Sluta med middagsvilan?
_0411 Novemberbarn
  1. Medlem sedan
    Jul 2001
    #1

    Sluta med middagsvilan?

    Alva har (liksom storebror) alltid sovit mycket. På dagis sov hon runt en timme när de vilade, hemma runt två. Men nu har vi fått stryka middagsvilan helt. Ja, först försökte vi korta till en timme, men det var ingen skillnad, så nu blir det ingen middagsvila alls.
    Alva har varit helt hopplös att få i säng sista veckan. Superpigg, trissar upp storebror så han inte kan somna han heller (de delar rum). I vanliga fall brukar de somna runt 20 som senast, nu har vi haft ungar springande uppe till 22. Med en liten tremånaders att ta hand om funkade det bara inte, så nu är konsten att själv orka med en extremt kvällstrött Alva.
    Stackars tjej, men vad gör man? Igår däckade hon 18.30, vaknade lite förvirrat vid 20 igen, men somnade snabbt om och sov till "vanlig" gå upp tid mellan 7 och 8. Måste ha somnat med en gång för vi hörde inte ett ljud från henne sedan vi hade sagt godnatt och stängt dörren. Linus fick vara uppe en timme till och när vi la honom sov hon.
    Just nu tror jag att det är jag som är mest trött och saknar middagsvilan, brukade nämligen gå och lägga mig en stund jag också om natten varit tuff... Min man jobbar vissa kvällar/nätter och då måste jag själv "parallellägga" tre barn. Det funkar ju om barnen är trötta och _vill_ sova, men inte annars.
    Hur har ni det med middagsvilorna? *nyfiken*
    Kristina med 3♥
  2. 1
    Sluta med middagsvilan? Alva har (liksom storebror) alltid sovit mycket. På dagis sov hon runt en timme när de vilade, hemma runt två. Men nu har vi fått stryka middagsvilan helt. Ja, först försökte vi korta till en timme, men det var ingen skillnad, så nu blir det ingen middagsvila alls.
    Alva har varit helt hopplös att få i säng sista veckan. Superpigg, trissar upp storebror så han inte kan somna han heller (de delar rum). I vanliga fall brukar de somna runt 20 som senast, nu har vi haft ungar springande uppe till 22. Med en liten tremånaders att ta hand om funkade det bara inte, så nu är konsten att själv orka med en extremt kvällstrött Alva.
    Stackars tjej, men vad gör man? Igår däckade hon 18.30, vaknade lite förvirrat vid 20 igen, men somnade snabbt om och sov till "vanlig" gå upp tid mellan 7 och 8. Måste ha somnat med en gång för vi hörde inte ett ljud från henne sedan vi hade sagt godnatt och stängt dörren. Linus fick vara uppe en timme till och när vi la honom sov hon.
    Just nu tror jag att det är jag som är mest trött och saknar middagsvilan, brukade nämligen gå och lägga mig en stund jag också om natten varit tuff... Min man jobbar vissa kvällar/nätter och då måste jag själv "parallellägga" tre barn. Det funkar ju om barnen är trötta och _vill_ sova, men inte annars.
    Hur har ni det med middagsvilorna? *nyfiken*
  3. Medlem sedan
    Jan 2003
    #2

    Vi håller

    också på att ta bort den. Det konstiga är att det inte spelar någon roll om han sover 10 minuter eller 3 timmar. Det är lika kört på kvällen sedan ialla fall. han är superpigg. Det svåra tycker jag är på dagen när han verkligen blir trött efter lunchen. Då gäller det att aktivera...
    På dagis så får han inte sova alls ännu, dom går 15 timmar, men i höst när dom börjar gå heltid så antar jag att om han somnar så får han sova max en halvtimme.
    Fia med trion
  4. 2
    Vi håller också på att ta bort den. Det konstiga är att det inte spelar någon roll om han sover 10 minuter eller 3 timmar. Det är lika kört på kvällen sedan ialla fall. han är superpigg. Det svåra tycker jag är på dagen när han verkligen blir trött efter lunchen. Då gäller det att aktivera...
    På dagis så får han inte sova alls ännu, dom går 15 timmar, men i höst när dom börjar gå heltid så antar jag att om han somnar så får han sova max en halvtimme.
  5. Medlem sedan
    Dec 2001
    #3
    Vi har börjat ta bort den redan i våras. Victor började också vara uppe längre och längre på kvällarna eller så vaknade han på nätterna. Ibland händer det att han somnar på dagen men då får han sova 30-45 minuter.
  6. 3
    Vi har börjat ta bort den redan i våras. Victor började också vara uppe längre och längre på kvällarna eller så vaknade han på nätterna. Ibland händer det att han somnar på dagen men då får han sova 30-45 minuter.
  7. Medlem sedan
    Aug 2007
    #4
    Vi har precis slutat med dagsvilan härhemma just av samma anledning som du skrev...vi hade vakna barn framåt 22tiden på kvällen. Inte så skoj när man har två som tillslut är så övertrötta så de i princip bara gråter.
    Vi sover dessutom i samma sovrum allihop så alla blev ju drabbade.
    Men sen en vecka tillbaka så vilar äldsta tjejen inte middag längre och hon sover numer från ca 20 till 7.30 och det är underbart :-).
  8. 4
    Vi har precis slutat med dagsvilan härhemma just av samma anledning som du skrev...vi hade vakna barn framåt 22tiden på kvällen. Inte så skoj när man har två som tillslut är så övertrötta så de i princip bara gråter.
    Vi sover dessutom i samma sovrum allihop så alla blev ju drabbade.
    Men sen en vecka tillbaka så vilar äldsta tjejen inte middag längre och hon sover numer från ca 20 till 7.30 och det är underbart :-).

Liknande trådar

  1. har ni också slutat med middagsvilan?
    By Petrea in forum _0903 Marsbarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-12-11, 22:33
  2. Nu hoppar vi middagsvilan
    By Gabricia in forum _0709 Septemberbarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-08-17, 09:44
  3. Middagsvilan
    By Gabricia in forum _0910 Oktoberbarn
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2010-07-18, 21:21
  4. Sista middagsvilan för min del :-/
    By singoalla in forum _0309 Septemberbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-01-28, 10:57
  5. Hur göra med middagsvilan på dagis?
    By singoalla in forum _0309 Septemberbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-01-11, 10:36
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar