4-årskalas OT
_0507 Julibarn
  1. Medlem sedan
    Nov 2002
    #1

    4-årskalas OT

    Storebror fyller 4 år snart och vi ska ha barnkalas för första gången. Men vad ska man bjuda på? Barn kanske inte gillar tårta, eller? Mina barn gör det i och för sig... Är det nån med erfarenhet av barnkalas som har tips?
  2. 1
    4-årskalas OT Storebror fyller 4 år snart och vi ska ha barnkalas för första gången. Men vad ska man bjuda på? Barn kanske inte gillar tårta, eller? Mina barn gör det i och för sig... Är det nån med erfarenhet av barnkalas som har tips?
  3. Medlem sedan
    Jan 2005
    #2

    Glass då

    Komemr ihåg när ajg var liten så var det väldigt populärt med glassbilar. Man hade såna där halvliterspaket och lixom formade och selade till en lastbil med flak och där i låg godis. Ville alltid ha en sån men fick aldrig...
    -----------------------------
    ooOOoo Jessica stolt prinsmamma ooOOoo

    http://prinsmamma.blogg.se

    http://prinsmamma.bilddagboken.se (messa för lösen)
  4. 2
    Glass då Komemr ihåg när ajg var liten så var det väldigt populärt med glassbilar. Man hade såna där halvliterspaket och lixom formade och selade till en lastbil med flak och där i låg godis. Ville alltid ha en sån men fick aldrig...
  5. Medlem sedan
    Nov 1998
    #3

    va skoj

    nej, alla barn gillar inte tårta. Men, man ska inte rätta sig efter det. Vill barnen ha tårta, så gör tårta. Det enda jag brukar tänka på är om det finns någon som inte tål ex. mjölk eller liknande. För DE gör jag något extra. Dock har jag de senaste åren kört med glass. Enkelt och bra.

    Mitt andra tips är att försöka göra det så enkelt som möjligt. Ha massor med lekar i beredskap, men bli inte ledsen ifall alla inte vill vara med. Googla på barnkalas så får du upp några sidor med både tips om teman och lekar.

    Hoppas det går bra

    Kram
    mamma till fyra
  6. 3
    va skoj nej, alla barn gillar inte tårta. Men, man ska inte rätta sig efter det. Vill barnen ha tårta, så gör tårta. Det enda jag brukar tänka på är om det finns någon som inte tål ex. mjölk eller liknande. För DE gör jag något extra. Dock har jag de senaste åren kört med glass. Enkelt och bra.

    Mitt andra tips är att försöka göra det så enkelt som möjligt. Ha massor med lekar i beredskap, men bli inte ledsen ifall alla inte vill vara med. Googla på barnkalas så får du upp några sidor med både tips om teman och lekar.

    Hoppas det går bra

    Kram
  7. Medlem sedan
    Nov 2000
    #4
    Grattis till fyraårige storebrorsan! Hoppas att kalaset blir riktigt skojigt!

    Jag och barnen brukar ta en stor form som vi häller strössel i botten på, sedan lägger vi i ett lager vaniljglass, maränger, ännu ett lager glass - choklad eller annan god smak, och så ett lager maränger till, ibland lägger vi i mosade jordgubbar också - eller vispad vaniljgrädde ... Och så in i frysen så att allt fryser samman till en riktigt smarrig glasstårta!

    En liten stund före serveringen vänder jag formen upp och ner så att den smarriga tårtan landar på ett fat, och så dekorerar jag med färska jordgubbar och sätter i de traditionella ljusen!

    (Det bästa med den här tårtan är ju att den går finfint att göra mjölkfri också, eftersom mina barn är mjölkallergiska)

    Den brukar vara populär bland små killar och tjejer!

    Vill du ha fler kalastips? Skattkarta, godispåsar, lekar med mera ... så hojta till. Jag diggar att ha barnkalas!

    Lycka till!
  8. 4
    Grattis till fyraårige storebrorsan! Hoppas att kalaset blir riktigt skojigt!

    Jag och barnen brukar ta en stor form som vi häller strössel i botten på, sedan lägger vi i ett lager vaniljglass, maränger, ännu ett lager glass - choklad eller annan god smak, och så ett lager maränger till, ibland lägger vi i mosade jordgubbar också - eller vispad vaniljgrädde ... Och så in i frysen så att allt fryser samman till en riktigt smarrig glasstårta!

    En liten stund före serveringen vänder jag formen upp och ner så att den smarriga tårtan landar på ett fat, och så dekorerar jag med färska jordgubbar och sätter i de traditionella ljusen!

    (Det bästa med den här tårtan är ju att den går finfint att göra mjölkfri också, eftersom mina barn är mjölkallergiska)

    Den brukar vara populär bland små killar och tjejer!

    Vill du ha fler kalastips? Skattkarta, godispåsar, lekar med mera ... så hojta till. Jag diggar att ha barnkalas!

    Lycka till!
  9. Medlem sedan
    Nov 2002
    #5
    TACK för tipsen allihop! Jag ska klura vidare...
  10. 5
    TACK för tipsen allihop! Jag ska klura vidare...
  11. Medlem sedan
    Jul 2002
    #6
    Vad kul med kalas. Mitt tips är att plocka undan rätt bra så det är lätt att städa eftråt.
    Förra året när lillastorabror fyllde 3 år så hade vi en elefant (en person utklädd till elefant) som kom med en korg med godisstrutar till alla barnen. Det var uppskattat av de flesta, men nån var jätterädd. Dock pratar barnen fortfarande ibland om elefanten på kalaset.

    Glass med maränger, chokladsås och strössel brukar alltid vara uppskattat.
    Jag brukar använda plastglas och skriva namn på alla glasen.
    Godispåsarna är också alltid märkta med namn. Annars har man ledsna barn som inte hittar sin påse och överblivna påsar som ingen vill kännas vid.
  12. 6
    Vad kul med kalas. Mitt tips är att plocka undan rätt bra så det är lätt att städa eftråt.
    Förra året när lillastorabror fyllde 3 år så hade vi en elefant (en person utklädd till elefant) som kom med en korg med godisstrutar till alla barnen. Det var uppskattat av de flesta, men nån var jätterädd. Dock pratar barnen fortfarande ibland om elefanten på kalaset.

    Glass med maränger, chokladsås och strössel brukar alltid vara uppskattat.
    Jag brukar använda plastglas och skriva namn på alla glasen.
    Godispåsarna är också alltid märkta med namn. Annars har man ledsna barn som inte hittar sin påse och överblivna påsar som ingen vill kännas vid.
  13. Medlem sedan
    Aug 2006
    #7

    Hej!

    Isac har precis avklarat både barnkalas och släktkalas, han fyllde 4 år 19/5. På barnkalaset bjöd vi först på korv och bröd och sedan blev det glasstårta / glass ,med chokladsås och kolasås. Jag fick tips på majblommornas (03-orna) sida här på AFF om att blåsa upp en hel massa ballonger och lägga i svarta stora sopsäckar och sedan ha disco med ballonger som hälls ut ur påsarna. Vi gjorde det - mycket uppskattat av alla barn som hoppade runt och dansade bland ballongerna Ett annat tips är den traditionella fiskdammen (som vi avslutade kalaset med). Vi hade kalas 11-13, alldeles lagom länge. Isac var så nöjd och glad med sitt kalas. Även när släkten var här i lördags, så bjöd vi på glass istället för tårta, men maten var lite mer vuxen ananpassad

    Lycka till med kalaset!
    Lycka är en resa inte en destination.
  14. 7
    Hej! Isac har precis avklarat både barnkalas och släktkalas, han fyllde 4 år 19/5. På barnkalaset bjöd vi först på korv och bröd och sedan blev det glasstårta / glass ,med chokladsås och kolasås. Jag fick tips på majblommornas (03-orna) sida här på AFF om att blåsa upp en hel massa ballonger och lägga i svarta stora sopsäckar och sedan ha disco med ballonger som hälls ut ur påsarna. Vi gjorde det - mycket uppskattat av alla barn som hoppade runt och dansade bland ballongerna Ett annat tips är den traditionella fiskdammen (som vi avslutade kalaset med). Vi hade kalas 11-13, alldeles lagom länge. Isac var så nöjd och glad med sitt kalas. Även när släkten var här i lördags, så bjöd vi på glass istället för tårta, men maten var lite mer vuxen ananpassad

    Lycka till med kalaset!

Liknande trådar

  1. 1 årskalas
    By Västeråsmamman in forum _0904 Aprilbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-03-11, 15:04
  2. 50-årskalas *ot*
    By Bissen in forum _0906 Junibarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-03-09, 19:02
  3. 3-årskalas mm
    By Mia m Iza& Klara in forum Vikt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-04-05, 22:58
  4. 25 & 45 årskalas
    By Annica m 4kidz in forum Hem & fritid
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-05-13, 18:49
  5. 25 & 45 årskalas
    By Annica m 4kidz in forum _0601 Januaribarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-05-11, 05:34
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar