Långa dagis-skoldagar
Föräldraskap
  1. anonymt namn
    #1

    Långa dagis-skoldagar

    Hej, kanske på fel forum, men det gäller ju arbeta o barn. Har jobbat deltid en längre tid och mina barn har haft dagis/skoldagar från ca 07.45 - 15.15. Efter sommaren är det dax för mig att gå upp lite i arbetstid. Detta skulle innebära dagis/skoldagar för mina barn (5 o 7år) från ca 07.30 - 16.30. Tror att barnen klarar det utan problem, nu händer det ju att jag möts av "mamma kommer du redan...." - men klarar jag det (tycker att jag lider av dåligt samvete konstant, barnen, städning, jobb mm mm). Hur har ni det?
    Hur långa dagis/skol dagar har era barn och hur gamla är dom ?

    Behöver se lite hur andra har det tror jag, för att inte köra fast i mina invanda spår...
    Tack till er som orkar svara !
  2. 1
    Långa dagis-skoldagar Hej, kanske på fel forum, men det gäller ju arbeta o barn. Har jobbat deltid en längre tid och mina barn har haft dagis/skoldagar från ca 07.45 - 15.15. Efter sommaren är det dax för mig att gå upp lite i arbetstid. Detta skulle innebära dagis/skoldagar för mina barn (5 o 7år) från ca 07.30 - 16.30. Tror att barnen klarar det utan problem, nu händer det ju att jag möts av "mamma kommer du redan...." - men klarar jag det (tycker att jag lider av dåligt samvete konstant, barnen, städning, jobb mm mm). Hur har ni det?
    Hur långa dagis/skol dagar har era barn och hur gamla är dom ?

    Behöver se lite hur andra har det tror jag, för att inte köra fast i mina invanda spår...
    Tack till er som orkar svara !
  3. Medlem sedan
    Sep 2002
    #2
    När vår son gick på dagis "heltid" innan hans lillasyster så gick han första året (dvs från 1,5 år) ca 7.45 (ibland 7.15) till ca 16 och andra året (från ca 2,5 år) ca 8.15 till 16 ibland 16.30 ibland 17.

    I höst så kommer han som 4åring och hans lillasyster på 1,5 år gå förmodligen från runt 8 till 16-16.30 beroende på vilket schema maken får som förskollärare och vi får se hur lillasyster trivs på dagis. Jag har som tur är lite flexibelt jobb så jag kan anpassa mig lite efter barnen.

    Jag har i princip aldrig dåligt samvete över att lämna barnen på dagis, Samuel har alltid trivs där och hemmet och städning mm har vi vuxna funderat över så att det blir hanterat på ett bra sett (alternativt att vi struntar i att det är damm i hörnen)

    Du får bestämma dig för hur du ska agera och hantera för att slippa dåligt samvete
  4. 2
    När vår son gick på dagis "heltid" innan hans lillasyster så gick han första året (dvs från 1,5 år) ca 7.45 (ibland 7.15) till ca 16 och andra året (från ca 2,5 år) ca 8.15 till 16 ibland 16.30 ibland 17.

    I höst så kommer han som 4åring och hans lillasyster på 1,5 år gå förmodligen från runt 8 till 16-16.30 beroende på vilket schema maken får som förskollärare och vi får se hur lillasyster trivs på dagis. Jag har som tur är lite flexibelt jobb så jag kan anpassa mig lite efter barnen.

    Jag har i princip aldrig dåligt samvete över att lämna barnen på dagis, Samuel har alltid trivs där och hemmet och städning mm har vi vuxna funderat över så att det blir hanterat på ett bra sett (alternativt att vi struntar i att det är damm i hörnen)

    Du får bestämma dig för hur du ska agera och hantera för att slippa dåligt samvete
  5. Medlem sedan
    Dec 2000
    #3
    Våra killar är äldre nu, men när de var 3 resp. 6 gick jag också upp lite i arbetstid och fr.o.m. det året var deras dagis/skoldagar ca 7.30/7.45-16.15/16.30, lite beroende på vem av dem vi lämnade och hämtade först. Särskilt för den yngste var dagar på 7.30-16.30 inget problem, han gick på ett dagis där han stortrivdes och där det var väldigt lugnt fram till 9 och efter 15. Den äldste började samtidigt i förskoleklass och på fritids, där det var ganska stökigt och han blev väldigt trött, särskilt de första månaderna. Därför lämnade vi oftast honom sist och hämtade först, trots att han var äldst (och då kanske "borde" kunna orka längre dagar).
  6. 3
    Våra killar är äldre nu, men när de var 3 resp. 6 gick jag också upp lite i arbetstid och fr.o.m. det året var deras dagis/skoldagar ca 7.30/7.45-16.15/16.30, lite beroende på vem av dem vi lämnade och hämtade först. Särskilt för den yngste var dagar på 7.30-16.30 inget problem, han gick på ett dagis där han stortrivdes och där det var väldigt lugnt fram till 9 och efter 15. Den äldste började samtidigt i förskoleklass och på fritids, där det var ganska stökigt och han blev väldigt trött, särskilt de första månaderna. Därför lämnade vi oftast honom sist och hämtade först, trots att han var äldst (och då kanske "borde" kunna orka längre dagar).
  7. Medlem sedan
    Sep 2004
    #4
    Våra barn är fyra resp fem år och jag har arbetar 60% sedan 1½ år tillbaka och maken heltid. Barnen är på förskolan 7.30-16.30 (och någon dag i månaden till 17.30) tre dagar i veckan. Det har gått jättebra, men efter två så långa dagar har det känts bra att de fått vara lediga. Till hösten ska jag dock börja arbeta 75% så då blir det en till dag per vecka, men inte lika lång, utan de får då sluta 15.15
  8. 4
    Våra barn är fyra resp fem år och jag har arbetar 60% sedan 1½ år tillbaka och maken heltid. Barnen är på förskolan 7.30-16.30 (och någon dag i månaden till 17.30) tre dagar i veckan. Det har gått jättebra, men efter två så långa dagar har det känts bra att de fått vara lediga. Till hösten ska jag dock börja arbeta 75% så då blir det en till dag per vecka, men inte lika lång, utan de får då sluta 15.15
  9. Medlem sedan
    Sep 2005
    #5
    Våran dotter klarar långa dagar på dagis utan problem. när hon va mindre så kunde hon vara på dagis från hal7-7 till halv 5-5 så de va inge problem, inte på morronen eller nåt... men nu är jag hemma och hon går bara 9-15...

    Nu är hon 5år. ( gick långa dagar redan som 2-3 åring.

    alla barn är ju olika, men tror inte att de blir några problem... kan ju bli lite omställning, men det kommer gå finfint !

    lycka till
  10. 5
    Våran dotter klarar långa dagar på dagis utan problem. när hon va mindre så kunde hon vara på dagis från hal7-7 till halv 5-5 så de va inge problem, inte på morronen eller nåt... men nu är jag hemma och hon går bara 9-15...

    Nu är hon 5år. ( gick långa dagar redan som 2-3 åring.

    alla barn är ju olika, men tror inte att de blir några problem... kan ju bli lite omställning, men det kommer gå finfint !

    lycka till
  11. Medlem sedan
    Sep 1999
    #6
    Jag lämnade innan från 08-1515 men har med bytat från 0730-1630 jag tyckte synd om honom från början men han hade roligt där så jag lugnade ner mig. Så det komemr säkert at gå bra.
  12. 6
    Jag lämnade innan från 08-1515 men har med bytat från 0730-1630 jag tyckte synd om honom från början men han hade roligt där så jag lugnade ner mig. Så det komemr säkert at gå bra.
  13. Medlem sedan
    Aug 1999
    #7
    Mina barn har haft tider typ 07.30/08.00 - 16.30/17.00 sedan ettårsåldern. Har funkat finfint.
  14. 7
    Mina barn har haft tider typ 07.30/08.00 - 16.30/17.00 sedan ettårsåldern. Har funkat finfint.

Liknande trådar

  1. det här med långa sommarlov från dagis
    By mandelblomma in forum Ordet är fritt
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2012-03-26, 16:22
  2. Hur långa dagis-dagar...?
    By JaxiBaxi in forum Ordet är fritt
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2007-11-28, 11:32
  3. Långa skoldagar!
    By Norrlands-mamma in forum Autismspektrum
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-09-07, 15:14
  4. Hur långa skoldagar har ni?
    By LaMa in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2007-05-10, 18:04
  5. Dr Seuss och 100 skoldagar!
    By evaoregon in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2007-03-02, 20:53
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar