Viktigt att alltid vara konsekvent?

Visa resultat för omröstning: Är det viktigt att alltid vara konsekvent som förälder?

Antal röster 731. Den här omröstningen är stängd
  • Ja

    565 77.29%
  • Nej

    166 22.71%
Månadens fråga
  1. Medlem sedan
    Jun 2006
    Redax
    #1

    Viktigt att alltid vara konsekvent?

    Är det viktigt att alltid vara konsekvent som förälder?
  2. 1
    Viktigt att alltid vara konsekvent? Är det viktigt att alltid vara konsekvent som förälder?
  3. Medlem sedan
    Nov 1999
    #2

    Nej!

    Ingen människa klarar av att vara helt konsekvent. Världen är inte konsekvent.
    Jag tror däremot det är viktigt att barnen kan lita på sina föräldrar och vet vad föräldrarna menar och tycker. Jag tror det är viktigt att lära barnen att man får ändra sig, att saker kan fungera olika i olika situationer. Det är också viktigt tror jag att barnen lär sig att förhandla. Att föräldrar är öppna för diskussion om saker. Ibland står beslutet fast och ibland kan det ändras. Det är respekt för barnet att lyssna på barnet.

    Tryggheten tror jag, åtminstone för barn utan handikapp, inte ligger i konsekvens utan i att kunna lita på sina föräldrar och bli lyssnad på av sina föräldrar.
  4. 2
    Nej! Ingen människa klarar av att vara helt konsekvent. Världen är inte konsekvent.
    Jag tror däremot det är viktigt att barnen kan lita på sina föräldrar och vet vad föräldrarna menar och tycker. Jag tror det är viktigt att lära barnen att man får ändra sig, att saker kan fungera olika i olika situationer. Det är också viktigt tror jag att barnen lär sig att förhandla. Att föräldrar är öppna för diskussion om saker. Ibland står beslutet fast och ibland kan det ändras. Det är respekt för barnet att lyssna på barnet.

    Tryggheten tror jag, åtminstone för barn utan handikapp, inte ligger i konsekvens utan i att kunna lita på sina föräldrar och bli lyssnad på av sina föräldrar.
  5. anonymt namn
    #3
    Inga regler utan undantag. men det kan bli väldigt rörigt för barnet om det inte vet vilka ramar som gäller!!
    T ex hur ska barnet veta när det är OK att tjata om godis i affären om det får godis ibland när det tjatar o ibland inte...
    Bra att vara konsekvent: På lördag köper vi godis!
  6. 3
    Inga regler utan undantag. men det kan bli väldigt rörigt för barnet om det inte vet vilka ramar som gäller!!
    T ex hur ska barnet veta när det är OK att tjata om godis i affären om det får godis ibland när det tjatar o ibland inte...
    Bra att vara konsekvent: På lördag köper vi godis!
  7. Medlem sedan
    Oct 2003
    #4
    Precis det svaret hade jag velat kunna ge i undersökningen.
  8. 4
    Precis det svaret hade jag velat kunna ge i undersökningen.
  9. Medlem sedan
    Feb 2003
    #5
    Bra skrivet Agneta! Jag håller verkligen med om detta och tror att detta mantra som man ofta får höra som förälder (att man måste vara konsekvent) är en riktig föräldrafälla som bara leder till mer bråk och barn som känner sig överkörda.
  10. 5
    Bra skrivet Agneta! Jag håller verkligen med om detta och tror att detta mantra som man ofta får höra som förälder (att man måste vara konsekvent) är en riktig föräldrafälla som bara leder till mer bråk och barn som känner sig överkörda.
  11. Medlem sedan
    Nov 2001
    #6
    Jag tror inte att det är så viktigt att vara konsekvent från gång till gång utan jag tycker det viktigaste är att jag kan motivera mina beslut. Om jag säger nej och dottern kommer med ett bra argument ser jag ingen anledning att inte ändra mig bara för att jag ska vara konsekvent. I vår familj är nästan allt förhandlingsbart med rätt argumentering. Trots det finns ändå ramar som barnen känner till eftersom jag och maken oftare än barnen har de bästa argumenten. Men det är familjens gemensamma ramar, inte föräldrarnas.
    Lajla - mamma till sommarbarnen Tilde -02 och Filip -04
  12. 6
    Jag tror inte att det är så viktigt att vara konsekvent från gång till gång utan jag tycker det viktigaste är att jag kan motivera mina beslut. Om jag säger nej och dottern kommer med ett bra argument ser jag ingen anledning att inte ändra mig bara för att jag ska vara konsekvent. I vår familj är nästan allt förhandlingsbart med rätt argumentering. Trots det finns ändå ramar som barnen känner till eftersom jag och maken oftare än barnen har de bästa argumenten. Men det är familjens gemensamma ramar, inte föräldrarnas.
  13. Medlem sedan
    Nov 2006
    #7
    Visst är det jätteviktigt, men hur lätt är det egentligen. Jag försöker vara det, men måste tyvärr erkänna att jag ofta misslyckas. ;o)
  14. 7
    Visst är det jätteviktigt, men hur lätt är det egentligen. Jag försöker vara det, men måste tyvärr erkänna att jag ofta misslyckas. ;o)
  15. Medlem sedan
    Dec 1998
    #8

    Helst....

    Jag tycker det är viktigt att vara så konsekvent som det bara går, men i praktiken är det svårt. När jag bara hade ETT barn var det enklare...Med fyra blir det lite si och så men målet är att vara konsekvent....
  16. 8
    Helst.... Jag tycker det är viktigt att vara så konsekvent som det bara går, men i praktiken är det svårt. När jag bara hade ETT barn var det enklare...Med fyra blir det lite si och så men målet är att vara konsekvent....

Liknande trådar

  1. Att vara konsekvent
    By cilia m june & lisa in forum Ordet är fritt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-11-28, 22:02
  2. hur vara konsekvent?
    By Anonym in forum Tonåringar
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2010-03-10, 17:29
  3. Kan man vara konsekvent med regler?
    By milla med 99a 02a in forum Småbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-04-06, 10:16
  4. Om att vara konsekvent
    By karinxxx in forum Ur barnamun
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-08-22, 07:23
  5. alltid konsekvent?
    By cerlise in forum _0207 Julibarn
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-02-24, 22:38
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar