Gravid...helt oplanerat
Abort
  1. anonymt namn
    #1

    Gravid...helt oplanerat

    Hej hej!

    Väljer att vara anonym då detta är känsligt.

    Har 3 barn sen tidigare,separerade från deras pappa för 1,5 år sen.Har träffat nån i 3 månader nu,stämmer kanon,men vi bor 20 mil från varann....han har 2 stora barn sen tidigare o vi har knappt diskuterat framtiden eller gemensamt boende än.Vi har dock umgåtts alla,träffat varandras barn o så....funkar kanon...

    Har en p-spruta liggandes härhemma,har bara använt kondom o avbrutet tills nu....så jag har bara gått o väntat på att mensen ska komma så jag kunde ta p-sprutan(som ju ska tas de första dagarna under mensen)....

    Till saken hör att min mens trasslat lite,inte mkt men lite ojämnt med blödning,haft nån mellanblödning vid äl,lite mer ont än vanligt o så....så jag har väntat o väntat.....o väntat o bara inte sett tecknen....som NU när jag testat positivt är glasklara!Ömma bröst,ovilja till frukost(dock inget illamående) o trött trött trött....men som sagt,mitt liv har varit ganska turbulent sista året,en del tjafs med exet o mkt på jobbet o så så trodde tröttheten berodde på det ju.

    Sitter här nu ,är i v 8-9 om jag räknat rätt o vet varken in eller ut.Nånstans känns en abort rätt pga att vi kännt varann så kort tid(tänk om jag blir ensam med 4 barn??) ,vi inte bor ihop,orkar jag med en bebeis till? orkar jag en graviditet o småbarnstid till?? min minsta idag är 4 o börjar ju bli stor.......

    samtidigt så.....vet ej om jag fixar att göra en abort.....mannen i fråga är på väg hit,vi måste prata igenom allt.Har bara kunnat höra via mail,sms o som hastigast i telefon sen jag fick beskedet.Han har haft sina stora barn hos sig hela helgen,svårt att kunna prata ostört då ju.....
  2. 1
    Gravid...helt oplanerat Hej hej!

    Väljer att vara anonym då detta är känsligt.

    Har 3 barn sen tidigare,separerade från deras pappa för 1,5 år sen.Har träffat nån i 3 månader nu,stämmer kanon,men vi bor 20 mil från varann....han har 2 stora barn sen tidigare o vi har knappt diskuterat framtiden eller gemensamt boende än.Vi har dock umgåtts alla,träffat varandras barn o så....funkar kanon...

    Har en p-spruta liggandes härhemma,har bara använt kondom o avbrutet tills nu....så jag har bara gått o väntat på att mensen ska komma så jag kunde ta p-sprutan(som ju ska tas de första dagarna under mensen)....

    Till saken hör att min mens trasslat lite,inte mkt men lite ojämnt med blödning,haft nån mellanblödning vid äl,lite mer ont än vanligt o så....så jag har väntat o väntat.....o väntat o bara inte sett tecknen....som NU när jag testat positivt är glasklara!Ömma bröst,ovilja till frukost(dock inget illamående) o trött trött trött....men som sagt,mitt liv har varit ganska turbulent sista året,en del tjafs med exet o mkt på jobbet o så så trodde tröttheten berodde på det ju.

    Sitter här nu ,är i v 8-9 om jag räknat rätt o vet varken in eller ut.Nånstans känns en abort rätt pga att vi kännt varann så kort tid(tänk om jag blir ensam med 4 barn??) ,vi inte bor ihop,orkar jag med en bebeis till? orkar jag en graviditet o småbarnstid till?? min minsta idag är 4 o börjar ju bli stor.......

    samtidigt så.....vet ej om jag fixar att göra en abort.....mannen i fråga är på väg hit,vi måste prata igenom allt.Har bara kunnat höra via mail,sms o som hastigast i telefon sen jag fick beskedet.Han har haft sina stora barn hos sig hela helgen,svårt att kunna prata ostört då ju.....
  3. Medlem sedan
    May 2007
    #2
    Hej!
    Jag förstår ditt dilemma. Du måste ju i första hand tänka på om DU orkar. Sen, såklart vill man ju att pappan ska vara med i bilden - om allt stämmer!
    Jag brukar tänka så här(lite filosofiskt); i livet så är mycket utbytbart; din man, ditt hus å...jaa, det mesta.
    Det enda som alltid består är ens föräldrar, ens syskon å ens barn...Det är det enda man inte kan "byta ut". Det är viktigt att orka, men jag tycker att beslutet är helt ditt eget! Menar om HAN sa att du skulle göra abort, skulle du göra det då för att han sa så?
    Hoppas du kommer fram till nåt! Vi kvinnor är starka!
    Å tur är det!! Ha det bra. Kram Ullejo
  4. 2
    Hej!
    Jag förstår ditt dilemma. Du måste ju i första hand tänka på om DU orkar. Sen, såklart vill man ju att pappan ska vara med i bilden - om allt stämmer!
    Jag brukar tänka så här(lite filosofiskt); i livet så är mycket utbytbart; din man, ditt hus å...jaa, det mesta.
    Det enda som alltid består är ens föräldrar, ens syskon å ens barn...Det är det enda man inte kan "byta ut". Det är viktigt att orka, men jag tycker att beslutet är helt ditt eget! Menar om HAN sa att du skulle göra abort, skulle du göra det då för att han sa så?
    Hoppas du kommer fram till nåt! Vi kvinnor är starka!
    Å tur är det!! Ha det bra. Kram Ullejo
  5. Medlem sedan
    Mar 2004
    #3
    De är svårt de där.
    Hoppas du inte har nått emot att ja skriver lite om min egna upplevelse.

    Gick själv igenom en abort 1998 i vecka 12 och jag skulle aldrig nånsin orka med en till.
    Men de är så svårt och veta innan va man ska göra.
    Bra att ni ska prata igenom allt. Hoppas ni får fram en bra lösning på det.
    Jag fick va med min yngre syster förra året när hon genomgick en abort,
    först efter det kunde ja släppa många av mina tankar och min ånger kring min abort.
    Jag var riktigt ung när jag gjorde min abort, jag är 25 år nu.
    Min dåvarande pojkvän ville inte bli pappa så tidigt, han var 2 år äldre än mig.
    Dum som ja var så gjorde ja inte som mina egna känslor sa att jag skulle.
    Nu har jag i min tur riktiga oturen att ha försökt i många år att få barn utan att lyckas,
    men de hör inte riktigt till detta ämne dock.

    Så känn efter mycket innan du bestämmer dig och prata ut mycket med honom med.
    Är du riktigt osäker väg för och nackdelar för abort eller inte.

    *massa styrkekramar*
    /Tina
    Tänker aldrig ge upp vår längtan är för stor
  6. 3
    De är svårt de där.
    Hoppas du inte har nått emot att ja skriver lite om min egna upplevelse.

    Gick själv igenom en abort 1998 i vecka 12 och jag skulle aldrig nånsin orka med en till.
    Men de är så svårt och veta innan va man ska göra.
    Bra att ni ska prata igenom allt. Hoppas ni får fram en bra lösning på det.
    Jag fick va med min yngre syster förra året när hon genomgick en abort,
    först efter det kunde ja släppa många av mina tankar och min ånger kring min abort.
    Jag var riktigt ung när jag gjorde min abort, jag är 25 år nu.
    Min dåvarande pojkvän ville inte bli pappa så tidigt, han var 2 år äldre än mig.
    Dum som ja var så gjorde ja inte som mina egna känslor sa att jag skulle.
    Nu har jag i min tur riktiga oturen att ha försökt i många år att få barn utan att lyckas,
    men de hör inte riktigt till detta ämne dock.

    Så känn efter mycket innan du bestämmer dig och prata ut mycket med honom med.
    Är du riktigt osäker väg för och nackdelar för abort eller inte.

    *massa styrkekramar*
    /Tina
  7. anonymt namn
    #4

    Delar de tankarna....

    rent filosofiskt ,men samtidigt handlar det ju om att rent mentalt o praktiskt faktiskt orka.Tänka om jag blir själv? orkar jag då?
    Och Om jag gör en abort,orkar jag då leva med vetskapen att mina underbara goa killar kanske hade haft ett syskon till....skulle nog ha mycket svårt att slöppa de tankarna....vet ej om jag fixar en abort helt enkelt
  8. 4
    Delar de tankarna.... rent filosofiskt ,men samtidigt handlar det ju om att rent mentalt o praktiskt faktiskt orka.Tänka om jag blir själv? orkar jag då?
    Och Om jag gör en abort,orkar jag då leva med vetskapen att mina underbara goa killar kanske hade haft ett syskon till....skulle nog ha mycket svårt att slöppa de tankarna....vet ej om jag fixar en abort helt enkelt
  9. anonymt namn
    #5

    nej då...bara skönt

    och berikande att få dela andras upplevelser ju....
    Förstår att en abort är en jättejobbig upplevelse och inget jag någonsin ens trott jag skulle behöva överväga.
    Jag själv har alltså 3 killar 4,10 och 12 år,jättegoa,lugna o fina,blir själv 35 år i så o mannen i fråga är snart 50 år och har tonårsbarn.....

    Men ställer mig samtidigt frågan....OM jag blir själv med alla 4,orkar jag då??
  10. 5
    nej då...bara skönt och berikande att få dela andras upplevelser ju....
    Förstår att en abort är en jättejobbig upplevelse och inget jag någonsin ens trott jag skulle behöva överväga.
    Jag själv har alltså 3 killar 4,10 och 12 år,jättegoa,lugna o fina,blir själv 35 år i så o mannen i fråga är snart 50 år och har tonårsbarn.....

    Men ställer mig samtidigt frågan....OM jag blir själv med alla 4,orkar jag då??
  11. anonymt namn
    #6
    och på frågan om jag skulle göra abort om han sa det så är svaret NEJ.Skulle heller inte föda ett barn bara för att han vill.Är mycket självständig,har varit alltid ,även i relationen med mina andra barns pappa o van att klara mig själv så jag vet o inser att detta helt är mitt beslut.....men som sagt,ett mycket mycket svårt beslut....
  12. 6
    och på frågan om jag skulle göra abort om han sa det så är svaret NEJ.Skulle heller inte föda ett barn bara för att han vill.Är mycket självständig,har varit alltid ,även i relationen med mina andra barns pappa o van att klara mig själv så jag vet o inser att detta helt är mitt beslut.....men som sagt,ett mycket mycket svårt beslut....
  13. Medlem sedan
    Sep 2001
    #7
    Tyvärr finns det ju inget enkelt svar. Jag i din situation skulle nog valt abort, men jag förstår de som skulle välja annorlunda. Tycker du ska ta en papper och skriva ner för- och nackdelar. Pröva också att föreställa dig ditt liv om fem år: Vilken av de två varianterna kan du bäst leva med?
    Hoppas ni hittar en lösning..
  14. 7
    Tyvärr finns det ju inget enkelt svar. Jag i din situation skulle nog valt abort, men jag förstår de som skulle välja annorlunda. Tycker du ska ta en papper och skriva ner för- och nackdelar. Pröva också att föreställa dig ditt liv om fem år: Vilken av de två varianterna kan du bäst leva med?
    Hoppas ni hittar en lösning..
  15. Medlem sedan
    Mar 2004
    #8
    Hej igen, låter bra att du inte skulle falla för fällan som ja gjorde.
    Men ja var ju rätt ung och blåögd på den tiden.
    Tyckte nån längre ner skrev nått rätt bra, tänk fram ett par år och tänk efter ordentligt vad som du skulle må bäst av, om du skulle må bättre med ett till litet barn eller om de vore lättare med abort.
    Hoppas du får fram rätt val för dig!
    Och jag hoppas att du slipper ångra vad du än väljer i framtiden.
    All lycka till dig vännen!
    /Tina
    Tänker aldrig ge upp vår längtan är för stor
  16. 8
    Hej igen, låter bra att du inte skulle falla för fällan som ja gjorde.
    Men ja var ju rätt ung och blåögd på den tiden.
    Tyckte nån längre ner skrev nått rätt bra, tänk fram ett par år och tänk efter ordentligt vad som du skulle må bäst av, om du skulle må bättre med ett till litet barn eller om de vore lättare med abort.
    Hoppas du får fram rätt val för dig!
    Och jag hoppas att du slipper ångra vad du än väljer i framtiden.
    All lycka till dig vännen!
    /Tina
  17. marib
    #9

    Följ hjärtat

    känn efter vad som _känns_ rätt för DIG nu och gå på det. Man orkar det man måste orka om det är så.
  18. 9
    Följ hjärtat känn efter vad som _känns_ rätt för DIG nu och gå på det. Man orkar det man måste orka om det är så.
  19. anonymt namn
    #10

    försöker....

    verkligen tänka mig hur mitt liv kommer se ut om ett par år o tänker hur jag skulle klara ett barn till om jag blir ensam......och för varje dag som går sen jag testade positivt i fredags blir jag mer besluten att behålla barnet....

    Vad som är "lättast" eller inte hör inte hit.....är en abort nånsin ett "lätt" val? är det lätt att vara (kanske!) ensam med 4 barn....svaret är nog nej på båda....jag vet att jag skulle fixa båda,MEN måste välja med hjärtat.....finns nästan inga beslut som är viktigare än såna här o då måste man verkligen lita på känslan tror jag.....
  20. 10
    försöker.... verkligen tänka mig hur mitt liv kommer se ut om ett par år o tänker hur jag skulle klara ett barn till om jag blir ensam......och för varje dag som går sen jag testade positivt i fredags blir jag mer besluten att behålla barnet....

    Vad som är "lättast" eller inte hör inte hit.....är en abort nånsin ett "lätt" val? är det lätt att vara (kanske!) ensam med 4 barn....svaret är nog nej på båda....jag vet att jag skulle fixa båda,MEN måste välja med hjärtat.....finns nästan inga beslut som är viktigare än såna här o då måste man verkligen lita på känslan tror jag.....
  21. anonymt namn
    #11

    Första känslan .....

    måste jag nog gå på....det som känns längst längst inne är nog det val jag kommer kunna leva med ....jag kommer behålla barnet,med pappans stöd eller utan!!:-)

    Har 3 syskon o underbara föräldrar som stöttar mig,det VET jag(fast de vet inget än thihi...)
  22. 11
    Första känslan ..... måste jag nog gå på....det som känns längst längst inne är nog det val jag kommer kunna leva med ....jag kommer behålla barnet,med pappans stöd eller utan!!:-)

    Har 3 syskon o underbara föräldrar som stöttar mig,det VET jag(fast de vet inget än thihi...)
  23. anonymt namn
    #12
    jag har tänkt fram o tillbaka,vägt för o nackdelar....
    måste lita på min känsla ,följa mitt hjärta ,även om jag vet att det kommer bli tungt.....men jag kommer behålla barnet,med eller utan pappans stöd:-)
  24. 12
    jag har tänkt fram o tillbaka,vägt för o nackdelar....
    måste lita på min känsla ,följa mitt hjärta ,även om jag vet att det kommer bli tungt.....men jag kommer behålla barnet,med eller utan pappans stöd:-)
  25. Medlem sedan
    Sep 2001
    #13
    Vad bra att du kommit fram till ett beslut! Vad skönt att du har en familj som kommer att understödjer dig (även om de inte vet det ännu). Lycka till!
  26. 13
    Vad bra att du kommit fram till ett beslut! Vad skönt att du har en familj som kommer att understödjer dig (även om de inte vet det ännu). Lycka till!
  27. Medlem sedan
    Mar 2004
    #14
    De är så svårt ibland och välja rätt ord när man skriver, speciellt på dessa snack.
    Jag menar självklart så som du skriver och inte vilket som är lättast. För mig hade de nog vart jobbigt att ha barn som 16 åring men ja anser fortfarande att mitt val var fel.
    Och de var definitivt inte ett lätt val, hade jag valt helt själv och inte haft min mor med mig den dagen hade jag vänt i dörren på sjukhuset. Men tyvärr vart de inte så.

    Lycka till nu och ta hand om dig!
    /Tina
    Tänker aldrig ge upp vår längtan är för stor
  28. 14
    De är så svårt ibland och välja rätt ord när man skriver, speciellt på dessa snack.
    Jag menar självklart så som du skriver och inte vilket som är lättast. För mig hade de nog vart jobbigt att ha barn som 16 åring men ja anser fortfarande att mitt val var fel.
    Och de var definitivt inte ett lätt val, hade jag valt helt själv och inte haft min mor med mig den dagen hade jag vänt i dörren på sjukhuset. Men tyvärr vart de inte så.

    Lycka till nu och ta hand om dig!
    /Tina
  29. anonymt namn
    #15

    jag förstod .....

    hur du menade,inget val i såna här situationer är lätt,men men....jag vet att det ibland är svårt att formulera sig rätt och oerhört lätt att missförstå
  30. 15
    jag förstod ..... hur du menade,inget val i såna här situationer är lätt,men men....jag vet att det ibland är svårt att formulera sig rätt och oerhört lätt att missförstå
  31. anonymt namn
    #16

    japp det känns

    oerhört skönt att äntligen fattat ett beslut,helt grundat på mina egna tankar:-)
    Min familj och även mina barn vet om det nu o de är alla glada över det :-)
  32. 16
    japp det känns oerhört skönt att äntligen fattat ett beslut,helt grundat på mina egna tankar:-)
    Min familj och även mina barn vet om det nu o de är alla glada över det :-)
  33. marib
    #17

    Då *viskar* jag ett litet

    försiktigt Grattis då
  34. 17
    Då *viskar* jag ett litet försiktigt Grattis då

Liknande trådar

  1. Oplanerat gravid
    By anonym in forum Gravidsnack
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-02-29, 01:25
  2. oplanerat gravid...
    By trean? in forum _0802 Februaribarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-06-20, 13:36
  3. Oplanerat gravid
    By Liten jag in forum Abort
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-06-04, 21:20
  4. Gravid...helt oplanerat
    By anonymt namn in forum Många barn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-05-30, 11:25
  5. Oplanerat gravid.......
    By så olycklig nu in forum Många barn
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2007-01-11, 16:36
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar