Hur firas
Ordet är fritt
  1. Dags
    #1

    Hur firas

    era barns födelsdagar på dagis? Bjuder ni alla barnen på något sött
    eller ger 100 kr till fröknarna för att de ska baka tårta till alla avdelningens dagisbarn och köpa en liten present till ert barn?
  2. 1
    Hur firas era barns födelsdagar på dagis? Bjuder ni alla barnen på något sött
    eller ger 100 kr till fröknarna för att de ska baka tårta till alla avdelningens dagisbarn och köpa en liten present till ert barn?
  3. Medlem sedan
    Aug 2006
    #2
    Sista alternativet tycker jag var ett märkligt alternativ! mina barn bjöd på glass eller chokladbollar eller nått.
  4. 2
    Sista alternativet tycker jag var ett märkligt alternativ! mina barn bjöd på glass eller chokladbollar eller nått.
  5. Medlem sedan
    Jun 2005
    #3

    Jag har tagit med

    glass till dotterns dagis att bjuda barnen på

    Dagiset har gett dottern en liten present...teckning från barnen

    Aldrig att jag gett pengar för att de ska baka,,kan man det?
    Medgång gör vänner, motgång prövar dem.

  6. 3
    Jag har tagit med glass till dotterns dagis att bjuda barnen på

    Dagiset har gett dottern en liten present...teckning från barnen

    Aldrig att jag gett pengar för att de ska baka,,kan man det?
  7. Medlem sedan
    Jun 2004
    #4
    vilka fröknar tar på sig det jobbet? Det skulle våra inte ha gjort...
  8. 4
    vilka fröknar tar på sig det jobbet? Det skulle våra inte ha gjort...
  9. Medlem sedan
    Jan 2004
    #5
    Gottar dagis verkligen att göra tårta? Har faktiskt aldrig hört det alternativet? De förskolor jag arbetat på + det som sonen går på ger faktiskt ändå en present när man fyller. Det är nog ganska vanligt att man bjuder på något när barnet fyller, men inte alla gör det. Glass tror jag nästan är det vanligaste..
  10. 5
    Gottar dagis verkligen att göra tårta? Har faktiskt aldrig hört det alternativet? De förskolor jag arbetat på + det som sonen går på ger faktiskt ändå en present när man fyller. Det är nog ganska vanligt att man bjuder på något när barnet fyller, men inte alla gör det. Glass tror jag nästan är det vanligaste..
  11. Medlem sedan
    Aug 2006
    #6

    På vårt dagis...

    firas alla barn som fyllt år under veckan på fredagen. Då blir det glass och liten hemmagjord flagga och nån lite "gubbe" av flirtkulor eller något (som personelen tillverkat till födelsedagsbarnet som man också sjunger för. Förskolan står för glasskostnaden och fixar allt så att det ska vara lika för alla barn. Jag tycker det är jättebra ordnat.
    Det samlas inte damm på den som är ute i blåsväder.

    Källa: Magnus von Platen
  12. 6
    På vårt dagis... firas alla barn som fyllt år under veckan på fredagen. Då blir det glass och liten hemmagjord flagga och nån lite "gubbe" av flirtkulor eller något (som personelen tillverkat till födelsedagsbarnet som man också sjunger för. Förskolan står för glasskostnaden och fixar allt så att det ska vara lika för alla barn. Jag tycker det är jättebra ordnat.
  13. Medlem sedan
    Jan 2004
    #7
    GODTAR ska det vara!
  14. 7
    GODTAR ska det vara!
  15. rubinen
    #8
    Här firas det under samlingen barnet som fyller år för ha en blomkrans på sig och så sjunger de andra barnen och personalen för barnet.
    Sen äter de frukt som vanligt, inget godis eller glass för det är tydligen inte tillåtet
  16. 8
    Här firas det under samlingen barnet som fyller år för ha en blomkrans på sig och så sjunger de andra barnen och personalen för barnet.
    Sen äter de frukt som vanligt, inget godis eller glass för det är tydligen inte tillåtet
  17. Medlem sedan
    Dec 1999
    #9
    Våra barn får lov att ha kalas på dagis. De blir lite extra uppmärksammade på samlingen och får välja en lek (typ gubben i lådan eller hundens ben) och sedan bjuder de på melliset. Sedan några år tillbaka är det bannlyst med söta mellanmål utan det skall vara något matigt, eventuellt med en pinnglass efteråt...
  18. 9
    Våra barn får lov att ha kalas på dagis. De blir lite extra uppmärksammade på samlingen och får välja en lek (typ gubben i lådan eller hundens ben) och sedan bjuder de på melliset. Sedan några år tillbaka är det bannlyst med söta mellanmål utan det skall vara något matigt, eventuellt med en pinnglass efteråt...
  19. Medlem sedan
    Dec 1999
    #10
    Glömde att säga att barnet får en present (liten grej) av dagiset och att det är familjen som står för melliset, men det är frivilligt.
  20. 10
    Glömde att säga att barnet får en present (liten grej) av dagiset och att det är familjen som står för melliset, men det är frivilligt.
  21. Medlem sedan
    Apr 2000
    #11

    glass o dockteater

    Dagis ordnar med teaterföreställningen: födelsedagsdockan som sjunger en sång och kommer med en liten present till barnet.

    Förälder skickar gärna med glasspinnar. Dagis står för glassar till barn med specialkost ifall det inte passar. Gissar att de står för glass till alla ifall något barns familj inte kan själva, fast det har nog inte hänt på vårt dagis. Och vissa föräldrar skickar med annat också, t.ex. godis eller chokladbollar eller kakor...

    Meeeeen nu är den eran slut! Bara fyra dagar kvar på dagis för yngsta barnet!!!
  22. 11
    glass o dockteater Dagis ordnar med teaterföreställningen: födelsedagsdockan som sjunger en sång och kommer med en liten present till barnet.

    Förälder skickar gärna med glasspinnar. Dagis står för glassar till barn med specialkost ifall det inte passar. Gissar att de står för glass till alla ifall något barns familj inte kan själva, fast det har nog inte hänt på vårt dagis. Och vissa föräldrar skickar med annat också, t.ex. godis eller chokladbollar eller kakor...

    Meeeeen nu är den eran slut! Bara fyra dagar kvar på dagis för yngsta barnet!!!
  23. Dags
    #12
    Jag tycker också det är märkligt förfarande, men sådan är traditionen på dagiset och man vill inte att barnet ska vara utanför. Tårtbotten köps, grädde och lösviktsgodis får barnet välja i affären och en liten present för cirka 10 kr får barnet utav ens 100 kronor.
  24. 12
    Jag tycker också det är märkligt förfarande, men sådan är traditionen på dagiset och man vill inte att barnet ska vara utanför. Tårtbotten köps, grädde och lösviktsgodis får barnet välja i affären och en liten present för cirka 10 kr får barnet utav ens 100 kronor.
  25. Medlem sedan
    Apr 2002
    #13
    Glass och godis är förbjudet på vårt dagis. Alltså barnen får inte ta med glass, godis, kakor eller annat sött att bjuda på. Vi brukar därför bjuda på små russinpaket och clementiner.
    Dagiset hissar flaggan när något barn fyller år och så sjunger dom för barnet.
  26. 13
    Glass och godis är förbjudet på vårt dagis. Alltså barnen får inte ta med glass, godis, kakor eller annat sött att bjuda på. Vi brukar därför bjuda på små russinpaket och clementiner.
    Dagiset hissar flaggan när något barn fyller år och så sjunger dom för barnet.
  27. Medlem sedan
    Apr 2002
    #14
    en sak till...barnet får en present av dagis. Brukar vara en fotboll eller pysselsaker eller liknande.
  28. 14
    en sak till...barnet får en present av dagis. Brukar vara en fotboll eller pysselsaker eller liknande.
  29. Dags
    #15
    Sedan så finns det en bit kvar av tårtan som inte orkas ätas upp, men den får visst fördelsedagsbarnet inte ta med sig hem...
    Vet inte vad som görs av den ouppätna biten...
  30. 15
    Sedan så finns det en bit kvar av tårtan som inte orkas ätas upp, men den får visst fördelsedagsbarnet inte ta med sig hem...
    Vet inte vad som görs av den ouppätna biten...
  31. Medlem sedan
    Aug 2000
    #16
    Dagis står för glass, dagisbarnet kan ta med sig strössel eller nåt om man vill, men det behövs inte. Jag brukar ta med en påse frusna hallon, de tinar lagom till mellis och har alltid haft en strykande åtgång.
  32. 16
    Dagis står för glass, dagisbarnet kan ta med sig strössel eller nåt om man vill, men det behövs inte. Jag brukar ta med en påse frusna hallon, de tinar lagom till mellis och har alltid haft en strykande åtgång.
  33. Medlem sedan
    Aug 2006
    #17
    Här bjuder förskolan på glass om man inte avsäger sig det... och så får de en liten present.
  34. 17
    Här bjuder förskolan på glass om man inte avsäger sig det... och så får de en liten present.
  35. Medlem sedan
    Jan 1999
    #18
    På våra dagis har dagis gett en liten present (typ Pixie-bok el dyl) till barnet på födelsedagen. På förra dagiset så kunde man själv ta med och bjuda på glass/kakor/fruktsallad eller så betalade man 60 kronor till dagis så dukade de upp glass med tillbehör.
    På detta dagiset så tar man med själv.
  36. 18
    På våra dagis har dagis gett en liten present (typ Pixie-bok el dyl) till barnet på födelsedagen. På förra dagiset så kunde man själv ta med och bjuda på glass/kakor/fruktsallad eller så betalade man 60 kronor till dagis så dukade de upp glass med tillbehör.
    På detta dagiset så tar man med själv.
  37. Medlem sedan
    Nov 2001
    #19
    Vårt dagis ordnar med firandet. Det är absolut inget stort, men alldeles tillräckligt, barnkalas ordnar vi ju hemma sen

    De gör helt enkelt så att vid lunchen så placeras en bordsflagga brevid den som fyller år och efter lunchen så får födelsedagsbarnet ta med sig en vän och följa med till köket och hämta glasspinnar till alla barnen. Glassen står dagis för.

    Fröknarna vill inte att man bakar ngt ssjälva eller köper själva eftersom det kan vara barn som har allergier.

    Sen får barnet med sig ett födelsedagskort hem som frökarna gjort. Det här funkar jättebra tycker jag och det tycker fröknarna med!
  38. 19
    Vårt dagis ordnar med firandet. Det är absolut inget stort, men alldeles tillräckligt, barnkalas ordnar vi ju hemma sen

    De gör helt enkelt så att vid lunchen så placeras en bordsflagga brevid den som fyller år och efter lunchen så får födelsedagsbarnet ta med sig en vän och följa med till köket och hämta glasspinnar till alla barnen. Glassen står dagis för.

    Fröknarna vill inte att man bakar ngt ssjälva eller köper själva eftersom det kan vara barn som har allergier.

    Sen får barnet med sig ett födelsedagskort hem som frökarna gjort. Det här funkar jättebra tycker jag och det tycker fröknarna med!

Liknande trådar

  1. Nu ska det firas
    By alfva in forum Ordet är fritt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-04-08, 09:25
  2. Nu ska här firas :-)
    By bettis in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2007-09-29, 17:05
  3. Hur firas
    By Ha den äran in forum Småbarn
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2007-06-29, 08:52
  4. när firas...
    By incan in forum Hem & fritid
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-10-31, 18:11
  5. Här firas det!
    By Lindhis in forum _0506 Junibarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-10-08, 19:57
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar