Traktortårta!?
_0309 Septemberbarn
  1. Medlem sedan
    Dec 2000
    #1

    Traktortårta!?

    Nu gälelr det inte mitt septemberbarn utan mitt lilla junibarn som fyller hela två år på onsdag, men jag vet ju att det finns flera riktigt bra tårtbagare här så jag hoppas på svar Cassandra älskar traktorer och jag skulle gärna göra en traktortårta modell ganska enkel (jag är inte så himla bra tårtmakare och har inte alltför mkt tid på mig), har ni några tips? Bilder? Jag gogglade men hittade bara riktiga mästerverk som jag tror (snarare vet) blir allt för kluriga. ME? Runa? Trixie? Någon annan? Please
    Mamma till tre finfina barn!
  2. 1
    Traktortårta!? Nu gälelr det inte mitt septemberbarn utan mitt lilla junibarn som fyller hela två år på onsdag, men jag vet ju att det finns flera riktigt bra tårtbagare här så jag hoppas på svar Cassandra älskar traktorer och jag skulle gärna göra en traktortårta modell ganska enkel (jag är inte så himla bra tårtmakare och har inte alltför mkt tid på mig), har ni några tips? Bilder? Jag gogglade men hittade bara riktiga mästerverk som jag tror (snarare vet) blir allt för kluriga. ME? Runa? Trixie? Någon annan? Please
  3. Medlem sedan
    Dec 2000
    #2
    och gärna tips på någon god fyllning! Dock inte med jordgubbar för jag är allergisk
  4. 2
    och gärna tips på någon god fyllning! Dock inte med jordgubbar för jag är allergisk
  5. Medlem sedan
    Aug 2002
    #3

    Hejsan

    Karl fick en traktortårta när han fyllde 2 år. Jag gjorde den inte själv utan beställde från vår konditor. La in en bild i mitt album på tårtan, du kanske kan använda den som förebild utseendemässigt om inte annat?

    ME har säkert massa goda tips på fyllning. Kan ju skvallra att hon har erbjudit sig att göra vår bröllopstårta i sommar!
  6. 3
    Hejsan Karl fick en traktortårta när han fyllde 2 år. Jag gjorde den inte själv utan beställde från vår konditor. La in en bild i mitt album på tårtan, du kanske kan använda den som förebild utseendemässigt om inte annat?

    ME har säkert massa goda tips på fyllning. Kan ju skvallra att hon har erbjudit sig att göra vår bröllopstårta i sommar!
  7. Medlem sedan
    Dec 2000
    #4
    Då mindes jag rätt! Jag hade för mig att Karl hade haft en traktortårta! Vad fin den var! Tack för att jag fick titta på den. Ser dock lite halvklurig ut, men jag tror att det blir lite enklare när jag står med en botten att skära ut i framför mig. Får väl göra en skiss först att skära runt *funderar*
  8. 4
    Då mindes jag rätt! Jag hade för mig att Karl hade haft en traktortårta! Vad fin den var! Tack för att jag fick titta på den. Ser dock lite halvklurig ut, men jag tror att det blir lite enklare när jag står med en botten att skära ut i framför mig. Får väl göra en skiss först att skära runt *funderar*
  9. Medlem sedan
    Aug 2002
    #5

    :)

    ja, helt lätt blir det kanske inte. Jag skulle baka rulltårtebottnar och lägga en mall och skära ut efter den. Det har jag gjort flera gånger och det brukar bli jättebra. Byt ut lite av mjölet mot potatismjöl.
  10. 5
    :) ja, helt lätt blir det kanske inte. Jag skulle baka rulltårtebottnar och lägga en mall och skära ut efter den. Det har jag gjort flera gånger och det brukar bli jättebra. Byt ut lite av mjölet mot potatismjöl.
  11. Medlem sedan
    Sep 2002
    #6
    Hejsan
    Jag skulle leta rätt på en enkel bild av traktor i barnens böcker att utgå ifrån. Och jag har mer eller mindreslutat att baka bottnar själv utan köper färdiga istället. Visserligen är de runda så det kan bli en hel del spill, men det brukar allt gå åt det med

    Fyllning - jag brukar köra ett lager vaniljkräm och skivade jordgubbar, och sen jordgubbar nästa lager men det funkar ju inte då nej. Men kanske blåbärssylt och grädde? Gott ihop och enkelt att göra.

    Får man rekommendera en grön traktor? Den röda karamellfärgen blir nämligen inte röd utan cerise. Fast det kanske är ok ? Svart livsmedelsfärg finns på panduro, annars kan kakao funka som "svart", men jag har faktiskt aldrig blandat det med grädde, så testa en liten klick först.

    Lycka till
    R/E
  12. 6
    Hejsan
    Jag skulle leta rätt på en enkel bild av traktor i barnens böcker att utgå ifrån. Och jag har mer eller mindreslutat att baka bottnar själv utan köper färdiga istället. Visserligen är de runda så det kan bli en hel del spill, men det brukar allt gå åt det med

    Fyllning - jag brukar köra ett lager vaniljkräm och skivade jordgubbar, och sen jordgubbar nästa lager men det funkar ju inte då nej. Men kanske blåbärssylt och grädde? Gott ihop och enkelt att göra.

    Får man rekommendera en grön traktor? Den röda karamellfärgen blir nämligen inte röd utan cerise. Fast det kanske är ok ? Svart livsmedelsfärg finns på panduro, annars kan kakao funka som "svart", men jag har faktiskt aldrig blandat det med grädde, så testa en liten klick först.

    Lycka till
    R/E
  13. Medlem sedan
    Nov 1999
    #7

    Bifall på förslagen

    om långpanna med rulltårtebottnar och sen traktormall.

    Äts det shåkkla i huset? Isf rekommenderar jag en dumleganache som är grymt poppis på M&D just nu. Den MÅSTE göras dan innan, försök inte fuska med det. Det går inte.

    Häll en påse (140 g) dumle-utan-papper i en skål. Koka upp 3 dl grädde och häll över dumlen, rör envist tills allt löst sig. Ställ i kyl över natten. Vispa sen till sammetslen moussekonsistens.

    Den går att variera med annan choklad, till 3 dl grädde passar t ex 2 st dubbelnougat bra. Ungefär 110-140 g choklad/nougat alltså.

    En sån 3 dl grädde-laddning räcker bra till ett lager i en tårta av köpebottnar.

    Vill du ha fruktsmak i tårtan så kan du göra egen mousse ganska enkelt genom att vispa 3 dl grädde hårt och sen blanda i den mosade/mixade frukten och sen lite kvickt vispa ner en påse snabbgelatin (dr Oetker, finns i bakhyllan) och låta det stå ett par minuter innan du kluttar det i tårtan. Funkar inte med kiwi, ananas eller...är det mango som har det där märkliga enzymet? Hallon är gudagott och idag hade jag det tillsammans med blåbär (cf/grädde/vaniljyoghurt hade jag visserligen då men som princip) i en jobbtårta till Stor-R. To die for.
    The noble art of losing face
    will someday save the human race.
    Hans Blix
  14. 7
    Bifall på förslagen om långpanna med rulltårtebottnar och sen traktormall.

    Äts det shåkkla i huset? Isf rekommenderar jag en dumleganache som är grymt poppis på M&D just nu. Den MÅSTE göras dan innan, försök inte fuska med det. Det går inte.

    Häll en påse (140 g) dumle-utan-papper i en skål. Koka upp 3 dl grädde och häll över dumlen, rör envist tills allt löst sig. Ställ i kyl över natten. Vispa sen till sammetslen moussekonsistens.

    Den går att variera med annan choklad, till 3 dl grädde passar t ex 2 st dubbelnougat bra. Ungefär 110-140 g choklad/nougat alltså.

    En sån 3 dl grädde-laddning räcker bra till ett lager i en tårta av köpebottnar.

    Vill du ha fruktsmak i tårtan så kan du göra egen mousse ganska enkelt genom att vispa 3 dl grädde hårt och sen blanda i den mosade/mixade frukten och sen lite kvickt vispa ner en påse snabbgelatin (dr Oetker, finns i bakhyllan) och låta det stå ett par minuter innan du kluttar det i tårtan. Funkar inte med kiwi, ananas eller...är det mango som har det där märkliga enzymet? Hallon är gudagott och idag hade jag det tillsammans med blåbär (cf/grädde/vaniljyoghurt hade jag visserligen då men som princip) i en jobbtårta till Stor-R. To die for.

Liknande trådar

  1. Blev ingen traktortårta *OT*
    By -Nina- in forum _0309 Septemberbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-07-10, 21:19
  2. Traktortårta?
    By Annicka in forum Mat & dryck
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2007-06-02, 12:37
  3. Traktortårta - tips någon?
    By Annicka in forum En bra idé
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-05-31, 09:19
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar