Att välja skolform
Språk- och talstörningar
  1. Medlem sedan
    Jun 2005
    #1

    Att välja skolform

    Är nu tillbaka på den här sidan efter att jag har slickat mina sår i några månader och bara har försökt tänka på livet i allmänt och inte fastna för mycket i dotterns svårigheter. Känner mig nu lite mer redo att ta tag i det hela igen.

    Förutom diagnosen generell språkstörning så fick min snart 13-åriga dotter i vintras även diagnosen autism. Hon är normalbegåvad men pga av sina funktionshinder så är hon ett sk gråzonsbarn. Hon trivs i skolan men lär sig ytterst lite. Vi håller tummarna för att hon under nästa skolår ska lyckas knäcka läskoden.

    Tack vare eller pga autismdiagnosen så har hon än så länge rätt att skrivas in i särskolan men jag är själv väldigt tveksam till det. Ni som har äldre barn hur tänker ni angående skolformen? Fungerar det i "vanlig" skola?
  2. 1
    Att välja skolform Är nu tillbaka på den här sidan efter att jag har slickat mina sår i några månader och bara har försökt tänka på livet i allmänt och inte fastna för mycket i dotterns svårigheter. Känner mig nu lite mer redo att ta tag i det hela igen.

    Förutom diagnosen generell språkstörning så fick min snart 13-åriga dotter i vintras även diagnosen autism. Hon är normalbegåvad men pga av sina funktionshinder så är hon ett sk gråzonsbarn. Hon trivs i skolan men lär sig ytterst lite. Vi håller tummarna för att hon under nästa skolår ska lyckas knäcka läskoden.

    Tack vare eller pga autismdiagnosen så har hon än så länge rätt att skrivas in i särskolan men jag är själv väldigt tveksam till det. Ni som har äldre barn hur tänker ni angående skolformen? Fungerar det i "vanlig" skola?
  3. Medlem sedan
    May 2003
    #2
    Hej vännen!

    Jag hinner inte prata så mycket, men undrar; kan hon inte läsa alls ??
    Har skolan talböcker till alla ämnen så att hon kan lyssna till informationen ?
    Börjar hon 7:n till hösten?
  4. 2
    Hej vännen!

    Jag hinner inte prata så mycket, men undrar; kan hon inte läsa alls ??
    Har skolan talböcker till alla ämnen så att hon kan lyssna till informationen ?
    Börjar hon 7:n till hösten?
  5. Medlem sedan
    Jun 2005
    #3
    Hej!!!
    Hon kan staka sig igenom saker som...min mamma heter Anna t ex. Skolan har inga talböcker i några ämnen. Vet heller inte mycket det hjälper eftersom hennes största svårighet ligger i språkförståelsen. Turligt nog så börjar hon bara i sexan pga en senare skolstart. I sjuan blir det sen ett större högstadie med bussresor fram och tillbaka och hennes gamla klass kommer att splittras. Som det är nu så är hon väldigt trygg med sina klasskompisar som har hängt med sen dagis.
  6. 3
    Hej!!!
    Hon kan staka sig igenom saker som...min mamma heter Anna t ex. Skolan har inga talböcker i några ämnen. Vet heller inte mycket det hjälper eftersom hennes största svårighet ligger i språkförståelsen. Turligt nog så börjar hon bara i sexan pga en senare skolstart. I sjuan blir det sen ett större högstadie med bussresor fram och tillbaka och hennes gamla klass kommer att splittras. Som det är nu så är hon väldigt trygg med sina klasskompisar som har hängt med sen dagis.
  7. Medlem sedan
    May 2003
    #4
    Men nu kommer det bara mer frågor!!

    Hur klarade hon nationella proven?
    Har hon muntliga prov ? Klarar hon prov överhuvudtaget?

    Är hon själv oroad om sin situation och läsning?

    Skönt att hon känner sig trygg i gruppen, det betyder oerhört mycket.

    Det lilla som jag förstår av situationen, pekar åt särskolan/ specialgrupp under högstadiet, om inte skolan kan ordna en massa talböcker i alla ämnen.
    Men enligt dig har hon även stora svårigheter att förstå även talat språk.
    Hur kan dom betygsätta henne om de inte kan levererar kunskapen för henne och hon inte kan visa vad hon kan ??

    Hos oss har minstingen knäckt läs-koden ( 9 år) och läser just sådana enkla meningar som du beskriver, men det går sakta framåt och han har svårt att skriva / stava. Han är en svag läsare och ännu svagare att skriva.
    Men vi har ju språkskolan... så vi lever i en trygg värd.

    Jag undrar bara varför hon inte har talböcker, för det finns ju, kräv att ni får det hem i alla fall, eller orkar du läsa högt alla läxor för henne? *svettigt*
  8. 4
    Men nu kommer det bara mer frågor!!

    Hur klarade hon nationella proven?
    Har hon muntliga prov ? Klarar hon prov överhuvudtaget?

    Är hon själv oroad om sin situation och läsning?

    Skönt att hon känner sig trygg i gruppen, det betyder oerhört mycket.

    Det lilla som jag förstår av situationen, pekar åt särskolan/ specialgrupp under högstadiet, om inte skolan kan ordna en massa talböcker i alla ämnen.
    Men enligt dig har hon även stora svårigheter att förstå även talat språk.
    Hur kan dom betygsätta henne om de inte kan levererar kunskapen för henne och hon inte kan visa vad hon kan ??

    Hos oss har minstingen knäckt läs-koden ( 9 år) och läser just sådana enkla meningar som du beskriver, men det går sakta framåt och han har svårt att skriva / stava. Han är en svag läsare och ännu svagare att skriva.
    Men vi har ju språkskolan... så vi lever i en trygg värd.

    Jag undrar bara varför hon inte har talböcker, för det finns ju, kräv att ni får det hem i alla fall, eller orkar du läsa högt alla läxor för henne? *svettigt*
  9. Medlem sedan
    Jun 2005
    #5
    Hej igen! Hon har en egen undervisning i klassen. Nationella prov har hon inte varit i närheten av. Hon har inte samma böcker och därför heller inte samma läxor. Själv skulle jag verkligen uppskatta en specialklass/grupp på högstadiet men i vår kommun så vill de ju inte särskilja barn så därför hamnar "våra" barn i särskolan i stället. Det är logik det
  10. 5
    Hej igen! Hon har en egen undervisning i klassen. Nationella prov har hon inte varit i närheten av. Hon har inte samma böcker och därför heller inte samma läxor. Själv skulle jag verkligen uppskatta en specialklass/grupp på högstadiet men i vår kommun så vill de ju inte särskilja barn så därför hamnar "våra" barn i särskolan i stället. Det är logik det
  11. Medlem sedan
    May 2003
    #6
    finns det ingen asperger-autism-ADHD-grupp eller liknande?
    Hamnar alla dessa barn på särskolan ? Det kan inte vara sant!
  12. 6
    finns det ingen asperger-autism-ADHD-grupp eller liknande?
    Hamnar alla dessa barn på särskolan ? Det kan inte vara sant!
  13. Malla
    #7

    Jag är så

    innerligt trött på allt snack om integrering och inkludering som bara är tomt prat. Man måste bedöma var och en för sig och lösa det på det sätt som passar den eleven bäst. Vi hade, som du vet, en enorm tur och fick plats i en kommunikationsklass i en annan kommun för vår tjej när det var dags för högstadiet. Särskolan kan vara en lösning men det är inte rätt lösning för språkstörda barn. Risken är dock att de på grund av att de inte får anpassad undervisning tappar så mycket jämfört med jämnåriga att de bedöms som förståndshandikappade. Om man aldrig får en chans att utvecklas så gör man ju inte heller det....
    Den lösning vi fått en chans till har gjort att min dotter utvecklats enormt. Självförtroendet är på topp, hon går framåt i skolämnena och framförallt har hon och vi framtidstro. Nu ska vi bara lyckas hitta en bra lösning under gymnasiet också På något vis är vi dock säkra på att det löser sig. Dottern är så kompetent att vi tror att det ordnar sig. Hon kommer att gå ett tionde år i grudnskolan och sedan får vi se om gymnasiet kanske får ta fyra år. Om hon är 19 eller 21 när hon tar studenten känns inte speciellt viktigt. Det är dock märkligt hur olika det kan bli för syskon. Storebror har efter två år på naturvetenskaplig program 13 MVG, 4 VG och 1 G(bild).

    Förresten, får ni ingen hjälp av barnhab? Här har de varit ett stort stöd i alla kontakter med skolan för det av våra barn som har diagnosen atypisk autism. De har varit med och informerat, erbjudit oss samtal, ordnat hjälpmedel etcetera. Vi fick välja från ett "smörgåsbord" vilken hjälp vi ville ha från dem.
  14. 7
    Jag är så innerligt trött på allt snack om integrering och inkludering som bara är tomt prat. Man måste bedöma var och en för sig och lösa det på det sätt som passar den eleven bäst. Vi hade, som du vet, en enorm tur och fick plats i en kommunikationsklass i en annan kommun för vår tjej när det var dags för högstadiet. Särskolan kan vara en lösning men det är inte rätt lösning för språkstörda barn. Risken är dock att de på grund av att de inte får anpassad undervisning tappar så mycket jämfört med jämnåriga att de bedöms som förståndshandikappade. Om man aldrig får en chans att utvecklas så gör man ju inte heller det....
    Den lösning vi fått en chans till har gjort att min dotter utvecklats enormt. Självförtroendet är på topp, hon går framåt i skolämnena och framförallt har hon och vi framtidstro. Nu ska vi bara lyckas hitta en bra lösning under gymnasiet också På något vis är vi dock säkra på att det löser sig. Dottern är så kompetent att vi tror att det ordnar sig. Hon kommer att gå ett tionde år i grudnskolan och sedan får vi se om gymnasiet kanske får ta fyra år. Om hon är 19 eller 21 när hon tar studenten känns inte speciellt viktigt. Det är dock märkligt hur olika det kan bli för syskon. Storebror har efter två år på naturvetenskaplig program 13 MVG, 4 VG och 1 G(bild).

    Förresten, får ni ingen hjälp av barnhab? Här har de varit ett stort stöd i alla kontakter med skolan för det av våra barn som har diagnosen atypisk autism. De har varit med och informerat, erbjudit oss samtal, ordnat hjälpmedel etcetera. Vi fick välja från ett "smörgåsbord" vilken hjälp vi ville ha från dem.
  15. Medlem sedan
    Jun 2005
    #8
    Nej det finns det inte! I den här kommunden låter de även normalbegåvade barn som behöver en lite grupp läsa enligt grundskolan läroplan men i särskolan. Jag vet inte hur de tänker. Jag har tagit upp det med både politker och skola men inget händer. Grannkommunen vet jag har mindre autsimgrupper men det får vi inte komma eftersom vi bor i fel kommun.
  16. 8
    Nej det finns det inte! I den här kommunden låter de även normalbegåvade barn som behöver en lite grupp läsa enligt grundskolan läroplan men i särskolan. Jag vet inte hur de tänker. Jag har tagit upp det med både politker och skola men inget händer. Grannkommunen vet jag har mindre autsimgrupper men det får vi inte komma eftersom vi bor i fel kommun.
  17. Medlem sedan
    Jun 2005
    #9
    Det är så roligt att höra om er dotter. Jag vet vad ni har kämpat innan hon kom ditt hon är idag!
    När det gäller särskolan så är det nog främst brist på utmaning som jag oroar mig för, sen vet jag av egen erfarenhet att en dålig särskola är väldigt dålig och oftast så finns det inga andra alternativ. Syskonen kan ju alltid byta klass eller byta skola eller t om byta kommun och de blir glatt mottagna, men när det gäller dottern känns det som om man ska vara tacksam att någon höver huvudtaget vill ha henne

    Vi har hjälp av hab men eftersom inget finns att erbjuda i kommunen så finns det inte mycket de kan hjälpa till med. Hjälpmedel och sånt har vi däremot fått stor hjälp med.
  18. 9
    Det är så roligt att höra om er dotter. Jag vet vad ni har kämpat innan hon kom ditt hon är idag!
    När det gäller särskolan så är det nog främst brist på utmaning som jag oroar mig för, sen vet jag av egen erfarenhet att en dålig särskola är väldigt dålig och oftast så finns det inga andra alternativ. Syskonen kan ju alltid byta klass eller byta skola eller t om byta kommun och de blir glatt mottagna, men när det gäller dottern känns det som om man ska vara tacksam att någon höver huvudtaget vill ha henne

    Vi har hjälp av hab men eftersom inget finns att erbjuda i kommunen så finns det inte mycket de kan hjälpa till med. Hjälpmedel och sånt har vi däremot fått stor hjälp med.
  19. mamma till 4 kottar
    #10
    Hurvida det fungerar i den vanliga skolan beror helt på tur i dagens läge, hur den/de aktuella skolorna är. Rent teoretiskt finns det ingen forskning som kan påvisa att särskola skulle gynna eleverna, tvärt om. MEN det är i jämförelse med en grundskola som gör det den ska - alltså ger eleven det stöd hon behöver, och det struntar ju tyvärr många kommuner i. Sedan kommer ju aspekten på hur den aktuella särskolan är. Inte alla särskolor är bra heller. Har ni riktigt otur så handlar det om att välja mellan pest och kolera....
    Det finns mycket amerikansk litteratur att läsa om inkludering och autism. Den som jag hört mycket gott om heter "You're Going to Love This Kid!: Teaching Students With Autism in the Inclusive Classroom" av Paula Kluth (kolla in den på www.amazon.com), mn har inte läst den själv.

    Det finns också en svensk Yahoogrupp om att välja grundskolan där det i alla fall finns minst en mamma till ett barn med autism:
    http://groups.yahoo.com/group/individintegrering/
  20. 10
    Hurvida det fungerar i den vanliga skolan beror helt på tur i dagens läge, hur den/de aktuella skolorna är. Rent teoretiskt finns det ingen forskning som kan påvisa att särskola skulle gynna eleverna, tvärt om. MEN det är i jämförelse med en grundskola som gör det den ska - alltså ger eleven det stöd hon behöver, och det struntar ju tyvärr många kommuner i. Sedan kommer ju aspekten på hur den aktuella särskolan är. Inte alla särskolor är bra heller. Har ni riktigt otur så handlar det om att välja mellan pest och kolera....
    Det finns mycket amerikansk litteratur att läsa om inkludering och autism. Den som jag hört mycket gott om heter "You're Going to Love This Kid!: Teaching Students With Autism in the Inclusive Classroom" av Paula Kluth (kolla in den på www.amazon.com), mn har inte läst den själv.

    Det finns också en svensk Yahoogrupp om att välja grundskolan där det i alla fall finns minst en mamma till ett barn med autism:
    http://groups.yahoo.com/group/individintegrering/
  21. mamma till 4 kottar
    #11
    Onekligen är hon bara lacerad i sin klass, men inte alls inkluderad. Mycket tråkigt. Skolan kan ta hjälp av specialpedagogiska institutet. De kan komma ut och handleda personalen. Kanske ett bra tips?
  22. 11
    Onekligen är hon bara lacerad i sin klass, men inte alls inkluderad. Mycket tråkigt. Skolan kan ta hjälp av specialpedagogiska institutet. De kan komma ut och handleda personalen. Kanske ett bra tips?
  23. mamma till 4 kottar
    #12
    menar naturligtvis Placerad - inte lacerad
  24. 12
    menar naturligtvis Placerad - inte lacerad
  25. Medlem sedan
    Jun 2005
    #13
    Nu har jag anmält mig till gruppen. Tack för tipset. Jag har själv väldigt blandad erfarenhet av olika särskolor. Både bra och dåliga, men det som slår mig mest är hur otroligt utsatta dessa barn är. Om du är i en liten klass med kanske 5 elever och läraren är en kvarleva från institutstiden då kan du ligga rätt pyrt till. Själv har jag hjälpt till att anmäla personal som var på helt fel plats. Det jag såg var en förnedring utan dess like
    Samtidigt så har jag erfarenhet av bra särskola och jag vet hur det kan lyfta eleven, men ska den verkligen behövas?
  26. 13
    Nu har jag anmält mig till gruppen. Tack för tipset. Jag har själv väldigt blandad erfarenhet av olika särskolor. Både bra och dåliga, men det som slår mig mest är hur otroligt utsatta dessa barn är. Om du är i en liten klass med kanske 5 elever och läraren är en kvarleva från institutstiden då kan du ligga rätt pyrt till. Själv har jag hjälpt till att anmäla personal som var på helt fel plats. Det jag såg var en förnedring utan dess like
    Samtidigt så har jag erfarenhet av bra särskola och jag vet hur det kan lyfta eleven, men ska den verkligen behövas?
  27. Medlem sedan
    Jun 2005
    #14
    De har varit ute. Jag tror de fick tips på läroböcker från SIT.
  28. 14
    De har varit ute. Jag tror de fick tips på läroböcker från SIT.
  29. mamma till 4 kottar
    #15
    Tråkigt att höra att det inte hjälpte...
  30. 15
    Tråkigt att höra att det inte hjälpte...
  31. mamma till 4 kottar
    #16
    Låter som vi har ganska lika åsikt ;-
  32. 16
    Låter som vi har ganska lika åsikt ;-
  33. Medlem sedan
    Mar 2003
    #17

    Vi sitter i samma båt!

    Min son är visserligen lite yngre, fyller 11 år i höst, men har inte knäckt läskoden och har aspergers syndrom. Jag skulle gärna vilja diskutera detta mer med dig. Jag känner mig helt villrådig i hur jag ska uppmuntra honom att lära sig läsa. Enligt BUP "är det skolans ansvar", men vad hjälper det mig när jag är orolig och har sömnproblem..Enligt aspergercenter är detta inte typiskt AS och de har därför inga råd eller lösningar. Sonen går i en specialklass i vanliga skolan och trivs jättebra där. Han är intelligent, men mycket selektiv i vad han har lust att lära sig. Han har specialutbildade lärare, men det har ändå inte lossnat för honom.
  34. 17
    Vi sitter i samma båt! Min son är visserligen lite yngre, fyller 11 år i höst, men har inte knäckt läskoden och har aspergers syndrom. Jag skulle gärna vilja diskutera detta mer med dig. Jag känner mig helt villrådig i hur jag ska uppmuntra honom att lära sig läsa. Enligt BUP "är det skolans ansvar", men vad hjälper det mig när jag är orolig och har sömnproblem..Enligt aspergercenter är detta inte typiskt AS och de har därför inga råd eller lösningar. Sonen går i en specialklass i vanliga skolan och trivs jättebra där. Han är intelligent, men mycket selektiv i vad han har lust att lära sig. Han har specialutbildade lärare, men det har ändå inte lossnat för honom.
  35. Medlem sedan
    Jun 2005
    #18
    Har din son även en språkstörning? För du är risken stor för dyslexi. Eller är det helt enkelt så att han i autistiskt tänkande inte har förstått vitsen med att lära sig läsa? Det är dessa två saker vi arbetar efter. Specialpedagogen på skolan har börjat ett utredning för att se om en dyslexi utredning är aktuell. Annars kan det helt enkelt vara så enligt autismteamet att hon t ex tror att i skolan ska man lära sig läsa, inte kunna det. Det ska bli väldigt spännnade att se vart det hela leder. Enligt vårt autismteam så är det väldigt ovanligt att barn med autism även har läs svårigheter med det är ödmjuka nog att se att möjligheten finns pga språkstörningen. Eftersom vi ännu inte vet vad det beror på så har vi inte lagt upp någon speciell strategi.
  36. 18
    Har din son även en språkstörning? För du är risken stor för dyslexi. Eller är det helt enkelt så att han i autistiskt tänkande inte har förstått vitsen med att lära sig läsa? Det är dessa två saker vi arbetar efter. Specialpedagogen på skolan har börjat ett utredning för att se om en dyslexi utredning är aktuell. Annars kan det helt enkelt vara så enligt autismteamet att hon t ex tror att i skolan ska man lära sig läsa, inte kunna det. Det ska bli väldigt spännnade att se vart det hela leder. Enligt vårt autismteam så är det väldigt ovanligt att barn med autism även har läs svårigheter med det är ödmjuka nog att se att möjligheten finns pga språkstörningen. Eftersom vi ännu inte vet vad det beror på så har vi inte lagt upp någon speciell strategi.
  37. Medlem sedan
    Mar 2003
    #19

    Nej, ingen språkstörning

    Jag var faktiskt bara här inne av en slump, men så hittade jag ditt inlägg. Sonen har haft normal språkutveckling och har ett bra ordförråd.
    När han gick ut trean gjordes det en dyslexitest av skolan och de tyckte inte alls att han har dyslexi, utan de drog slutsatsen att problemen hängde ihop med AS på något oförklarligt sett. Hans svårighet verkar vara att komma ihåg ljuden till bokstäverna. Om man hela tiden säger vilka bokstäverna är i texten, så kan han läsa. Min son är ganska rejält ansiktsblind, ibland undrar jag om det finns något samband där, men han är faktiskt mycket bra på detaljer i andra områden. Vilket autismteam hör ni till? Bor ni i Stockholm? Jag tänkte att de i så fall kanske kan försöka sig på att förstå sig på min son också.
  38. 19
    Nej, ingen språkstörning Jag var faktiskt bara här inne av en slump, men så hittade jag ditt inlägg. Sonen har haft normal språkutveckling och har ett bra ordförråd.
    När han gick ut trean gjordes det en dyslexitest av skolan och de tyckte inte alls att han har dyslexi, utan de drog slutsatsen att problemen hängde ihop med AS på något oförklarligt sett. Hans svårighet verkar vara att komma ihåg ljuden till bokstäverna. Om man hela tiden säger vilka bokstäverna är i texten, så kan han läsa. Min son är ganska rejält ansiktsblind, ibland undrar jag om det finns något samband där, men han är faktiskt mycket bra på detaljer i andra områden. Vilket autismteam hör ni till? Bor ni i Stockholm? Jag tänkte att de i så fall kanske kan försöka sig på att förstå sig på min son också.

Liknande trådar

  1. Välja Skola / skolform?
    By mammami in forum Autismspektrum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-12-08, 12:47
  2. 6 års frivilig skolform?
    By Annsan70 in forum Förskoleklass (6-års.)
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-11-11, 09:44
  3. EVK / Skolform frågor
    By thealea in forum Autismspektrum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-05-17, 08:56
  4. Vilken skolform?
    By Anonym idag in forum Autismspektrum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-08-24, 13:49
  5. Skolform
    By vittosvart in forum Ryggmärgsbråck
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2005-12-19, 20:54
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar