Äta upp maten

Visa resultat för omröstning: Ska man tvinga ett barn att äta upp maten?

Antal röster 1938. Den här omröstningen är stängd
  • Ja

    39 2.01%
  • Nej

    1 347 69.50%
  • Ibland

    513 26.47%
  • Vet inte

    39 2.01%
Månadens fråga
  1. Medlem sedan
    May 2007
    #1

    Äta upp maten

    Ska man tvinga barn att äta upp maten?
  2. 1
    Äta upp maten Ska man tvinga barn att äta upp maten?
  3. Medlem sedan
    May 2007
    #2

    Många synpunkter på barn o mat

    Maten och barn blir lätt ett känsligt ämne.
    Hur de äter, vad de äter och inte minst hur mycket de äter....
    Hur gör du med barn som inte vill smaka, eller inte vill äta upp?
  4. 2
    Många synpunkter på barn o mat Maten och barn blir lätt ett känsligt ämne.
    Hur de äter, vad de äter och inte minst hur mycket de äter....
    Hur gör du med barn som inte vill smaka, eller inte vill äta upp?
  5. Medlem sedan
    Jul 2005
    #3
    mitt barn hatar mat men hon får äta det hon vill, tvingar man henne blir det bara värre
    ida med Isabella och Alva!!
  6. 3
    mitt barn hatar mat men hon får äta det hon vill, tvingar man henne blir det bara värre
  7. Medlem sedan
    Jan 2007
    #4

    olika

    våran stora kille äter snabbt och lilla långsamt och när storebror är klar vill lillebror oxå gå från bordet , men om vi säger åt honom att han ska äta mer gör han det, men om dom inte tycker om ska man inte tvinga dom!!
    Woch A + ärtan i magen är bäst!!
  8. 4
    olika våran stora kille äter snabbt och lilla långsamt och när storebror är klar vill lillebror oxå gå från bordet , men om vi säger åt honom att han ska äta mer gör han det, men om dom inte tycker om ska man inte tvinga dom!!
  9. Medlem sedan
    Jan 2005
    #5
    Jag anser att man inte kan tvinga någon att äta. Det blir en obehaglig maktkamp och något negativt. Däremot kan man se till att barnet bara tar lite mat och hellre tar om om det är mer hungrigt. Jag tycker också att man inte ska servera "specialmat" utan den mat som övriga familjen äter/den mat det bjuds på är den som serveras den måltiden. Vill man inte ha så behöver man inte. (Sen kan man ju se till att det alltid finns något att äta som kan tänkas passa alla ex. knäckebröd )
    Men tvinga - NEJ aldrig !
  10. 5
    Jag anser att man inte kan tvinga någon att äta. Det blir en obehaglig maktkamp och något negativt. Däremot kan man se till att barnet bara tar lite mat och hellre tar om om det är mer hungrigt. Jag tycker också att man inte ska servera "specialmat" utan den mat som övriga familjen äter/den mat det bjuds på är den som serveras den måltiden. Vill man inte ha så behöver man inte. (Sen kan man ju se till att det alltid finns något att äta som kan tänkas passa alla ex. knäckebröd )
    Men tvinga - NEJ aldrig !
  11. Nej!!!!
    #6

    Aldrig tvinga

    Hejsan alla mammor o pappor där ute på nätet!
    Jag har erfarenhet från skolans värld. På den skolan där jag jobbade tvingades barnen att alltid smaka maten, de behövde inte äta upp om de inte tyckte om maten, men alla var tvugna att smaka.
    Detta kan man tycka är sunt o det gjorde även jag, tills en dag.
    En elev totalvägrade. Började tappa i vikt och matsituationen hemma hos eleven blev också lidande. Denna elev är numera den ende på skolan som får välja själv om han/hon vill smaka på maten eller hoppa över det. I början åt eleven väldigt lite, men numera äter barnet och frågar själv om det får smaka på saker som det tidigare aldrig i livet skulle kunna tänka sig att äta.

    Mitt tips: Gör maten till något roligt,
    vill barnet inte äta, so what? gör ingen stor sak av det. Om alla andra äter kommer lusten o nyfikenheten av sig själv.
  12. 6
    Aldrig tvinga Hejsan alla mammor o pappor där ute på nätet!
    Jag har erfarenhet från skolans värld. På den skolan där jag jobbade tvingades barnen att alltid smaka maten, de behövde inte äta upp om de inte tyckte om maten, men alla var tvugna att smaka.
    Detta kan man tycka är sunt o det gjorde även jag, tills en dag.
    En elev totalvägrade. Började tappa i vikt och matsituationen hemma hos eleven blev också lidande. Denna elev är numera den ende på skolan som får välja själv om han/hon vill smaka på maten eller hoppa över det. I början åt eleven väldigt lite, men numera äter barnet och frågar själv om det får smaka på saker som det tidigare aldrig i livet skulle kunna tänka sig att äta.

    Mitt tips: Gör maten till något roligt,
    vill barnet inte äta, so what? gör ingen stor sak av det. Om alla andra äter kommer lusten o nyfikenheten av sig själv.
  13. Medlem sedan
    May 2007
    #7
    Nej man ska absolut inte tvinga barn att äta upp maten, hur ska vi vuxna kunna avgöra om barnet är mätt eller inte tycker om maten. Skulle vi själva vilja bli tvingade att äta upp om vi vore mätta eller inte tycker om den maten som serveras.
    Man behöver ju inte tänka längre än till sig själv.
    Sen är det ju så att barn äter när dom är hungriga, så man ska inte vara orolig som förälder om dom inte äter. Man kan kanske börja bli orolig om barnet minskar i vikt eller börjar att bli alllmän påverkad av det.
  14. 7
    Nej man ska absolut inte tvinga barn att äta upp maten, hur ska vi vuxna kunna avgöra om barnet är mätt eller inte tycker om maten. Skulle vi själva vilja bli tvingade att äta upp om vi vore mätta eller inte tycker om den maten som serveras.
    Man behöver ju inte tänka längre än till sig själv.
    Sen är det ju så att barn äter när dom är hungriga, så man ska inte vara orolig som förälder om dom inte äter. Man kan kanske börja bli orolig om barnet minskar i vikt eller börjar att bli alllmän påverkad av det.
  15. Medlem sedan
    Feb 2001
    #8
    define tvinga?
    för mig är tvinga något man gör till varje pris hålla fast köra ned mat/sondmata under kamp.
    allt som krävs för att få ned barnet mat
    jag hoppas tvinga är noll som gör.
  16. 8
    define tvinga?
    för mig är tvinga något man gör till varje pris hålla fast köra ned mat/sondmata under kamp.
    allt som krävs för att få ned barnet mat
    jag hoppas tvinga är noll som gör.
  17. Medlem sedan
    Feb 2006
    #9
    Tror det skapar mer skräck än glädje inför maten. Att smaka är bra. Tycker inte att tvång hör hemma bland mat .
  18. 9
    Tror det skapar mer skräck än glädje inför maten. Att smaka är bra. Tycker inte att tvång hör hemma bland mat .
  19. Medlem sedan
    May 2006
    #10
    Jag blev tvingad att äta fiskbullar av min dagmamma som liten. Än i dag mår jag illa bara av lukten under hela skoltiden kunde jag inte ens vistas i matsalen när fiskbullar serverades. Nä vet du va fy för dem som tvingar.
  20. 10
    Jag blev tvingad att äta fiskbullar av min dagmamma som liten. Än i dag mår jag illa bara av lukten under hela skoltiden kunde jag inte ens vistas i matsalen när fiskbullar serverades. Nä vet du va fy för dem som tvingar.
  21. Medlem sedan
    Sep 1998
    #11
    Vi tvingar aldrig våra barn att äta upp maten.
    Ät tills du är mätt säger vi, oftast äter dom upp allt och tar lite till, blir det något kvar av det så blir det. Jag skulle aldrig tvinga våra barn att äta upp maten, det händer ju då och då att jag själv inte äter upp den mat jag tagit åt mej.
  22. 11
    Vi tvingar aldrig våra barn att äta upp maten.
    Ät tills du är mätt säger vi, oftast äter dom upp allt och tar lite till, blir det något kvar av det så blir det. Jag skulle aldrig tvinga våra barn att äta upp maten, det händer ju då och då att jag själv inte äter upp den mat jag tagit åt mej.
  23. Medlem sedan
    Jun 2007
    #12
    Om barnet inte vill äta upp finns förmodligen en anledning till det. Jag tror att hungriga barn äter om de tycker om maten. Sen så har väl barn precis som vuxna perioder då aptiten inte är på topp, men den brukar ju återkomma Ta det lugnt och tvinga inte barnen, det ordnar sig ändå!
  24. 12
    Om barnet inte vill äta upp finns förmodligen en anledning till det. Jag tror att hungriga barn äter om de tycker om maten. Sen så har väl barn precis som vuxna perioder då aptiten inte är på topp, men den brukar ju återkomma Ta det lugnt och tvinga inte barnen, det ordnar sig ändå!
  25. Medlem sedan
    Mar 2007
    #13

    Isabelle 4 mån

    Ska man tvinga barn att äta upp maten?
    Absolut inte, jag tror att det ger raka motsatsen om ett barn inte tycker om maten så blir det värre.
    Men jag tycker ändå att man ska se till att barnet smakar på maten först innan det kan säga att det inte är gott.
    Jag tror inte att man ska göra så stor grej kring maten, barn lär sig efter vuxna ser vi till att vara neutrala kring maten så märker nog barnen det och tar efter.
  26. 13
    Isabelle 4 mån
    Ska man tvinga barn att äta upp maten?
    Absolut inte, jag tror att det ger raka motsatsen om ett barn inte tycker om maten så blir det värre.
    Men jag tycker ändå att man ska se till att barnet smakar på maten först innan det kan säga att det inte är gott.
    Jag tror inte att man ska göra så stor grej kring maten, barn lär sig efter vuxna ser vi till att vara neutrala kring maten så märker nog barnen det och tar efter.
  27. Medlem sedan
    Jun 2007
    #14
    Det blir inget bättre av att tvinga i någon mat, snarare tvärtom. Det kan sitta i hela livet om man har otur, så det gör mer skada än nytta!
    Barn äter det de behöver och klarar sig alldeles utmärkt, om vi bara ser till att erbjuda ett varierat utbud.
  28. 14
    Det blir inget bättre av att tvinga i någon mat, snarare tvärtom. Det kan sitta i hela livet om man har otur, så det gör mer skada än nytta!
    Barn äter det de behöver och klarar sig alldeles utmärkt, om vi bara ser till att erbjuda ett varierat utbud.
  29. Medlem sedan
    Apr 2007
    #15
    Själv har jag inga barn än men tycker inte om att tvinga barn att äta om inte de har lust till det . Min systersson vill ibland inta att hans mamma matar honom , så jag gör ett försök med att mata honom och då brukar det gå så bra .Han äter tills han blir mät varför? jo för att jag gör maten lite roligare för honom .

    GÖR MATEN ROLIGARE FÖR ERA BARN OCH VISA INTE ATT DU TVINGAR DEM DÅ BLIR DET TVÄRTOM
  30. 15
    Själv har jag inga barn än men tycker inte om att tvinga barn att äta om inte de har lust till det . Min systersson vill ibland inta att hans mamma matar honom , så jag gör ett försök med att mata honom och då brukar det gå så bra .Han äter tills han blir mät varför? jo för att jag gör maten lite roligare för honom .

    GÖR MATEN ROLIGARE FÖR ERA BARN OCH VISA INTE ATT DU TVINGAR DEM DÅ BLIR DET TVÄRTOM
  31. Medlem sedan
    Jun 2007
    #16
    Tvingar man barnet så blir det fel stämning. Barnet känner det negativa och vill då inte äta. Om det är mer positiv stämning runt matbordet och man låter barnet ta det i sin egna takt så blir det mycket bättre!
  32. 16
    Tvingar man barnet så blir det fel stämning. Barnet känner det negativa och vill då inte äta. Om det är mer positiv stämning runt matbordet och man låter barnet ta det i sin egna takt så blir det mycket bättre!
  33. Medlem sedan
    Jul 2002
    #17
    Jag tycker inte heller att man ska tvinga men ibland är det så att barn testar sina föräldrar och då funkar det oftast när vem som helst annars matar. Det är lätt att säga hur andra ska göra när man själv inte har barn eller när man har barn som äter bra.
    Bloggar om sötsaker: http://attbaka.blogspot.com/

    Carina med Elsa -03 och Moa -07
  34. 17
    Jag tycker inte heller att man ska tvinga men ibland är det så att barn testar sina föräldrar och då funkar det oftast när vem som helst annars matar. Det är lätt att säga hur andra ska göra när man själv inte har barn eller när man har barn som äter bra.
  35. Medlem sedan
    May 2007
    #18

    Försöker

    få dem att smaka, det beror också lite på ålder... Brukar köra med att "smaka en liten bit och du får spotta ut det om du inte tycker om det".

    Tvingar dem inte att äta upp, jo ibland kanske, men det är från situation till situation, svårt att svara rakt av.
  36. 18
    Försöker få dem att smaka, det beror också lite på ålder... Brukar köra med att "smaka en liten bit och du får spotta ut det om du inte tycker om det".

    Tvingar dem inte att äta upp, jo ibland kanske, men det är från situation till situation, svårt att svara rakt av.
  37. Medlem sedan
    Sep 2003
    #19

    Svårt - beror på

    hu rman definierar tvinga. Har själv barn med helt olika syn på mat varav en mer eller mindre matvägrare som inte är ett dugg intresserad av mat eller tycker eg något är gott. Ej heller glass eller godis mm, äter precis bara för att överleva. Det är oerhört påfrestande och väldigt svårt att sätta sig in i om man inte har någon som beter sig så. Men han äter även långsamt och då blir det ju inte gott, kall och seg mat, alla går från bordet och han vill följa med. Ja, då "tvingar" vi honom att sitta kvar tills han ätit upp eftersom det endast beror på att han inte orkar och har lust att sitta kvar sas. Han äter upp även om det tar lång tid och inga hard-feelings för det.
    Älskar mina troll ♥ Emil ♥ Oskar ♥ Viktor ♥ Vilma ♥ Nova ♥
  38. 19
    Svårt - beror på hu rman definierar tvinga. Har själv barn med helt olika syn på mat varav en mer eller mindre matvägrare som inte är ett dugg intresserad av mat eller tycker eg något är gott. Ej heller glass eller godis mm, äter precis bara för att överleva. Det är oerhört påfrestande och väldigt svårt att sätta sig in i om man inte har någon som beter sig så. Men han äter även långsamt och då blir det ju inte gott, kall och seg mat, alla går från bordet och han vill följa med. Ja, då "tvingar" vi honom att sitta kvar tills han ätit upp eftersom det endast beror på att han inte orkar och har lust att sitta kvar sas. Han äter upp även om det tar lång tid och inga hard-feelings för det.
  39. Martina m tre
    #20
    Motfråga: Ska man tvinga en vuxen att äta upp maten?
  40. 20
    Motfråga: Ska man tvinga en vuxen att äta upp maten?
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. Neo och maten
    By Mamzing in forum Hem & fritid
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-03-05, 15:25
  2. Hur har ni det med maten?
    By Lyddan in forum _0504 Aprilbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-01-09, 21:29
  3. Maten...
    By M med C & C in forum _0605 Majbarn
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2006-12-17, 08:35
  4. Får upp maten
    By \\Petra in forum Barnsjukdomar
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-04-03, 18:38
  5. maten
    By Mellisen in forum _05 Höstbarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-01-28, 10:14
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar