Hjälp,är era 6-åringar så här?
_00/01 Vinterbarn
  1. Medlem sedan
    Jul 2006
    #1

    Hjälp,är era 6-åringar så här?

    Jättetacksam om ni orkar läsa. Jag och hans pappa var på utveckligssamtal på dagis häromdan . Enligt personalen är han så här: knuffas och armbågas, irriterar sig på varenda unge, vill inte vara med på samlingen då går han iväg eller gömmer sig bakom dörren, tycker skogsutflykten varje vecka är tråkig, fungerar inte i en grupp, har problem med det sociala, när det blir för många barn på ett ställe tex om de spelar fotboll går han undan, vill bara göra det han är bra på dvs bygga saker speciellt lego, vill inte gå ut på gården men när han väl kommer ut tycker han det är kul att cykla osv, har kompisar men kan bara leka bra med en kompis i taget, dålig respekt för vuxna (och barn) säger till de andra barnen att "skit i vad din mamma säger", är lite lat, saknar motivation överlag, är inte en glad pojke, har dock bra fin- och grovmotorik och normal språkbegåvning. Ändå tycker de att han trivs på dagis...Vi har varit på samtal tidigare för han (tillsammans med några andra barn) varit dum mot en annan kille. Han blev storebror i december.

    Jag känner inte riktigt igen honom i personalens beskrivning kanske för att han hemma inte umgås i så stor grupp. Känner mig därför ganska förvirrad nu, kom lite som en överaskning. Jag börjar fundera på om det är något annorlunda min son. Orolig!
    Felet med världen är att de dumma är så tvärsäkra på allting - och de kloka så fulla av tvivel. (Bertrand Russell)
  2. 1
    Hjälp,är era 6-åringar så här? Jättetacksam om ni orkar läsa. Jag och hans pappa var på utveckligssamtal på dagis häromdan . Enligt personalen är han så här: knuffas och armbågas, irriterar sig på varenda unge, vill inte vara med på samlingen då går han iväg eller gömmer sig bakom dörren, tycker skogsutflykten varje vecka är tråkig, fungerar inte i en grupp, har problem med det sociala, när det blir för många barn på ett ställe tex om de spelar fotboll går han undan, vill bara göra det han är bra på dvs bygga saker speciellt lego, vill inte gå ut på gården men när han väl kommer ut tycker han det är kul att cykla osv, har kompisar men kan bara leka bra med en kompis i taget, dålig respekt för vuxna (och barn) säger till de andra barnen att "skit i vad din mamma säger", är lite lat, saknar motivation överlag, är inte en glad pojke, har dock bra fin- och grovmotorik och normal språkbegåvning. Ändå tycker de att han trivs på dagis...Vi har varit på samtal tidigare för han (tillsammans med några andra barn) varit dum mot en annan kille. Han blev storebror i december.

    Jag känner inte riktigt igen honom i personalens beskrivning kanske för att han hemma inte umgås i så stor grupp. Känner mig därför ganska förvirrad nu, kom lite som en överaskning. Jag börjar fundera på om det är något annorlunda min son. Orolig!
  3. Medlem sedan
    Aug 2000
    #2
    Hej!
    Jag tycker inte alls att det låter som att din son trivs på dagis men funderar lite på om han kanske har växt från den miljön och kräver lite mer stimulans? Att barn är olika hemma och borta är inte så ovanligt dock och jag måste säga att jag tycker du gör det bra som inte bara kastar bort personalens kommentarer utan verkligen lyssnar. Det är steg nr 1 i sammanhanget och en förutsättning för att ni ska komma ngn vart.
    Eftersom jag inte känner din son så är det svårt att råda vad du kan göra men mitt förslag är ändå att du, pappan och sonen sätter sig ner och pratar ut. Han kanske bär på ngt i sitt lilla hjärta som väldigt gärna vill ut och som stör honom i hans kontakter med andra barn. Det kanske finns underliggande relationer som han behöver lösa först. Våra barn börjar bli stora och de kan väldigt ofta tala om vad som felas dem och de vet också vad som är rätt och ffel och hur man ska vara mot varandra. Jag tror inte att det faktum att han är nybliven storebror spelar så stor roll nu fö då borde väl problemen visa sig hemma?!?! Nej, jag har ingen aning men fråga honom!
    Kram och lycka till!
    ~*~ Emma 010129 ~*~ Linnéa 040219
    ~*~ Ida 060605 ~*~Erik 091223
  4. 2
    Hej!
    Jag tycker inte alls att det låter som att din son trivs på dagis men funderar lite på om han kanske har växt från den miljön och kräver lite mer stimulans? Att barn är olika hemma och borta är inte så ovanligt dock och jag måste säga att jag tycker du gör det bra som inte bara kastar bort personalens kommentarer utan verkligen lyssnar. Det är steg nr 1 i sammanhanget och en förutsättning för att ni ska komma ngn vart.
    Eftersom jag inte känner din son så är det svårt att råda vad du kan göra men mitt förslag är ändå att du, pappan och sonen sätter sig ner och pratar ut. Han kanske bär på ngt i sitt lilla hjärta som väldigt gärna vill ut och som stör honom i hans kontakter med andra barn. Det kanske finns underliggande relationer som han behöver lösa först. Våra barn börjar bli stora och de kan väldigt ofta tala om vad som felas dem och de vet också vad som är rätt och ffel och hur man ska vara mot varandra. Jag tror inte att det faktum att han är nybliven storebror spelar så stor roll nu fö då borde väl problemen visa sig hemma?!?! Nej, jag har ingen aning men fråga honom!
    Kram och lycka till!
  5. Medlem sedan
    Oct 2000
    #3

    Vår son ...

    kan väl vara så där här hemma, på dagis är han ganska försiktig. Det jag funderar över är att hittade inte personalen någon positiv kritik att ge? Kan allt vara bara så där negativt? Hade de någon teori om varför er son uppför sig som han gör? Som någon skrev tidigare så låter det inte som om han trivs så bra på dagis. Vad gör personlen för honom och vad tycker de att ni ska göra? De borde ju vara vana att ta tag i såna här saker. Visst kan ni försöka få sonen att berätta om det är något han inte trivs med. Det går också att där hemma prata om vad man gör och inte. Men jag tycker nog att det är personalen som är på plats då det sker som genast måste ta tag i saker han gör som de tycker att inte är okej. De borde kanske också fundera över varför han drar sig undan ibland osv. Lite konstigt att påstå att han trivs i kontrast till allt negativt.
  6. 3
    Vår son ... kan väl vara så där här hemma, på dagis är han ganska försiktig. Det jag funderar över är att hittade inte personalen någon positiv kritik att ge? Kan allt vara bara så där negativt? Hade de någon teori om varför er son uppför sig som han gör? Som någon skrev tidigare så låter det inte som om han trivs så bra på dagis. Vad gör personlen för honom och vad tycker de att ni ska göra? De borde ju vara vana att ta tag i såna här saker. Visst kan ni försöka få sonen att berätta om det är något han inte trivs med. Det går också att där hemma prata om vad man gör och inte. Men jag tycker nog att det är personalen som är på plats då det sker som genast måste ta tag i saker han gör som de tycker att inte är okej. De borde kanske också fundera över varför han drar sig undan ibland osv. Lite konstigt att påstå att han trivs i kontrast till allt negativt.
  7. Medlem sedan
    Dec 1999
    #4
    Nej, ingen av mina söner har varit sån i den åldern, men det är ju inte så ovanligt.
    Jag håller med de andra, det verkar inte som om sonen trivs på dagis. Jag tycker också att det är personalens sak att ta tag i detta, det måste ju veta hur de ska hantera såna här problem. Ni kan ju prata med honom, men det är ju när ni inte är med som det är problem, så det kanske inte löser något.
  8. 4
    Nej, ingen av mina söner har varit sån i den åldern, men det är ju inte så ovanligt.
    Jag håller med de andra, det verkar inte som om sonen trivs på dagis. Jag tycker också att det är personalens sak att ta tag i detta, det måste ju veta hur de ska hantera såna här problem. Ni kan ju prata med honom, men det är ju när ni inte är med som det är problem, så det kanske inte löser något.
  9. Medlem sedan
    Sep 2002
    #5
    min dotter har ox lite problem m det sociala m andra tjejer, hon är lite för bufflig. när personalen på dagis berättade det så skrev vi oxå ett gemensamt kontrakt om att de skulle hjälpa henne med att visa hur man leker etc. personalen måste hjälpa din son. sen kan du alltid bjuda hem dagiskompisar som han kan leka med, det förslaget gav dagis oss o det funkar. prata m dagis o fråga vad de gör för att hjälpa din son.
  10. 5
    min dotter har ox lite problem m det sociala m andra tjejer, hon är lite för bufflig. när personalen på dagis berättade det så skrev vi oxå ett gemensamt kontrakt om att de skulle hjälpa henne med att visa hur man leker etc. personalen måste hjälpa din son. sen kan du alltid bjuda hem dagiskompisar som han kan leka med, det förslaget gav dagis oss o det funkar. prata m dagis o fråga vad de gör för att hjälpa din son.
  11. Medlem sedan
    Jul 2006
    #6
    Jag frågade direkt att hur kan han trivas om ni säger att han inte är glad!? Men fick till svar att jo han trivs....Till saken hör att hans ansvarsfröken pratar dålig svenska så det är lite svårt kommunicera. Nu har han bara en vecka kvar på dagis sen är det sommarlov och förskoleklass till hösten. Jo hon sa positiva saker också att han är väldigt duktig på många saker och leker bra med en kompis i taget. Jag tror att dagis är lite för barnsligt, dvs understimulans, han är januaribarn och äldst av alla barnen (finns 5 avdelningar med ca 100 barn) Jag har faktiskt pratat med bvc idag och ska få träffa en socionom som arbetar med "stökiga barn".
  12. 6
    Jag frågade direkt att hur kan han trivas om ni säger att han inte är glad!? Men fick till svar att jo han trivs....Till saken hör att hans ansvarsfröken pratar dålig svenska så det är lite svårt kommunicera. Nu har han bara en vecka kvar på dagis sen är det sommarlov och förskoleklass till hösten. Jo hon sa positiva saker också att han är väldigt duktig på många saker och leker bra med en kompis i taget. Jag tror att dagis är lite för barnsligt, dvs understimulans, han är januaribarn och äldst av alla barnen (finns 5 avdelningar med ca 100 barn) Jag har faktiskt pratat med bvc idag och ska få träffa en socionom som arbetar med "stökiga barn".
  13. Medlem sedan
    Jul 2006
    #7
    Jag frågade sonen om han ville gå på dagis de 2 sista veckorna eller vara hemma med mig. (Han är ju ledig 2 dar i veckan pga mammaled). Han sa att han vill vara på dagis!
  14. 7
    Jag frågade sonen om han ville gå på dagis de 2 sista veckorna eller vara hemma med mig. (Han är ju ledig 2 dar i veckan pga mammaled). Han sa att han vill vara på dagis!

Liknande trådar

  1. Hjälp! Vad får era 8-åringar?
    By Marie m A, L & S in forum _01 Höstbarn
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2009-11-24, 11:09
  2. Apropå 15-åringar som dejtar 19-åringar
    By KAJO! in forum Ordet är fritt
    Svar: 38
    Senaste inlägg: 2009-10-24, 20:55
  3. Om 5 - 6 åringar... hjälp
    By Fläderblomma in forum Ordet är fritt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-11-14, 10:24
  4. Hjälp,är era 6-åringar så här?
    By mariaria in forum _01/02 Vinterbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-06-07, 00:51
  5. 1½-åringar-2½ åringar, behöver tips
    By ella in forum Barn som yrke
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-08-22, 18:53
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar