och att havsytan stiger gör ju inget, vi har ju landhöjning? De enda som råkar illa ut för det är de rika bratsen i Falsterbo och det gör ju inget! Typ....

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  6. 3
    Jamen det vet du väl? I Sverige kan vi väl gott ha det litet varmare och att havsytan stiger gör ju inget, vi har ju landhöjning? De enda som råkar illa ut för det är de rika bratsen i Falsterbo och det gör ju inget! Typ....
  7. Medlem sedan
    Dec 2003
    #4

    Denial

    kallas det väl för. En klassisk fas som man går igenom i ett katastrofläge.

    Det här känns som romarrikets sista dagar eller nåt. Shoppa och res och blunda blunda blunda ... så länge det går.
    aka Sulan
  8. 4
    Denial kallas det väl för. En klassisk fas som man går igenom i ett katastrofläge.

    Det här känns som romarrikets sista dagar eller nåt. Shoppa och res och blunda blunda blunda ... så länge det går.
  9. Medlem sedan
    Aug 2006
    #5
    Hörru! Jag läste igår att min icke-bratsiga stad svämmades över för 100 år sedan
  10. 5
    Hörru! Jag läste igår att min icke-bratsiga stad svämmades över för 100 år sedan
  11. Medlem sedan
    Oct 2006
    #6
    Om man sällan nöjesreser så tycker jag inte att det spelar någon roll faktiskt om det är sommar eller vinter.
    Däremot, att som en del, flyga flera ggr per år för att det är kul att åka på charter kan kännas sådär miljömässigt tänkt. Är det inte ens frågan om årligen så tycker jag att man kan göra det.

    Jag åker aldrig bil annat än när jag åker med någon i arbetet (där krävs bil, vi kör på etanol och bilen är "ny", 2006:a), har inte flugit sen 1988 och tar tåg på mina semestrar. Visst fan tänker jag flyga med familjen även om det råkar bli i augusti, vad gör det för skillnad för miljön om jag väntar till november?!
  12. 6
    Om man sällan nöjesreser så tycker jag inte att det spelar någon roll faktiskt om det är sommar eller vinter.
    Däremot, att som en del, flyga flera ggr per år för att det är kul att åka på charter kan kännas sådär miljömässigt tänkt. Är det inte ens frågan om årligen så tycker jag att man kan göra det.

    Jag åker aldrig bil annat än när jag åker med någon i arbetet (där krävs bil, vi kör på etanol och bilen är "ny", 2006:a), har inte flugit sen 1988 och tar tåg på mina semestrar. Visst fan tänker jag flyga med familjen även om det råkar bli i augusti, vad gör det för skillnad för miljön om jag väntar till november?!
  13. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #7

    Jaja, detaljer

    OK då, det är visst hela sydvästskåne som sjunker i havet men längt ut ligger FORTFARANDE Falsterbo och alla "vet" ju att det bara bor rika knösar där som det definitionsmässigt inte är synd om!

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  14. 7
    Jaja, detaljer OK då, det är visst hela sydvästskåne som sjunker i havet men längt ut ligger FORTFARANDE Falsterbo och alla "vet" ju att det bara bor rika knösar där som det definitionsmässigt inte är synd om!
  15. Medlem sedan
    Aug 2006
    #8
    De sjunker i alla fall först så vi andra kan bli varnade... OK då
  16. 8
    De sjunker i alla fall först så vi andra kan bli varnade... OK då
  17. Medlem sedan
    Oct 2001
    #9
    Ja, jag blir så trött. Och rädd. Hur ska det gå att minska utsläppen när ingen är beredd att ändra sitt beteende. Man tänker "O, vad jag är duktig som sopsorterar" och bryr sig inte om att man kör bil till jobbet varje dag för det "måste" man ju göra. Jag är likadan, så det är ingen pik åt någon. Jag kan liksom inte se något jag kan ändra. Jag inser ju att vi bor onödigt stort (visserligen ett rätt energisnålt hus men ändå) men inte funderar vi på att flytta till något annat.
  18. 9
    Ja, jag blir så trött. Och rädd. Hur ska det gå att minska utsläppen när ingen är beredd att ändra sitt beteende. Man tänker "O, vad jag är duktig som sopsorterar" och bryr sig inte om att man kör bil till jobbet varje dag för det "måste" man ju göra. Jag är likadan, så det är ingen pik åt någon. Jag kan liksom inte se något jag kan ändra. Jag inser ju att vi bor onödigt stort (visserligen ett rätt energisnålt hus men ändå) men inte funderar vi på att flytta till något annat.
  19. Medlem sedan
    May 2004
    #10

    Precis...

    fast det "lilla jag" gör påverkar väl inget sen sopsorterar jag ju faktiskt en hel del

    Nää nån annan får börja...typ...kina eller så....
    Same shit different day.
    Hänger här dygnet runt, alla dagar på året.

    Är du en utav idioterna....ja då kan du dra åt helvete.
  20. 10
    Precis... fast det "lilla jag" gör påverkar väl inget sen sopsorterar jag ju faktiskt en hel del

    Nää nån annan får börja...typ...kina eller så....
  21. Medlem sedan
    Aug 2006
    #11
    Å andra sidan så ÄR det ju bättre att göra något än att inte göra nåt alls, så de saker man ändock gör är inte bortkastade för det...
  22. 11
    Å andra sidan så ÄR det ju bättre att göra något än att inte göra nåt alls, så de saker man ändock gör är inte bortkastade för det...
  23. Medlem sedan
    Oct 2006
    #12
    Ja, det finns fler kineser än det finns Mikosar
  24. 12
    Ja, det finns fler kineser än det finns Mikosar
  25. Medlem sedan
    Oct 2001
    #13
    Jo, det är klart. Men man gör bara så mycket man kan utan att ändra sitt sätt att leva. Jag tror att det krävs så mycket mer. Men det är klart att det är ju bra att göra något!
  26. 13
    Jo, det är klart. Men man gör bara så mycket man kan utan att ändra sitt sätt att leva. Jag tror att det krävs så mycket mer. Men det är klart att det är ju bra att göra något!
  27. Medlem sedan
    Oct 2006
    #14
    Ja, det är ju bra
    Jag ligger redan så lågt i utsläpp, 2000 vad det nu var och du hade 8000 vad det nu var va?!
    Var det kilo kolmonoxid eller vad var det i det där testet vi gjorde?! Målet är 2500 per invånare så jag ligger redan bättre till än vad målet är, även om jag flyger en gång vart tjugonde år!
  28. 14
    Ja, det är ju bra
    Jag ligger redan så lågt i utsläpp, 2000 vad det nu var och du hade 8000 vad det nu var va?!
    Var det kilo kolmonoxid eller vad var det i det där testet vi gjorde?! Målet är 2500 per invånare så jag ligger redan bättre till än vad målet är, även om jag flyger en gång vart tjugonde år!
  29. Medlem sedan
    Jan 2003
    #15
    Då stänger vi gränsen mot skåne....

    Fast nu ska du inte förstöra min allvarliga tråd med skämt.
  30. 15
    Då stänger vi gränsen mot skåne....

    Fast nu ska du inte förstöra min allvarliga tråd med skämt.
  31. Medlem sedan
    May 2004
    #16

    ja...

    visst eller tyskar, kanske italienare...

    Tyvärr tror jag vi kommer köra huvudet pang rakt in i väggen....INGEN vill sänka sin standard...det världen behöver är en mijöhitler.
    Same shit different day.
    Hänger här dygnet runt, alla dagar på året.

    Är du en utav idioterna....ja då kan du dra åt helvete.
  32. 16
    ja... visst eller tyskar, kanske italienare...

    Tyvärr tror jag vi kommer köra huvudet pang rakt in i väggen....INGEN vill sänka sin standard...det världen behöver är en mijöhitler.
  33. Medlem sedan
    Dec 2003
    #17
    Ja på resesnacket var standardsvaret när jag frågade kring flygresor och miljöhänsyn att "Jo men jag är så miljövänlig i vardagen så jag tänker fortsätta unna mig att flyga på semestern". Jag undrar just HUR miljövänlig man måste vara i vardagen för att det ska väga upp en flygresa till medelhavet, eller Thailand. Det hade varit intressant att se en tabell över hur många mil i bil man måste avstå från för att väga jämt. Har nämligen en känsla av att byte till lågenergilampor + sopsortering långt ifrån kan väga upp utsläppen från en flygresa ens till London!
  34. 17
    Ja på resesnacket var standardsvaret när jag frågade kring flygresor och miljöhänsyn att "Jo men jag är så miljövänlig i vardagen så jag tänker fortsätta unna mig att flyga på semestern". Jag undrar just HUR miljövänlig man måste vara i vardagen för att det ska väga upp en flygresa till medelhavet, eller Thailand. Det hade varit intressant att se en tabell över hur många mil i bil man måste avstå från för att väga jämt. Har nämligen en känsla av att byte till lågenergilampor + sopsortering långt ifrån kan väga upp utsläppen från en flygresa ens till London!
  35. Medlem sedan
    Jan 2003
    #18
    Man kan ju i sitt stilla sinne undra om utlandsresor med flyg måste räknas som standard.

    Att åka hela denna väg för sol och bad när det finns vatten så nära.
  36. 18
    Man kan ju i sitt stilla sinne undra om utlandsresor med flyg måste räknas som standard.

    Att åka hela denna väg för sol och bad när det finns vatten så nära.
  37. Medlem sedan
    Dec 2003
    #19
    Vad gör du annars då? Som väger upp en flygresa, menar jag?
  38. 19
    Vad gör du annars då? Som väger upp en flygresa, menar jag?
  39. Medlem sedan
    Jan 2003
    #20
    En flygresa till Thailand motsvarade väl snittbruk av en Volvo V70 i ett år. Detta gäller bara CO2.

    Det är ju bara att gå in på en "eco-footprint" sida och se att de flesta av oss lever som om det fanns två eller tre jordklot....
  40. 20
    En flygresa till Thailand motsvarade väl snittbruk av en Volvo V70 i ett år. Detta gäller bara CO2.

    Det är ju bara att gå in på en "eco-footprint" sida och se att de flesta av oss lever som om det fanns två eller tre jordklot....
Sidan 1 av 3 123 SistaSista

Liknande trådar

  1. måste ju tala om !
    By Fläderblomma in forum _0703 Marsbarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-08-29, 14:40
  2. Vi måste tala om Kevin
    By bunozi in forum Hem & fritid
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-02-23, 12:25
  3. Måste få tala om
    By Kickan med A&A in forum _0502 Februaribarn
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-02-28, 08:35
  4. Måste få tala om
    By Kickan med A&A in forum _0710 Oktoberbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-02-27, 13:17
  5. Måste bara tala om...
    By Sicily in forum _0502 Februaribarn
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2005-10-18, 12:01
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar