Hjärnskada
Hjärnskador
  1. Medlem sedan
    Jul 2007
    #1

    Hjärnskada

    Någon med barn som har celebral pares?
    Våran pojke har en lindrig form av det, enligt vad läkarna tror kommer han eventuellt att få svårigheter att gå,men det är bara spelulationer ännu för han är snart bara ett år.
  2. 1
    Hjärnskada Någon med barn som har celebral pares?
    Våran pojke har en lindrig form av det, enligt vad läkarna tror kommer han eventuellt att få svårigheter att gå,men det är bara spelulationer ännu för han är snart bara ett år.
  3. Medlem sedan
    Nov 2001
    #2

    Här är en

    Vår yngsta dotter har en cp-diagnos. Hon är nu 5 år och kan inte gå utan stöd, har lindrigt försämrad handmotorik och är något sen i utvecklingen i övrigt. Hon fick en ganska kraftig hjärnblödning några dagar innan förlossningen och det är den som ligger bakom detta. I övrigt är hon ganska lik en vanlig 5-åring.
    Eftersom det finns så många variationer på cp-begreppet kan en cp-skada innebära i stort sett vad som helst. Hur svår skadan är kan nog bara tiden utvisa. Här kan du i alla fall få bolla diverse frågor för det finns flera som har barn med cp-diagnos.
  4. 2
    Här är en Vår yngsta dotter har en cp-diagnos. Hon är nu 5 år och kan inte gå utan stöd, har lindrigt försämrad handmotorik och är något sen i utvecklingen i övrigt. Hon fick en ganska kraftig hjärnblödning några dagar innan förlossningen och det är den som ligger bakom detta. I övrigt är hon ganska lik en vanlig 5-åring.
    Eftersom det finns så många variationer på cp-begreppet kan en cp-skada innebära i stort sett vad som helst. Hur svår skadan är kan nog bara tiden utvisa. Här kan du i alla fall få bolla diverse frågor för det finns flera som har barn med cp-diagnos.
  5. Medlem sedan
    Feb 2000
    #3
    Hej, Jag har en dotter som har celebral pare pga en prov i hjärnan i fosterstadiet. Hon är överburen och vägde över 5 kg när hon kom, (högra sidan, armen och handen men även benet är påverkad, hon är i dag 3½år och kan inte gå utan stöd. Hon har en rollator som hon sitter i en påse och tar sig fram, hon knappmatas oxå. hör gärna av dig.
  6. 3
    Hej, Jag har en dotter som har celebral pare pga en prov i hjärnan i fosterstadiet. Hon är överburen och vägde över 5 kg när hon kom, (högra sidan, armen och handen men även benet är påverkad, hon är i dag 3½år och kan inte gå utan stöd. Hon har en rollator som hon sitter i en påse och tar sig fram, hon knappmatas oxå. hör gärna av dig.
  7. Medlem sedan
    Jul 2007
    #4
    Hej Fia, Vi har tur att Simon äter själv, han kom sex v förtodigt med akut kejsarsnitt och syrebrist. Han låg i kuvös i 3 dygn och sondmatades. När han dragit ut sonden tillräckligt många gånger sa jag till min sambo att nu sätter vi inte tillbaka den utan vi ger han mat ur flaska varje timme om det skulle behövas, men han ska lära sig att äta själv, för suga kunde han. Han sög ca 30 ml ur flaskan och sedan fick jag sonda för han la sig och sov, elak blev han då sonden var borta och han fick suga själv, men tusan den som ger sig.
  8. 4
    Hej Fia, Vi har tur att Simon äter själv, han kom sex v förtodigt med akut kejsarsnitt och syrebrist. Han låg i kuvös i 3 dygn och sondmatades. När han dragit ut sonden tillräckligt många gånger sa jag till min sambo att nu sätter vi inte tillbaka den utan vi ger han mat ur flaska varje timme om det skulle behövas, men han ska lära sig att äta själv, för suga kunde han. Han sög ca 30 ml ur flaskan och sedan fick jag sonda för han la sig och sov, elak blev han då sonden var borta och han fick suga själv, men tusan den som ger sig.
  9. Medlem sedan
    Feb 2000
    #5
    Hej, Tyra sondmatades tills hon var 11 1/2 månader gammal. Hon kunde aldrig med att suga riktigt och orken att äta färdigt infan sig aldrig för henne. Hon bara spydde upp halva måltiden. Det även fast hon hade sond. Hon totalvägra äta så sonden var hennes livlina tills hon fick knappen i dec 04. Hon försöker äta lite själv numera vid målen hon får, men hennes kvällnings känslor är fortfarande för starka så vi tränar henne med sugrör, tandborste och mat fler gånger per dag.
  10. 5
    Hej, Tyra sondmatades tills hon var 11 1/2 månader gammal. Hon kunde aldrig med att suga riktigt och orken att äta färdigt infan sig aldrig för henne. Hon bara spydde upp halva måltiden. Det även fast hon hade sond. Hon totalvägra äta så sonden var hennes livlina tills hon fick knappen i dec 04. Hon försöker äta lite själv numera vid målen hon får, men hennes kvällnings känslor är fortfarande för starka så vi tränar henne med sugrör, tandborste och mat fler gånger per dag.
  11. Medlem sedan
    Jul 2007
    #6
    Det måste vara jobbigt, men man kanske vänjer sig till slut. När Simon var sjuk hade han epilepsi och fick medecin, han började rycka i kroppen så vi var in och gjorde ett EEG test och nu har han fått ny medecin för han hade fått tillbaka epilepsin igen, den gamla medecinen hade slutat värka.
  12. 6
    Det måste vara jobbigt, men man kanske vänjer sig till slut. När Simon var sjuk hade han epilepsi och fick medecin, han började rycka i kroppen så vi var in och gjorde ett EEG test och nu har han fått ny medecin för han hade fått tillbaka epilepsin igen, den gamla medecinen hade slutat värka.
  13. Medlem sedan
    Jan 2001
    #7

    Kryper än?

    Min son föddes förtidigt i v 32, vi började krypträna honom när han var ca ett år. Intensiv träning, det tog oss ca två månader, sedan kröp han till han var 2, därefter kunde han gå i träningssammanhang, men egentligen var han inte helt gående förrän vid 2 och ett halvt. Vi har tränat honom intensivt. Läkarna och hab har en tendens att jämföra lindrigt skadade med svårt skadade och så hamnar man lite utanför för barnet är "så duktigt". Men barnet går i vanlig skola och ska ha vanliga barn till kompisar och måste därför få den hjälp det behöver för att i möjligaste mån hänga med kompisarna fysiskt.
    Jag tränade vår son också mentalt, jag började läsa för honom när han var fyra månader, två egentligen. Har sjungit, lekt med ljud, pysslat. Vid ett och ett halvt kröp han runt på konsum och pratade som en treåring med chockade vuxna. Vid fem lärde han sig själv att läsa och skriva (lite hjälp till självhjälp) och han är långt mycket mer avancerad verbalt vid sex än sina jämnåriga kompisar. Kompensationen för den fysiska bristen han har gör att han är mycket populär hos kompisar för sin fantasi. Ett tips.
    Och gå inte på alla hjälpmedelstrick som hab har, typ botox och ortoser. Vår son har fått det som har gjort att han kunnat röra sig som andra barn i hans ålder, men inga hjälpmedel som löser problem som han kan träna upp. Tex toalettsits med handtag har han för att klara sig själv på toa, men han har ingen rullstol. Han får minsann knata på när skolan ska ut i skogen.
    Nu prövar vi en höftortos med vajrar, som vi hoppas ska hjälpa honom att slippa sin första botoxbehandling. Och han har aldrig haft fotortoser som låser in och gör hans gångsätt märkligt. Och så investerar vi i träningsredskap för barn. Wii sport, tex.
    Styrketräning är allt! Framför allt av de musklerna som är spända.
  14. 7
    Kryper än? Min son föddes förtidigt i v 32, vi började krypträna honom när han var ca ett år. Intensiv träning, det tog oss ca två månader, sedan kröp han till han var 2, därefter kunde han gå i träningssammanhang, men egentligen var han inte helt gående förrän vid 2 och ett halvt. Vi har tränat honom intensivt. Läkarna och hab har en tendens att jämföra lindrigt skadade med svårt skadade och så hamnar man lite utanför för barnet är "så duktigt". Men barnet går i vanlig skola och ska ha vanliga barn till kompisar och måste därför få den hjälp det behöver för att i möjligaste mån hänga med kompisarna fysiskt.
    Jag tränade vår son också mentalt, jag började läsa för honom när han var fyra månader, två egentligen. Har sjungit, lekt med ljud, pysslat. Vid ett och ett halvt kröp han runt på konsum och pratade som en treåring med chockade vuxna. Vid fem lärde han sig själv att läsa och skriva (lite hjälp till självhjälp) och han är långt mycket mer avancerad verbalt vid sex än sina jämnåriga kompisar. Kompensationen för den fysiska bristen han har gör att han är mycket populär hos kompisar för sin fantasi. Ett tips.
    Och gå inte på alla hjälpmedelstrick som hab har, typ botox och ortoser. Vår son har fått det som har gjort att han kunnat röra sig som andra barn i hans ålder, men inga hjälpmedel som löser problem som han kan träna upp. Tex toalettsits med handtag har han för att klara sig själv på toa, men han har ingen rullstol. Han får minsann knata på när skolan ska ut i skogen.
    Nu prövar vi en höftortos med vajrar, som vi hoppas ska hjälpa honom att slippa sin första botoxbehandling. Och han har aldrig haft fotortoser som låser in och gör hans gångsätt märkligt. Och så investerar vi i träningsredskap för barn. Wii sport, tex.
    Styrketräning är allt! Framför allt av de musklerna som är spända.

Liknande trådar

  1. Ev, hjärnskada?
    By fija1980 in forum Hjärnskador
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-12-29, 00:31
  2. Hjärnskada
    By Tristan&Tuva in forum Hjärnskador
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-06-10, 13:16
  3. Hjärnskada av tv???
    By tingla_bu in forum Efter Svårt att bli gravid/IVF
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-02-04, 23:18
  4. Hjärnskada av tv????
    By tingla_bu in forum _0610 Oktoberbarn
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-02-01, 10:27
  5. Hjärnskada...
    By Anonym just nu... in forum Sex & erotik
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-03-08, 20:46
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar