svar önskas.....
Hörselskador & nedsättning
  1. Medlem sedan
    Mar 2003
    #1

    svar önskas.....

    Igår när vi var på HS med Ruben gjordes benledning på Ruben vilket inte "blivit av" tidigare. Den audionom som testade honom på KS tyckte han var för trött eller nåt, han ville inte medverka iallafall. Det ville han inte igår heller direkt men den här audionomen gav sig inte, trixade och joxade med R så han blev med på noterna. Och han hörde!!! 20-30 40 50 decibel. Vilket ju visar på om jag fattat rätt att hans diagnos, fel på innerörat, inte stämmer. Chock! Och för första gången sedan vi började valsa runt i hörselvården ett positivt besked. Sa de i allafall. Vi hade redan varit där länge och fick åka hem sen men fråorna snurrar och min sambo kunde inte sova inatt. Vad kan det här resultatet innebära, vad kan det vara för fel på honom egentligen? Varför hör han inte? Ska vi avbryta CI-utredningen nu eller..??? Är det någon som fatat nåt av mitt svammel??Är lite orolig...
  2. 1
    svar önskas..... Igår när vi var på HS med Ruben gjordes benledning på Ruben vilket inte "blivit av" tidigare. Den audionom som testade honom på KS tyckte han var för trött eller nåt, han ville inte medverka iallafall. Det ville han inte igår heller direkt men den här audionomen gav sig inte, trixade och joxade med R så han blev med på noterna. Och han hörde!!! 20-30 40 50 decibel. Vilket ju visar på om jag fattat rätt att hans diagnos, fel på innerörat, inte stämmer. Chock! Och för första gången sedan vi började valsa runt i hörselvården ett positivt besked. Sa de i allafall. Vi hade redan varit där länge och fick åka hem sen men fråorna snurrar och min sambo kunde inte sova inatt. Vad kan det här resultatet innebära, vad kan det vara för fel på honom egentligen? Varför hör han inte? Ska vi avbryta CI-utredningen nu eller..??? Är det någon som fatat nåt av mitt svammel??Är lite orolig...
  3. Medlem sedan
    May 2000
    #2
    Det kan innebära att skadan sitter i mellanörat - att han kanske behöver en annan typ av hörapparat - en benledningshörapparat... och ev att hans hörselskada kan opereras när han blir äldre..

    Vi hade en elev på skolan som hade en hörselnedsättning men skadan satt i mellanörat och inte i snäckan som för de flesta, och när eleven vuxit färdigt i tonåren så opererades hon och hör nu nästintill normalt. Kanske är det samma typ av hörselskada som Ruben har ??

    Jag har en elev i skolan som är fullt hörande, hör allt, men kan inte tolka ett enda språkljud, en ovanlig form av språkstörning.

    Det innebär också - om jag inte har helt fel, att CI inte är aktuellt längre för Ruben... Tur att det upptäcktes nu innan op. in CI för då hade hans egen hörsel blivit förstörd.. Men också att en vidare utredning måste göras på Ruben så man kommer fram till exakt vad det är som gör att han inte uppfattar, om det är det ena eller det andra alternativet som jag uppgav, eller om det finns fler alternativ...

    Men säkerligen finns det någon annan här som kan svara bättre på det.. Synd att Bullen71 inte finns här längre, kanske hon hade haft vettigare svar än vad jag har ...

    Men oavsett vad det är, så är det bra att ni fortsätter med teckenkommunikation tills ni vet vad som gäller, så han inte behöver gå språklös...

    Hälsningar

    Lisbeth
  4. 2
    Det kan innebära att skadan sitter i mellanörat - att han kanske behöver en annan typ av hörapparat - en benledningshörapparat... och ev att hans hörselskada kan opereras när han blir äldre..

    Vi hade en elev på skolan som hade en hörselnedsättning men skadan satt i mellanörat och inte i snäckan som för de flesta, och när eleven vuxit färdigt i tonåren så opererades hon och hör nu nästintill normalt. Kanske är det samma typ av hörselskada som Ruben har ??

    Jag har en elev i skolan som är fullt hörande, hör allt, men kan inte tolka ett enda språkljud, en ovanlig form av språkstörning.

    Det innebär också - om jag inte har helt fel, att CI inte är aktuellt längre för Ruben... Tur att det upptäcktes nu innan op. in CI för då hade hans egen hörsel blivit förstörd.. Men också att en vidare utredning måste göras på Ruben så man kommer fram till exakt vad det är som gör att han inte uppfattar, om det är det ena eller det andra alternativet som jag uppgav, eller om det finns fler alternativ...

    Men säkerligen finns det någon annan här som kan svara bättre på det.. Synd att Bullen71 inte finns här längre, kanske hon hade haft vettigare svar än vad jag har ...

    Men oavsett vad det är, så är det bra att ni fortsätter med teckenkommunikation tills ni vet vad som gäller, så han inte behöver gå språklös...

    Hälsningar

    Lisbeth
  5. Medlem sedan
    May 2000
    #3
    PS - jag kan inte begripa att de missade det när de på KS gjorde hjärnstamsmätning!!?? Kan det innebära att det finns fler barn som fått fel diagnos?? DS
  6. 3
    PS - jag kan inte begripa att de missade det när de på KS gjorde hjärnstamsmätning!!?? Kan det innebära att det finns fler barn som fått fel diagnos?? DS
  7. Medlem sedan
    Mar 2004
    #4

    Oj, vilken turbulens....

    ni verkar ha hamnat i. Det är ju positivt att han hör, men förstår att det kan kännas lite förvirrat när ni precis ställt in er på CI. Man undrar ju lite hur de kunnat missat det tidigare? Samtidigt är det ju som sagt positivt och då slipper ni ju gå igenom hela CI-processen och istället rikta in er på lite enklare processen kring benledda hörapparater.

    Hoppas ni snart får svar på era frågor från läkarna!
  8. 4
    Oj, vilken turbulens.... ni verkar ha hamnat i. Det är ju positivt att han hör, men förstår att det kan kännas lite förvirrat när ni precis ställt in er på CI. Man undrar ju lite hur de kunnat missat det tidigare? Samtidigt är det ju som sagt positivt och då slipper ni ju gå igenom hela CI-processen och istället rikta in er på lite enklare processen kring benledda hörapparater.

    Hoppas ni snart får svar på era frågor från läkarna!
  9. Medlem sedan
    Sep 2005
    #5
    Hejsan!
    Eftersom Nadja inte hör nåt så är jag inte insatt i decibell tabellen..men har ni hört nåt mer nu??
    Vad säger de på CI-teamet?
    Är resultatet lika på båda sidor?
    Har R gjort nån röntgen?

    Annars i övrigt så hoppas jag att ni mår bra och att R äter massor av jordgubbar och att Malin hälsar till barnen!!!!
    Kram
  10. 5
    Hejsan!
    Eftersom Nadja inte hör nåt så är jag inte insatt i decibell tabellen..men har ni hört nåt mer nu??
    Vad säger de på CI-teamet?
    Är resultatet lika på båda sidor?
    Har R gjort nån röntgen?

    Annars i övrigt så hoppas jag att ni mår bra och att R äter massor av jordgubbar och att Malin hälsar till barnen!!!!
    Kram
  11. Medlem sedan
    Mar 2003
    #6
    Vår läkare menar att om R hade ett fel i mellanörat BARA skulle benledningen visa ett helt normalt audiogram, alltså värden på som högst 20 db. Nu hade han ju mellan 20-50 db vid benledning på de olika öronen och vid olika mättillfällen mättes olika värden. (olika audionomer). Vid hjärnstamsaudiometrin missade man att göra benledning, fattar inte hur det kunde ske. Ska kanske anmäla dem oxå, börjar bli många som gjort fel nu och jag känner mig som en bitch men det är mitt barns utveckling som står på spel här!!

    Läkaren menar att det mest troliga ändå är att R har ett fel i innerörat men säger samtidigt att då ska värdena mellan luftledd mätning och benledning skilja max 10 dec. I R:s fall skiljer det ju ca40-50 dec. Fattar inte riktigt det här...Han ska göra benledning vid två ytterligare tilfällen i nästa vecka men viv ill nog att det görs i narkos oxå för att vi ska kunna lita på resultatet. Det skilde så pass mycket på de två mätningar som hittills gjorts så det verkar bero mycket på dagsformen, medverkan etc. ILlafall häftigt att se hur R reagerade. Han blev jätteledsen och stelnade lixom till. Äntligen fick vi se den rädda reaktion som vi väntat på vid först rörinsättningen och sedan hörapparatsutprovningen men som utebvlev då-för oss är det ett tydligt svar-han hör.
  12. 6
    Vår läkare menar att om R hade ett fel i mellanörat BARA skulle benledningen visa ett helt normalt audiogram, alltså värden på som högst 20 db. Nu hade han ju mellan 20-50 db vid benledning på de olika öronen och vid olika mättillfällen mättes olika värden. (olika audionomer). Vid hjärnstamsaudiometrin missade man att göra benledning, fattar inte hur det kunde ske. Ska kanske anmäla dem oxå, börjar bli många som gjort fel nu och jag känner mig som en bitch men det är mitt barns utveckling som står på spel här!!

    Läkaren menar att det mest troliga ändå är att R har ett fel i innerörat men säger samtidigt att då ska värdena mellan luftledd mätning och benledning skilja max 10 dec. I R:s fall skiljer det ju ca40-50 dec. Fattar inte riktigt det här...Han ska göra benledning vid två ytterligare tilfällen i nästa vecka men viv ill nog att det görs i narkos oxå för att vi ska kunna lita på resultatet. Det skilde så pass mycket på de två mätningar som hittills gjorts så det verkar bero mycket på dagsformen, medverkan etc. ILlafall häftigt att se hur R reagerade. Han blev jätteledsen och stelnade lixom till. Äntligen fick vi se den rädda reaktion som vi väntat på vid först rörinsättningen och sedan hörapparatsutprovningen men som utebvlev då-för oss är det ett tydligt svar-han hör.
  13. Medlem sedan
    Mar 2003
    #7
    ja, visst är det en skrämmande tanke? Diagnostiken verkar osäker och subjektiv tycker vi.
  14. 7
    ja, visst är det en skrämmande tanke? Diagnostiken verkar osäker och subjektiv tycker vi.
  15. Medlem sedan
    Mar 2003
    #8
    CI-teamet har vi inte kontakt med just nu då de har sommaruppehåll. R ska göra en datortomografi 12/7, eg. inför CI men nu blir det ju även fokus på innerörat och ev. trauma(n). Nej, resultatet visar fortfarande att han hör sämre på vänster men ändå långt ifrån det svar "inget alls" som hjärnstamsaudiometrin visade. På benledningen hade han väl ca 40-50 db- där tror jag.

    Va kul att titta i ert album . Där såg jag ju pappa oxå och N är lik honom. Och dig!
  16. 8
    CI-teamet har vi inte kontakt med just nu då de har sommaruppehåll. R ska göra en datortomografi 12/7, eg. inför CI men nu blir det ju även fokus på innerörat och ev. trauma(n). Nej, resultatet visar fortfarande att han hör sämre på vänster men ändå långt ifrån det svar "inget alls" som hjärnstamsaudiometrin visade. På benledningen hade han väl ca 40-50 db- där tror jag.

    Va kul att titta i ert album . Där såg jag ju pappa oxå och N är lik honom. Och dig!
  17. Medlem sedan
    Mar 2003
    #9
    Jo, det är lite turbulent-oroligt-förvirrande just nu men läkaren verkar ju ändå mena att diagnosen är densamma fast R kanske kan ha mer nytta av hörapparat än vad man tidigare trott....tack för omtanken.
  18. 9
    Jo, det är lite turbulent-oroligt-förvirrande just nu men läkaren verkar ju ändå mena att diagnosen är densamma fast R kanske kan ha mer nytta av hörapparat än vad man tidigare trott....tack för omtanken.
  19. Medlem sedan
    May 2000
    #10
    Ruben kanske har en kombinerad hörselskada, dvs både skada i cochlean och i mellanörat... Så hade han inte haft skadan i mellanörat kanske han hade haft en "lindrig" hörselskada??? Nåväl, ni får bättre besked efter undersökningarna..

    Försök nu att njuta av sommaren iallafall, trots denna turbulens kring Rubens hörselskada... Fast det kanske ni redan gör...

    Lisbeth
  20. 10
    Ruben kanske har en kombinerad hörselskada, dvs både skada i cochlean och i mellanörat... Så hade han inte haft skadan i mellanörat kanske han hade haft en "lindrig" hörselskada??? Nåväl, ni får bättre besked efter undersökningarna..

    Försök nu att njuta av sommaren iallafall, trots denna turbulens kring Rubens hörselskada... Fast det kanske ni redan gör...

    Lisbeth
  21. Medlem sedan
    Sep 2005
    #11
    Ja mina sötnosar har mycket från båda..
    Kram
  22. 11
    Ja mina sötnosar har mycket från båda..
    Kram
  23. Medlem sedan
    Jun 2007
    #12
    Igår när vi var på HS med Ruben gjordes benledning på Ruben vilket inte "blivit av" tidigare. Den audionom som testade honom på KS tyckte han var för trött eller nåt, han ville inte medverka iallafall. Det ville han inte igår heller direkt men den här audionomen gav sig inte, trixade och joxade med R så han blev med på noterna. Och han hörde!!! 20-30 40 50 decibel. Vilket ju visar på om jag fattat rätt att hans diagnos, fel på innerörat, inte stämmer. Chock! Och för första gången sedan vi började valsa runt i hörselvården ett positivt besked. Sa de i allafall. Vi hade redan varit där länge och fick åka hem sen men fråorna snurrar och min sambo kunde inte sova inatt. Vad kan det här resultatet innebära, vad kan det vara för fel på honom egentligen? Varför hör han inte? Ska vi avbryta CI-utredningen nu eller..??? Är det någon som fatat nåt av mitt svammel??Är lite orolig...
    Hej! jag är ny här men har en pojke, Axel på snart 11 år som är gravt hörselskadad. Han har en skada på innerörat och enligt testerna vi gjort ligger han på ca 50 - 60 DB. Han pratar fint idag. hans första språk är teckenspråk. Han hörde för bra för att få ett CI. Reglerna var sådana i början på 2000. Han går på Östervångsskolan och har skaffat sig en identitet där bland de döva/hörselskadade.
    Vi bor i Blekinge så det blir en del pendlande för Axel. Han sover två nätter på elevhem. Han kan umgås med hörande barn, gå på bio och handla själv eftersom hans hörapparat hjälper honom så mycket. Med facit i hand är jag glad att han "slapp" opereras för det är nog lite bättre ljud i en hörapparat. Dessutom lite enklare. kanske är det ett bättre alternativ för er t barn också. jag vill inte råda dig i den frågan. Det är stora beslut ocg vöäldigt individuellt. Var bor ni?
    Hälsningar Sara och Axel
  24. 12
    Igår när vi var på HS med Ruben gjordes benledning på Ruben vilket inte "blivit av" tidigare. Den audionom som testade honom på KS tyckte han var för trött eller nåt, han ville inte medverka iallafall. Det ville han inte igår heller direkt men den här audionomen gav sig inte, trixade och joxade med R så han blev med på noterna. Och han hörde!!! 20-30 40 50 decibel. Vilket ju visar på om jag fattat rätt att hans diagnos, fel på innerörat, inte stämmer. Chock! Och för första gången sedan vi började valsa runt i hörselvården ett positivt besked. Sa de i allafall. Vi hade redan varit där länge och fick åka hem sen men fråorna snurrar och min sambo kunde inte sova inatt. Vad kan det här resultatet innebära, vad kan det vara för fel på honom egentligen? Varför hör han inte? Ska vi avbryta CI-utredningen nu eller..??? Är det någon som fatat nåt av mitt svammel??Är lite orolig...
    Hej! jag är ny här men har en pojke, Axel på snart 11 år som är gravt hörselskadad. Han har en skada på innerörat och enligt testerna vi gjort ligger han på ca 50 - 60 DB. Han pratar fint idag. hans första språk är teckenspråk. Han hörde för bra för att få ett CI. Reglerna var sådana i början på 2000. Han går på Östervångsskolan och har skaffat sig en identitet där bland de döva/hörselskadade.
    Vi bor i Blekinge så det blir en del pendlande för Axel. Han sover två nätter på elevhem. Han kan umgås med hörande barn, gå på bio och handla själv eftersom hans hörapparat hjälper honom så mycket. Med facit i hand är jag glad att han "slapp" opereras för det är nog lite bättre ljud i en hörapparat. Dessutom lite enklare. kanske är det ett bättre alternativ för er t barn också. jag vill inte råda dig i den frågan. Det är stora beslut ocg vöäldigt individuellt. Var bor ni?
    Hälsningar Sara och Axel
  25. Medlem sedan
    Mar 2003
    #13

    ci eller happ....

    Hej! Sedan jag skrev här sist har det klarnat lite för oss. Ruben har troligen BÅDE en inneröra-skada och en mellanöreskada, sk. kombinationsnedsättning. Konsekvenserna av det är inte så dramatiska som vi först trodde. eftersom han inte hör bra på benledningen heller (=felfritt) opereras han inte för mellanörefelet oavsett vad det beror på enl. vår läkare. Han genomgick en datortomografi i veckan för att utesluta ev tumör samt ev. fastställa vad mellanörefelet beror på. Däremot börjar vi nu märka resultat av hörapparaten vilket är jätteroligt. Det kommer små ljud som är klara härmningar av de ord vi säger till honom. Han har haft sin hörapparat i ca två månader men fick den "uppskruvad" för ca två vecor sedan. Om det slutligen blir ci eller fortsatt happ-användning för R:s del är fortfarande högst oklart iallafall för oss föräldrar.

    Var ligger skolan din son går på, är tyvärr urdålig på geografi. Funkar det bra med elevhem? Usch, det där känns jobbigt att tänka på tycker jag. Vår son är två år....
  26. 13
    ci eller happ.... Hej! Sedan jag skrev här sist har det klarnat lite för oss. Ruben har troligen BÅDE en inneröra-skada och en mellanöreskada, sk. kombinationsnedsättning. Konsekvenserna av det är inte så dramatiska som vi först trodde. eftersom han inte hör bra på benledningen heller (=felfritt) opereras han inte för mellanörefelet oavsett vad det beror på enl. vår läkare. Han genomgick en datortomografi i veckan för att utesluta ev tumör samt ev. fastställa vad mellanörefelet beror på. Däremot börjar vi nu märka resultat av hörapparaten vilket är jätteroligt. Det kommer små ljud som är klara härmningar av de ord vi säger till honom. Han har haft sin hörapparat i ca två månader men fick den "uppskruvad" för ca två vecor sedan. Om det slutligen blir ci eller fortsatt happ-användning för R:s del är fortfarande högst oklart iallafall för oss föräldrar.

    Var ligger skolan din son går på, är tyvärr urdålig på geografi. Funkar det bra med elevhem? Usch, det där känns jobbigt att tänka på tycker jag. Vår son är två år....
  27. Medlem sedan
    Sep 2004
    #14

    Hej, roligt att höra att

    det gått så bra för din son! Jag har själv en treåring med CI, opererades för två år sedan och det har fungerat väldigt bra, hon pratar och är i nivå med normalhörande barns språkutveckling enligt bla, den logoped vi träffar. Den senaste audiogrammätningen visade på 25 dB på diskanten och 30 på basen (!) Tänkte bara på det du skrev om att det nog är sämre ljud i ett CI jämfört med en hörapparat, jag tror inte man kan säga så "generellt". Vår egen erfarenhet och kontakt med audionomer och specialpedagoger som arbetar med barn med båda typerna av hörhjälpmedel säger faktiskt tvärtom, i alla fall om man jämför barn som opererats tidigt och har CI och barn med måttliga hörselskador, fast det trodde vi aldrig nånsin innan operationen! Eftersom man inte vet exakt hur ljuden låter i ett ci så är det lätt att tro att det är sämre ljud men enligt de vi pratat med har många barn med måttliga hörselskador med hörapparat svårt att höra och skilja mellan flera konsonantljud tex s, p, f, t, k, sj-ljuden eller att höra viskningar, vilket CI-barn generellt har lättare för. Tydligen beror det på att ett ci generellt pga tekniken ger ett jämnare audiogram och är "inställd på" talljud så dessa ljud hörs oftast extra tydligt, jämfört med många "vanliga" hörselnedsättningar där skadan ger ett dipp i audiogrammet på diskanten där många talljud finns. Jag har också fått förklarat för mig att en hörapparat förstärker ljuden som en "högtalare" -vilket kan göra att det är jobbigt och tröttsamt med vissa ljud som man inte vill ha förstärkta, medan detta problem inte finns på samma sätt för barn med CI i och med att det är en helt annan typ av teknologi. Vi har märkt det på vårt barn också, hon var tex tidigast med att sluta sova middag på förskolan och är inte speciellt trött när hon kommer hem, vilket vi var övertygade om att hon skulle vara (hon går på "vanlig" förskola men man jobbar mkt i mindre grupper) eftersom vi hört det från föräldrar till barn med hörapparater..En intressant sak jag hörde från en annan förälder som haft både barn med ci och barn med hörapparater som satt och tittade på TV var att barnen med hörapparater ville ha högre ljudnivå än barnen med CI, som tyckte ljudet var för högt.. Ja, man ska väl inte jämföra egentligen, det är ju helt olika teknik osv men jag ville bara ge en bild av hur det kan vara att höra med CI, att det är så lätt att tro att man hör "sämre" än med hörapparat, tror att många tror det fast verkligheten är en annan, vi gjorde det i alla fall. Men självklart är det inte roligt att gå igenom en operation, jag tror inte heller att man låter barn opereras i "onödan", utan förhoppningsvis görs en noggrann undersökning där man bedömer om barnet bedöms höra tillräckligt dåligt för att vara kandidat för ci. Oj, det blev långt som vanligt Ha det bra!
  28. 14
    Hej, roligt att höra att det gått så bra för din son! Jag har själv en treåring med CI, opererades för två år sedan och det har fungerat väldigt bra, hon pratar och är i nivå med normalhörande barns språkutveckling enligt bla, den logoped vi träffar. Den senaste audiogrammätningen visade på 25 dB på diskanten och 30 på basen (!) Tänkte bara på det du skrev om att det nog är sämre ljud i ett CI jämfört med en hörapparat, jag tror inte man kan säga så "generellt". Vår egen erfarenhet och kontakt med audionomer och specialpedagoger som arbetar med barn med båda typerna av hörhjälpmedel säger faktiskt tvärtom, i alla fall om man jämför barn som opererats tidigt och har CI och barn med måttliga hörselskador, fast det trodde vi aldrig nånsin innan operationen! Eftersom man inte vet exakt hur ljuden låter i ett ci så är det lätt att tro att det är sämre ljud men enligt de vi pratat med har många barn med måttliga hörselskador med hörapparat svårt att höra och skilja mellan flera konsonantljud tex s, p, f, t, k, sj-ljuden eller att höra viskningar, vilket CI-barn generellt har lättare för. Tydligen beror det på att ett ci generellt pga tekniken ger ett jämnare audiogram och är "inställd på" talljud så dessa ljud hörs oftast extra tydligt, jämfört med många "vanliga" hörselnedsättningar där skadan ger ett dipp i audiogrammet på diskanten där många talljud finns. Jag har också fått förklarat för mig att en hörapparat förstärker ljuden som en "högtalare" -vilket kan göra att det är jobbigt och tröttsamt med vissa ljud som man inte vill ha förstärkta, medan detta problem inte finns på samma sätt för barn med CI i och med att det är en helt annan typ av teknologi. Vi har märkt det på vårt barn också, hon var tex tidigast med att sluta sova middag på förskolan och är inte speciellt trött när hon kommer hem, vilket vi var övertygade om att hon skulle vara (hon går på "vanlig" förskola men man jobbar mkt i mindre grupper) eftersom vi hört det från föräldrar till barn med hörapparater..En intressant sak jag hörde från en annan förälder som haft både barn med ci och barn med hörapparater som satt och tittade på TV var att barnen med hörapparater ville ha högre ljudnivå än barnen med CI, som tyckte ljudet var för högt.. Ja, man ska väl inte jämföra egentligen, det är ju helt olika teknik osv men jag ville bara ge en bild av hur det kan vara att höra med CI, att det är så lätt att tro att man hör "sämre" än med hörapparat, tror att många tror det fast verkligheten är en annan, vi gjorde det i alla fall. Men självklart är det inte roligt att gå igenom en operation, jag tror inte heller att man låter barn opereras i "onödan", utan förhoppningsvis görs en noggrann undersökning där man bedömer om barnet bedöms höra tillräckligt dåligt för att vara kandidat för ci. Oj, det blev långt som vanligt Ha det bra!
  29. Medlem sedan
    Mar 2003
    #15
    Men det göör inget att det blir långt. Bara bra för en info-törstande mamma...Har förstått det på samma sätt som du, att CI är bättre på att diskriminera mellan olika ljud än vad en happ är...
  30. 15
    Men det göör inget att det blir långt. Bara bra för en info-törstande mamma...Har förstått det på samma sätt som du, att CI är bättre på att diskriminera mellan olika ljud än vad en happ är...
  31. Medlem sedan
    Sep 2004
    #16
    OK, vad bra Jag (liksom säkert flera andra här) delar gärna med mig av mina erfarenheter, så dra dig inte från att fråga, jag vet hur mycket som snurrar i huvudet i början...
  32. 16
    OK, vad bra Jag (liksom säkert flera andra här) delar gärna med mig av mina erfarenheter, så dra dig inte från att fråga, jag vet hur mycket som snurrar i huvudet i början...
  33. Medlem sedan
    Jun 2007
    #17
    Hej igen!
    Tillbaka igen efter lång semester i stugan och en orolig skolstart.
    Axel min hörselskadade son går på Östervångsskolan i Lund i Skåne. Han sover på elevhem med övernattande personal två nätter i veckan. De blir som en slags extraföräldrar och hjälper till med läxor, bakar, spelar spel, diskutertar nyheter mm. Det fungerar jättebra. Jag förstår att det är lite tidigt för er att tänkapå det nu. Ta ett år i taget och njut av de framsteg som hörselskadade barn gör (i sin egen takt) och jämför inte med normalhörande barn. Lycka till!
  34. 17
    Hej igen!
    Tillbaka igen efter lång semester i stugan och en orolig skolstart.
    Axel min hörselskadade son går på Östervångsskolan i Lund i Skåne. Han sover på elevhem med övernattande personal två nätter i veckan. De blir som en slags extraföräldrar och hjälper till med läxor, bakar, spelar spel, diskutertar nyheter mm. Det fungerar jättebra. Jag förstår att det är lite tidigt för er att tänkapå det nu. Ta ett år i taget och njut av de framsteg som hörselskadade barn gör (i sin egen takt) och jämför inte med normalhörande barn. Lycka till!
  35. Medlem sedan
    Jun 2007
    #18
    Hej igen!
    Long time , no write... Nåväl, bättre sent än aldrig.
    Jag tror inte heller att CI ger ett sämre ljud. Kanske var det vad alla involverade läkare och speciaqlister ville tuta i oss. Jag har kamrater som är jämnåriga med min son som alldeles lysande exempel. De går numera på Silviaskolan i Hässleholm och klarar sig utmärkt. Du hör inte att de är "döva". Däremot klarar de sig inte lika bra som Axel utan sitt CI. Det är ju inte så konstigt eftersom han är fullt teckenspråkig och kan kommunicera både med döva och hörande nästan lika bra. Det folk sa till oss var väl snarare att man kan likna en hörapparat vid en gammal trattgrammofon. En hörande person har alltid stereoljud i sina öron. En person med CI hör med full styrka (säkert bättre än med hörapparat) men med ett mer mekaniskt ljud. De menade att Axel som var så van efter 5 år med hörapparat skulle ha svårt att ta till sig ett CI. Det skulle låta konstigt i hans öron och han skulle med all säkerhet slänga undan sitt CI!
    Jag tror nog själv efter så många år inom dövvärlden , att det är mycket individuellt och att vi föräldrar känner våra barn bäst. Det är vi som måste stötta dem och hjälpa dem att fatta de rätta besluten. I slutändan hade ju vi fått göra en CI operation men valde bort det av flera orsaker.
    Ibland frågar jag mig om vi valde rätt. Men Axel är nöjd och har valt "sida" . Han har valt dövkulturen framför vår hörande värld, trots att han egentligen har en fot på varje ställe. Han känner sig säkert mer hemma och säker med likasinnade och andra som har hörapparat - eller CI förstås. Det är jättemånga med CI som väljer dövskolan före integrerade klasser eller hörselklass!
    Ha det så bra och lycka till! Hoppas du inte tog illa upp för det jag skrev om bättre ljud i en happ!!
  36. 18
    Hej igen!
    Long time , no write... Nåväl, bättre sent än aldrig.
    Jag tror inte heller att CI ger ett sämre ljud. Kanske var det vad alla involverade läkare och speciaqlister ville tuta i oss. Jag har kamrater som är jämnåriga med min son som alldeles lysande exempel. De går numera på Silviaskolan i Hässleholm och klarar sig utmärkt. Du hör inte att de är "döva". Däremot klarar de sig inte lika bra som Axel utan sitt CI. Det är ju inte så konstigt eftersom han är fullt teckenspråkig och kan kommunicera både med döva och hörande nästan lika bra. Det folk sa till oss var väl snarare att man kan likna en hörapparat vid en gammal trattgrammofon. En hörande person har alltid stereoljud i sina öron. En person med CI hör med full styrka (säkert bättre än med hörapparat) men med ett mer mekaniskt ljud. De menade att Axel som var så van efter 5 år med hörapparat skulle ha svårt att ta till sig ett CI. Det skulle låta konstigt i hans öron och han skulle med all säkerhet slänga undan sitt CI!
    Jag tror nog själv efter så många år inom dövvärlden , att det är mycket individuellt och att vi föräldrar känner våra barn bäst. Det är vi som måste stötta dem och hjälpa dem att fatta de rätta besluten. I slutändan hade ju vi fått göra en CI operation men valde bort det av flera orsaker.
    Ibland frågar jag mig om vi valde rätt. Men Axel är nöjd och har valt "sida" . Han har valt dövkulturen framför vår hörande värld, trots att han egentligen har en fot på varje ställe. Han känner sig säkert mer hemma och säker med likasinnade och andra som har hörapparat - eller CI förstås. Det är jättemånga med CI som väljer dövskolan före integrerade klasser eller hörselklass!
    Ha det så bra och lycka till! Hoppas du inte tog illa upp för det jag skrev om bättre ljud i en happ!!
  37. Medlem sedan
    Mar 2003
    #19
    Silviaskolan, är det en "vanlig" (integrerad?)skola eller nåt´?

    Ledsen men jag är så dåligt orienterad söder om Stockholm där vi bor. (skäms lite)

    Ja, vad är bäst? Det kan man väl aldrig veta förrän möjligen efteråt om ens då..Eftersom prognosen för Rubens del är att hans hörsel kommer att avta gradvis pga mkt. speciell genetisk missbildning anser man att ett CI är enda möjliheten för honom att kunna tillgodogöra sig och själv producera lättförståeligt talspråk. Därför vill man försöka ge honom den möjligheten vilket vi tycker vara det enda rimliga att göra även om det är läskigt.

    Vad gäller skolform (eller dagisform som är aktuellt för oss än så länge) är det ju svårt att överlåta ett så stort beslut på ett så litet barn. Vi känner väl att det mycket är resorna ensam i taxi 10-12 mil per dag t.o.r som avskräcker (alla småbarnsföräldrar jag talat med säger likadant) R är trots allt bara 2 år...Vi tvivlar inte på att hörselförskolan bedriver en väl genomtänkt och för hörselskadade barn bra pedagogik.

    Men om han nu får ett CI och det fungerar för honom så rekomenderas vi faktiskt av CI-enheten att behålla honom i en enbart talande miljö för att han ska få så mycket talspråksstimulans som det bara är möjligt under dessa mycket viktiga år närmast framöver. Vad gäller skola senare är vi väl i en åtminstone delvis annan situation, vilken är omöjligt att veta idag.. Om inte annat så är vårt lill-hjärta lite större..

    Att CI har ett mekaniskt ljud, åtminstone till en början, känner jag igen från flera håll. De säger ochså att hjärnan vänjer sig vid att det är så det ska låta så efter ett tag tänker man inte längre på det...om det stämmer eller inte vet jag inte. Kanske olika från person till person det oxå. Vi träffade en man som fått CI i vuxen ålder efter en olycka och alltså kunde jämföra vanlig hörsel med CI-hörsel rätt av. Han sa tex att musik kunde han inte lyssna på längre för att det lät så mekaniskt men allting annat funkade bra.

    Tar absolut inte illa upp över dina kommentarer och reflektioner. Det är ju mycket för att få andras infallsvinklar på olika tankegångar och för att ta del av andras kunskaper som jag skriver här. Tycker jag lär mig såå mycket här och är tacksam för det. Må så gott!
  38. 19
    Silviaskolan, är det en "vanlig" (integrerad?)skola eller nåt´?

    Ledsen men jag är så dåligt orienterad söder om Stockholm där vi bor. (skäms lite)

    Ja, vad är bäst? Det kan man väl aldrig veta förrän möjligen efteråt om ens då..Eftersom prognosen för Rubens del är att hans hörsel kommer att avta gradvis pga mkt. speciell genetisk missbildning anser man att ett CI är enda möjliheten för honom att kunna tillgodogöra sig och själv producera lättförståeligt talspråk. Därför vill man försöka ge honom den möjligheten vilket vi tycker vara det enda rimliga att göra även om det är läskigt.

    Vad gäller skolform (eller dagisform som är aktuellt för oss än så länge) är det ju svårt att överlåta ett så stort beslut på ett så litet barn. Vi känner väl att det mycket är resorna ensam i taxi 10-12 mil per dag t.o.r som avskräcker (alla småbarnsföräldrar jag talat med säger likadant) R är trots allt bara 2 år...Vi tvivlar inte på att hörselförskolan bedriver en väl genomtänkt och för hörselskadade barn bra pedagogik.

    Men om han nu får ett CI och det fungerar för honom så rekomenderas vi faktiskt av CI-enheten att behålla honom i en enbart talande miljö för att han ska få så mycket talspråksstimulans som det bara är möjligt under dessa mycket viktiga år närmast framöver. Vad gäller skola senare är vi väl i en åtminstone delvis annan situation, vilken är omöjligt att veta idag.. Om inte annat så är vårt lill-hjärta lite större..

    Att CI har ett mekaniskt ljud, åtminstone till en början, känner jag igen från flera håll. De säger ochså att hjärnan vänjer sig vid att det är så det ska låta så efter ett tag tänker man inte längre på det...om det stämmer eller inte vet jag inte. Kanske olika från person till person det oxå. Vi träffade en man som fått CI i vuxen ålder efter en olycka och alltså kunde jämföra vanlig hörsel med CI-hörsel rätt av. Han sa tex att musik kunde han inte lyssna på längre för att det lät så mekaniskt men allting annat funkade bra.

    Tar absolut inte illa upp över dina kommentarer och reflektioner. Det är ju mycket för att få andras infallsvinklar på olika tankegångar och för att ta del av andras kunskaper som jag skriver här. Tycker jag lär mig såå mycket här och är tacksam för det. Må så gott!

Liknande trådar

  1. Svar önskas
    By Okunnig man in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-02-09, 20:35
  2. Svar önskas !
    By kanijo in forum Vikt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-01-12, 17:29
  3. Snabbt svar önskas!
    By Ny vagn in forum Bebissnack
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-05-06, 11:32
  4. Svar önskas
    By björnis in forum Gravidsnack
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-11-16, 21:31
  5. snabbt svar önskas..
    By annica in forum Hem & fritid
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-01-31, 21:49
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar