Fantastiskt bröd recept??
Mat & dryck
  1. Medlem sedan
    Jun 2005
    #1

    Fantastiskt bröd recept??

    Fans ett brödrecept som många andvände här. som var supergott, tror det kallades ett fantastiskt bröd. snälla någon med recept på detta bröd? Har försökt att leta, men hittar det inte. kanske beror på att det var länge sedan, det togs upp här. Hoppas någon vet.
  2. 1
    Fantastiskt bröd recept?? Fans ett brödrecept som många andvände här. som var supergott, tror det kallades ett fantastiskt bröd. snälla någon med recept på detta bröd? Har försökt att leta, men hittar det inte. kanske beror på att det var länge sedan, det togs upp här. Hoppas någon vet.
  3. Medlem sedan
    Nov 1999
    #2
    hmm.. jag har det men orkar inte leta reda på det nu...

    25 gr jäst
    2 tsk salt
    1 msk honung
    5 dl vatten
    1 dl mjölk

    mjölmängden är jag osäker på....12-13 dl, kanske mindre??? Någon
  4. 2
    hmm.. jag har det men orkar inte leta reda på det nu...

    25 gr jäst
    2 tsk salt
    1 msk honung
    5 dl vatten
    1 dl mjölk

    mjölmängden är jag osäker på....12-13 dl, kanske mindre??? Någon
  5. Medlem sedan
    Nov 1999
    #3
    Hittade i sök

    Ett fantastisk bröd

    5 dl fingervarmt vatten
    1 dl mjölk
    0,5 paket jäst
    2 tsk salt+1msk honung
    12,5 dl vetemjöl (eller 1,5 dl grahan+11dl vetemjöl)

    Mät upp vatten och mjölk. Smula ner jästen i en bunke, häll över mjölvattnet och lös upp jästen. Ha i salt och honung. Ha i mjölet, rör med en trägaffel. Arbeta snabbt ihop den lösa degen (observera att den ska vara lös!). Strö ca 2 msk vetemjöl över degen, täck bunken och jäs i 1-1,5 timme.

    Värm ugnen till 240-250 grader. strö ut 0,5 till 1 dl mjöl på bakbodet och tippa försiktigt ut degen på det mjölade stället. Knåda inte degen! Strö ytterligare lite mjöl ovanpå degen. Platta ut hela degsjoket försiktigt med handen. Skär snabbt degen i 6-7 cm smala remsor och sedan varje remsa i 2-3 delar på snedden. Det gör inget om bröden inte är jämna, bara de har ungefär samma storlek. Flytta över på plåt. Grödda bröden direkt. Den första plåten tar 20 minuter, den andra 17. Låt svalna utan bakduk.
  6. 3
    Hittade i sök

    Ett fantastisk bröd

    5 dl fingervarmt vatten
    1 dl mjölk
    0,5 paket jäst
    2 tsk salt+1msk honung
    12,5 dl vetemjöl (eller 1,5 dl grahan+11dl vetemjöl)

    Mät upp vatten och mjölk. Smula ner jästen i en bunke, häll över mjölvattnet och lös upp jästen. Ha i salt och honung. Ha i mjölet, rör med en trägaffel. Arbeta snabbt ihop den lösa degen (observera att den ska vara lös!). Strö ca 2 msk vetemjöl över degen, täck bunken och jäs i 1-1,5 timme.

    Värm ugnen till 240-250 grader. strö ut 0,5 till 1 dl mjöl på bakbodet och tippa försiktigt ut degen på det mjölade stället. Knåda inte degen! Strö ytterligare lite mjöl ovanpå degen. Platta ut hela degsjoket försiktigt med handen. Skär snabbt degen i 6-7 cm smala remsor och sedan varje remsa i 2-3 delar på snedden. Det gör inget om bröden inte är jämna, bara de har ungefär samma storlek. Flytta över på plåt. Grödda bröden direkt. Den första plåten tar 20 minuter, den andra 17. Låt svalna utan bakduk.
  7. Medlem sedan
    Jun 2005
    #4

    tusen tack

    Snälla för receptet. Nu ska även jag pröva.
  8. 4
    tusen tack Snälla för receptet. Nu ska även jag pröva.
  9. Medlem sedan
    Jul 2002
    #5
    Tänk bara på att degen ska vara riktigt lös så ha inte i allt mjöl med en gång. Jag brukar nöja mig med 10-11 dl.
  10. 5
    Tänk bara på att degen ska vara riktigt lös så ha inte i allt mjöl med en gång. Jag brukar nöja mig med 10-11 dl.
  11. Medlem sedan
    Sep 2002
    #6
    och snåla inte på saltet... då blir det fantastiska brödet tämligen o-fantastiskt *s*
  12. 6
    och snåla inte på saltet... då blir det fantastiska brödet tämligen o-fantastiskt *s*

Liknande trådar

  1. Ett fantastiskt bröd!
    By SanktaCecilia in forum Mat & dryck
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-07-07, 13:19
  2. Fråga: Ett fantastiskt bröd...
    By ---Cami--- in forum Mat & dryck
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-09-23, 13:45
  3. En fantastiskt bröd fråga här med..
    By -Emla- in forum Mat & dryck
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-09-23, 09:54
  4. Bröd recept
    By Helena in forum Mat & dryck
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-01-11, 12:33
  5. Recept på fantastiskt gott bröd!!!
    By Mallis bf 31/1 in forum _0602 Februaribarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-10-30, 18:05
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar