Framåtvänd bilbarnstol
_0308 Augustibarn
  1. Medlem sedan
    Dec 2003
    #1

    Framåtvänd bilbarnstol

    Hej.

    Var på Babyland idag för att köpa lite saker... Isak var med så jag passade på att fråga om hans bilstol som jag tycker remmarna är för kort på... I vintras var det svårt att knäppa för overallen tog så stor plats.

    Tjejen som hjälpte mig sa att det är dags för framåtvänd för Isak. Jag känner att jag vill ha honom bakåt så länge det går... till sensommar/höst då man får mer kläder på sig. Tänkte dock redan nu spana efter framåtvänd bilstol (vill ha en med ryggstöd) och tänkte höra om någon här inne har bytt och i så fall till vad? För/nackdelar? Har det inte varit ett test nyligen? Svårt att hitta det på nätet. Någon som kan tipsa? Tänkte spana och se vad man "ska ha" och sedan förhoppningsvis hittade ett då barnaffärena har erbjudande på dem...

    Tacksam för hjälp
    Anna m Isak aug03 & Adam feb06
  2. 1
    Framåtvänd bilbarnstol Hej.

    Var på Babyland idag för att köpa lite saker... Isak var med så jag passade på att fråga om hans bilstol som jag tycker remmarna är för kort på... I vintras var det svårt att knäppa för overallen tog så stor plats.

    Tjejen som hjälpte mig sa att det är dags för framåtvänd för Isak. Jag känner att jag vill ha honom bakåt så länge det går... till sensommar/höst då man får mer kläder på sig. Tänkte dock redan nu spana efter framåtvänd bilstol (vill ha en med ryggstöd) och tänkte höra om någon här inne har bytt och i så fall till vad? För/nackdelar? Har det inte varit ett test nyligen? Svårt att hitta det på nätet. Någon som kan tipsa? Tänkte spana och se vad man "ska ha" och sedan förhoppningsvis hittade ett då barnaffärena har erbjudande på dem...

    Tacksam för hjälp
  3. Medlem sedan
    Dec 2003
    #2
    Och ser att ni redan pratat om det lite längre ner...
  4. 2
    Och ser att ni redan pratat om det lite längre ner...
  5. Medlem sedan
    Dec 2003
    #3
    Ni kommenterar vikten på era barn ser jag...

    Isak väger drygt 17 kg och är 104 cm lång... Lämplig för att vända? Enligt tjejen på Babyland så är det dags... till vintern kommer han inte få plats med overallen.

    Vad väger era barn och hur långa är de?
  6. 3
    Ni kommenterar vikten på era barn ser jag...

    Isak väger drygt 17 kg och är 104 cm lång... Lämplig för att vända? Enligt tjejen på Babyland så är det dags... till vintern kommer han inte få plats med overallen.

    Vad väger era barn och hur långa är de?
  7. Medlem sedan
    Aug 2001
    #4
    Mätte August på BVC i tisdags när Isabelle fick "Puta amen - aj aj aj!" Han var 107 cm lång och vägde 14,7 kg med shorts och t-shirt.
  8. 4
    Mätte August på BVC i tisdags när Isabelle fick "Puta amen - aj aj aj!" Han var 107 cm lång och vägde 14,7 kg med shorts och t-shirt.
  9. Medlem sedan
    Jul 2002
    #5
    Tja, lämpligt och lämpligt, man ska ju väga minst 15 kg, så illa är det ju inte. Sen ska man ju åka bakåtvänt så länge som möjligt, till och med vi vuxna borde ju göra det faktiskt. Fast det är ju lite svårt när man kör.. *ler*
    Ang. tips på stol så är mitt råd att låta Isak pröva ut vilken han vill ha, han är så stor nu att han kan säga vilken som är bekvämast och en han har valt är det troligare att han kommer att trivas med.
    Celia är förresten typ en meter nu och väger strax under 14 kg, så hon är liten nog att sitta kvar bakåtvänt. Jag fixade just om stolarna i bilen så hon har faktiskt gott om plats för benen. (Kan liksom ha fötterna mellan slutet på stolen och ryggstödet på baksätet, så hon sitter jättebra.) Och så väger hon ju för lite för att sitta framåtvänt också.
  10. 5
    Tja, lämpligt och lämpligt, man ska ju väga minst 15 kg, så illa är det ju inte. Sen ska man ju åka bakåtvänt så länge som möjligt, till och med vi vuxna borde ju göra det faktiskt. Fast det är ju lite svårt när man kör.. *ler*
    Ang. tips på stol så är mitt råd att låta Isak pröva ut vilken han vill ha, han är så stor nu att han kan säga vilken som är bekvämast och en han har valt är det troligare att han kommer att trivas med.
    Celia är förresten typ en meter nu och väger strax under 14 kg, så hon är liten nog att sitta kvar bakåtvänt. Jag fixade just om stolarna i bilen så hon har faktiskt gott om plats för benen. (Kan liksom ha fötterna mellan slutet på stolen och ryggstödet på baksätet, så hon sitter jättebra.) Och så väger hon ju för lite för att sitta framåtvänt också.
  11. Medlem sedan
    Dec 2002
    #6
    Saga åker redan framlänges. Vi köpte en stol förra året för att hon skulle kunna åka med i lastbilen och sen när Tyra blev stor nog att åka stor stol så blev det så bökigt att flytta 2 vända stolar mellan bilarna med remmar och allt så Saga har åkt frammåt sen i våras.
    Hon väger ca 16 kg.

    Jag vet att hon borde åka bakåt fortfarande men nu börjar jag snart jobba och vi kan verkligen inte köpa 2 vända stolar till för att ha i sommar och höst.
  12. 6
    Saga åker redan framlänges. Vi köpte en stol förra året för att hon skulle kunna åka med i lastbilen och sen när Tyra blev stor nog att åka stor stol så blev det så bökigt att flytta 2 vända stolar mellan bilarna med remmar och allt så Saga har åkt frammåt sen i våras.
    Hon väger ca 16 kg.

    Jag vet att hon borde åka bakåt fortfarande men nu börjar jag snart jobba och vi kan verkligen inte köpa 2 vända stolar till för att ha i sommar och höst.
  13. Medlem sedan
    Dec 2002
    #7
    Tillägger att vi har en Acta Graco rallysport. Saga fick vara med och prova och gillade den här, som det dessutom var kampanj på
  14. 7
    Tillägger att vi har en Acta Graco rallysport. Saga fick vara med och prova och gillade den här, som det dessutom var kampanj på
  15. Medlem sedan
    May 2005
    #8

    Vi vände

    för ungefär ett halvår sedan, L är nu ca 110 cm lång och väger 19 kg. Det finns inte en chans att han får plats i en vanlig bakåtvänd bilstol och vad jag har hört är det minst lika farligt att åka i en för liten stol (typ när huvudet eller öronen - alla säger olika - sticker över kanten). Så kontentan är väl - så länge de får plats i en bakåtvänd så är väl det toppen, men när huvudet sticker över kanten har de bättre skydd i en stol som ger tillräckligt stöd för huvudet, även om det tyvärr innebär att de måste åka framåt?
  16. 8
    Vi vände för ungefär ett halvår sedan, L är nu ca 110 cm lång och väger 19 kg. Det finns inte en chans att han får plats i en vanlig bakåtvänd bilstol och vad jag har hört är det minst lika farligt att åka i en för liten stol (typ när huvudet eller öronen - alla säger olika - sticker över kanten). Så kontentan är väl - så länge de får plats i en bakåtvänd så är väl det toppen, men när huvudet sticker över kanten har de bättre skydd i en stol som ger tillräckligt stöd för huvudet, även om det tyvärr innebär att de måste åka framåt?
  17. Medlem sedan
    Jan 2003
    #9
    Min stora pojk sitter fortfarande bakåtvänd och det ska han få göra tills de varma kläderna åker på. Då kommer vi att köpa en HTS BeSafe 1-2-3 X1.
    Se länk: http://www.hts.no/svenska/frameset_svensk.htm
    BeSafe stolarna har varit bra i tester i många länder och många år, så de vet vad de gör.
  18. 9
    Min stora pojk sitter fortfarande bakåtvänd och det ska han få göra tills de varma kläderna åker på. Då kommer vi att köpa en HTS BeSafe 1-2-3 X1.
    Se länk: http://www.hts.no/svenska/frameset_svensk.htm
    BeSafe stolarna har varit bra i tester i många länder och många år, så de vet vad de gör.

Liknande trådar

  1. Framåtvänd bilbarnstol
    By scrollan in forum Ordet är fritt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-07-06, 20:35
  2. Angående framåtvänd bilbarnstol
    By mie. in forum _03 Sommarbarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-07-25, 10:59
  3. Framåtvänd?
    By Småtrollsmamman in forum _0603 Marsbarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-07-18, 11:34
  4. Framåtvänd bilbarnstol
    By Elsa på besök in forum _02 Vårbarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-04-12, 17:18
  5. Framåtvänd bilbarnstol
    By Hanna m Henrok + bf 23/6 in forum _0309 Septemberbarn
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2006-03-09, 08:51
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar