behövs förälders tillåtelse?
Skolbarn
  1. Anonymt namn
    #1

    behövs förälders tillåtelse?

    Om ett barn i 9 års åldern inte klarar av att gå i en "vanlig klass", inte kan ta till sig information, delta i aktiviteter eller fungera i grupp, läraren bedömmer att undervisning i en mindre grupp är vad eleven behöver, samma uppfattning som de hade på elevens tidigare skola. Men föräldrarna anser att det är inget problem, barnet behöver ingen extra hjäl p och ska gå i en stor klass med alla andra, vad kan skolan göra? Kan skolan placera barnet i en mindre arbetsgrupp med extra resurser mot föräldrarnas vilja? Det är uppenbart för omgivningen att eleven behöver hjälp, men föräldrarna flyttar runt barnet och ignorerar problemen, någon som vet vad som gäller eller har tips på vad som kan göras?
  2. 1
    behövs förälders tillåtelse? Om ett barn i 9 års åldern inte klarar av att gå i en "vanlig klass", inte kan ta till sig information, delta i aktiviteter eller fungera i grupp, läraren bedömmer att undervisning i en mindre grupp är vad eleven behöver, samma uppfattning som de hade på elevens tidigare skola. Men föräldrarna anser att det är inget problem, barnet behöver ingen extra hjäl p och ska gå i en stor klass med alla andra, vad kan skolan göra? Kan skolan placera barnet i en mindre arbetsgrupp med extra resurser mot föräldrarnas vilja? Det är uppenbart för omgivningen att eleven behöver hjälp, men föräldrarna flyttar runt barnet och ignorerar problemen, någon som vet vad som gäller eller har tips på vad som kan göras?
  3. mamma till 4 kottar
    #2
    Eftersom föräldrarna är motståndare till förslaget kommer det aldrig att gå att genomföra på ett bra sätt. Bättre är att leta efter andra lösningar. Jag föreslår att ni kollar in lite amerikanska böcker om inclusion. Där har man sysslar med med att anpassa undervisningen i klassrummet betydligt längre än här i Sverige. Ett förslag är Cooperative Learning and strategies for inclusion av JoAnn Putnam. Ni kan också ta kontakt med Specialpedagogiska institutet och be dem komma och ge er råd och stöd hur ni kan hjälpa den här eleven.
    Känner ni att det är absolut nödvändigt med en mindre grupp kanske ni kan dela klassen i två delar - då handlar det ju inte om att flytta ut eleven och det kan vara en lösning föräldrarna skulle kunna acceptera.
  4. 2
    Eftersom föräldrarna är motståndare till förslaget kommer det aldrig att gå att genomföra på ett bra sätt. Bättre är att leta efter andra lösningar. Jag föreslår att ni kollar in lite amerikanska böcker om inclusion. Där har man sysslar med med att anpassa undervisningen i klassrummet betydligt längre än här i Sverige. Ett förslag är Cooperative Learning and strategies for inclusion av JoAnn Putnam. Ni kan också ta kontakt med Specialpedagogiska institutet och be dem komma och ge er råd och stöd hur ni kan hjälpa den här eleven.
    Känner ni att det är absolut nödvändigt med en mindre grupp kanske ni kan dela klassen i två delar - då handlar det ju inte om att flytta ut eleven och det kan vara en lösning föräldrarna skulle kunna acceptera.
  5. Medlem sedan
    Aug 2000
    #3
    Egentligen behövs inte försäldrarnas tillåtelse för att byta klass på ett barn. Men man gör inte specialplaceringar av elver utan föräldrars medgivande eftersom de då oftast inte hjälper. Vad man måste göra i ett sådant här fall är att få föräldrarna att förstå att det inte handlar om att det är "fel" på deras barn eller den uppfostran de givit. utan att det handlar om att hantera klassrumssituationen. Få dem att föstå att en del barn har svårt med den utan att de har problem hemma eller liknande (oavsett hur det ser ut hos den här familjen, det är ju inte relevant för klassplaceringen). Om de inte ser problemet beror det ju på att de inte är närvarande, be om rätt att filma barnet under en skoldag så att de kan få se och gör sedna ett gemensamt besök i den lilla undervsiningsgruppen. Jag har flera gånger lyckats få föräldrars medgivande efter lång tids kontakt. Men det kräver engagemang. En gång har jag till och med gått så långt att jag skrev ett pappaer om att jag erbjudit hjälp men att föräldrarna inte mottagit den och att jag därför inte kunde garantera att detta barn skulle lämna mellanstadiet med erforderliga kunskaper. När jag bad föräldrarna att skriva under och ta på sig ansvaret gick de med på placeringen, tyvärr var det lite i senaste laget.
  6. 3
    Egentligen behövs inte försäldrarnas tillåtelse för att byta klass på ett barn. Men man gör inte specialplaceringar av elver utan föräldrars medgivande eftersom de då oftast inte hjälper. Vad man måste göra i ett sådant här fall är att få föräldrarna att förstå att det inte handlar om att det är "fel" på deras barn eller den uppfostran de givit. utan att det handlar om att hantera klassrumssituationen. Få dem att föstå att en del barn har svårt med den utan att de har problem hemma eller liknande (oavsett hur det ser ut hos den här familjen, det är ju inte relevant för klassplaceringen). Om de inte ser problemet beror det ju på att de inte är närvarande, be om rätt att filma barnet under en skoldag så att de kan få se och gör sedna ett gemensamt besök i den lilla undervsiningsgruppen. Jag har flera gånger lyckats få föräldrars medgivande efter lång tids kontakt. Men det kräver engagemang. En gång har jag till och med gått så långt att jag skrev ett pappaer om att jag erbjudit hjälp men att föräldrarna inte mottagit den och att jag därför inte kunde garantera att detta barn skulle lämna mellanstadiet med erforderliga kunskaper. När jag bad föräldrarna att skriva under och ta på sig ansvaret gick de med på placeringen, tyvärr var det lite i senaste laget.

Liknande trådar

  1. får jag tillåtelse att gnälla nu?
    By 0rcid in forum Ordet är fritt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-09-25, 15:22
  2. Fått tillåtelse....
    By Anna-Mia in forum _00/01 Vinterbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-11-14, 09:36
  3. Har tillåtelse att rapportera
    By ::annica:: in forum _0505 Majbarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-03-07, 12:09
  4. lite tillåtelse-enkät då
    By pola in forum Tonåringar
    Svar: 46
    Senaste inlägg: 2005-12-17, 23:41
  5. Nu har jag fått tillåtelse
    By Camellis in forum _0512 Decemberbarn
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-12-08, 07:47
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar