Frågor om 9-åringarna
Mammasnack
  1. Emmas mamma
    #1

    Frågor om 9-åringarna

    Jag undrar hur länge ni tycker att en 9-åring får/kan vara hemma själv?

    Är det okej att vara hemma själv efter skolan istället för att gå på fritids? Hur länge isåfall?

    Vara hemma själv med en kompis? Hur länge?

    Mobil till en 9-åring?

    Gå till affären själv om det är hyffsat nära?
  2. 1
    Frågor om 9-åringarna Jag undrar hur länge ni tycker att en 9-åring får/kan vara hemma själv?

    Är det okej att vara hemma själv efter skolan istället för att gå på fritids? Hur länge isåfall?

    Vara hemma själv med en kompis? Hur länge?

    Mobil till en 9-åring?

    Gå till affären själv om det är hyffsat nära?
  3. Medlem sedan
    Aug 2000
    #2
    Min 7-åring är hemma själv ca en timme. Då kan hon ringa mig på mobilen om det är något och jag är aldrig längre bort än att jag kan vara hemma igen på 5-10 minuter.

    Hem från skolan själv fick stora flickan gå i 9-års åldern, hon ringde till mig och talade om att hon kommit hem och var hemma själv i 1-2 timmar. MEn hon gick på fritids och gick hem för att hon själv ville det, inte för att hon måste.

    Vad gäller vara ensam med en kompis beror ju till viss del på vem kompisen är.

    Gå och handla själv får min 7-åring göra.

    Mobil har mina fått när det har behövts men ingen av dem använder mobilen speciellt mycket utan bara vid tillfällen då vi säger till att vi vill att de ska ta den med sig. Själva känner de sällan behov och absolut inte till vardags. Men det beror till viss del på hur man bor, hur de tar sig till och från skolan och hur eftermiddagarna ser ut.
  4. 2
    Min 7-åring är hemma själv ca en timme. Då kan hon ringa mig på mobilen om det är något och jag är aldrig längre bort än att jag kan vara hemma igen på 5-10 minuter.

    Hem från skolan själv fick stora flickan gå i 9-års åldern, hon ringde till mig och talade om att hon kommit hem och var hemma själv i 1-2 timmar. MEn hon gick på fritids och gick hem för att hon själv ville det, inte för att hon måste.

    Vad gäller vara ensam med en kompis beror ju till viss del på vem kompisen är.

    Gå och handla själv får min 7-åring göra.

    Mobil har mina fått när det har behövts men ingen av dem använder mobilen speciellt mycket utan bara vid tillfällen då vi säger till att vi vill att de ska ta den med sig. Själva känner de sällan behov och absolut inte till vardags. Men det beror till viss del på hur man bor, hur de tar sig till och från skolan och hur eftermiddagarna ser ut.
  5. Trebarnsmor
    #3
    Jag kan ju bara svara utifrån min egen nioåring, men då blir svaren såhär:

    En 9-åring får/kan vara hemma själv?
    *jadå, en timme eller två kan han absolut få vara ensam hemma.

    Är det okej att vara hemma själv efter skolan istället för att gå på fritids? Hur länge isåfall?
    *Nej, jag har inte utrustat honom med nyckel än, han får allt vara på fritids.

    Vara hemma själv med en kompis? Hur länge?
    *beror på vem kompisen är, kortare stunder möjligen.


    Mobil till en 9-åring?
    *det har han haft nåt år nu.

    Gå till affären själv om det är hyffsat nära?
    *det har han gjort snart 2 år nu.
  6. 3
    Jag kan ju bara svara utifrån min egen nioåring, men då blir svaren såhär:

    En 9-åring får/kan vara hemma själv?
    *jadå, en timme eller två kan han absolut få vara ensam hemma.

    Är det okej att vara hemma själv efter skolan istället för att gå på fritids? Hur länge isåfall?
    *Nej, jag har inte utrustat honom med nyckel än, han får allt vara på fritids.

    Vara hemma själv med en kompis? Hur länge?
    *beror på vem kompisen är, kortare stunder möjligen.


    Mobil till en 9-åring?
    *det har han haft nåt år nu.

    Gå till affären själv om det är hyffsat nära?
    *det har han gjort snart 2 år nu.
  7. -Helena-
    #4
    Är det okej att vara hemma själv efter skolan istället för att gå på fritids? Hur länge isåfall?

    *Japp. Ingen tidsgräns så länge det finns vettiga saker att göra. Jag uppmuntrar inte häng framför tv:n en hel eftermiddag. Min unge är hemma någon timme ibland men vill oftast vara på fritids med kompisarna.

    Vara hemma själv med en kompis? Hur länge?

    *Så länge som det är praktiskt. Oftast ett par timmar.

    Mobil till en 9-åring?

    *När behovet finns och de börjar ta sig själva till träningar och aktiviteter etc. Eller har resväg till skolan.

    Gå till affären själv om det är hyffsat nära?

    *Absolut, om det finns vettiga trafiklösningar.
  8. 4
    Är det okej att vara hemma själv efter skolan istället för att gå på fritids? Hur länge isåfall?

    *Japp. Ingen tidsgräns så länge det finns vettiga saker att göra. Jag uppmuntrar inte häng framför tv:n en hel eftermiddag. Min unge är hemma någon timme ibland men vill oftast vara på fritids med kompisarna.

    Vara hemma själv med en kompis? Hur länge?

    *Så länge som det är praktiskt. Oftast ett par timmar.

    Mobil till en 9-åring?

    *När behovet finns och de börjar ta sig själva till träningar och aktiviteter etc. Eller har resväg till skolan.

    Gå till affären själv om det är hyffsat nära?

    *Absolut, om det finns vettiga trafiklösningar.
  9. Medlem sedan
    Jun 2002
    #5

    mina barn

    har en nioåring som får vara hemma själv om hon vill. hon trivdes inte på fritids så där har hon slutat och går istället hem/till kompis efter skolan efter skolan. är hon sjuk kan hon också få vara hemma själv om hon vill och inte är jättedålig. har inga bestämda tider på hur länge hon får vara själv utan det beror på vad hon själv tycker är ok.
    hon får absolut gå till affären eller vart hon vill i närområdet, men hon får inte åka till förortens centrum eller stan utan vuxen. mobil får hon ha ibland om det är något särskilt hon eller vi ska iväg på men inte till vardags eftersom hon är en slarvmaja som glömmer/tappar saker överallt.

    våra äldre tjejer var totalt olika i nioårsåldern, den ena väldigt självständig, kunde och ville vara ensam mycket, den andra kunde man knappt lämna en sekund, de är så olika i den och alla andra åldrar.
  10. 5
    mina barn har en nioåring som får vara hemma själv om hon vill. hon trivdes inte på fritids så där har hon slutat och går istället hem/till kompis efter skolan efter skolan. är hon sjuk kan hon också få vara hemma själv om hon vill och inte är jättedålig. har inga bestämda tider på hur länge hon får vara själv utan det beror på vad hon själv tycker är ok.
    hon får absolut gå till affären eller vart hon vill i närområdet, men hon får inte åka till förortens centrum eller stan utan vuxen. mobil får hon ha ibland om det är något särskilt hon eller vi ska iväg på men inte till vardags eftersom hon är en slarvmaja som glömmer/tappar saker överallt.

    våra äldre tjejer var totalt olika i nioårsåldern, den ena väldigt självständig, kunde och ville vara ensam mycket, den andra kunde man knappt lämna en sekund, de är så olika i den och alla andra åldrar.
  11. Medlem sedan
    Jan 2000
    Forumvärd
    #6
    För det första, det beror på barnet väldigt mycket. Men vår son har klarat av att:

    Är det okej att vara hemma själv efter skolan istället för att gå på fritids? Hur länge isåfall? Ja, i ett par timmar

    Vara hemma själv med en kompis? Hur länge?
    Ja, men då är det en kompis man litar på och de andra föräldrarna är vidtalade, men ett par timmar har det varit

    Mobil till en 9-åring?
    ja, mest en föräldrafråga tycker jag

    Gå till affären själv om det är hyffsat nära?
    Jadå, från det han var 7 år
  12. 6
    För det första, det beror på barnet väldigt mycket. Men vår son har klarat av att:

    Är det okej att vara hemma själv efter skolan istället för att gå på fritids? Hur länge isåfall? Ja, i ett par timmar

    Vara hemma själv med en kompis? Hur länge?
    Ja, men då är det en kompis man litar på och de andra föräldrarna är vidtalade, men ett par timmar har det varit

    Mobil till en 9-åring?
    ja, mest en föräldrafråga tycker jag

    Gå till affären själv om det är hyffsat nära?
    Jadå, från det han var 7 år
  13. Annika60
    #7
    Beror helt på barnet säger jag.
    Mina tre är helt olika och har kunnat göra olika saker vid olika ålder.

    Exvis känner jag mig mer bekväm med att låta min nioåriga dotter vara hemma själv med en kompis ett par timmar än att låta min elvaårige son vara det.

    Sonen är, ska vi säga, lite mer kreativ när det gäller att hitta på mindre lämpliga aktiviteter när man vänder ryggen till....

    Och den nu 15-åriga dottern behövde också mer övervakning när hon var 9 än den yngre dottern.. Å andra sidan var hon mer självgående på andra områden när hon var nio.

    Vad gäller att gå till affären spelar ju sådant som trafiksituation också in, inte bara närhet.

    Vi har exvis låtit våra barn gå själva till kompisar som bor på samma sida den tvåfiliga, rätt trafikerade väg vi bor vid, men inte till dem som bor på andra sidan.
  14. 7
    Beror helt på barnet säger jag.
    Mina tre är helt olika och har kunnat göra olika saker vid olika ålder.

    Exvis känner jag mig mer bekväm med att låta min nioåriga dotter vara hemma själv med en kompis ett par timmar än att låta min elvaårige son vara det.

    Sonen är, ska vi säga, lite mer kreativ när det gäller att hitta på mindre lämpliga aktiviteter när man vänder ryggen till....

    Och den nu 15-åriga dottern behövde också mer övervakning när hon var 9 än den yngre dottern.. Å andra sidan var hon mer självgående på andra områden när hon var nio.

    Vad gäller att gå till affären spelar ju sådant som trafiksituation också in, inte bara närhet.

    Vi har exvis låtit våra barn gå själva till kompisar som bor på samma sida den tvåfiliga, rätt trafikerade väg vi bor vid, men inte till dem som bor på andra sidan.
  15. Medlem sedan
    Nov 2001
    #8
    Har en 9 åring och det som har styrt mkt är hans oro att vara själv. Numera så vill han vara hemma själv en stund och började i vintras prata om hemmanyckel.´( han går i tvåan)
    För ett tag sen åkte han hem från fritids och var själv en timme och har sen varit ´hemma själv ett antal ggr 1-1,5 timme. Då han han telefon nummer till våra mobiler och jobb.

    Han har fått ta en kompis med sig hem och då har det varit typ 1 timme själva.

    Mobil får han inte även om det skulle vara praktiskt. Jag känner mig inte trygg med hur hälsosamt det är för en 9 åring att använda mobil regelbundet, sen tycker jag det är en ekomiskt pryl som de inte är tillräckligt mogna att hantera.
  16. 8
    Har en 9 åring och det som har styrt mkt är hans oro att vara själv. Numera så vill han vara hemma själv en stund och började i vintras prata om hemmanyckel.´( han går i tvåan)
    För ett tag sen åkte han hem från fritids och var själv en timme och har sen varit ´hemma själv ett antal ggr 1-1,5 timme. Då han han telefon nummer till våra mobiler och jobb.

    Han har fått ta en kompis med sig hem och då har det varit typ 1 timme själva.

    Mobil får han inte även om det skulle vara praktiskt. Jag känner mig inte trygg med hur hälsosamt det är för en 9 åring att använda mobil regelbundet, sen tycker jag det är en ekomiskt pryl som de inte är tillräckligt mogna att hantera.

Liknande trådar

  1. 1 åringarna
    By Elin med E,H&A in forum _0809 Septemberbarn
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-11-11, 12:30
  2. Vad får 1 åringarna?
    By Småtrollsmamman in forum _0803 Marsbarn
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-01-30, 11:31
  3. har 5 åringarna skrivbord?
    By ~Trixie~ in forum _0309 Septemberbarn
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-01-24, 09:06
  4. Frågor om 9-åringarna
    By Emmas mamma in forum _98 Alla barn
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2007-06-12, 21:36
  5. Grattis 1-åringarna och Eli!
    By Zandra m Aniara&Eli in forum _0605 Majbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-05-09, 11:03
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar