hjärt op??
Hjärtfel - barn
  1. Medlem sedan
    Jan 2003
    #1

    hjärt op??

    Ni som har barn som är hjärtopererade hur gamla var de när op. gjordes?? de barn jag vet om har alla opererats före 2 års ålder är det det vanligaste??

    vi träffade våran hjärtläkare idag (var med en fr gbg oxå) och det ska bli ny undersökning på östra men mycket lutar åt op men inget akut utan mer tanke på framtida problem så det kanske inte ens blir i höst...men hjärtop är ju ändå en stor grej för en annan som inte ser det som "litet o enkelt problem"
  2. 1
    hjärt op?? Ni som har barn som är hjärtopererade hur gamla var de när op. gjordes?? de barn jag vet om har alla opererats före 2 års ålder är det det vanligaste??

    vi träffade våran hjärtläkare idag (var med en fr gbg oxå) och det ska bli ny undersökning på östra men mycket lutar åt op men inget akut utan mer tanke på framtida problem så det kanske inte ens blir i höst...men hjärtop är ju ändå en stor grej för en annan som inte ser det som "litet o enkelt problem"
  3. Jennie & Alva
    #2
    Självklart är en hjärtop en stor grej oavsett om felet är av det enklare slaget eller att ingreppet är rutinartat. Man ställs ju inför en mängd jobbiga tankar och oro för hur allt ska gå.

    Det man får försöka fokusera på är hur barnets allmäntillstånd är. Mår barnet bra, är pigg och glad och hänger med jämnåriga utan större problem så får man själv försöka må så bra man kan (även om det är jobbigt emellanåt). Att gå i ovisshet och vänta på en eventuell operation är också väldigt påfrestande och tär psykiskt på en.

    Samtidigt får man förstå läkarnas resonemang, att så länge barnet mår bra är det ju bra att det hinner växa på sig och bli större, så att operationen kan utföras under de bästa förutsättningar.

    Min tjej är opererad två gånger hittills, första gången var hon en vecka och vid andra tillfället var hon tio månader. Hon väntar nu på sin tredje op och hon fyller fem år om 1½ vecka - så det är lite spridda skurar hos oss...

    Jag hoppas att Sara ska få må fortsatt bra och att ni till slut ska få besked om hur det blir med operationen i framtiden!
  4. 2
    Självklart är en hjärtop en stor grej oavsett om felet är av det enklare slaget eller att ingreppet är rutinartat. Man ställs ju inför en mängd jobbiga tankar och oro för hur allt ska gå.

    Det man får försöka fokusera på är hur barnets allmäntillstånd är. Mår barnet bra, är pigg och glad och hänger med jämnåriga utan större problem så får man själv försöka må så bra man kan (även om det är jobbigt emellanåt). Att gå i ovisshet och vänta på en eventuell operation är också väldigt påfrestande och tär psykiskt på en.

    Samtidigt får man förstå läkarnas resonemang, att så länge barnet mår bra är det ju bra att det hinner växa på sig och bli större, så att operationen kan utföras under de bästa förutsättningar.

    Min tjej är opererad två gånger hittills, första gången var hon en vecka och vid andra tillfället var hon tio månader. Hon väntar nu på sin tredje op och hon fyller fem år om 1½ vecka - så det är lite spridda skurar hos oss...

    Jag hoppas att Sara ska få må fortsatt bra och att ni till slut ska få besked om hur det blir med operationen i framtiden!
  5. Medlem sedan
    Apr 2001
    #3
    Vi har också haft ganska sena operationer, p g a att omständigheterna kring Mimis hjärtfel gjorde att det inte gick att korrigera det tidigare. Hon var 7 månader första gången, 3,5 år andra, och 6 år tredje operationen.
    Ibland avvaktar man nog också för att se om hjärtfelet ö h t påverkar barnet, t ex vid mindre VSD och ASD. Då kan det gå ända upp till skolåldern innan man märker påverkan och vill operera.
  6. 3
    Vi har också haft ganska sena operationer, p g a att omständigheterna kring Mimis hjärtfel gjorde att det inte gick att korrigera det tidigare. Hon var 7 månader första gången, 3,5 år andra, och 6 år tredje operationen.
    Ibland avvaktar man nog också för att se om hjärtfelet ö h t påverkar barnet, t ex vid mindre VSD och ASD. Då kan det gå ända upp till skolåldern innan man märker påverkan och vill operera.
  7. Medlem sedan
    Jan 2003
    #4

    sara har en liten vsd...

    Sara har en liten vsd (3,5 mm som störst) Hon är 4 år . vet du inte om att hon har hjärtfel så är det inget som märks. Och hon är opåverkad i det stora hela. blir kanske lite mer andfådd. det gjordes i höstas en undersökning (heter nåt med shunt...) och fick lite höga värden så därför ska det utredas vidare. Men han fr. gbg(östra) var inne på att det blir op. frågan är bara när...är ju inget akut men det kan ge problem längre fram i livet om man inte gör nåt åt det. Och enligt honom så är att "stänga" vsd är en enkel rutinop.

    men känns lite som att ska vi ändå operera så gör det nu så har man det bakom sig...vi har hört om op sen Sara var 3 dagar...samtidigt så vill man ju vänta så länge som möjligt oxå.

    Återkommer säkert med massa frågor när jag vet mer

    /Katja
  8. 4
    sara har en liten vsd... Sara har en liten vsd (3,5 mm som störst) Hon är 4 år . vet du inte om att hon har hjärtfel så är det inget som märks. Och hon är opåverkad i det stora hela. blir kanske lite mer andfådd. det gjordes i höstas en undersökning (heter nåt med shunt...) och fick lite höga värden så därför ska det utredas vidare. Men han fr. gbg(östra) var inne på att det blir op. frågan är bara när...är ju inget akut men det kan ge problem längre fram i livet om man inte gör nåt åt det. Och enligt honom så är att "stänga" vsd är en enkel rutinop.

    men känns lite som att ska vi ändå operera så gör det nu så har man det bakom sig...vi har hört om op sen Sara var 3 dagar...samtidigt så vill man ju vänta så länge som möjligt oxå.

    Återkommer säkert med massa frågor när jag vet mer

    /Katja
  9. sussi83
    #5
    Hej, Min lilla tös op. direkt efter förlossningen. Vi visste att hon hadde hjärt fel...
    Och nu mår hon prima:-)
    /sussi83
  10. 5
    Hej, Min lilla tös op. direkt efter förlossningen. Vi visste att hon hadde hjärt fel...
    Och nu mår hon prima:-)
    /sussi83

Liknande trådar

  1. Hjärt- & ...
    By .:Sabina:. in forum Vikt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-02-16, 11:27
  2. Hjärt-UL normalt!
    By Snäckmamman in forum _0706 Junibarn
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-02-21, 13:58
  3. Det där hjärt
    By På jakt in forum Hem & fritid
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-10-09, 17:21
  4. hjärt-UL
    By svartwhole in forum _0607 Julibarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-06-14, 12:07
  5. Hjärt kontoll i dag!
    By k-tvilling in forum Hjärtfel - barn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-11-16, 00:01
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar