Hur ska man andas?
_0706 Junibarn
  1. Medlem sedan
    Sep 2003
    #1

    Hur ska man andas?

    Med tanke på inlägget nedan att det är bra att träna på att andas så undrar jag _hur_ ska man andas?
    Vad ska jag tänka på och hur blir det normalt?

    Sambon frågade om vi inte skulle börja träna att andas för några kvällar sedan. Jag hade inte tänkt på det. Men han har rätt. Han vet att jag slutar andas när det gör ont och det var det han fick påminna mig om under förra förlossningen. Så jag tror att han är mer angelägen om träningen än jag.
  2. 1
    Hur ska man andas? Med tanke på inlägget nedan att det är bra att träna på att andas så undrar jag _hur_ ska man andas?
    Vad ska jag tänka på och hur blir det normalt?

    Sambon frågade om vi inte skulle börja träna att andas för några kvällar sedan. Jag hade inte tänkt på det. Men han har rätt. Han vet att jag slutar andas när det gör ont och det var det han fick påminna mig om under förra förlossningen. Så jag tror att han är mer angelägen om träningen än jag.
  3. Medlem sedan
    Oct 2006
    #2
    Haha svårt att förklara, men jag andas in och sen ut i lagom takt och iofs beror det ju på hur starka värkar man har (onda). Det ska vara ganska korta andetag tror jag med... *s* så jag lärt mig i alla fall har aldrig gått profylax kurs. Kram
  4. 2
    Haha svårt att förklara, men jag andas in och sen ut i lagom takt och iofs beror det ju på hur starka värkar man har (onda). Det ska vara ganska korta andetag tror jag med... *s* så jag lärt mig i alla fall har aldrig gått profylax kurs. Kram
  5. Medlem sedan
    Nov 2006
    #3
    Här kommer en mall för hur man profylaxandas under en förlossning, det kanske kan vara till lite hjälp iaf.

    Så använder du Psykoprofylaxandningen
    DJUP LÅNGSAMANDNING: Inandning under fyra sekunder, håll andan två-fyra, utandning i fyra, och vänta i fyra. Fortsätt på samma sätt. Den här andningen använder du under värkarna fram till du har öppnat dig ungefär fem centimeter, och mellan värkarna under hela förlossningen.
    KORT LÅNGSAMANDNING: Andas fortfarande lugnt, men korta av inandningarna. Används under värkarna när du öppnat dig 5 cm.
    FLÄMTANDNING: Andas lätt och snabbt ut och in genom näsan (genom munnen om du är täppt). Används när värkarna är som värst, mellan 7-9 cm. Se upp för hyperventilering.
    KRYSTANDNING: Andas in ett par djupa andetag, håll andan, ner med hakan och tryck på nedåt med diafragman. Gå sedan upp och hämta luft med korta inandningar, tryck på igen. Ibland liknas detta vid att bajsa, genom krystandningen får du en mer fokuserad rörelse som lättare hjälper ut barnet.
  6. 3
    Här kommer en mall för hur man profylaxandas under en förlossning, det kanske kan vara till lite hjälp iaf.

    Så använder du Psykoprofylaxandningen
    DJUP LÅNGSAMANDNING: Inandning under fyra sekunder, håll andan två-fyra, utandning i fyra, och vänta i fyra. Fortsätt på samma sätt. Den här andningen använder du under värkarna fram till du har öppnat dig ungefär fem centimeter, och mellan värkarna under hela förlossningen.
    KORT LÅNGSAMANDNING: Andas fortfarande lugnt, men korta av inandningarna. Används under värkarna när du öppnat dig 5 cm.
    FLÄMTANDNING: Andas lätt och snabbt ut och in genom näsan (genom munnen om du är täppt). Används när värkarna är som värst, mellan 7-9 cm. Se upp för hyperventilering.
    KRYSTANDNING: Andas in ett par djupa andetag, håll andan, ner med hakan och tryck på nedåt med diafragman. Gå sedan upp och hämta luft med korta inandningar, tryck på igen. Ibland liknas detta vid att bajsa, genom krystandningen får du en mer fokuserad rörelse som lättare hjälper ut barnet.
  7. Medlem sedan
    Dec 2006
    #4
    Något som du kan träna för att känna vilka muskler man kan använda:
    Andas in genom näsan - diafragman "trycker ner" magen
    Andas ut "vanligt" - diafragman slappnar av
    Andas ut komplementluften (som om du blåser så länge du kan mot ett ljus) - nu använder du musklerna runt livmodern som du också kommer använda under förlossningen.
    (Samma muskler som "stödet" som man har fått lära sig använda när man sjunger, ifall du har sjungit i kör tex)
    Den här typen av andning övar jag på innan jag somnar på kvällen. Annars tyckte jag att sångfågelns sammanfattning var bra!
  8. 4
    Något som du kan träna för att känna vilka muskler man kan använda:
    Andas in genom näsan - diafragman "trycker ner" magen
    Andas ut "vanligt" - diafragman slappnar av
    Andas ut komplementluften (som om du blåser så länge du kan mot ett ljus) - nu använder du musklerna runt livmodern som du också kommer använda under förlossningen.
    (Samma muskler som "stödet" som man har fått lära sig använda när man sjunger, ifall du har sjungit i kör tex)
    Den här typen av andning övar jag på innan jag somnar på kvällen. Annars tyckte jag att sångfågelns sammanfattning var bra!
  9. Medlem sedan
    Dec 2006
    #5
    Psykoprofylax
    Vi gick kurs för någon månad sedan och jag vill för det första rekomendera det till alla - supernyttigt. För det andra måste ni ÖVA! Det är A och O för att kunna använda profylaxandningen, speciellt "snabbandningen" som ska användas när det gör riktigt j-la ont innan krysningen, den är toksvår att få till. Du måste orka i 2 minuter med kanske bara någon minuts vila emellan. Så öva öva öva.
    Lycka till!
  10. 5
    Psykoprofylax
    Vi gick kurs för någon månad sedan och jag vill för det första rekomendera det till alla - supernyttigt. För det andra måste ni ÖVA! Det är A och O för att kunna använda profylaxandningen, speciellt "snabbandningen" som ska användas när det gör riktigt j-la ont innan krysningen, den är toksvår att få till. Du måste orka i 2 minuter med kanske bara någon minuts vila emellan. Så öva öva öva.
    Lycka till!
  11. Medlem sedan
    Nov 2004
    #6

    men ta det lugnt

    de hjälper dig på förlossningen så du känner dig säker. Jag hade inte gått nån kurs förra gången heller men det var bara att fråga på plats. Även om jag förstår att det vore toppen om man övat länge innan så kommer det gå fint ändå.

    Kram K
  12. 6
    men ta det lugnt de hjälper dig på förlossningen så du känner dig säker. Jag hade inte gått nån kurs förra gången heller men det var bara att fråga på plats. Även om jag förstår att det vore toppen om man övat länge innan så kommer det gå fint ändå.

    Kram K
  13. Medlem sedan
    Nov 2006
    #7
    Är livrädd för att börja hyperventilera... jag har haft lite tendenser till det när jag gått på spinning tex. Jag upplever att jag andas krystat när jag "tänker" på hur jag ska andas..ja...om ni förstår.. Men här kom ju en hel del bra tips...och så hoppas jag att BM på förlossningen guidar en...
  14. 7
    Är livrädd för att börja hyperventilera... jag har haft lite tendenser till det när jag gått på spinning tex. Jag upplever att jag andas krystat när jag "tänker" på hur jag ska andas..ja...om ni förstår.. Men här kom ju en hel del bra tips...och så hoppas jag att BM på förlossningen guidar en...

Liknande trådar

  1. Argghhh andas andas
    By Trollmor in forum Ordet är fritt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-08-13, 18:21
  2. Ghaa, Andas, andas, 1.2.3.4......
    By Afrodite in forum Ordet är fritt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-02-10, 09:51
  3. Luuungt o fint...andas Fiia andas..
    By fiia in forum Ordet är fritt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-01-13, 12:18
  4. Andas ut
    By MegaVega in forum _0610 Oktoberbarn
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-05-30, 17:00
  5. Hemma! *andas andas*
    By -Catharina- in forum Ordet är fritt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-03-19, 15:14
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar