Det här med uppfostran
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Jan 2004
    #1

    Det här med uppfostran

    eller att göra skillnad på barn dvs pojke / flicka kanske mer.

    Vi var ute och åt för några dagar sedan, vi hade bara 4 åringen med oss, en
    flicka. När vi kommer in möter vi en pappa från en tidigare fsk vi gått
    på samt en affärskollega. Pappan hade sina 2 söner med sig.

    Vi hade pratat med våran tjej innan, och hon vet sen tidigare vad
    vi tillåter på restaurangen, t ex att inte skrika och att inte springa runt.

    Pojkarna sprang runt, mellan borden, skrek, sprang ned i restaurnagen
    och busade runt bland andra matgäster, inte en gång sa pappan till,
    till slut var det några gäster som klagade till personalen som sa åt
    pappan, som valde att lämna restaurangen, innan kom han fram till
    oss, och sa att gud vilken skillnad det är på pojkar och flickor, ni
    kan sitta och äta i lugn och ro, med pojkar är det annorlunda, det
    är genetiskt ??

    Alltså det där har jag mött på flera gånger, hur man bortförklarar det med
    att pojkar bara är så, när jag tycker det mer handlar om uppfostran.

    Är det någon mer som stött på detta, eller till och med tycker att det
    sitter i generna ?
  2. 1
    Det här med uppfostran eller att göra skillnad på barn dvs pojke / flicka kanske mer.

    Vi var ute och åt för några dagar sedan, vi hade bara 4 åringen med oss, en
    flicka. När vi kommer in möter vi en pappa från en tidigare fsk vi gått
    på samt en affärskollega. Pappan hade sina 2 söner med sig.

    Vi hade pratat med våran tjej innan, och hon vet sen tidigare vad
    vi tillåter på restaurangen, t ex att inte skrika och att inte springa runt.

    Pojkarna sprang runt, mellan borden, skrek, sprang ned i restaurnagen
    och busade runt bland andra matgäster, inte en gång sa pappan till,
    till slut var det några gäster som klagade till personalen som sa åt
    pappan, som valde att lämna restaurangen, innan kom han fram till
    oss, och sa att gud vilken skillnad det är på pojkar och flickor, ni
    kan sitta och äta i lugn och ro, med pojkar är det annorlunda, det
    är genetiskt ??

    Alltså det där har jag mött på flera gånger, hur man bortförklarar det med
    att pojkar bara är så, när jag tycker det mer handlar om uppfostran.

    Är det någon mer som stött på detta, eller till och med tycker att det
    sitter i generna ?
  3. Medlem sedan
    Dec 2006
    #2
    Tror inte det har med generna att göra.Alla barn är helt enkelt annorlunda.Min dotter var snäll som en ängel när hon var liten,vi kunde ha med henne överallt,hon gjorde som hon blev tillsagd och sprang aldrig runt och skrek och hade sig.
    Sonen däremot går helt enkelt inte att ta med sig nånstans,han är överallt hela tiden upp och ner och in och ut,han blir tillsagd ,men lyssnar på det i ca 3 sek sen är det kaos igen.Dom mysiga restaurangbesöken vi hade med dottern när hon var liten får vänta med sonen tills han blir lite större (4 år nu).Tror helt enkelt en del barn har mer spring och liv i kroppen än andra.
  4. 2
    Tror inte det har med generna att göra.Alla barn är helt enkelt annorlunda.Min dotter var snäll som en ängel när hon var liten,vi kunde ha med henne överallt,hon gjorde som hon blev tillsagd och sprang aldrig runt och skrek och hade sig.
    Sonen däremot går helt enkelt inte att ta med sig nånstans,han är överallt hela tiden upp och ner och in och ut,han blir tillsagd ,men lyssnar på det i ca 3 sek sen är det kaos igen.Dom mysiga restaurangbesöken vi hade med dottern när hon var liten får vänta med sonen tills han blir lite större (4 år nu).Tror helt enkelt en del barn har mer spring och liv i kroppen än andra.
  5. camilla_73
    #3
    *skratt* i generna hos barnen eller pappan? Är det såatt det sitter i pappans gener som gör att han inte kan säga till sina söner?

    Våra söner får inte springa omkring när vi är ute och äter. Finns en uteplats med leksaker kan de gå dit men runt bord sprigner man inte. Man ska ge även andra människor matro - så är det bara.

    Har två söner och jag vet att det går att få dem att vara som din tjej.
  6. 3
    *skratt* i generna hos barnen eller pappan? Är det såatt det sitter i pappans gener som gör att han inte kan säga till sina söner?

    Våra söner får inte springa omkring när vi är ute och äter. Finns en uteplats med leksaker kan de gå dit men runt bord sprigner man inte. Man ska ge även andra människor matro - så är det bara.

    Har två söner och jag vet att det går att få dem att vara som din tjej.
  7. Medlem sedan
    Jun 2005
    #4

    Vissa pojkar är vildare

    faktiskt tycker jag sen om det beror på gener,ålder eller uppfostran det vet i tusan.

    Dottern gick på gympa och där var en pojke som skrek,sprang och hade sig HELA tiden.

    Dottern som är lugn av sig blev rädd så jag fick faktiskt säga till tränaren om att det inte funkade så bra att han höll på så
    Medgång gör vänner, motgång prövar dem.

  8. 4
    Vissa pojkar är vildare faktiskt tycker jag sen om det beror på gener,ålder eller uppfostran det vet i tusan.

    Dottern gick på gympa och där var en pojke som skrek,sprang och hade sig HELA tiden.

    Dottern som är lugn av sig blev rädd så jag fick faktiskt säga till tränaren om att det inte funkade så bra att han höll på så
  9. magnolia
    #5
    Nja, livlighet sitter i generna, men jag vet inte om det sitter mer livlighet i pojkar än flickor? Jag har tre söner och det är ett herrans liv hela dagarna på ett vis som är svårt att förstå för de som har lugnare barn. De tror att det är så enkelt som att bara säga till, så lugnar de sig. Jag kan intyga att det sannerligen inte är så enkelt! Jag förutsatte när jag fick barn att de på något vis skulle vara lite som jag - lugna, gilla att läsa och pyssla. Haha, vilket skämt. Det finns inte en likhet.

    Pappan på restaurangen kan jag förstå till fullo. Man blir lite blind inför hur barnen uppför sig - han kanske rentav tyckte de var hyfsat lugna? - eller så var han så trött på att ständigt tjata på barnen om att vara lugna och ville vila sig en liten stud. Jag vet att det inte är svaret du ville ha, men jag tycker faktiskt synd om honom. Har man inte sjövilda barn själv så förstår man inte situationen.
  10. 5
    Nja, livlighet sitter i generna, men jag vet inte om det sitter mer livlighet i pojkar än flickor? Jag har tre söner och det är ett herrans liv hela dagarna på ett vis som är svårt att förstå för de som har lugnare barn. De tror att det är så enkelt som att bara säga till, så lugnar de sig. Jag kan intyga att det sannerligen inte är så enkelt! Jag förutsatte när jag fick barn att de på något vis skulle vara lite som jag - lugna, gilla att läsa och pyssla. Haha, vilket skämt. Det finns inte en likhet.

    Pappan på restaurangen kan jag förstå till fullo. Man blir lite blind inför hur barnen uppför sig - han kanske rentav tyckte de var hyfsat lugna? - eller så var han så trött på att ständigt tjata på barnen om att vara lugna och ville vila sig en liten stud. Jag vet att det inte är svaret du ville ha, men jag tycker faktiskt synd om honom. Har man inte sjövilda barn själv så förstår man inte situationen.
  11. Medlem sedan
    Feb 2003
    #6
    Hittils har jag 2 tjejer, båda med precis samma uppfostran, den ena är alltid hur lugn som helst och sitter still, den andra har konstant myror i brallan och KAN INTE sitta still mer än nån minut, något överaktiv..
    Ska få en pojke om en månad, får väl se hur det bli
  12. 6
    Hittils har jag 2 tjejer, båda med precis samma uppfostran, den ena är alltid hur lugn som helst och sitter still, den andra har konstant myror i brallan och KAN INTE sitta still mer än nån minut, något överaktiv..
    Ska få en pojke om en månad, får väl se hur det bli
  13. magnolia
    #7
    Kanske att dina söner går att få sådana, men jag kan lova dig att inte alla fungerar så. Jag själv skulle aldrig i livet ens drömma om att ta alla tre till en restaurang än. Den stora har lugnat sig, men de två yngre fungerar INTE i sådana miljöer.
  14. 7
    Kanske att dina söner går att få sådana, men jag kan lova dig att inte alla fungerar så. Jag själv skulle aldrig i livet ens drömma om att ta alla tre till en restaurang än. Den stora har lugnat sig, men de två yngre fungerar INTE i sådana miljöer.
  15. camilla_73
    #8
    Visst alla barn är olika. Men här så gör ju inte ens pappan något försök att få sina barn att sitta stil. Personalen får säga till pappan. Han borde ju ha fattat för ett tag sedan att det kanske var på plats att göra något.
  16. 8
    Visst alla barn är olika. Men här så gör ju inte ens pappan något försök att få sina barn att sitta stil. Personalen får säga till pappan. Han borde ju ha fattat för ett tag sedan att det kanske var på plats att göra något.
  17. Medlem sedan
    Jan 2004
    #9

    Men min 4 åring är ingen

    ( lugn ) tjej, hon är vild och har en super stark vilja, ja ingen av mina
    barn är lugna eller ( lätta ) för den delen, men vi har jobbat stenhårt
    på att sätta regler t ex vid restaurang besök, i början kunde det hända
    att en av oss lämnade maten med en skrikande unge, vi har
    varit oerhört konsekventa.

    Jag tror inte det är någon skillnad på flickor och pojkar.
  18. 9
    Men min 4 åring är ingen ( lugn ) tjej, hon är vild och har en super stark vilja, ja ingen av mina
    barn är lugna eller ( lätta ) för den delen, men vi har jobbat stenhårt
    på att sätta regler t ex vid restaurang besök, i början kunde det hända
    att en av oss lämnade maten med en skrikande unge, vi har
    varit oerhört konsekventa.

    Jag tror inte det är någon skillnad på flickor och pojkar.
  19. Medlem sedan
    Jan 2004
    #10

    Jag kan lova att jag

    har 3 sjövilda flickor i just mitt exempel med pappan så reagerade jag
    på att han inte en gång sa till dom. Det är inte lätt att uppfostra barn, men
    jag tror inte att det är så stor skillnad på pojkar och flickor, utan skillnaden
    ligger i hur en del vuxna ser på saken.
  20. 10
    Jag kan lova att jag har 3 sjövilda flickor i just mitt exempel med pappan så reagerade jag
    på att han inte en gång sa till dom. Det är inte lätt att uppfostra barn, men
    jag tror inte att det är så stor skillnad på pojkar och flickor, utan skillnaden
    ligger i hur en del vuxna ser på saken.
  21. camilla_73
    #11
    Tror inte att det sitter i könet utan i barnen. Beror på om barnet är livligt eller inte om något, inte för att det är en tjej eller kille.
  22. 11
    Tror inte att det sitter i könet utan i barnen. Beror på om barnet är livligt eller inte om något, inte för att det är en tjej eller kille.
  23. Medlem sedan
    Jan 2004
    #12

    Ja det satt nog i

    pappans gener mer.... ja men presis så jag menar att oavsett man har
    pojkar eller flickor så säger man till om just det här med att springa runt
    så man stör andra matgäster.
  24. 12
    Ja det satt nog i pappans gener mer.... ja men presis så jag menar att oavsett man har
    pojkar eller flickor så säger man till om just det här med att springa runt
    så man stör andra matgäster.
  25. Medlem sedan
    Dec 2006
    #13
    Tror inte heller det är skillnad på pojkar och flickor.Utan på barn rent allmänt.Vi har lömnat ett 30 tal restauranger,badhus,kalas etc etc .Det hjälper föga med vår son.Han är aktiv väldigt aktiv,Det kommer att växa bort enl bvc.Här spelar det ingen roll hur stenhårda eller konsekventa vi är.Istället har vi fått dra in på dom sociala bitarna som större folksamlingar ibland innebär,det funkar helt enkelt inte för honom, just nu.
  26. 13
    Tror inte heller det är skillnad på pojkar och flickor.Utan på barn rent allmänt.Vi har lömnat ett 30 tal restauranger,badhus,kalas etc etc .Det hjälper föga med vår son.Han är aktiv väldigt aktiv,Det kommer att växa bort enl bvc.Här spelar det ingen roll hur stenhårda eller konsekventa vi är.Istället har vi fått dra in på dom sociala bitarna som större folksamlingar ibland innebär,det funkar helt enkelt inte för honom, just nu.
  27. m00n
    #14
    Skulle vara mina ungar det. Pojkarna var... näja, inte som ljus men kunde åtminstone sitta still medan man åt och en stund till, sen kunde det bli lite stillsamt bus - aldrig spring. Tösen däremot kan leka döv och totalt befriad från uppfostran och fara fram som en furie... kan sitta stilla och vara hur fin som helst också, men hon är vildpannan av mina tre...
  28. 14
    Skulle vara mina ungar det. Pojkarna var... näja, inte som ljus men kunde åtminstone sitta still medan man åt och en stund till, sen kunde det bli lite stillsamt bus - aldrig spring. Tösen däremot kan leka döv och totalt befriad från uppfostran och fara fram som en furie... kan sitta stilla och vara hur fin som helst också, men hon är vildpannan av mina tre...
  29. Medlem sedan
    Nov 1999
    #15

    Om man kikar ..

    .. på en barngrupp (Är fskl) så är det faktiskt ofta skillnad på om det är en grupp med säg 5 flickor i lekhallen eller om det är 5 pojkar som leker där. De kan to.m leka typ samma lek, men ändå är det betydligt mer ljud och motorisk verksamhet då killarna leker.

    Skulle inte vilja säga att det sitter i generna, men tycker ändå att skillnader mellan pojkar och flickor märks ganska ofta. Jag tror dock att det till stor del beror på hur man bemöter barn som små, vad som förväntas av dem osv.

    Sedan beror såklart gränssättning från föräldrars sida väldigt mkt, om en pojke är sjövild och har en far som inte en enda gång markerar att det är OK, så har det säkert med saken att göra! Då har det ju ingenting att göra med om man är tjej eller kille!
    /Pillan
  30. 15
    Om man kikar .. .. på en barngrupp (Är fskl) så är det faktiskt ofta skillnad på om det är en grupp med säg 5 flickor i lekhallen eller om det är 5 pojkar som leker där. De kan to.m leka typ samma lek, men ändå är det betydligt mer ljud och motorisk verksamhet då killarna leker.

    Skulle inte vilja säga att det sitter i generna, men tycker ändå att skillnader mellan pojkar och flickor märks ganska ofta. Jag tror dock att det till stor del beror på hur man bemöter barn som små, vad som förväntas av dem osv.

    Sedan beror såklart gränssättning från föräldrars sida väldigt mkt, om en pojke är sjövild och har en far som inte en enda gång markerar att det är OK, så har det säkert med saken att göra! Då har det ju ingenting att göra med om man är tjej eller kille!
    /Pillan
  31. Medlem sedan
    Jul 2003
    #16

    I detta fallet

    så var det helt enkelt bara brist på uppfostran!Visst ligger mycket av hur vi är i generna och pojkar och flickor är många gånger rätt olika,men inte så olika som denna pappa ville få det till.Det finns dessutom kolugna pojkar och sjövilda tjejer och både sorterna behöver uppfostras!
    När!?
  32. 16
    I detta fallet så var det helt enkelt bara brist på uppfostran!Visst ligger mycket av hur vi är i generna och pojkar och flickor är många gånger rätt olika,men inte så olika som denna pappa ville få det till.Det finns dessutom kolugna pojkar och sjövilda tjejer och både sorterna behöver uppfostras!
  33. Furiosa
    #17
    Ah! Vilken dum bortförklaring. Inte beror det på om det är en pojke eller flicka det beror ju på att de var ouppfostrade!
    Inte låter jag mina barn springa omkring och väsnas på en restaurang, har två pojkar och en flicka
  34. 17
    Ah! Vilken dum bortförklaring. Inte beror det på om det är en pojke eller flicka det beror ju på att de var ouppfostrade!
    Inte låter jag mina barn springa omkring och väsnas på en restaurang, har två pojkar och en flicka

Liknande trådar

  1. uppfostran ...
    By spiff_05 in forum _0705 Majbarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-02-01, 11:57
  2. Uppfostran
    By kayak in forum Ur barnamun
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-12-11, 08:07
  3. uppfostran
    By anonymt namn in forum Mammasnack
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-08-14, 15:18
  4. Uppfostran
    By anja23 in forum _0703 Marsbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-05-25, 14:55
  5. Uppfostran
    By nybörjarmamse in forum _05/06 Vinterbarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-02-28, 17:44
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar