Bebis bajs -fråga!
_0704 Aprilbarn
  1. Medlem sedan
    Feb 2001
    #1

    Bebis bajs -fråga!

    Jaha, jag har numera tre barn och är ändå fundersam på om Daniels bajs är normalt... Ingen av mina har någonsin haft sådant här bajs... Så, nu frågar jag alla er kloka mammor vad ni säger/tror om saken!

    Från start hade Daniel givetvis svart bebisbeck, gick över till att bli gult och löst men lite krämigt (hum, hur förklarar man det här utan att det ska låta totalt urk då?? *skratt*), det höll sig så ett bra tag, ja ända fram till helgen som nyss var... då ändrade det sig totalt! Han har nu gult bajs som är totalt rinnande/flytande (utan minsta konsistens...) alltså som gult vatten i princip!
    Är det normalt??

    Sen så, förut bajsade han liksom minst en gång om dagen, gärna flera... Nu bajsar han inte alltid en gång om dagen ens... Och jo, jag vet att en bebis kan bajsa tio gånger om dagen eller typ 1 gång på tio dagar och bägge delar är normalt.... Jag är mest lite bekymrad eftersom bajset har ändrat utseende, Daniel har blivit knöligare om kvällarna och att han inte har samma "bajs-rutiner/schema" som förut...

    Vad tror ni? Är det något jag borde fråga BVC om? Eller ska jag bara låta det vara och fråga läkaren och sköterskan när vi ska på läkarkontroll nästa vecka?

    Kram!
    Cesse ~stolt mamma till Simon -01, Carolina -04, Daniel -07 och Victoria -10~

    http://gallery.ccps.se (Vårt galleri/fotoalbum på webben där man kan beskåda våra underbara trollungar)
  2. 1
    Bebis bajs -fråga! Jaha, jag har numera tre barn och är ändå fundersam på om Daniels bajs är normalt... Ingen av mina har någonsin haft sådant här bajs... Så, nu frågar jag alla er kloka mammor vad ni säger/tror om saken!

    Från start hade Daniel givetvis svart bebisbeck, gick över till att bli gult och löst men lite krämigt (hum, hur förklarar man det här utan att det ska låta totalt urk då?? *skratt*), det höll sig så ett bra tag, ja ända fram till helgen som nyss var... då ändrade det sig totalt! Han har nu gult bajs som är totalt rinnande/flytande (utan minsta konsistens...) alltså som gult vatten i princip!
    Är det normalt??

    Sen så, förut bajsade han liksom minst en gång om dagen, gärna flera... Nu bajsar han inte alltid en gång om dagen ens... Och jo, jag vet att en bebis kan bajsa tio gånger om dagen eller typ 1 gång på tio dagar och bägge delar är normalt.... Jag är mest lite bekymrad eftersom bajset har ändrat utseende, Daniel har blivit knöligare om kvällarna och att han inte har samma "bajs-rutiner/schema" som förut...

    Vad tror ni? Är det något jag borde fråga BVC om? Eller ska jag bara låta det vara och fråga läkaren och sköterskan när vi ska på läkarkontroll nästa vecka?

    Kram!
  3. Medlem sedan
    Nov 1999
    #2
    Molly kan ha sånt bajs. Är det slemmigt liksom? De får ju ut slem den vägen, har han varit förskyld? Tänder på G?

    Jag tror inte det behöver vara någon fara, Mollys bajs är lite olika från gång till gång.
  4. 2
    Molly kan ha sånt bajs. Är det slemmigt liksom? De får ju ut slem den vägen, har han varit förskyld? Tänder på G?

    Jag tror inte det behöver vara någon fara, Mollys bajs är lite olika från gång till gång.
  5. Medlem sedan
    Oct 2001
    #3

    Exakt så var det med Felicia

    När hon var nyfödd hade hon bajsat vid varje byte i princip, och det var ljusgult och lite fastare. När hon var kanske en månad började hon bajsa varannan till var tredje dag och bajset är nu oftast rinnande och har en mörkare gul färg.

    När man ammar är det normalt både att de bajsar ofta/sällan och det kan lite olika konsistens.

    Jag frågade på Bvc om Felicia och de sa iaf att det var helt ok

    Kram
    http://barnsligt.blogspot.com/
    http://lawomanhemma.blogspot.com/

    "This is the end
    Beautiful friend
    This is the end
    My only friend, the end"


    Hanna med Matilda januari 2001 och Felicia februari 2007
  6. 3
    Exakt så var det med Felicia När hon var nyfödd hade hon bajsat vid varje byte i princip, och det var ljusgult och lite fastare. När hon var kanske en månad började hon bajsa varannan till var tredje dag och bajset är nu oftast rinnande och har en mörkare gul färg.

    När man ammar är det normalt både att de bajsar ofta/sällan och det kan lite olika konsistens.

    Jag frågade på Bvc om Felicia och de sa iaf att det var helt ok

    Kram
  7. Medlem sedan
    Aug 2006
    #4
    Här har det den senaste veckan börjat bajsas 1 gång per dag och ibland 1 gång varannan dag från att tidigare ha bajsats flera gånger per dag...men nu kommer det desto mer varje gång och det är också rinnigare, men "krämigare" än vatten. Allt är säkert som det ska med lilla Daniel, men eftersom jag antar att även bebisar kan ha diarre så skulle jag ändå höra med Bvc för säkerhets skull. Kram
  8. 4
    Här har det den senaste veckan börjat bajsas 1 gång per dag och ibland 1 gång varannan dag från att tidigare ha bajsats flera gånger per dag...men nu kommer det desto mer varje gång och det är också rinnigare, men "krämigare" än vatten. Allt är säkert som det ska med lilla Daniel, men eftersom jag antar att även bebisar kan ha diarre så skulle jag ändå höra med Bvc för säkerhets skull. Kram
  9. Malla
    #5

    Här var bajset

    så fram till för 1-2 veckor sedan. Det var alldeles vattnigt och rinnande och helt utan klumpar. Nu är det lite segare och innehåller klumpar och vita "kulor". Förut bajsade han jämt men nu mer sällan. Lillpojken har bajsat idag och då hade det bara kommit lite bromsspår sedan i lördags. Han har haft ganska så ont i magen de senaste dagarna och kryst och hållt på utan att få ut annat än gaser. Så det var skönt att han äntligen kunde bajsa nu på morgonen
    Jag tror inte att du behöver vara orolig ifall du helammar. Om han haft magsjuka hade han bajsat hela tiden och inte så sällan som du skriver. Om Daniel är pigg och som vanligt kan du säkert avvakta till nästa vecka.
  10. 5
    Här var bajset så fram till för 1-2 veckor sedan. Det var alldeles vattnigt och rinnande och helt utan klumpar. Nu är det lite segare och innehåller klumpar och vita "kulor". Förut bajsade han jämt men nu mer sällan. Lillpojken har bajsat idag och då hade det bara kommit lite bromsspår sedan i lördags. Han har haft ganska så ont i magen de senaste dagarna och kryst och hållt på utan att få ut annat än gaser. Så det var skönt att han äntligen kunde bajsa nu på morgonen
    Jag tror inte att du behöver vara orolig ifall du helammar. Om han haft magsjuka hade han bajsat hela tiden och inte så sällan som du skriver. Om Daniel är pigg och som vanligt kan du säkert avvakta till nästa vecka.
  11. Medlem sedan
    Feb 2003
    #6
    Ja, det där har jag också funderat över för precis så har Albins bajs också varit i ganska många veckor nu. Enda sen jag käkade penillin första gången rättare sagt. Jag har försökt intala mig att det är helt normalt eftersom är pigg o glad för det mesta och verkar må bra men ändå så kommer funderingarna ibland. Lite jobbigt tycker jag det är också för han bajsar ofta och mycket och när det är sådär rinnigt är det inte alltid det stannar i blöjan :/

    Berätta gärna vad de säger på bvc om du frågar.
  12. 6
    Ja, det där har jag också funderat över för precis så har Albins bajs också varit i ganska många veckor nu. Enda sen jag käkade penillin första gången rättare sagt. Jag har försökt intala mig att det är helt normalt eftersom är pigg o glad för det mesta och verkar må bra men ändå så kommer funderingarna ibland. Lite jobbigt tycker jag det är också för han bajsar ofta och mycket och när det är sådär rinnigt är det inte alltid det stannar i blöjan :/

    Berätta gärna vad de säger på bvc om du frågar.

Liknande trådar

  1. Bebis och bajs
    By Irene Huss in forum Ordet är fritt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2011-09-18, 10:35
  2. bebis bajs fraga...
    By asaaape in forum _1002 Februaribarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-03-01, 16:51
  3. Bebis- bajs?
    By Snice in forum _0811 Novemberbarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-12-07, 20:34
  4. ida ang dåligmage/ledsen bebis o bajs :P
    By LISU in forum _0803 Marsbarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-05-12, 21:21
  5. Att väcka bebis + bajs fråga
    By Linda & Mira 070119 in forum _0701 Januaribarn
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-01-29, 11:20
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar