Olika kläder flicka/ pojkar?

Visa resultat för omröstning: Är det viktigt med olika kläder för flickor och pojkar?

Antal röster 1194. Den här omröstningen är stängd
  • Ja

    198 16.58%
  • Nej

    534 44.72%
  • Ibland

    452 37.86%
  • Vet inte

    10 0.84%
Månadens fråga
  1. Medlem sedan
    May 2007
    #1

    Olika kläder flicka/ pojkar?

    Är det viktigt med olika kläder för flickor och pojkar?
  2. 1
    Olika kläder flicka/ pojkar? Är det viktigt med olika kläder för flickor och pojkar?
  3. Medlem sedan
    Jan 2000
    #2
    generellt sett inte. MEN jag kan tycka att det är liiiite viktigt när det gäller mer högtidliga sammanhang så som bröllop eller begravningar.
  4. 2
    generellt sett inte. MEN jag kan tycka att det är liiiite viktigt när det gäller mer högtidliga sammanhang så som bröllop eller begravningar.
  5. Medlem sedan
    May 2005
    #3
    jag såg en kille på t-banan för någon månad sedan. 4 år ca, urtuffa kläder och med glittrande ljusblå ballerinaskor. Helt underbart! Heja den killen och hans föräldrar!
  6. 3
    jag såg en kille på t-banan för någon månad sedan. 4 år ca, urtuffa kläder och med glittrande ljusblå ballerinaskor. Helt underbart! Heja den killen och hans föräldrar!
  7. Medlem sedan
    May 2005
    #4
    När man ser svarsresultatet ovan , nästan 50% svarar nej, är dt inte LITE konstigt att de flesta butikskedjor fortfarande inte fattat att det är så många som inte vill handla på rosa resp blå avdelningen?
  8. 4
    När man ser svarsresultatet ovan , nästan 50% svarar nej, är dt inte LITE konstigt att de flesta butikskedjor fortfarande inte fattat att det är så många som inte vill handla på rosa resp blå avdelningen?
  9. Medlem sedan
    Jun 2006
    #5
    Varför finns det så otroligt mycket flickkläder medan vi som har småpojkar får leta sig less. På pojkkläder är det i princip bara spindelmannenn och för flickor hästar eller blommor.. Nä fram för könsneutrala kläder. Min kille har många röda bodysar!
  10. 5
    Varför finns det så otroligt mycket flickkläder medan vi som har småpojkar får leta sig less. På pojkkläder är det i princip bara spindelmannenn och för flickor hästar eller blommor.. Nä fram för könsneutrala kläder. Min kille har många röda bodysar!
  11. Anna 45+
    #6
    Tvärtom! Jag saknar unisexkläder för barn (och vuxna).
  12. 6
    Tvärtom! Jag saknar unisexkläder för barn (och vuxna).
  13. Medlem sedan
    May 2007
    #7
    Ja, varför är det så utstuderat kill- och tjejkläder i affärerna? Jag hittar aldrig något jag vill köpa till min dotter (om det inte är superdyra kläder förståss). Vad jag vill ha är enkla kläder i rena klara färger utan blommor eller tryck. Jag vill inte att min dotter ska gå omkring som reklampelare för disney eller liknande.
    Jag trodde att internetbutikerna skulle vara bättre men det jag hitills hittat är nästan ännu mer uppdelat i rosa och ljusblått.
  14. 7
    Ja, varför är det så utstuderat kill- och tjejkläder i affärerna? Jag hittar aldrig något jag vill köpa till min dotter (om det inte är superdyra kläder förståss). Vad jag vill ha är enkla kläder i rena klara färger utan blommor eller tryck. Jag vill inte att min dotter ska gå omkring som reklampelare för disney eller liknande.
    Jag trodde att internetbutikerna skulle vara bättre men det jag hitills hittat är nästan ännu mer uppdelat i rosa och ljusblått.
  15. Medlem sedan
    Nov 2002
    #8

    Jag gillar det

    Jag gillar att klä min flicka i "flickkläder" och min pojke i "pojkkläder" så länge det är fina kläder, jag väljer att köpa det jag tycker är fint! Min pojke har mycker rött, liksom min dotter har en hel del grönt och blått. Dottern får välja rätt mycket själv, och har mest klänningar och kjolar, för det tycker jag är fint och hon väljer det framför tex jeans.

    Låt oss som gillar det ha en rosa och en blå avdelning, ni som inte vill handla så kan väl bara gå in på den andra avdelningen, fattar inte vad som skulle vara så svårt med det?? Sen kan jag hålla med om att det är mycket stora tryck på pojkars kläder, men köp dem inte då, köp nåt snyggare eller enfärgat -i alla fall jag lyckas ju hitta utan större bekymmer.
    De säger ju att man inte ska äta djur, men varför är de då gjorda av kött???? ;-)
  16. 8
    Jag gillar det Jag gillar att klä min flicka i "flickkläder" och min pojke i "pojkkläder" så länge det är fina kläder, jag väljer att köpa det jag tycker är fint! Min pojke har mycker rött, liksom min dotter har en hel del grönt och blått. Dottern får välja rätt mycket själv, och har mest klänningar och kjolar, för det tycker jag är fint och hon väljer det framför tex jeans.

    Låt oss som gillar det ha en rosa och en blå avdelning, ni som inte vill handla så kan väl bara gå in på den andra avdelningen, fattar inte vad som skulle vara så svårt med det?? Sen kan jag hålla med om att det är mycket stora tryck på pojkars kläder, men köp dem inte då, köp nåt snyggare eller enfärgat -i alla fall jag lyckas ju hitta utan större bekymmer.
  17. Medlem sedan
    Apr 2007
    #9

    Massor av tryck!

    Inte finns det mycket till killar att välja på och det lilla som finns är nästan alltid någor fult tryck på med döskallar eller spindelmannen etc. Jag vill inte att mina killar ska ha dessa fula tryck på sina killar men det är inte lätt att hitta utan!
    Tänk på att du är viktigast i ditt liv!!
    Ta vara på dagen som den kommer.
  18. 9
    Massor av tryck! Inte finns det mycket till killar att välja på och det lilla som finns är nästan alltid någor fult tryck på med döskallar eller spindelmannen etc. Jag vill inte att mina killar ska ha dessa fula tryck på sina killar men det är inte lätt att hitta utan!
  19. Medlem sedan
    Jan 2004
    #10

    Jag har hittat en del...

    ...på Lindex idag när jag handlade. De har en del kläder som är riktigt snygga, tror de heter retro eller nåt sånt, jag tyckte iaf inte de var varken killiga eller tjejiga utan bara snygga. Jag köpte till min lilla kille på 4 mån så jag vet inte om de finns i stora storlekar, men upp till 86 fanns det iaf. Hoppas fler följer Lindex exempel.
  20. 10
    Jag har hittat en del... ...på Lindex idag när jag handlade. De har en del kläder som är riktigt snygga, tror de heter retro eller nåt sånt, jag tyckte iaf inte de var varken killiga eller tjejiga utan bara snygga. Jag köpte till min lilla kille på 4 mån så jag vet inte om de finns i stora storlekar, men upp till 86 fanns det iaf. Hoppas fler följer Lindex exempel.
  21. Medlem sedan
    Jun 2007
    #11

    skillnad på vardag o fest

    Vid fest är det väldigt roligt att få klä min lilla flicka i fin klänning och strumpbyxor, för både jag och min man gillar att klä upp oss. Om vi skulle få en pojke skulle han få fina lite gammaldags "Emil-kläder" kanske, eller sjömanskostym, lite konstnärligt, 70-talsinspirerat., när det är fest.

    Jag designar och syr en hel del egna barnplagg, så då är det ju extra roligt att använda barn jag känner som reklampelare, det har inte föräldrarna något emot.

    Det är till vardags jag blir arg när flickor kläs i fina glittriga prinsesskläder som inte tål lek och tvätt, nej, rejäla overaller, snickarbyxor och munkjacka/ylletröja/jeansjacka ska det vara, som tål gegga och trädklättring! Dagiskläder ska tåla tuffa tag.
  22. 11
    skillnad på vardag o fest Vid fest är det väldigt roligt att få klä min lilla flicka i fin klänning och strumpbyxor, för både jag och min man gillar att klä upp oss. Om vi skulle få en pojke skulle han få fina lite gammaldags "Emil-kläder" kanske, eller sjömanskostym, lite konstnärligt, 70-talsinspirerat., när det är fest.

    Jag designar och syr en hel del egna barnplagg, så då är det ju extra roligt att använda barn jag känner som reklampelare, det har inte föräldrarna något emot.

    Det är till vardags jag blir arg när flickor kläs i fina glittriga prinsesskläder som inte tål lek och tvätt, nej, rejäla overaller, snickarbyxor och munkjacka/ylletröja/jeansjacka ska det vara, som tål gegga och trädklättring! Dagiskläder ska tåla tuffa tag.
  23. Medlem sedan
    Dec 1998
    #12

    Eget val

    Jag skulle önska alla kläder blandades och att man själv, som förälder eller barn, fick välja vilken färg man vill ha. Som mamma till fyra killar, kan jag bli så trött så trött på brunt, svart, grått osv...men vill man ha en röd tröja eller jacka till sin pojke, så står det "for girls only" på den och så sitter det lite rosa hjärta eller någon liten blomma någonstans som gör att den är så "tjejig" att en kille i de kläderna skulle bli retad. Synd! Tjejer får ju ha kill-kläder: Det anses bara "coolt" - "en riktigt pojkflicka!" = BRA. Men en kille i tjejkläder...Hrm! "Stackars barn! Kommer han att bli bög tro?"....
  24. 12
    Eget val Jag skulle önska alla kläder blandades och att man själv, som förälder eller barn, fick välja vilken färg man vill ha. Som mamma till fyra killar, kan jag bli så trött så trött på brunt, svart, grått osv...men vill man ha en röd tröja eller jacka till sin pojke, så står det "for girls only" på den och så sitter det lite rosa hjärta eller någon liten blomma någonstans som gör att den är så "tjejig" att en kille i de kläderna skulle bli retad. Synd! Tjejer får ju ha kill-kläder: Det anses bara "coolt" - "en riktigt pojkflicka!" = BRA. Men en kille i tjejkläder...Hrm! "Stackars barn! Kommer han att bli bög tro?"....
  25. Medlem sedan
    Dec 1998
    #13

    Inget val

    Grejen är ju att det ofta på kläderna står att det är för "boys only" eller "girls only"...Det vore bättre om det var indelat i sort (alla byxor strl 120-140 el dyl) här, i färg el dyl och att man som MÄNNISKA fick välja utan att vara styrd av för vilket kön kläderna är skapade.
  26. 13
    Inget val Grejen är ju att det ofta på kläderna står att det är för "boys only" eller "girls only"...Det vore bättre om det var indelat i sort (alla byxor strl 120-140 el dyl) här, i färg el dyl och att man som MÄNNISKA fick välja utan att vara styrd av för vilket kön kläderna är skapade.
  27. Medlem sedan
    Jul 2003
    #14
    nej, absolut inte..."kliar mig i huvudet"
  28. 14
    nej, absolut inte..."kliar mig i huvudet"
  29. Medlem sedan
    Jun 2007
    #15

    Beror på tillfälle

    Jag vill gärna klä min flicka lite gammaldags fint när det är fest, vi är väldigt klädtokiga både in man och jag. Däremot köper jag nästan aldrig rosa till henne, dels passar hon inte så bra i det, och dels så finns det för mycket "fjompiga" rosa kläder för småflickor.

    Om vi skulle få en pojke skulle han till fest få ha lite gammaldags "Emil-kläder" eller mera konstnärligt 70-talsinspirerade med fina starka färger,gult, rött, grönt och lila. Jag tycker de flesta klädkedjors pojkkläder är sereotypa med sina hip-hopinspirerade tryck och dova färger. Om man vill ha något annat är det oftast jättedyrt, som t.ex. P.O.P.,Molo.

    Det viktiga är att man inte på grund av flickors kön hindrar dem att ha funktionella lektåliga kläder till vardags, och att man inte för tidigt låter flickor klä sig "sexigt" innan de är mogna det.

    Till vardags ska det vara rejäla snickarbyxor, jeansjackor, ylletröjor, joggingdressar som tål att klättra i träd med och kräla i sanden. Overaller och regnställ på vintern. Oavsett kön.
  30. 15
    Beror på tillfälle Jag vill gärna klä min flicka lite gammaldags fint när det är fest, vi är väldigt klädtokiga både in man och jag. Däremot köper jag nästan aldrig rosa till henne, dels passar hon inte så bra i det, och dels så finns det för mycket "fjompiga" rosa kläder för småflickor.

    Om vi skulle få en pojke skulle han till fest få ha lite gammaldags "Emil-kläder" eller mera konstnärligt 70-talsinspirerade med fina starka färger,gult, rött, grönt och lila. Jag tycker de flesta klädkedjors pojkkläder är sereotypa med sina hip-hopinspirerade tryck och dova färger. Om man vill ha något annat är det oftast jättedyrt, som t.ex. P.O.P.,Molo.

    Det viktiga är att man inte på grund av flickors kön hindrar dem att ha funktionella lektåliga kläder till vardags, och att man inte för tidigt låter flickor klä sig "sexigt" innan de är mogna det.

    Till vardags ska det vara rejäla snickarbyxor, jeansjackor, ylletröjor, joggingdressar som tål att klättra i träd med och kräla i sanden. Overaller och regnställ på vintern. Oavsett kön.
  31. Medlem sedan
    Dec 1998
    #16

    Absolut inte!

    När jag växte upp på 70-talet var det Unisex som gällde. Jag tycker det ska finnas riktiga tjejkläder (klänningar och sånt) och riktiga killkläder men jag tycker att man ska få vara friare i sitt val vad man vill ha för kläder. Att det inte ska finnas kläder som det står "boys only" eller "girls only"i utan att man fick välja kläder med blommor till én kille om man ville, eller om killen ville. Tjejer får ju ha allt! Men killar får bara ha killkläder och DET är orättvist!
  32. 16
    Absolut inte! När jag växte upp på 70-talet var det Unisex som gällde. Jag tycker det ska finnas riktiga tjejkläder (klänningar och sånt) och riktiga killkläder men jag tycker att man ska få vara friare i sitt val vad man vill ha för kläder. Att det inte ska finnas kläder som det står "boys only" eller "girls only"i utan att man fick välja kläder med blommor till én kille om man ville, eller om killen ville. Tjejer får ju ha allt! Men killar får bara ha killkläder och DET är orättvist!

Liknande trådar

  1. Flicka efter två pojkar ?
    By anonymt namn in forum Gravidsnack
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-07-19, 19:33
  2. Flicka efter två pojkar ?
    By anonymt namn in forum Förlossning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-06-29, 10:27
  3. 2 pojkar - ingen flicka...
    By anonymt namn in forum _0802 Februaribarn
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-02-13, 10:30
  4. flicka inte leka med pojkar
    By anonymt namn in forum Föräldraskap
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2008-02-03, 20:05
  5. flicka inte leka med pojkar?
    By anonymt namn in forum Feminism & jämställdhet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-01-24, 20:23
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar