ALV vilken ålder?
Resesnack
  1. anonymt namn
    #1

    ALV vilken ålder?

    Jag har väntat med ALV för mina barn eftersom jag tänkte att när det är så dyrt är det väl bra om barnen hunnit igenom de flesta av de mest kända AL-böckerna först. Nu är äldsta barnet 8,5 år och yngsta 6 år.

    Äldsta barnet visar sig inte särskilt intresserad, utan får av hemsidan intrycket att det är något barnsligt som passar lillebror bättre....och lillebror är också mycket riktigt mer lockad av hemsidan och reklamen.

    HUr tycker ni som varit där - riktar sig ALV bara till förskolebarn eller? Har vi "missat tåget" vad gäller 8-åringen?
  2. 1
    ALV vilken ålder? Jag har väntat med ALV för mina barn eftersom jag tänkte att när det är så dyrt är det väl bra om barnen hunnit igenom de flesta av de mest kända AL-böckerna först. Nu är äldsta barnet 8,5 år och yngsta 6 år.

    Äldsta barnet visar sig inte särskilt intresserad, utan får av hemsidan intrycket att det är något barnsligt som passar lillebror bättre....och lillebror är också mycket riktigt mer lockad av hemsidan och reklamen.

    HUr tycker ni som varit där - riktar sig ALV bara till förskolebarn eller? Har vi "missat tåget" vad gäller 8-åringen?
  3. Medlem sedan
    Dec 2003
    #2
    Njaaa...Jag skulle kanske rekommendera parken för en 5-6-åring som gillar teater.
    Din 8-åring kommer säkert att uppskatta en heldel saker och inte få långtråkigt, men i den åldern åker man kanske hellre till Liseberg eller nått.
  4. 2
    Njaaa...Jag skulle kanske rekommendera parken för en 5-6-åring som gillar teater.
    Din 8-åring kommer säkert att uppskatta en heldel saker och inte få långtråkigt, men i den åldern åker man kanske hellre till Liseberg eller nått.
  5. Medlem sedan
    Jan 2006
    #3

    Vi var där förra sommaren

    Då var min dotter knappt tre. Hon fullständigt ÄLSKADE det. Hennes kusiner på 3 och 5 var lika saliga. Vi var där i två dagar och hade jättekul.

    Jag kan hålla med att åtta kanske är lite fel ålder. Det beror ju på barnet. JAG tyckte att det var kul. Men en mellanålder kan ju tycka att det är "barnsligt"..... för ung för att få vara barn igen.
    Min lycka är att se mina barns hjärtan skratta. /K
  6. 3
    Vi var där förra sommaren Då var min dotter knappt tre. Hon fullständigt ÄLSKADE det. Hennes kusiner på 3 och 5 var lika saliga. Vi var där i två dagar och hade jättekul.

    Jag kan hålla med att åtta kanske är lite fel ålder. Det beror ju på barnet. JAG tyckte att det var kul. Men en mellanålder kan ju tycka att det är "barnsligt"..... för ung för att få vara barn igen.
  7. Medlem sedan
    Apr 2001
    #4
    JAg vill bara säga att när jag gick i skolan (lågstadeiet) så åkte vi på skolresa till Astrid Lindgrens värld. Men å andra sidan har väl barn lite andra referensramar nuförtiden =)
  8. 4
    JAg vill bara säga att när jag gick i skolan (lågstadeiet) så åkte vi på skolresa till Astrid Lindgrens värld. Men å andra sidan har väl barn lite andra referensramar nuförtiden =)
  9. anonymt namn
    #5

    Men håller ni inte med om

    att det är lite avigt att man ska ha kul på ALV innan man ens vet vilka hälften av figurerna är? En 8-åring har ju i bästa fall bekantat sig med de flesta - dock vet jag flera av min 8-årings kompisar som INTE läst många AL-böcker eller ens sett filmerna?

    Jag känner att jag vill steppa på bromsen när det gäller alla hysteriska barnaktiviteter som samtliga ska klaras av före skolstart!!!

    Barndomen är lång, men nuförtiden ska barn börja spela värsta krigsspelen på datorn, åka alla attraktioner på nöjesfälten (alla nöjesfält) och det är livsfarligt att göra lugna och snälla saker. Att gå i skogen och kolla på löv och småkryp är trist, dockteater är rena döden för en 5-åring osv osv....

    Jag protesterar! Nån mer som känner som jag?
  10. 5
    Men håller ni inte med om att det är lite avigt att man ska ha kul på ALV innan man ens vet vilka hälften av figurerna är? En 8-åring har ju i bästa fall bekantat sig med de flesta - dock vet jag flera av min 8-årings kompisar som INTE läst många AL-böcker eller ens sett filmerna?

    Jag känner att jag vill steppa på bromsen när det gäller alla hysteriska barnaktiviteter som samtliga ska klaras av före skolstart!!!

    Barndomen är lång, men nuförtiden ska barn börja spela värsta krigsspelen på datorn, åka alla attraktioner på nöjesfälten (alla nöjesfält) och det är livsfarligt att göra lugna och snälla saker. Att gå i skogen och kolla på löv och småkryp är trist, dockteater är rena döden för en 5-åring osv osv....

    Jag protesterar! Nån mer som känner som jag?
  11. -Helena-
    #6
    Nej, det skulle jag inte säga. Det går att uppleva det hela på fler nivåer, absolut. Mitt intryck är att många är där med alldeles för små ungar egentligen, precis som Junibacken:-) En åttaåring är fortfarande ett barn i sagoåldern, jag tycker inte vi ska lägga oss platta inför tendensen till avkortad barndom som innebär att barn fnyser åt lek och fantasi när de knappt börjat skolan...
  12. 6
    Nej, det skulle jag inte säga. Det går att uppleva det hela på fler nivåer, absolut. Mitt intryck är att många är där med alldeles för små ungar egentligen, precis som Junibacken:-) En åttaåring är fortfarande ett barn i sagoåldern, jag tycker inte vi ska lägga oss platta inför tendensen till avkortad barndom som innebär att barn fnyser åt lek och fantasi när de knappt börjat skolan...
  13. -Helena-
    #7
    Ja, jag håller med dig, som du ser i mitt inlägg som jag skrev innan jag läste ditt! Det finns ingen anledning att göra sju-åttaåringar till blaserade tonåringar tycker jag. Även om de själva gör en grej av att saker är "barnsliga" alldeles för tidigt så är det faktiskt viktigt att som vuxen fatta att det är en attityd och att de nog behöver få friheten att "gå tillbaka" och just vara barnsliga barn igen, nu när omgivning, kultur och samhälle gör allt för att putta in dem i tweenie-rollen...
  14. 7
    Ja, jag håller med dig, som du ser i mitt inlägg som jag skrev innan jag läste ditt! Det finns ingen anledning att göra sju-åttaåringar till blaserade tonåringar tycker jag. Även om de själva gör en grej av att saker är "barnsliga" alldeles för tidigt så är det faktiskt viktigt att som vuxen fatta att det är en attityd och att de nog behöver få friheten att "gå tillbaka" och just vara barnsliga barn igen, nu när omgivning, kultur och samhälle gör allt för att putta in dem i tweenie-rollen...
  15. Medlem sedan
    May 2005
    #8

    Jag skriver på! :-)

    Inte så mycket med anledning av ursprungsfrågan utan mer för att alla är så hysteriska med aktiviteter nuförtiden precis som du säger. Jag hörde en pappa i parken igår säga:

    - Ja jag räcker ju inte till alls hemma längre, han far runt som en skottspole å vill bara gå till dagis! Man har inte en chans att hinna aktivera!

    Om sin ETTÅRING!

    Jag hajar noll. Klart att barn vill ha merameramera om man håller högt tempo från början. Jag ska starta någon Slow Kidsorganisation tror jag... ;-)
  16. 8
    Jag skriver på! :-) Inte så mycket med anledning av ursprungsfrågan utan mer för att alla är så hysteriska med aktiviteter nuförtiden precis som du säger. Jag hörde en pappa i parken igår säga:

    - Ja jag räcker ju inte till alls hemma längre, han far runt som en skottspole å vill bara gå till dagis! Man har inte en chans att hinna aktivera!

    Om sin ETTÅRING!

    Jag hajar noll. Klart att barn vill ha merameramera om man håller högt tempo från början. Jag ska starta någon Slow Kidsorganisation tror jag... ;-)
  17. Medlem sedan
    May 2005
    #9

    En sak till *fniss*

    Jag har två småsyskon, det är fyra år mellan varje barn. Mina föräldrar väntade ut det minsta barnet så länge att när vi äntligen skulle åka till Legoland valde jag att stanna hemma och sommarjobba eftersom jag hade hunnit fylla arton! :-)

    Alltså kan det aldrig bli helt perfekt. Åk! :-)
  18. 9
    En sak till *fniss* Jag har två småsyskon, det är fyra år mellan varje barn. Mina föräldrar väntade ut det minsta barnet så länge att när vi äntligen skulle åka till Legoland valde jag att stanna hemma och sommarjobba eftersom jag hade hunnit fylla arton! :-)

    Alltså kan det aldrig bli helt perfekt. Åk! :-)
  19. mandelblomma
    #10
    det passar barn i så olika åldrar!
    Det finns liksom något för alla
    Vi har vairit där fyra gånger, senste gången var de 9 och12 och det hade kul då med, fast på ett annat sätt än då de var 3 och 5 år.
  20. 10
    det passar barn i så olika åldrar!
    Det finns liksom något för alla
    Vi har vairit där fyra gånger, senste gången var de 9 och12 och det hade kul då med, fast på ett annat sätt än då de var 3 och 5 år.
  21. Medlem sedan
    Sep 1998
    #11
    Det "roliga" är att hur ointresserade de kanske verkar först inför olika aktiviteter som verkar "barnsliga" så brukar de ändå sen ha jättekul på plats. Vi har haft tonåringar med på "barnaktiviteter" och hur kul har inte de när de får släppa loss lite, gärna "kamouflerade" av att de hjälper de yngre barnen.. Visst, min 8åriga son kanske inte är så imponerad av Pippi längre men Törnrosdalen och Helvetesgapet finns ju. ALV tycker jag har något för alla åldrar!
  22. 11
    Det "roliga" är att hur ointresserade de kanske verkar först inför olika aktiviteter som verkar "barnsliga" så brukar de ändå sen ha jättekul på plats. Vi har haft tonåringar med på "barnaktiviteter" och hur kul har inte de när de får släppa loss lite, gärna "kamouflerade" av att de hjälper de yngre barnen.. Visst, min 8åriga son kanske inte är så imponerad av Pippi längre men Törnrosdalen och Helvetesgapet finns ju. ALV tycker jag har något för alla åldrar!
  23. anonymt namn
    #12

    phew;)

    skönt att det inte är så svartvitt som det först såg ut Tack för alla svar!
  24. 12
    phew;) skönt att det inte är så svartvitt som det först såg ut Tack för alla svar!
  25. Medlem sedan
    Mar 2003
    #13

    Tycker det är perfekt för..

    ..mindre barn. Vi har varit där varje år men det var först förra året (när dottern var 3 sm hon VERKLIGEN uppskattade det. Tror att det är otimalt för barn mellan 3-7 år men jag vet ej, är ju säkert olika frän barn till barn. Vi var där i söndags med dottern och kusinerna och det märktes att 8-åringen började tycka att han var för stor för vissa saker. Dock var det inga problem för honom att roa sig ändå 11-åringen valde att inte följa med då hon tycker att det ej är något för henne längre.Tycker absolut det är värt ett besök!
  26. 13
    Tycker det är perfekt för.. ..mindre barn. Vi har varit där varje år men det var först förra året (när dottern var 3 sm hon VERKLIGEN uppskattade det. Tror att det är otimalt för barn mellan 3-7 år men jag vet ej, är ju säkert olika frän barn till barn. Vi var där i söndags med dottern och kusinerna och det märktes att 8-åringen började tycka att han var för stor för vissa saker. Dock var det inga problem för honom att roa sig ändå 11-åringen valde att inte följa med då hon tycker att det ej är något för henne längre.Tycker absolut det är värt ett besök!
  27. Medlem sedan
    Mar 2003
    #14

    Fast min blivande 4:åring..

    ..har stenkoll på figurerna, även förra året hade hon koll på de flesta. Annars håller jag med dig
  28. 14
    Fast min blivande 4:åring.. ..har stenkoll på figurerna, även förra året hade hon koll på de flesta. Annars håller jag med dig
  29. Medlem sedan
    Jun 2004
    #15
    Amen! Helt sant! Jag håller med, jag tycker det är groteskt att allt ska göras i förväg. Själv har jag bland annat censurerat filmen Bröderna Lejonhjärta för jag anser att den ska upplevas som bok först. Sådeså.
  30. 15
    Amen! Helt sant! Jag håller med, jag tycker det är groteskt att allt ska göras i förväg. Själv har jag bland annat censurerat filmen Bröderna Lejonhjärta för jag anser att den ska upplevas som bok först. Sådeså.
  31. Medlem sedan
    Jun 2004
    #16
    ...och din första medlem har du här!
  32. 16
    ...och din första medlem har du här!
  33. Medlem sedan
    May 2005
    #17
    inte jag.
    Vi har varit på ALV 2 gånger, första gången var dottern 4 år andra gången 5. Hon hade fantastiskt roligt båda gångerna, de enda figurer som hon inte känner till är de i Törnrosdalen. Alla andra kände hon till
    Pippi, Emil, Madicken, Lotta, Rasmus på luffen , Karlsson på taket, Ronja, Kajsa Kavat, Nils Karlsson pyssling. Hon vill åka dit i år igen....

    Men det är klart har man inte läst AL-böckerna så spelar det knappast någon roll hur gammal man är, då är det itne lika givande..

    Jag tycker ALV är fantastiskt för barn i 4-6 års ålder (även för äldre) Det är mycket sång och musik, skådespel och teater och möjlighet till lek .

    ALLA är inte intresserad av skog och natur och titta under myrstack , oavsett ålder!

    Att sen jämföra ALV med med att spela krigsspel och åka alla attraktioner på nöjesfält blir bara löjligt.
  34. 17
    inte jag.
    Vi har varit på ALV 2 gånger, första gången var dottern 4 år andra gången 5. Hon hade fantastiskt roligt båda gångerna, de enda figurer som hon inte känner till är de i Törnrosdalen. Alla andra kände hon till
    Pippi, Emil, Madicken, Lotta, Rasmus på luffen , Karlsson på taket, Ronja, Kajsa Kavat, Nils Karlsson pyssling. Hon vill åka dit i år igen....

    Men det är klart har man inte läst AL-böckerna så spelar det knappast någon roll hur gammal man är, då är det itne lika givande..

    Jag tycker ALV är fantastiskt för barn i 4-6 års ålder (även för äldre) Det är mycket sång och musik, skådespel och teater och möjlighet till lek .

    ALLA är inte intresserad av skog och natur och titta under myrstack , oavsett ålder!

    Att sen jämföra ALV med med att spela krigsspel och åka alla attraktioner på nöjesfält blir bara löjligt.
  35. Medlem sedan
    Jan 1999
    #18

    Nej!

    Jag håller inte med dig.

    ALV är enligt mig för rätt små barn. De såg mest på alla Astridsfilmer när de var mellan 4 och 5 år. Idag som 8 och 9-åring lockar Skara Sommarland mer som nöjespark.

    Böckerna har de några av men aldrig varit intresserade av att läsa men alla som visats på tv har de sett flera gånger. .
  36. 18
    Nej! Jag håller inte med dig.

    ALV är enligt mig för rätt små barn. De såg mest på alla Astridsfilmer när de var mellan 4 och 5 år. Idag som 8 och 9-åring lockar Skara Sommarland mer som nöjespark.

    Böckerna har de några av men aldrig varit intresserade av att läsa men alla som visats på tv har de sett flera gånger. .
  37. Medlem sedan
    Jan 1999
    #19

    Däremot håller jag med

    om denna hysteri som finns. ALV när de är 2 år och skara sommarland som 4-åring typ för det skall vara sommarsemester för sitt barn.
  38. 19
    Däremot håller jag med om denna hysteri som finns. ALV när de är 2 år och skara sommarland som 4-åring typ för det skall vara sommarsemester för sitt barn.
  39. Medlem sedan
    Jan 1999
    #20

    ja det kanske

    är så? Mina var 4 och 5 år när vi var där och jag tyckte det var alldeles lagon till kanske barn upp till sju eller så. Men jag kan ha fel. Mina har ingen önskan om att åka dit i alla fall. Nu är det Grönan och Skara sommarland de drömmer om. Eller Liseberg.


    Lutar åt Skara sommarland igen! :-)
  40. 20
    ja det kanske är så? Mina var 4 och 5 år när vi var där och jag tyckte det var alldeles lagon till kanske barn upp till sju eller så. Men jag kan ha fel. Mina har ingen önskan om att åka dit i alla fall. Nu är det Grönan och Skara sommarland de drömmer om. Eller Liseberg.


    Lutar åt Skara sommarland igen! :-)
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. Vilken vagn till vilken ålder?
    By krimm in forum Bebissnack
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-02-26, 22:15
  2. Vid vilken ålder...
    By Animisha in forum Adoption
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-10-12, 17:42
  3. Vid vilken ålder
    By rubinen in forum Ordet är fritt
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2007-05-08, 14:15
  4. Vid vilken ålder och
    By Liten in forum Bokstavsbarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-04-03, 13:31
  5. Vid vilken ålder...
    By sara in forum Småbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-10-19, 19:43
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar