Frågor om 9-åringarna
_98 Alla barn
  1. Emmas mamma
    #1

    Frågor om 9-åringarna

    Hej på er!

    Vill fråga några saker. Motivera gärna era svar.

    Jag undrar hur länge era 9-åringar får vara hemma själva?

    Är de hemma själva efter skolan eller går de på fritids om ni jobbar?

    Får de vara själva hemma med en kompis?

    Har era barn en mobil?

    Får de gå till affären själva om det är hyffsat nära?
  2. 1
    Frågor om 9-åringarna Hej på er!

    Vill fråga några saker. Motivera gärna era svar.

    Jag undrar hur länge era 9-åringar får vara hemma själva?

    Är de hemma själva efter skolan eller går de på fritids om ni jobbar?

    Får de vara själva hemma med en kompis?

    Har era barn en mobil?

    Får de gå till affären själva om det är hyffsat nära?
  3. Medlem sedan
    Aug 1999
    #2

    Åsa svarar

    Jag undrar hur länge era 9-åringar får vara hemma själva?
    Matilda är sällan hemma ensam, men en timme fixar hon!
    Är de hemma själva efter skolan eller går de på fritids om ni jobbar?
    Nej Matilda går på fritids, att vara hemma själv när vi jobbar finns inte ens på kartan ännu, hon är så otroligt oorganiserad så jag hade inte haft ro att jobba om hon varit ensam här. Dessutom tror jag inte att hon kommit iväg till skolan eller hem från skolan om inte vi hämtat/lämnat henne, det hade hon glömt!
    Får de vara själva hemma med en kompis?
    Det där är ju lite annat, ensamma en stund medans man handlar eller så något snabbt JA men inte längre stunder
    Har era barn en mobil?
    Nej till hennes stora sorg! Hon kan inte några telefonnummer och jag tror att den bara blivit en leksak!
    Får de gå till affären själva om det är hyffsat nära?
    När vi bodde i Lund fick hon det, det var 2 minuter bort, nu nej, eftersom att det är cykel som gäller, även om det är nära. Och korsa ett par ganska stora vägar på vägen dit!
    ~Per aspera ad astra~ Genom svårigheterna mot stjärnorna

    Matilda 980427
    Thea 040711
    Liv 091124

    http://minimumsa.wordpress.com
  4. 2
    Åsa svarar Jag undrar hur länge era 9-åringar får vara hemma själva?
    Matilda är sällan hemma ensam, men en timme fixar hon!
    Är de hemma själva efter skolan eller går de på fritids om ni jobbar?
    Nej Matilda går på fritids, att vara hemma själv när vi jobbar finns inte ens på kartan ännu, hon är så otroligt oorganiserad så jag hade inte haft ro att jobba om hon varit ensam här. Dessutom tror jag inte att hon kommit iväg till skolan eller hem från skolan om inte vi hämtat/lämnat henne, det hade hon glömt!
    Får de vara själva hemma med en kompis?
    Det där är ju lite annat, ensamma en stund medans man handlar eller så något snabbt JA men inte längre stunder
    Har era barn en mobil?
    Nej till hennes stora sorg! Hon kan inte några telefonnummer och jag tror att den bara blivit en leksak!
    Får de gå till affären själva om det är hyffsat nära?
    När vi bodde i Lund fick hon det, det var 2 minuter bort, nu nej, eftersom att det är cykel som gäller, även om det är nära. Och korsa ett par ganska stora vägar på vägen dit!
  5. Medlem sedan
    Sep 2004
    #3

    Svar om Isse

    Isak kan vara hemma själv upp till ungefär en timme, men då har jag mobilen med så han kan ringa om det är något, kanske skulle han klara längre, men det vill han inte så jag ser ingen anledning till det. Om han leker med grannen så f¨år de vara själva även om jag t ex åker och handlar en sväng, men då kan de ju lätt gå in till grannen om det skulle vara något. Isak har precis börjat gå själv till kiosken, den är en litenbit bort, inte långt alls och det gör han gärna, för min del skulle han kunna få gå till affären med, det är cykelbana i stortsett hela vägen, men han tycker själv att det är för långt för att gå själv, det tar 10 min att gå dit (för mig).
    Isak har även egen mobil, men han har fått sin pappas gamla så den funkar inte så himla bra och jag tyckeregentligen att han är lite för liten för mobil... Det har hittills aldrig uppstått en situation när det skulle varit nödvändigt...
    *sjuksköterska* sedan våren 2008
    Besök gärna nån av mina bloggar: överst om livet som mamma och den undre om min stora hobby PÄRLOR!

    http://ebba.anknet.se

    http://ebba.anknet.se/familjeblogg/index.php?blog=3
  6. 3
    Svar om Isse Isak kan vara hemma själv upp till ungefär en timme, men då har jag mobilen med så han kan ringa om det är något, kanske skulle han klara längre, men det vill han inte så jag ser ingen anledning till det. Om han leker med grannen så f¨år de vara själva även om jag t ex åker och handlar en sväng, men då kan de ju lätt gå in till grannen om det skulle vara något. Isak har precis börjat gå själv till kiosken, den är en litenbit bort, inte långt alls och det gör han gärna, för min del skulle han kunna få gå till affären med, det är cykelbana i stortsett hela vägen, men han tycker själv att det är för långt för att gå själv, det tar 10 min att gå dit (för mig).
    Isak har även egen mobil, men han har fått sin pappas gamla så den funkar inte så himla bra och jag tyckeregentligen att han är lite för liten för mobil... Det har hittills aldrig uppstått en situation när det skulle varit nödvändigt...
  7. Medlem sedan
    Jan 2001
    #4

    Saras svar

    Jag undrar hur länge era 9-åringar får vara hemma själva?
    S: vi har ingen precis gräns, men 2-3 timmar kan det väl bli. Det kanske har varit längre någon gång med. Hugo trivs med det, och han klarar sig bra.

    Är de hemma själva efter skolan eller går de på fritids om ni jobbar?
    S: Han är hemma själv efter skolan, det blir ca 1,5 timme, eftersom jag jobbar deltid. I början av höstterminen var han på fritids varje dag, och sedan minskade succesivt på hur många dagar i veckan han var där, och vid sportlovet (ca) sa vi upp fritidsplatsen.
    För min del hade han gärna fått vara på fritids, men Hugo trivdes inget bra där, och han klarar sig bra själv hemma -så för Hugos del är detta lösningen han är mest nöjd med.
    (Fast det är svårare att få ihop sommarlovet när han inte har en fritidsplats...)

    Får de vara själva hemma med en kompis?
    S: Ja.
    Ett tag hade vi en regel som sa att han inte fick ha mer än en kompis hemma, när han var ensam hemma. Det var för att lekarna hade en tendens att gå utanför Hugos kontroll när de var flera kompisar. Men nu går det bra, så nu får de vara fler även om det inte händer så ofta.

    Har era barn en mobil?
    S: nej, vi har inte tyckt att det har behövts

    Får de gå till affären själva om det är hyffsat nära?
    S: Ja, det får han. Han brukar inte gå dit på eget bevåg, men jag skickar honom dit ibland (t.ex. om han bara måste ha batterier _nu_ till någon leksak)
  8. 4
    Saras svar Jag undrar hur länge era 9-åringar får vara hemma själva?
    S: vi har ingen precis gräns, men 2-3 timmar kan det väl bli. Det kanske har varit längre någon gång med. Hugo trivs med det, och han klarar sig bra.

    Är de hemma själva efter skolan eller går de på fritids om ni jobbar?
    S: Han är hemma själv efter skolan, det blir ca 1,5 timme, eftersom jag jobbar deltid. I början av höstterminen var han på fritids varje dag, och sedan minskade succesivt på hur många dagar i veckan han var där, och vid sportlovet (ca) sa vi upp fritidsplatsen.
    För min del hade han gärna fått vara på fritids, men Hugo trivdes inget bra där, och han klarar sig bra själv hemma -så för Hugos del är detta lösningen han är mest nöjd med.
    (Fast det är svårare att få ihop sommarlovet när han inte har en fritidsplats...)

    Får de vara själva hemma med en kompis?
    S: Ja.
    Ett tag hade vi en regel som sa att han inte fick ha mer än en kompis hemma, när han var ensam hemma. Det var för att lekarna hade en tendens att gå utanför Hugos kontroll när de var flera kompisar. Men nu går det bra, så nu får de vara fler även om det inte händer så ofta.

    Har era barn en mobil?
    S: nej, vi har inte tyckt att det har behövts

    Får de gå till affären själva om det är hyffsat nära?
    S: Ja, det får han. Han brukar inte gå dit på eget bevåg, men jag skickar honom dit ibland (t.ex. om han bara måste ha batterier _nu_ till någon leksak)
  9. Medlem sedan
    Sep 2002
    #5
    Charlottes svar:

    Jag undrar hur länge era 9-åringar får vara hemma själva?

    Som längst har det nog varit 4 timmar, men då har vi haft telefon kontakt. Jag vet att han ringer min mobil om det är något

    Är de hemma själva efter skolan eller går de på fritids om ni jobbar?´

    Han går på fritids, men vi försöker att han går hem själv efter mellis ett par gånger/vecka för att hinna göra läxorna så det inte blir så sent. VI hämtar ju ofta kl 17 om vi ska hämta.

    Får de vara själva hemma med en kompis?

    Beror på vilken kompis... Men de han brukar leka med är okej (2-3 st) och de litar vi på

    Har era barn en mobil?

    nix, till hans stora förtret, men jag ser inte vitsen. Har sagt att han kan få en när han börjar ta bussen själv till aktiviteter, men det dröjer nog 1-2 år till dess

    Får de gå till affären själva om det är hyffsat nära?

    Till sommarkiosken kan han gå själv, det gjorde han redan när han var 5 år. Det är bara 150m dit. Till affären är det 8 km så det blir lite knepigare
  10. 5
    Charlottes svar:

    Jag undrar hur länge era 9-åringar får vara hemma själva?

    Som längst har det nog varit 4 timmar, men då har vi haft telefon kontakt. Jag vet att han ringer min mobil om det är något

    Är de hemma själva efter skolan eller går de på fritids om ni jobbar?´

    Han går på fritids, men vi försöker att han går hem själv efter mellis ett par gånger/vecka för att hinna göra läxorna så det inte blir så sent. VI hämtar ju ofta kl 17 om vi ska hämta.

    Får de vara själva hemma med en kompis?

    Beror på vilken kompis... Men de han brukar leka med är okej (2-3 st) och de litar vi på

    Har era barn en mobil?

    nix, till hans stora förtret, men jag ser inte vitsen. Har sagt att han kan få en när han börjar ta bussen själv till aktiviteter, men det dröjer nog 1-2 år till dess

    Får de gå till affären själva om det är hyffsat nära?

    Till sommarkiosken kan han gå själv, det gjorde han redan när han var 5 år. Det är bara 150m dit. Till affären är det 8 km så det blir lite knepigare
  11. Medlem sedan
    Mar 2000
    #6
    Hej på er!

    Vill fråga några saker. Motivera gärna era svar.

    Jag undrar hur länge era 9-åringar får vara hemma själva? Tim trivs att vara för sig själv och han vill gärna vara ensam ibland oftast ett par timmar men nån gång har det blivit 4 timmar. Vi har alltid mobilerna med oss.

    Är de hemma själva efter skolan eller går de på fritids om ni jobbar?Har vart mammaledig sen han gick på lekis så vi har inte haft fritids.

    Får de vara själva hemma med en kompis? Ja

    Har era barn en mobil? Nej det har han inte

    Får de gå till affären själva om det är hyffsat nära? Vi har ingen affär i det lilla samhälle där vi bor. Vi har 1 mil in till stan så nej det har han inte gjort
  12. 6
    Hej på er!

    Vill fråga några saker. Motivera gärna era svar.

    Jag undrar hur länge era 9-åringar får vara hemma själva? Tim trivs att vara för sig själv och han vill gärna vara ensam ibland oftast ett par timmar men nån gång har det blivit 4 timmar. Vi har alltid mobilerna med oss.

    Är de hemma själva efter skolan eller går de på fritids om ni jobbar?Har vart mammaledig sen han gick på lekis så vi har inte haft fritids.

    Får de vara själva hemma med en kompis? Ja

    Har era barn en mobil? Nej det har han inte

    Får de gå till affären själva om det är hyffsat nära? Vi har ingen affär i det lilla samhälle där vi bor. Vi har 1 mil in till stan så nej det har han inte gjort
  13. Medlem sedan
    Jan 2000
    #7

    Kvällssvar

    [QUOTE]Hej på er!

    Vill fråga några saker. Motivera gärna era svar.

    Jag undrar hur länge era 9-åringar får vara hemma själva?

    * Melker får vara hemma själv en timme ungefär, och då brukar han ringa både mej och jocke samt mormor o morfar Det händer inte att han är själv så ofta, men han klarar av det. Förra veckan gick han hem fr skolan och var ensam en dryg timma. Han var såå stolt med egen nyckel

    Är de hemma själva efter skolan eller går de på fritids om ni jobbar?

    *FRITIDS, absolut

    Får de vara själva hemma med en kompis?

    * Det har han inte fått hittills

    Har era barn en mobil?

    * Nej, finns ingen anledning ännu

    Får de gå till affären själva om det är hyffsat nära?

    * Ja, ibland, om han frågar först, eller om jag ber honom
    *** Hellre lite skit i hörnen än ett rent helvete ***
    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ ~~~~~~~
    Anna med majbarnen Melker 98, Eskil 00 & Alvida 06
  14. 7
    Kvällssvar [QUOTE]Hej på er!

    Vill fråga några saker. Motivera gärna era svar.

    Jag undrar hur länge era 9-åringar får vara hemma själva?

    * Melker får vara hemma själv en timme ungefär, och då brukar han ringa både mej och jocke samt mormor o morfar Det händer inte att han är själv så ofta, men han klarar av det. Förra veckan gick han hem fr skolan och var ensam en dryg timma. Han var såå stolt med egen nyckel

    Är de hemma själva efter skolan eller går de på fritids om ni jobbar?

    *FRITIDS, absolut

    Får de vara själva hemma med en kompis?

    * Det har han inte fått hittills

    Har era barn en mobil?

    * Nej, finns ingen anledning ännu

    Får de gå till affären själva om det är hyffsat nära?

    * Ja, ibland, om han frågar först, eller om jag ber honom
  15. Medlem sedan
    Mar 2003
    #8
    Svar om Julia...
    Jag undrar hur länge era 9-åringar får vara hemma själva?
    Julia kan vara hemma 1 timme, har alltid med mig mobilen...hon njuter av att vara ensam ibland..har ju småsyskon, så hon behöver det ibalnd.

    Är de hemma själva efter skolan eller går de på fritids om ni jobbar?
    hon har ingen fritidsplats nu eftersom jag är mammaledig nu men hon går till och från skolan själv.

    Får de vara själva hemma med en kompis?
    nja det känns mer osäkert...litar inte helt till 100 procent där..

    Har era barn en mobil?
    Nej! Tycker att det är för tidigt..i värsta fall så får hon låna min om det skulle va så...

    Får de gå till affären själva om det är hyffsat nära?
    Inte nu..vi hade en liten hemlivs i närheten...men den är nedlagd så nej inte än till den "stora" affären.
  16. 8
    Svar om Julia...
    Jag undrar hur länge era 9-åringar får vara hemma själva?
    Julia kan vara hemma 1 timme, har alltid med mig mobilen...hon njuter av att vara ensam ibland..har ju småsyskon, så hon behöver det ibalnd.

    Är de hemma själva efter skolan eller går de på fritids om ni jobbar?
    hon har ingen fritidsplats nu eftersom jag är mammaledig nu men hon går till och från skolan själv.

    Får de vara själva hemma med en kompis?
    nja det känns mer osäkert...litar inte helt till 100 procent där..

    Har era barn en mobil?
    Nej! Tycker att det är för tidigt..i värsta fall så får hon låna min om det skulle va så...

    Får de gå till affären själva om det är hyffsat nära?
    Inte nu..vi hade en liten hemlivs i närheten...men den är nedlagd så nej inte än till den "stora" affären.
  17. Medlem sedan
    Jan 2000
    #9

    Grattis till nykomlingen!

    Så fin hon är, lilla Alice
    *** Hellre lite skit i hörnen än ett rent helvete ***
    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ ~~~~~~~
    Anna med majbarnen Melker 98, Eskil 00 & Alvida 06
  18. 9
    Grattis till nykomlingen! Så fin hon är, lilla Alice
  19. Medlem sedan
    Jun 1998
    #10
    Lindasvar

    Jag undrar hur länge era 9-åringar får vara hemma själva? Det varierar. Oscar trivs med att vara själv, men inte allt för länge. T&r till stan tar det 2 timmar så 4-6 timmar fixar han själv.

    Är de hemma själva efter skolan eller går de på fritids om ni jobbar?
    Än så länge går han på fritids och han behöver det för att träna det sociala samspelet och för att inte hamna framför datorn hela sin vakna tid. Nu går han upp i 3:an och vissa av barnen som går där, funkar han inte ihop med så vi får se framåt hösten om han ändå får nyckel.

    Får de vara själva hemma med en kompis?
    Ja, men det beror på vilken kompis.

    Har era barn en mobil?
    Ja tyvärr, men han använder den aldrig. Han har spelat lite på den, men han ringer aldrig på den. Han hade den med sig förra sommaren när han var hos mina släktingar i Östersund och då ringde han en hel del till mig ).

    Får de gå till affären själva om det är hyffsat nära?
    Han får, men gör det inte. Affären ligger ca 1 km från oss och det är gång - och cykelväg dit, men han vill helst ha sällskap om han ska till affären.
  20. 10
    Lindasvar

    Jag undrar hur länge era 9-åringar får vara hemma själva? Det varierar. Oscar trivs med att vara själv, men inte allt för länge. T&r till stan tar det 2 timmar så 4-6 timmar fixar han själv.

    Är de hemma själva efter skolan eller går de på fritids om ni jobbar?
    Än så länge går han på fritids och han behöver det för att träna det sociala samspelet och för att inte hamna framför datorn hela sin vakna tid. Nu går han upp i 3:an och vissa av barnen som går där, funkar han inte ihop med så vi får se framåt hösten om han ändå får nyckel.

    Får de vara själva hemma med en kompis?
    Ja, men det beror på vilken kompis.

    Har era barn en mobil?
    Ja tyvärr, men han använder den aldrig. Han har spelat lite på den, men han ringer aldrig på den. Han hade den med sig förra sommaren när han var hos mina släktingar i Östersund och då ringde han en hel del till mig ).

    Får de gå till affären själva om det är hyffsat nära?
    Han får, men gör det inte. Affären ligger ca 1 km från oss och det är gång - och cykelväg dit, men han vill helst ha sällskap om han ska till affären.
  21. Medlem sedan
    May 2006
    #11

    Nio år är man inte så stor

    Vår nioåring är hemma som mest omkring 1-1½ timme och då jobbar pappa bara 4 minuters gångväg hemifrån. För länge tycker vi inte är bra, för hans trygghet. Han får aldrig vara hemma själv med en kompis. Även om vår son är pålitligt så är alltid två huvuden påhittigare och djärvare. Han går på fritids när vi jobbar. Tyvärr är jag inte nöjd med vad de gör (eller rättare sagt all tid de itne gör något alls med barn, bara har fritt...)

    Någon mobil kommer han inte få på många, många år än. Vi tycker inte det finns ett behov när de är så här pass "små". Dessutom är det en massa pengar som tillkommer med det.

    Vi bor väldigt nära en affär, så dit har han fått gått själv sedan han var ca 6 år. Våran kille är väldigt ordentlig och pålitlig, så det fungerar. Det är inte lika självklart med vår tjej som nu är 6 år...
  22. 11
    Nio år är man inte så stor Vår nioåring är hemma som mest omkring 1-1½ timme och då jobbar pappa bara 4 minuters gångväg hemifrån. För länge tycker vi inte är bra, för hans trygghet. Han får aldrig vara hemma själv med en kompis. Även om vår son är pålitligt så är alltid två huvuden påhittigare och djärvare. Han går på fritids när vi jobbar. Tyvärr är jag inte nöjd med vad de gör (eller rättare sagt all tid de itne gör något alls med barn, bara har fritt...)

    Någon mobil kommer han inte få på många, många år än. Vi tycker inte det finns ett behov när de är så här pass "små". Dessutom är det en massa pengar som tillkommer med det.

    Vi bor väldigt nära en affär, så dit har han fått gått själv sedan han var ca 6 år. Våran kille är väldigt ordentlig och pålitlig, så det fungerar. Det är inte lika självklart med vår tjej som nu är 6 år...
  23. Medlem sedan
    Sep 2002
    #12
    jess med astrid svarar!Jag undrar hur länge era 9-åringar får vara hemma själva? Astrid får vara ensam hemme med syskon ngr timmar men själv - ja inte länge - en timme kanske!

    Är de hemma själva efter skolan eller går de på fritids om ni jobbar?
    Astrid går på fritids MEN kommer oftast hem - jag e hemma juh

    Får de vara själva hemma med en kompis?
    Ja, hemma hos kompisen Andrea får hon det!

    Har era barn en mobil?
    Japp - det har hon sen i höstas - storasyster fick och det blev enklare att stämma av - kommit fram, går nu osv!
    Får de gå till affären själva om det är hyffsat nära?
    Ja - det får hon!
  24. 12
    jess med astrid svarar!Jag undrar hur länge era 9-åringar får vara hemma själva? Astrid får vara ensam hemme med syskon ngr timmar men själv - ja inte länge - en timme kanske!

    Är de hemma själva efter skolan eller går de på fritids om ni jobbar?
    Astrid går på fritids MEN kommer oftast hem - jag e hemma juh

    Får de vara själva hemma med en kompis?
    Ja, hemma hos kompisen Andrea får hon det!

    Har era barn en mobil?
    Japp - det har hon sen i höstas - storasyster fick och det blev enklare att stämma av - kommit fram, går nu osv!
    Får de gå till affären själva om det är hyffsat nära?
    Ja - det får hon!
  25. Medlem sedan
    Dec 1998
    #13
    Åh grattis!!!! till tredje tösen. En sån liten sötnos. Alice är ett jättefint namn som fanns på vår lista också (om August blivit en flicka....)
  26. 13
    Åh grattis!!!! till tredje tösen. En sån liten sötnos. Alice är ett jättefint namn som fanns på vår lista också (om August blivit en flicka....)
  27. Medlem sedan
    Dec 1998
    #14
    Jag undrar hur länge era 9-åringar får vara hemma själva?
    Johanna är inte hemma ensam särskilt ofta men hon skulle säkert klara av att vara hemma en längre stund. Det blir mest när någon av oss åker och hämtar den andre vid tåget, och ev handlar en sväng också...

    Är de hemma själva efter skolan eller går de på fritids om ni jobbar?
    Senaste 1½ åren har Johanna inte gått på fritids eftersom vi har varit föräldralediga med lillebror. Hon har tyvärr så pass långt till skolan att vi skjutsar o hämtar henne varje dag.

    Får de vara själva hemma med en kompis?
    ja en kortare sväng är helt okej...

    Har era barn en mobil?
    nix, ser inget behov än. Det skulle bara vara en leksak!

    Får de gå till affären själva om det är hyffsat nära?
    vi har inte hyffsat nära till affären så jag säger nej.... klara det skulle hon säkert...
  28. 14
    Jag undrar hur länge era 9-åringar får vara hemma själva?
    Johanna är inte hemma ensam särskilt ofta men hon skulle säkert klara av att vara hemma en längre stund. Det blir mest när någon av oss åker och hämtar den andre vid tåget, och ev handlar en sväng också...

    Är de hemma själva efter skolan eller går de på fritids om ni jobbar?
    Senaste 1½ åren har Johanna inte gått på fritids eftersom vi har varit föräldralediga med lillebror. Hon har tyvärr så pass långt till skolan att vi skjutsar o hämtar henne varje dag.

    Får de vara själva hemma med en kompis?
    ja en kortare sväng är helt okej...

    Har era barn en mobil?
    nix, ser inget behov än. Det skulle bara vara en leksak!

    Får de gå till affären själva om det är hyffsat nära?
    vi har inte hyffsat nära till affären så jag säger nej.... klara det skulle hon säkert...
  29. Medlem sedan
    Aug 1999
    #15

    Nen Nas svar

    Jag undrar hur länge era 9-åringar får vara hemma själva?
    - A får vara hemma ganska många timmar om hon vill. När hon varit halvkrasslig så har hon varit hemma hela dagen - förutom att jag eller Mannen kommit hem över lunchen.

    Är de hemma själva efter skolan eller går de på fritids om ni jobbar?
    - Fritis.

    Får de vara själva hemma med en kompis?
    - Nej. Det händer mycket mera saker om man är flera.

    Har era barn en mobil?
    - Nej. Hon kommer att få en mobil om något år, när jag förväntar mig att hon vill åka hem efter skolan istället för att gå på fritis.

    Får de gå till affären själva om det är hyffsat nära?
    - Vi har ingen affär inom gångavstånd - men vi flyttar snart, och då tror jag att hon kommer att få gå själv och handla.
  30. 15
    Nen Nas svar Jag undrar hur länge era 9-åringar får vara hemma själva?
    - A får vara hemma ganska många timmar om hon vill. När hon varit halvkrasslig så har hon varit hemma hela dagen - förutom att jag eller Mannen kommit hem över lunchen.

    Är de hemma själva efter skolan eller går de på fritids om ni jobbar?
    - Fritis.

    Får de vara själva hemma med en kompis?
    - Nej. Det händer mycket mera saker om man är flera.

    Har era barn en mobil?
    - Nej. Hon kommer att få en mobil om något år, när jag förväntar mig att hon vill åka hem efter skolan istället för att gå på fritis.

    Får de gå till affären själva om det är hyffsat nära?
    - Vi har ingen affär inom gångavstånd - men vi flyttar snart, och då tror jag att hon kommer att få gå själv och handla.
  31. Medlem sedan
    Jul 1998
    #16
    Jag undrar hur länge era 9-åringar får vara hemma själva? Några timmar...hon är inte ängslig av sej..

    Är de hemma själva efter skolan eller går de på fritids om ni jobbar?
    Hon är alltid hemma själv har ingen fritidsplats om det blir hela dagar kan hon gå till mormor eller så kanske storsyrrorna är hemma....o fixar mat...
    Får de vara själva hemma med en kompis?
    Jo det går bra...om de är jämnåriga eller äldre..
    Har era barn en mobil?
    Ja men hon använder den väääldigt sällan bara om hon ex är på skolresa eller vi gör nåt spec då vi vill nå varandra.
    Får de gå till affären själva om det är hyffsat nära?
    Vi bor ju i en liten by men i stan tror jag inte att jag skulle vilja ha henne ensam....
  32. 16
    Jag undrar hur länge era 9-åringar får vara hemma själva? Några timmar...hon är inte ängslig av sej..

    Är de hemma själva efter skolan eller går de på fritids om ni jobbar?
    Hon är alltid hemma själv har ingen fritidsplats om det blir hela dagar kan hon gå till mormor eller så kanske storsyrrorna är hemma....o fixar mat...
    Får de vara själva hemma med en kompis?
    Jo det går bra...om de är jämnåriga eller äldre..
    Har era barn en mobil?
    Ja men hon använder den väääldigt sällan bara om hon ex är på skolresa eller vi gör nåt spec då vi vill nå varandra.
    Får de gå till affären själva om det är hyffsat nära?
    Vi bor ju i en liten by men i stan tror jag inte att jag skulle vilja ha henne ensam....

Liknande trådar

  1. 1 åringarna
    By Elin med E,H&A in forum _0809 Septemberbarn
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-11-11, 12:30
  2. Vad får 1 åringarna?
    By Småtrollsmamman in forum _0803 Marsbarn
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-01-30, 11:31
  3. har 5 åringarna skrivbord?
    By ~Trixie~ in forum _0309 Septemberbarn
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-01-24, 09:06
  4. Frågor om 9-åringarna
    By Emmas mamma in forum Mammasnack
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-06-11, 00:14
  5. Grattis 1-åringarna och Eli!
    By Zandra m Aniara&Eli in forum _0605 Majbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-05-09, 11:03
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar