marmorera papper?
Hem & fritid
  1. Medlem sedan
    May 1999
    #1

    marmorera papper?

    För måååååånga år sen så var jag med och marmorerade papper. En balja med vatten, färg på ytan och sedan doppa i pappret. Men jag minns inte vad det var för färg man skulle ha, nån specialfärg kanske? Någon som vet hur man gör?

    Tackar på förhand.
  2. 1
    marmorera papper? För måååååånga år sen så var jag med och marmorerade papper. En balja med vatten, färg på ytan och sedan doppa i pappret. Men jag minns inte vad det var för färg man skulle ha, nån specialfärg kanske? Någon som vet hur man gör?

    Tackar på förhand.
  3. Medlem sedan
    Aug 2000
    #2
    Jag har använt speciella marmoreringsfärger som jag har köpt i pysselaffären. Tänk bara på att det är mycket svårt att få rent baljan efteråt så man ska inte använda en som man är rädd om.
  4. 2
    Jag har använt speciella marmoreringsfärger som jag har köpt i pysselaffären. Tänk bara på att det är mycket svårt att få rent baljan efteråt så man ska inte använda en som man är rädd om.
  5. Medlem sedan
    May 1999
    #3
    Tack för svaret. nu ska här marmoreras!
  6. 3
    Tack för svaret. nu ska här marmoreras!
  7. Medlem sedan
    Jun 2002
    #4
    Ja, det finns speciell marmoreringsfärg, har använt det en del på jobbet, och det blir väldigt fint på ett enkelt sätt! Håller med Sist, det kan vara svårt att få bort, och det sätter sig rätt bra på huden också. Diskhandskar kanske är en idé? Och man behöver inte doppa pappret, det räcker att lägga det försiktigt plant på vattenytan. Eller så håller man pappret lodrätt och doppar en kant i taget rakt ner och upp, och får då en ram runt hela pappret. Det kan också vara fint beroende på vad det ska användas till.
  8. 4
    Ja, det finns speciell marmoreringsfärg, har använt det en del på jobbet, och det blir väldigt fint på ett enkelt sätt! Håller med Sist, det kan vara svårt att få bort, och det sätter sig rätt bra på huden också. Diskhandskar kanske är en idé? Och man behöver inte doppa pappret, det räcker att lägga det försiktigt plant på vattenytan. Eller så håller man pappret lodrätt och doppar en kant i taget rakt ner och upp, och får då en ram runt hela pappret. Det kan också vara fint beroende på vad det ska användas till.
  9. Medlem sedan
    May 1999
    #5
    Tack för tipsen! Var evigheter sen jag gjorde det sist så det ska bli kul o testa igen. Har tänkt ha det på insidan av några böcker jag ska binda in.
  10. 5
    Tack för tipsen! Var evigheter sen jag gjorde det sist så det ska bli kul o testa igen. Har tänkt ha det på insidan av några böcker jag ska binda in.
  11. Medlem sedan
    Jan 2004
    #6

    Det var länge sen...

    Men jag brukade använda vanlig hobbyfärg, typ Panduros som jag spädde ut. Men då måste man göra en ganska tjock smet av tapetklister som man droppar färgen på. Det roliga är att man kan göra mer bestämda mönster då, de stannar liksom kvar.

    Jag har färgat tyg på samma sätt (fast med tygfärg förstås) och sytt ett lapptäcke av. Mycket jobb eftersom tygbitarna inte var mkt större än A4, men fint blev det!
    -det är inte lätt, men det är svårt...
  12. 6
    Det var länge sen... Men jag brukade använda vanlig hobbyfärg, typ Panduros som jag spädde ut. Men då måste man göra en ganska tjock smet av tapetklister som man droppar färgen på. Det roliga är att man kan göra mer bestämda mönster då, de stannar liksom kvar.

    Jag har färgat tyg på samma sätt (fast med tygfärg förstås) och sytt ett lapptäcke av. Mycket jobb eftersom tygbitarna inte var mkt större än A4, men fint blev det!
  13. Medlem sedan
    May 1999
    #7
    aha... ja det lät ju lite smart faktiskt. Tapetklistret ska man blanda det lika tjockt som när man ska tapetsera eller behöver det vara ännu tjockare.... kanske nåt man får prova sig fram till. Låter jättespännande att färga tyg på det sättet, nåt jag måste testa! Tackar för tipset!
  14. 7
    aha... ja det lät ju lite smart faktiskt. Tapetklistret ska man blanda det lika tjockt som när man ska tapetsera eller behöver det vara ännu tjockare.... kanske nåt man får prova sig fram till. Låter jättespännande att färga tyg på det sättet, nåt jag måste testa! Tackar för tipset!
  15. Medlem sedan
    Jan 2004
    #8

    nu har jag faktiskt aldrig...

    ...tapetserat! Men klistret ska vara tjockt, mer som yoghurt än som fil. Prova dig fram! Det är viktigt att det får stå till sig och svälla färdigt. Du får också prova dig fram hur mkt du ska späda hobbylacket, är det för tjockt så sjunker det bara ner och för tunt blir tråkiga färger. Jag har för mig att det var en del vatten och två delar färg, men jag kan inte svära på det.
    NU blev jag nästan sugen att prova igen!!!
    -det är inte lätt, men det är svårt...
  16. 8
    nu har jag faktiskt aldrig... ...tapetserat! Men klistret ska vara tjockt, mer som yoghurt än som fil. Prova dig fram! Det är viktigt att det får stå till sig och svälla färdigt. Du får också prova dig fram hur mkt du ska späda hobbylacket, är det för tjockt så sjunker det bara ner och för tunt blir tråkiga färger. Jag har för mig att det var en del vatten och två delar färg, men jag kan inte svära på det.
    NU blev jag nästan sugen att prova igen!!!
  17. Medlem sedan
    May 1999
    #9
    tackar tackar
  18. 9
    tackar tackar

Liknande trådar

  1. Papper, papper, papper...
    By malojeli in forum Ordet är fritt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-06-26, 14:13
  2. Var förvarar ni papper...alltså papper
    By Svammelmamma in forum Ordet är fritt
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2008-05-14, 07:46
  3. Marmorera ägg
    By Cathlenie in forum Hem & fritid
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-03-16, 09:09
  4. Nu har papper...
    By -Johanna- in forum _99/00 Vinterbarn
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-03-31, 08:10
  5. papper vid lån?
    By minita in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-02-10, 13:41
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar