Avslutnings-(tack-)present??
_01 Höstbarn
  1. Medlem sedan
    Nov 2002
    #1

    Avslutnings-(tack-)present??

    Undrar lite om ni ska ge något till fröknarna nu när barnen säger tack och hej till dagis för sista gången. Tidigare år har vi gett en liten blomma, mest symboliskt för att tacka för terminen!
    Men nu nu är det ju ett mkt större avsked och vi tänkte ge något från barnen ihop. De är fem barn som slutar, varav vi sagt att vi ska lägga 200:- var.
    Vi vill inte inte köpa någon tråkig porslinssak som ställs längst in i något skåp. Inte heller något alkoholhaltigt, då det ska vara från barnen.

    Det allra bästa hade varit om vi kunde komma på något bra att ge till fröknarna att ha på dagis. Något de alltså kan använda eller ha nytta av på sin arbetstid, antingen gemensamt eller var för sig.

    Nu undrar jag såklart om ni har några bra förslag. Antingen som ni själva hade tänkt att ge, eller om ni bara är proppfulla med bra ideer *hoppas*.

    Hoppas allt är bra annars. Själv sörjer jag värmen lite men det är ju alltid skönt att man kan stanna inne med gott samvete också. Hemmet behöver ju hållas lite i ordning också, även om det är sommar :0)
    Linn m. Neo-0110, Ronja-0304, Juni-0501 & Milo-0710
  2. 1
    Avslutnings-(tack-)present?? Undrar lite om ni ska ge något till fröknarna nu när barnen säger tack och hej till dagis för sista gången. Tidigare år har vi gett en liten blomma, mest symboliskt för att tacka för terminen!
    Men nu nu är det ju ett mkt större avsked och vi tänkte ge något från barnen ihop. De är fem barn som slutar, varav vi sagt att vi ska lägga 200:- var.
    Vi vill inte inte köpa någon tråkig porslinssak som ställs längst in i något skåp. Inte heller något alkoholhaltigt, då det ska vara från barnen.

    Det allra bästa hade varit om vi kunde komma på något bra att ge till fröknarna att ha på dagis. Något de alltså kan använda eller ha nytta av på sin arbetstid, antingen gemensamt eller var för sig.

    Nu undrar jag såklart om ni har några bra förslag. Antingen som ni själva hade tänkt att ge, eller om ni bara är proppfulla med bra ideer *hoppas*.

    Hoppas allt är bra annars. Själv sörjer jag värmen lite men det är ju alltid skönt att man kan stanna inne med gott samvete också. Hemmet behöver ju hållas lite i ordning också, även om det är sommar :0)
  3. Medlem sedan
    Dec 2003
    #2
    Det var ju ganska mycket pengar ni samlat, jag kan säga som lärare att de två bästa presenterna jag fått är följande: en låda med italienskt tema, lite olivolja, oliver, soltorkade tomater, parmaskinka, rolig pasta osv. Den andra var en picknickkorg som man hänger på cykeln (jag cyklar mycket), där det fanns tallrikar och sånt men även servetter och lite annat till picknick.

    När vi slutade hos vår dagmamma gav vi henne en stor utekruka med blandade blommor, det var lyckat. Själv är jag inne på Linné i år eftersom jag dessutom bor i Uppsala, så nåt ´Linnébetonat blir det, men jag är ensam så det får inte bli för dyrt dock.
  4. 2
    Det var ju ganska mycket pengar ni samlat, jag kan säga som lärare att de två bästa presenterna jag fått är följande: en låda med italienskt tema, lite olivolja, oliver, soltorkade tomater, parmaskinka, rolig pasta osv. Den andra var en picknickkorg som man hänger på cykeln (jag cyklar mycket), där det fanns tallrikar och sånt men även servetter och lite annat till picknick.

    När vi slutade hos vår dagmamma gav vi henne en stor utekruka med blandade blommor, det var lyckat. Själv är jag inne på Linné i år eftersom jag dessutom bor i Uppsala, så nåt ´Linnébetonat blir det, men jag är ensam så det får inte bli för dyrt dock.
  5. Anonym
    #3
    Jag gav två fina muggar, servetter och te i fin förpackning inslaget i cellofan.
  6. 3
    Jag gav två fina muggar, servetter och te i fin förpackning inslaget i cellofan.
  7. Medlem sedan
    Sep 2002
    #4
    Vi samla ihop till vinbärsbuskar till dagiset. Så varje gång de äter ett bär därifrån ska de tänka på våra 6åringar
  8. 4
    Vi samla ihop till vinbärsbuskar till dagiset. Så varje gång de äter ett bär därifrån ska de tänka på våra 6åringar
  9. Medlem sedan
    Nov 2002
    #5
    Nakdelen är ju bara att matkorgar äts upp och glöms bort (nåja, inte i ditt fall *S*) och sen så är det så olika vad man gillar. Kan ju säga att om jag hade fått en korg med Italienskt tema så hade det mesta fått skänkas bort, för jag får knappt i mig saker som torkade gamla köttbitar, oliver och soltorkade tomater. Och det vore ju jättetrist om det blev sådär helfel.

    Cykelkorg kunde ju vara en ide... om man nu visste att dom cyklade. Ingen cyklar vad jag vet iaf. Åldern är också rätt blandad... mellan ca 25 och upp till nästan pensionsåldern på de fyra fröknarna.

    Pratade med ena mamman idag och då diskuterade vi om vi kanske kunde hitta någon aktivitet, typ fotvårdsbehandling eller Afrikansk Dans eller så... som dom alla kunde göra. Sånt är ju ofta kul för vem som helst att göra en enstaka gång iaf.

    Får se vad vi kan komma på här under morgongdagen... Har bestämt att vi ska handla på torsdag, så tiden börjar bli aningen knapp!

    En annan ide jag hade var att köpa en bra kaffebryggare, typ MoccaMaster eller Chili eller så. Fast jag är faktiskt osäker på om alla dricker kaffe... så det känns inte heller helt rätt. Men det är iaf bestående och kan dessutom nyttjas på dagiset :0)

    Tack för dina förslag, även om det nog inte var något som passade direkt in till våra fröknar!
  10. 5
    Nakdelen är ju bara att matkorgar äts upp och glöms bort (nåja, inte i ditt fall *S*) och sen så är det så olika vad man gillar. Kan ju säga att om jag hade fått en korg med Italienskt tema så hade det mesta fått skänkas bort, för jag får knappt i mig saker som torkade gamla köttbitar, oliver och soltorkade tomater. Och det vore ju jättetrist om det blev sådär helfel.

    Cykelkorg kunde ju vara en ide... om man nu visste att dom cyklade. Ingen cyklar vad jag vet iaf. Åldern är också rätt blandad... mellan ca 25 och upp till nästan pensionsåldern på de fyra fröknarna.

    Pratade med ena mamman idag och då diskuterade vi om vi kanske kunde hitta någon aktivitet, typ fotvårdsbehandling eller Afrikansk Dans eller så... som dom alla kunde göra. Sånt är ju ofta kul för vem som helst att göra en enstaka gång iaf.

    Får se vad vi kan komma på här under morgongdagen... Har bestämt att vi ska handla på torsdag, så tiden börjar bli aningen knapp!

    En annan ide jag hade var att köpa en bra kaffebryggare, typ MoccaMaster eller Chili eller så. Fast jag är faktiskt osäker på om alla dricker kaffe... så det känns inte heller helt rätt. Men det är iaf bestående och kan dessutom nyttjas på dagiset :0)

    Tack för dina förslag, även om det nog inte var något som passade direkt in till våra fröknar!
  11. Medlem sedan
    Nov 2002
    #6
    Det är ju en jättebra ide... bara det att vårat dagis är ett lägenhetsdagis som alltså delar gård med massa vanliga boenden (däribland oss :0) ).
    Vinbär finns redan men visst hade det varit mumsigt med krusbär eller liknande... men jag undrar om dagis ens får ta beslut om vad som planteras vart osv. Sånt måste nog gå genom föreningen eller någon gårdsansvarig här först...
    Men det ska jag komma ihåg till framtiden iaf, om det skulle bli aktuellt med något annat dagis för något av barnen någon gång.
  12. 6
    Det är ju en jättebra ide... bara det att vårat dagis är ett lägenhetsdagis som alltså delar gård med massa vanliga boenden (däribland oss :0) ).
    Vinbär finns redan men visst hade det varit mumsigt med krusbär eller liknande... men jag undrar om dagis ens får ta beslut om vad som planteras vart osv. Sånt måste nog gå genom föreningen eller någon gårdsansvarig här först...
    Men det ska jag komma ihåg till framtiden iaf, om det skulle bli aktuellt med något annat dagis för något av barnen någon gång.
  13. Medlem sedan
    Nov 2002
    #7
    Det är sånt som jag har funderat på inför vanliga avslutningar och sånt... Det känns dessvärre inte helt rätt inför sista avtackningen!
    Kanske gillar dom inte ens te... och kanske är köksskåpen hemma proppfulla med tekoppar av olika slag. Känns lite som en chansning, som jag helst inte vill ta inför sista gången såhär.

    Tack iaf :0)
  14. 7
    Det är sånt som jag har funderat på inför vanliga avslutningar och sånt... Det känns dessvärre inte helt rätt inför sista avtackningen!
    Kanske gillar dom inte ens te... och kanske är köksskåpen hemma proppfulla med tekoppar av olika slag. Känns lite som en chansning, som jag helst inte vill ta inför sista gången såhär.

    Tack iaf :0)
  15. Medlem sedan
    Apr 1999
    #8

    På tok för mycket!

    Jag är lärare, jag också, och jag reagerar på att det är alldeles för mycket att få för 200 kr per barn! Det är ändå vårt jobb att ta hand om barnen/ungdomarna/eleverna och det har vi lön för. Sedan är det ju alltid kul med lite extra uppskattning, men i lagom dos, tycker jag. Men det är ju jag det. Jag tycker att det räcker med en blomma, gärna uteblommor, fast det är från en avgångsklass som man haft i flera år!

    Om jag ska ge förslag på något ändå så tycker jag att det vore bra med något till dagisavdelningen som alla kan ta del av och som påminner fröknarna om era barn, men ändå inte är för personligt.

    Lydia har haft sin sista dag idag och vi gav bara en blompinne med tre påsar blomfrön på varje samt en dikt som jag hittat här på Aff:

    Åren går och busfrön växer
    Liten blomma nu får "läxer"
    Tack för att du vattnat mig
    Jag ska alltid sakna dig!
  16. 8
    På tok för mycket! Jag är lärare, jag också, och jag reagerar på att det är alldeles för mycket att få för 200 kr per barn! Det är ändå vårt jobb att ta hand om barnen/ungdomarna/eleverna och det har vi lön för. Sedan är det ju alltid kul med lite extra uppskattning, men i lagom dos, tycker jag. Men det är ju jag det. Jag tycker att det räcker med en blomma, gärna uteblommor, fast det är från en avgångsklass som man haft i flera år!

    Om jag ska ge förslag på något ändå så tycker jag att det vore bra med något till dagisavdelningen som alla kan ta del av och som påminner fröknarna om era barn, men ändå inte är för personligt.

    Lydia har haft sin sista dag idag och vi gav bara en blompinne med tre påsar blomfrön på varje samt en dikt som jag hittat här på Aff:

    Åren går och busfrön växer
    Liten blomma nu får "läxer"
    Tack för att du vattnat mig
    Jag ska alltid sakna dig!
  17. Medlem sedan
    Oct 2001
    #9

    Vilken fin text

    den ska jag nog också använda till fröknarna! Tack!
    Själarna andas samma hjärtslag när tungorna möts och försiktigt smeker varandra.


    Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,
    mod att förändra det jag kan,
    och förstånd att inse skillnaden.
  18. 9
    Vilken fin text den ska jag nog också använda till fröknarna! Tack!
  19. Medlem sedan
    Dec 2003
    #10
    fotvård är ju bra, och här finns massor av förslag, kopierat från snackinfo på Helg & högtid:
    IDÉER PÅ PRESENT TILL DAGISPERSONAL VID HÖGTIDER!


    ÄT- och DRICKBART:

    en halvflaska rödvin
    en flaska cider, kanske ”vuxen” från Systemet
    en flaska glögg med tillhörande russin och mandel
    en flaska fin olivolja
    en chokladask
    en stor påse konfekt
    en fin burk med hemgjort godis
    en fin kartong hemlagade tryfflar och kolor
    en eller flera glasburkar med kryddor som örtsalt, curry, paprika, peppar
    en (billig spån-)korg med delikatesser (ost, kex etc)
    en (billig spån-)korg med färska örter (persilja, oregano, basilika i kruka)
    en påse nymalet smaksatt kaffe
    en kaffekopp och en påse nymalet kaffe
    en påse té
    en témugg och en påse ovanligt té
    en burk hemlagad sylt, marmelad eller liknande
    ett hembakt bröd inlindat i en fin (ny!) kökshandduk
    en ananas, melon eller annan rolig frukt
    en (billig spån-)korg med blandade frukter
    något till julbordet som man själv tycker är gott
    en pepparkaka med frökens namn på




    SAKER:

    en pocketbok
    en tjock glassig tidning/ett magasin
    en t-shirt som barnet har ritat på med textilpennor
    ett par tofflor
    ett par varma vantar
    en anteckningsbok och penna
    en video eller DVD-film (från utförsäljningar)
    ett paket med stearinljus, servetter, ljusmanchetter
    flera doftljus
    ett doftkrus samt olja till
    två bordstabletter av mönstrat tyg
    en scarf eller halsduk
    en väggalmanacka (dyrt, gick ihop med andra föräldrar)
    ett vackert julkort från familjen med barnets foto på
    en inramad dikt som på något vis handlar om barn
    några annorlunda pepparkaksmått
    en nyttopryl från någon trevlig hantverksaffär
    en liten bricka
    två handstöpta ljus
    grytlappar som man sytt själv i lapptäckesteknik eller virkat själv
    en liten mjuk ”kramig” stressboll, som hint!
    något knep- och knåppyssel för vuxna
    en julgranskula som barnet målat på själv
    en smällkaramell som barnet gjort själv, med barnets och frökens namn på
    en rolig nyckelring (fröknar har alltid så många nycklar…)


    VÄXTER:

    en enda snittblomma som är extra maffig
    en blombukett
    en krukväxt i en trevlig kruka
    en julgrupp (vitmossa, hyacint, minijulros)
    en mini-en med något litet julpynt i
    en outslagen amaryllis i röd kruka eller zinklåda




    HYGIEN:

    en väldoftande tvål
    en flaska fuktkräm eller duschtvål
    ett paket öronproppar, som skämt




    UPPLEVELSER:

    en biobiljett
    eget ”presentkort” som utlovar fruktkorg eller hembakta bullar vid nya terminsstarten
    en timme fotvård (dyrt, gick ihop med andra föräldrar)
  20. 10
    fotvård är ju bra, och här finns massor av förslag, kopierat från snackinfo på Helg & högtid:
    IDÉER PÅ PRESENT TILL DAGISPERSONAL VID HÖGTIDER!


    ÄT- och DRICKBART:

    en halvflaska rödvin
    en flaska cider, kanske ”vuxen” från Systemet
    en flaska glögg med tillhörande russin och mandel
    en flaska fin olivolja
    en chokladask
    en stor påse konfekt
    en fin burk med hemgjort godis
    en fin kartong hemlagade tryfflar och kolor
    en eller flera glasburkar med kryddor som örtsalt, curry, paprika, peppar
    en (billig spån-)korg med delikatesser (ost, kex etc)
    en (billig spån-)korg med färska örter (persilja, oregano, basilika i kruka)
    en påse nymalet smaksatt kaffe
    en kaffekopp och en påse nymalet kaffe
    en påse té
    en témugg och en påse ovanligt té
    en burk hemlagad sylt, marmelad eller liknande
    ett hembakt bröd inlindat i en fin (ny!) kökshandduk
    en ananas, melon eller annan rolig frukt
    en (billig spån-)korg med blandade frukter
    något till julbordet som man själv tycker är gott
    en pepparkaka med frökens namn på




    SAKER:

    en pocketbok
    en tjock glassig tidning/ett magasin
    en t-shirt som barnet har ritat på med textilpennor
    ett par tofflor
    ett par varma vantar
    en anteckningsbok och penna
    en video eller DVD-film (från utförsäljningar)
    ett paket med stearinljus, servetter, ljusmanchetter
    flera doftljus
    ett doftkrus samt olja till
    två bordstabletter av mönstrat tyg
    en scarf eller halsduk
    en väggalmanacka (dyrt, gick ihop med andra föräldrar)
    ett vackert julkort från familjen med barnets foto på
    en inramad dikt som på något vis handlar om barn
    några annorlunda pepparkaksmått
    en nyttopryl från någon trevlig hantverksaffär
    en liten bricka
    två handstöpta ljus
    grytlappar som man sytt själv i lapptäckesteknik eller virkat själv
    en liten mjuk ”kramig” stressboll, som hint!
    något knep- och knåppyssel för vuxna
    en julgranskula som barnet målat på själv
    en smällkaramell som barnet gjort själv, med barnets och frökens namn på
    en rolig nyckelring (fröknar har alltid så många nycklar…)


    VÄXTER:

    en enda snittblomma som är extra maffig
    en blombukett
    en krukväxt i en trevlig kruka
    en julgrupp (vitmossa, hyacint, minijulros)
    en mini-en med något litet julpynt i
    en outslagen amaryllis i röd kruka eller zinklåda




    HYGIEN:

    en väldoftande tvål
    en flaska fuktkräm eller duschtvål
    ett paket öronproppar, som skämt




    UPPLEVELSER:

    en biobiljett
    eget ”presentkort” som utlovar fruktkorg eller hembakta bullar vid nya terminsstarten
    en timme fotvård (dyrt, gick ihop med andra föräldrar)
  21. Medlem sedan
    Jan 2001
    #11

    jag kommer göra (tillsammans

    med Oliver ) varsitt halsband till dem.
    Det blir lite mycket pengar men de pärlor som blir över beh¨ller jag ju själv men inköpet blev lite större än jag tänkt. Man ramlar julätt iväg när man går där i affären och plockar. :-)



    En gång fick vi en jättevacker ljuslykta till avdelningen av en familj. Den stod kvar under långtid och även om den ändrades lite så var grunden alltid presenten från den här familjen och när den tändes så tänkte ialla fall jag på dem. Det rä lika dant med flera presenter jag fått genom åren. ofta små grejer , men som ändå är köpta med en mening.


    Less is more.... många gånger


    ~Linda
    ______________________
    ~Z~
    ______________________
  22. 11
    jag kommer göra (tillsammans med Oliver ) varsitt halsband till dem.
    Det blir lite mycket pengar men de pärlor som blir över beh¨ller jag ju själv men inköpet blev lite större än jag tänkt. Man ramlar julätt iväg när man går där i affären och plockar. :-)



    En gång fick vi en jättevacker ljuslykta till avdelningen av en familj. Den stod kvar under långtid och även om den ändrades lite så var grunden alltid presenten från den här familjen och när den tändes så tänkte ialla fall jag på dem. Det rä lika dant med flera presenter jag fått genom åren. ofta små grejer , men som ändå är köpta med en mening.


    Less is more.... många gånger


    ~Linda
  23. Medlem sedan
    Nov 2002
    #12
    Massor av bra tips inför kommande jular och somrar :0)
    De flesta verkar dock mest passa enskilda gåvor, så det kanske inte var så mkt passande inför just nu när vi gått ihop några stycken.

    I vanliga fall så lägger jag inte mkt mer än till en ros, en väldoftande tvål eller något sånt. Har ju ändå barn på båda avdelningarna (=7 fröknar +matlagerskan/deltidare +plusjobbare), så det blir en del pengar ändå.

    Det sista vi pratade om var just fotvård... en annan mamma skulle kolla om det gick att få tider nu innan sommaren, för det är väl då det är mest passande tyckte vi.
    Hittade något ställe inne i stan också, där det fanns lite allt möjligt att välja på... fast det var elevbehandlingar... men då kunde man välja på både fotvård, massage, ansiktsbehandling, manikyr och lite sånt. Allt inom ramen för vad vi samlat ihop!
    Ska ju inhandla imorgon, så vi får väl se vad det blir!!!

    Tack för den långa listan iaf, den kan nog komma väl tillpass i framtiden! :0)
  24. 12
    Massor av bra tips inför kommande jular och somrar :0)
    De flesta verkar dock mest passa enskilda gåvor, så det kanske inte var så mkt passande inför just nu när vi gått ihop några stycken.

    I vanliga fall så lägger jag inte mkt mer än till en ros, en väldoftande tvål eller något sånt. Har ju ändå barn på båda avdelningarna (=7 fröknar +matlagerskan/deltidare +plusjobbare), så det blir en del pengar ändå.

    Det sista vi pratade om var just fotvård... en annan mamma skulle kolla om det gick att få tider nu innan sommaren, för det är väl då det är mest passande tyckte vi.
    Hittade något ställe inne i stan också, där det fanns lite allt möjligt att välja på... fast det var elevbehandlingar... men då kunde man välja på både fotvård, massage, ansiktsbehandling, manikyr och lite sånt. Allt inom ramen för vad vi samlat ihop!
    Ska ju inhandla imorgon, så vi får väl se vad det blir!!!

    Tack för den långa listan iaf, den kan nog komma väl tillpass i framtiden! :0)
  25. Medlem sedan
    Nov 2002
    #13
    Har faktiskt letat massor efter just en smyckeskurs. Hade varit roligt att ge, dels för att det är en sak att göra tillsammans för dom men även för att dom då får ett halsband eller ett armband eller något annat med sig därifrån som minne.
    Men jag har inte hittat någon tillräckligt billig här i Stockholm än.
    Någon jag sprang på på nätet, var tillräckligt billig själva kursen... men då fick dom ju själva betala för materialet på kursen sen. Och det känns inte så kul att ge bort något som kostar pengar för dom.

    Hade jag kunnat göra egna... så hade det varit roligt. Jag och en mamma sa just det, att om vi hade varit lite mer förutseende och planerande, så hade man ju kunnat samla ihop barnen och pysslat ihop lite saker. Typ ett varsitt örngott, kanske en tekopp eller ja ett smycke :0)
    Men vi tog upp det hela till diskussion alldeles för sent... :0( Så det får nog lov att bli något köpt istället! Men förhoppningsvis så har vi iaf lagt tillräckligt mkt tanke bakom det hela, så att det känns äkta och bra ändå :0)
  26. 13
    Har faktiskt letat massor efter just en smyckeskurs. Hade varit roligt att ge, dels för att det är en sak att göra tillsammans för dom men även för att dom då får ett halsband eller ett armband eller något annat med sig därifrån som minne.
    Men jag har inte hittat någon tillräckligt billig här i Stockholm än.
    Någon jag sprang på på nätet, var tillräckligt billig själva kursen... men då fick dom ju själva betala för materialet på kursen sen. Och det känns inte så kul att ge bort något som kostar pengar för dom.

    Hade jag kunnat göra egna... så hade det varit roligt. Jag och en mamma sa just det, att om vi hade varit lite mer förutseende och planerande, så hade man ju kunnat samla ihop barnen och pysslat ihop lite saker. Typ ett varsitt örngott, kanske en tekopp eller ja ett smycke :0)
    Men vi tog upp det hela till diskussion alldeles för sent... :0( Så det får nog lov att bli något köpt istället! Men förhoppningsvis så har vi iaf lagt tillräckligt mkt tanke bakom det hela, så att det känns äkta och bra ändå :0)
  27. Anonym
    #14
    Jag måste säga att vad jag än får i present så blir jag glad. Även om jag inte skulle gilla t.ex te så kan man ju bjuda andra som gillar det. Det är gesten som är viktigast. Att någon har tänkt på mig.
  28. 14
    Jag måste säga att vad jag än får i present så blir jag glad. Även om jag inte skulle gilla t.ex te så kan man ju bjuda andra som gillar det. Det är gesten som är viktigast. Att någon har tänkt på mig.
  29. Medlem sedan
    Sep 2002
    #15
    Håller med om att det är alldeles för mycket.

    Jag är emot sådana här stora insamlingar för det sätter liksom standarden på något sätt.

    Det är just när föräldrar "överdriver" tex med födelsedagskalas, presenter till kompisar eller presenter till fröknar som man ger en hel massa föräldrar dåligt samvete.

    Varför skruvar man upp det på det viset? Personalen får ju redan lön av den skatt man betalar. Vill man att de kommer ihåg ditt barn längre tid än vad de kommer ihåg de andra barnen, och varför är det i så fall viktigt?

    Man kan läsa massor av inlägg på Aff kring varje avslutning som handlar om insamlingar som tar hårt i kassan eller om föräldrar som mår dåligt för att inte deras barn gett en personlig present till varenda anställd på hela skolan.

    Tona ner tycker jag.
  30. 15
    Håller med om att det är alldeles för mycket.

    Jag är emot sådana här stora insamlingar för det sätter liksom standarden på något sätt.

    Det är just när föräldrar "överdriver" tex med födelsedagskalas, presenter till kompisar eller presenter till fröknar som man ger en hel massa föräldrar dåligt samvete.

    Varför skruvar man upp det på det viset? Personalen får ju redan lön av den skatt man betalar. Vill man att de kommer ihåg ditt barn längre tid än vad de kommer ihåg de andra barnen, och varför är det i så fall viktigt?

    Man kan läsa massor av inlägg på Aff kring varje avslutning som handlar om insamlingar som tar hårt i kassan eller om föräldrar som mår dåligt för att inte deras barn gett en personlig present till varenda anställd på hela skolan.

    Tona ner tycker jag.
  31. Medlem sedan
    Feb 2001
    #16
    Kanske muggar med deras namn på eller sådana där fina handdukar med namnen på?
    Det gav vi på en förskola när sonen bytte/flyttade till en annan (tipset fick jag från min mamma som själv jobbar på förskola)- och de tyckte det var sååå perfekt för då höll de reda på sin egen kaffe/te mugg hela tiden och de är rättt fina också

    Tror de finns på bl.a cervera och lite sådana ställen
  32. 16
    Kanske muggar med deras namn på eller sådana där fina handdukar med namnen på?
    Det gav vi på en förskola när sonen bytte/flyttade till en annan (tipset fick jag från min mamma som själv jobbar på förskola)- och de tyckte det var sååå perfekt för då höll de reda på sin egen kaffe/te mugg hela tiden och de är rättt fina också

    Tror de finns på bl.a cervera och lite sådana ställen
  33. Medlem sedan
    Jan 2001
    #17

    nu är våra halsband klara,

    Oliver har designat dem med stöd från mig, han har vaalt pärlorna.
    Ingen aning om de ens kommer använda dem men de får väl trä om dem eller nåt om de inte gilalr dem. *ler* Det lär ju itne vi få reda på.

    Oliver ahr gett halsbandförrut, då vi varit in på tex Indiska o kikat efter anant såhar han spontant sagt " sånna här vill jag klöpa till mina fröknar för jag tycker om dem" så då ahr han fått göra det. Oftast har det dessutom varit rea grejer . Indiska är en perfekt liten "present shop"

    ~Zirie
    ______________________
    ~Z~
    ______________________
  34. 17
    nu är våra halsband klara, Oliver har designat dem med stöd från mig, han har vaalt pärlorna.
    Ingen aning om de ens kommer använda dem men de får väl trä om dem eller nåt om de inte gilalr dem. *ler* Det lär ju itne vi få reda på.

    Oliver ahr gett halsbandförrut, då vi varit in på tex Indiska o kikat efter anant såhar han spontant sagt " sånna här vill jag klöpa till mina fröknar för jag tycker om dem" så då ahr han fått göra det. Oftast har det dessutom varit rea grejer . Indiska är en perfekt liten "present shop"

    ~Zirie
  35. Medlem sedan
    Jan 2001
    #18

    Bästa presenten jag fått

    förresten är nog de 3 Påfågelfjädrarna jag fick från en familj för 10 årsedan.
    Mina kollegor fick blommor, men inte jag. För jag är allergisk och det hade familjen snappat upp så de hade köpt 3 påfågelfjädrar till mig istället. Idag pryder de varsin vas i Oliversrum och har förutom att de stått i vaser också suttit på väggen , varit del i andra arrangemang etc under de här åren. Så "lite" har gett så mycket under många år.

    Undrar vad "N" gör idag... hon måste ju vara typ 14-15 år :-O


    ~Zirie
    ______________________
    ~Z~
    ______________________
  36. 18
    Bästa presenten jag fått förresten är nog de 3 Påfågelfjädrarna jag fick från en familj för 10 årsedan.
    Mina kollegor fick blommor, men inte jag. För jag är allergisk och det hade familjen snappat upp så de hade köpt 3 påfågelfjädrar till mig istället. Idag pryder de varsin vas i Oliversrum och har förutom att de stått i vaser också suttit på väggen , varit del i andra arrangemang etc under de här åren. Så "lite" har gett så mycket under många år.

    Undrar vad "N" gör idag... hon måste ju vara typ 14-15 år :-O


    ~Zirie

Liknande trådar

  1. Avslutnings gåva
    By Anina & Steffen in forum Ordet är fritt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-02-20, 19:08
  2. Tack-för-hjälpen-present!
    By Veronica m Saga&Tyra in forum Hem & fritid
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-09-11, 18:11
  3. Tack för present tipsen
    By ulle75 in forum Ordet är fritt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-05-31, 16:05
  4. Present som tack?
    By Nadja in forum Ordet är fritt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-02-18, 00:50
  5. Present tips, Tack
    By cillae in forum _0506 Junibarn
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-02-06, 21:00
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar