hjälpmedel!!
Språk- och talstörningar
  1. Medlem sedan
    May 2003
    #1

    hjälpmedel!!

    Har ni tips om hjälpmedel... något som vi inte har tänkt???


    Sonen är 9 år och har en grav språkstörning och även asperger.
    Han kommer att få en bild-text-talsyntes-program genom Hab .
    och " vilken glädje" försäkringsbolagen ger oss 20 000 kr för att handla hjälpmedel :
    dator har vi tänkt i första hand.
    En bra skrivare har vi också tänkt.
    Sedan funderar vi på en Daisy-spelare. Kan någon rekommendera någon modell?

    Finns det något annat vi skulle tänka att skaffa åt honom?

    tips om någon bra lästräningsprogram ?
  2. 1
    hjälpmedel!! Har ni tips om hjälpmedel... något som vi inte har tänkt???


    Sonen är 9 år och har en grav språkstörning och även asperger.
    Han kommer att få en bild-text-talsyntes-program genom Hab .
    och " vilken glädje" försäkringsbolagen ger oss 20 000 kr för att handla hjälpmedel :
    dator har vi tänkt i första hand.
    En bra skrivare har vi också tänkt.
    Sedan funderar vi på en Daisy-spelare. Kan någon rekommendera någon modell?

    Finns det något annat vi skulle tänka att skaffa åt honom?

    tips om någon bra lästräningsprogram ?
  3. Medlem sedan
    Apr 2001
    #2
    Kanske lamineringsapparat, den kostar ju inte så mycket vi har köpt på Netto när de haft för ca 200 kr inkl en bunt plast.
  4. 2
    Kanske lamineringsapparat, den kostar ju inte så mycket vi har köpt på Netto när de haft för ca 200 kr inkl en bunt plast.
  5. Hablogoped
    #3
    Hej! Är det Widgit symbolskrift han får av Hab? En ny variant, Communicate in Print, är på gång, men har inte hunnit in i hjälpmedelssortimentet ännu överallt. Kan vara bra att veta.

    C in P är mer flexibelt och användarvänligt. Det har inte riktigt alla funktioner, och PCS-bilder ingår inte, men det kommer kompletterande programvara i höst. Kan vara värt att diskutera.

    Med det kan man göra allt möjligt, skriva egna böcker med bildstöd, göra "ritprat"-material, skyltar, skriva e-post...

    När jag ordinerar Widgit gör jag det ofta med avsikten att det skall underlätta läsinlärningen. Det både kompenserar och underlättar, så att säga.

    Lexia är ett bra och väldigt genomtänkt, men inte alltid så himla "ballt", läs- och skrivförberedjande/ underlättande program, men det brukar man inte behöva köpa själv, utan man kan ofta få skräddarsydda övningar från hab.

    Jag messar dig gärna om du vill, men eftersom jag är anonym här kan du inte messa mig.
    Dgitalkamera är väldigt bra att ha, men det har ni kanske redan?
  6. 3
    Hej! Är det Widgit symbolskrift han får av Hab? En ny variant, Communicate in Print, är på gång, men har inte hunnit in i hjälpmedelssortimentet ännu överallt. Kan vara bra att veta.

    C in P är mer flexibelt och användarvänligt. Det har inte riktigt alla funktioner, och PCS-bilder ingår inte, men det kommer kompletterande programvara i höst. Kan vara värt att diskutera.

    Med det kan man göra allt möjligt, skriva egna böcker med bildstöd, göra "ritprat"-material, skyltar, skriva e-post...

    När jag ordinerar Widgit gör jag det ofta med avsikten att det skall underlätta läsinlärningen. Det både kompenserar och underlättar, så att säga.

    Lexia är ett bra och väldigt genomtänkt, men inte alltid så himla "ballt", läs- och skrivförberedjande/ underlättande program, men det brukar man inte behöva köpa själv, utan man kan ofta få skräddarsydda övningar från hab.

    Jag messar dig gärna om du vill, men eftersom jag är anonym här kan du inte messa mig.
    Dgitalkamera är väldigt bra att ha, men det har ni kanske redan?
  7. Medlem sedan
    May 2003
    #4
    vad bra, det har jag tänkt på någon gång, men fanns inte nu på " listan".
    Ska skrivas dit!
  8. 4
    vad bra, det har jag tänkt på någon gång, men fanns inte nu på " listan".
    Ska skrivas dit!
  9. Medlem sedan
    May 2003
    #5
    Tack för ditt svar!

    Det är In Print vi ska få från Hab, de använder det i hans kommunikationsklass, så det kändes bra att ha samma programvara.

    Sonen går i en bra kommunikationsklass on har tillgång till logopedtid en gång i veckan, de jobbar med lexia där så jag har inte tänkt mer på det ( jag känner lexia sen förut). och jag digitalkamera har vi redan, men har funderat en att skaffa en egen mobil till honom ( med kamera) så småningom.

    men men ,kanske skulle man kunna köpa en billig kamera som är bara hans, så att man inte behöver vara så rädd om den... vi ska ta en fundering...
  10. 5
    Tack för ditt svar!

    Det är In Print vi ska få från Hab, de använder det i hans kommunikationsklass, så det kändes bra att ha samma programvara.

    Sonen går i en bra kommunikationsklass on har tillgång till logopedtid en gång i veckan, de jobbar med lexia där så jag har inte tänkt mer på det ( jag känner lexia sen förut). och jag digitalkamera har vi redan, men har funderat en att skaffa en egen mobil till honom ( med kamera) så småningom.

    men men ,kanske skulle man kunna köpa en billig kamera som är bara hans, så att man inte behöver vara så rädd om den... vi ska ta en fundering...
  11. Medlem sedan
    May 2003
    #6
    och ja, messa mig gärna!
  12. 6
    och ja, messa mig gärna!
  13. Hablogoped
    #7
    Du har mess! *imt*
  14. 7
    Du har mess! *imt*
  15. Medlem sedan
    May 2000
    #8
    Försökte få inPrint, men si det gick inte.. jag fick i stället Widgit, som kostar mer än dubbelt så mkt.. (ok, jag betalde inget för den, men så onödigt att ge en mkt dyrare när man ber om den billigare..)
  16. 8
    Försökte få inPrint, men si det gick inte.. jag fick i stället Widgit, som kostar mer än dubbelt så mkt.. (ok, jag betalde inget för den, men så onödigt att ge en mkt dyrare när man ber om den billigare..)
  17. Hablogoped
    #9
    Det finns inte i sortiment hos alla landsting, som sagt. Hos oss kan man då gå till hjälpmedelsrådet på arbetsplatsen (en grupp förskrivare ur personalen, helt enkelt) och lägga fram en motivering till varför man vill förskriva hjälpmedel utanför sortiment. Fast jag vet ju inte hur det är där du bor. Himla tråkigt, hur som helst.
  18. 9
    Det finns inte i sortiment hos alla landsting, som sagt. Hos oss kan man då gå till hjälpmedelsrådet på arbetsplatsen (en grupp förskrivare ur personalen, helt enkelt) och lägga fram en motivering till varför man vill förskriva hjälpmedel utanför sortiment. Fast jag vet ju inte hur det är där du bor. Himla tråkigt, hur som helst.
  19. Medlem sedan
    Jun 2005
    #10
    Ang daisy spelare så har dottern en sån här http://www.butiken.iris.se/default.a...odinfo&p=54063

    Vi valde den för att hon först och främst behövde en enkel och mer stationär modell. Den funkar alldeles utmärkt att också ta med sig men är inget att lyssna på i t ex bilen. Er son kanske vill ha något mer i cd-format och då kanske http://www.butiken.iris.se/default.a...odinfo&p=54063 passar bättre eller http://www.butiken.iris.se/default.a...odinfo&p=54063
  20. 10
    Ang daisy spelare så har dottern en sån här http://www.butiken.iris.se/default.a...odinfo&p=54063

    Vi valde den för att hon först och främst behövde en enkel och mer stationär modell. Den funkar alldeles utmärkt att också ta med sig men är inget att lyssna på i t ex bilen. Er son kanske vill ha något mer i cd-format och då kanske http://www.butiken.iris.se/default.a...odinfo&p=54063 passar bättre eller http://www.butiken.iris.se/default.a...odinfo&p=54063
  21. Medlem sedan
    Jun 2005
    #11
    såg att mina sista länkar blev fel. Sök på Telex Scholar Plus på samma sida så kanske du hittar den jag menar
  22. 11
    såg att mina sista länkar blev fel. Sök på Telex Scholar Plus på samma sida så kanske du hittar den jag menar

Liknande trådar

  1. Hjälpmedel vid sex...
    By Anonym in forum Sex & erotik
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-01-16, 20:26
  2. Hjälpmedel?
    By issssi in forum Språk- och talstörningar
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-08-29, 07:40
  3. Hjälpmedel??
    By My04 in forum Downs Syndrom
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-08-16, 08:39
  4. Hjälpmedel
    By Lott71 in forum Autismspektrum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-08-15, 14:40
  5. Det här med hjälpmedel
    By Mollymeck in forum Hem & fritid
    Svar: 44
    Senaste inlägg: 2007-07-23, 18:27
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar