När Lisen föddes!
_0310 Oktoberbarn
  1. Medlem sedan
    Jan 2001
    #1

    När Lisen föddes!

    Jag skrev det mesta dagen efter men det ville som inte ta sej från pappret till datorn... men här kommer min berättelse om när Lisen föddes:

    Torsdag 14 juni kvart över ett var vi på ultraljud för nu hade det gått en hel vecka över tiden. R och jag vandrar sjukhuskorridorerna fram och han jämför avdelningsadresserna med u-båtsnamn, K84, U32, och jag fnissar. Sjukhus är knepiga, särskilt Huddinge. Man sladdar runt i krumelurkorridorer tills man knappt vet upp eller ner och rätt vad det är kan man börja undra när man såg ett fönster sist. Nog kan man börja tänka på u-båtar.
    Ultraljudet visar på en pigg bebis som ligger med huvudet nedåt, väger 3600 någonting men har lite ont om badvatten. Så vi får ta hissen ner till specMVC för ctg och läkarbesök. Ctg-maskinen knattrar och har sej och ännu en gång börjar R prata om u-båtar och nu kan jag inte hålla mej för skratt. Kurvan blir konstig. Men bebis mår bra och några större värkar har jag ju inte.
    Läkarundersökning. Det är öppet tre centimeter! Läkaren bråkar (hinnsvepning) och frågar om det gör ont. Det gör det inte och hon blir förvånad för hon tyckte själv att hon inte varit särskilt snäll. Hon säger nöjt att det där kan nog sätta igång det hela. Om inte får vi tid för igångsättning på lördagen.

    Jag går därifrån med en konstig känsla i hela kroppen. Är mer nervös för den här förlossningen än de tidigare då jag mer siktat in mej på att vi åker dit och så hjälper de mej för de vet ju hur man gör. Och sen ligger jag där och känner mej ensam och rädd och klarar ingenting. Jag vill inte det. Nu har jag ju i alla fall läst boken om andning och avslappning - men inte gjort några övningar, man måste nog öva... äsch. Vi hämtar Karl och Ida och på kvällen kommer pappa med pizza och jordgubbar. Jag är otroligt trött och hänger liksom bara med. Barnen somnar halv nio och jag tio minuter in i Stranger than fiction. Vaknar till vid halv elva och känner sammandragningar men lägger mej i sängen och somnar om.

    Vaknar vid halv ett och går på toa. Länge. Tittar ut genom fönstret och ser en räv smyga genom parken. Jo, nog är det något lurt på gång... Ringer förlossningen kvart i ett och vi är välkomna in. Ringer mamma och letar efter patientbrickan men det bryr den sej inte om. Borta.

    Mamma kommer och vi åker in. Känner i bilen att det var bra att vi åkte nu, värkarna tar i mer och kommer oftare. Vi parkerar och går till ingången och ringer på. Uskan Lotti öppnar glatt och nyfiket - nu ska vi se om det blir bebis snart! Och vi får komma in i en fin skrubb för ctg. Jag ligger och R sitter brevid och håller min hand och stryker mej över magen när värkarna kommer. När sen barnmorskan Lucija kommer in och känner 5 cm öppet blir jag besviken. Drömmen är ju snarare 7-8 cm. Men inskrivning 01.54.

    Vi får komma in på ett rum, ett stort. Jag står, går lite. När det kommer en värk kramas vi och R stryker över magen och jag andas. Lotti lägger fram en skjorta om jag vill ha men jag vill vänta med att byta om och lägga mej, vill spara på det tills det känns jobbigt. Men det dröjer inte länge förräns jag förstår att det är dags för skjortan så bebisen kan ligga på min mage. Nu är det bara någon halv minut mellan värkarna.

    Jag tänker mej varje värk som en knut på ett rep. När jag känner en värk komma andas jag djupt, håller om knuten, slappnar av i resten av kroppen och andas lätt och fort. Tänker på knuten, snart är den klar, och R:s hand över magen, så snäll och mjuk, värken går över och jag andas djupt ett par gånger... en värk i taget. Snart kommer en till. Andas djupt, håller om knuten, R är där.

    02.50 går vattnet. Jag känner ett knäpp, tänker att oj, nu! Efter en stund känner jag vatten, tänker åå nu blir det värre. Lucija frågar om det trycker på och ja, det gör det, precis som det gjorde med Karl och Ida när vattnet gått men då var jag inte tillräckligt öppen. Lucija kollar och jo! Det är öppet! Jag får krysta! Nu kommer bebisen Vid sista krystvärken känner jag bara Helt otroligt! Bebis kommer nu! Vad bra det går! Det luktar bebis... hon kommer upp på min mage, luktar så gott, skriker så fint. Hej min älskling! Vad bra det gick! Hej, vad du är fin, välkommen! Hon får 10 apgar direkt och R och jag får också 10 poäng Själv hade jag kunnat ge R hur många poäng som helst, den här gången gjorde vi det tillsammans! Lucija och Lotti tyckte vi skulle komma tillbaka snart och föda flera barn och det skulle jag faktiskt inte ha något emot

    Sen var BB fullt så vi åkte hem till min mamma och bodde där allihop tills på måndagen. Världens bästa familjeBB Nu är Lisen snart en månad och jag kan inte förstå att vi någonsin varit utan henne, samtidigt som jag minns förlossningen som igår. Helt fantastiskt!
  2. 1
    När Lisen föddes! Jag skrev det mesta dagen efter men det ville som inte ta sej från pappret till datorn... men här kommer min berättelse om när Lisen föddes:

    Torsdag 14 juni kvart över ett var vi på ultraljud för nu hade det gått en hel vecka över tiden. R och jag vandrar sjukhuskorridorerna fram och han jämför avdelningsadresserna med u-båtsnamn, K84, U32, och jag fnissar. Sjukhus är knepiga, särskilt Huddinge. Man sladdar runt i krumelurkorridorer tills man knappt vet upp eller ner och rätt vad det är kan man börja undra när man såg ett fönster sist. Nog kan man börja tänka på u-båtar.
    Ultraljudet visar på en pigg bebis som ligger med huvudet nedåt, väger 3600 någonting men har lite ont om badvatten. Så vi får ta hissen ner till specMVC för ctg och läkarbesök. Ctg-maskinen knattrar och har sej och ännu en gång börjar R prata om u-båtar och nu kan jag inte hålla mej för skratt. Kurvan blir konstig. Men bebis mår bra och några större värkar har jag ju inte.
    Läkarundersökning. Det är öppet tre centimeter! Läkaren bråkar (hinnsvepning) och frågar om det gör ont. Det gör det inte och hon blir förvånad för hon tyckte själv att hon inte varit särskilt snäll. Hon säger nöjt att det där kan nog sätta igång det hela. Om inte får vi tid för igångsättning på lördagen.

    Jag går därifrån med en konstig känsla i hela kroppen. Är mer nervös för den här förlossningen än de tidigare då jag mer siktat in mej på att vi åker dit och så hjälper de mej för de vet ju hur man gör. Och sen ligger jag där och känner mej ensam och rädd och klarar ingenting. Jag vill inte det. Nu har jag ju i alla fall läst boken om andning och avslappning - men inte gjort några övningar, man måste nog öva... äsch. Vi hämtar Karl och Ida och på kvällen kommer pappa med pizza och jordgubbar. Jag är otroligt trött och hänger liksom bara med. Barnen somnar halv nio och jag tio minuter in i Stranger than fiction. Vaknar till vid halv elva och känner sammandragningar men lägger mej i sängen och somnar om.

    Vaknar vid halv ett och går på toa. Länge. Tittar ut genom fönstret och ser en räv smyga genom parken. Jo, nog är det något lurt på gång... Ringer förlossningen kvart i ett och vi är välkomna in. Ringer mamma och letar efter patientbrickan men det bryr den sej inte om. Borta.

    Mamma kommer och vi åker in. Känner i bilen att det var bra att vi åkte nu, värkarna tar i mer och kommer oftare. Vi parkerar och går till ingången och ringer på. Uskan Lotti öppnar glatt och nyfiket - nu ska vi se om det blir bebis snart! Och vi får komma in i en fin skrubb för ctg. Jag ligger och R sitter brevid och håller min hand och stryker mej över magen när värkarna kommer. När sen barnmorskan Lucija kommer in och känner 5 cm öppet blir jag besviken. Drömmen är ju snarare 7-8 cm. Men inskrivning 01.54.

    Vi får komma in på ett rum, ett stort. Jag står, går lite. När det kommer en värk kramas vi och R stryker över magen och jag andas. Lotti lägger fram en skjorta om jag vill ha men jag vill vänta med att byta om och lägga mej, vill spara på det tills det känns jobbigt. Men det dröjer inte länge förräns jag förstår att det är dags för skjortan så bebisen kan ligga på min mage. Nu är det bara någon halv minut mellan värkarna.

    Jag tänker mej varje värk som en knut på ett rep. När jag känner en värk komma andas jag djupt, håller om knuten, slappnar av i resten av kroppen och andas lätt och fort. Tänker på knuten, snart är den klar, och R:s hand över magen, så snäll och mjuk, värken går över och jag andas djupt ett par gånger... en värk i taget. Snart kommer en till. Andas djupt, håller om knuten, R är där.

    02.50 går vattnet. Jag känner ett knäpp, tänker att oj, nu! Efter en stund känner jag vatten, tänker åå nu blir det värre. Lucija frågar om det trycker på och ja, det gör det, precis som det gjorde med Karl och Ida när vattnet gått men då var jag inte tillräckligt öppen. Lucija kollar och jo! Det är öppet! Jag får krysta! Nu kommer bebisen Vid sista krystvärken känner jag bara Helt otroligt! Bebis kommer nu! Vad bra det går! Det luktar bebis... hon kommer upp på min mage, luktar så gott, skriker så fint. Hej min älskling! Vad bra det gick! Hej, vad du är fin, välkommen! Hon får 10 apgar direkt och R och jag får också 10 poäng Själv hade jag kunnat ge R hur många poäng som helst, den här gången gjorde vi det tillsammans! Lucija och Lotti tyckte vi skulle komma tillbaka snart och föda flera barn och det skulle jag faktiskt inte ha något emot

    Sen var BB fullt så vi åkte hem till min mamma och bodde där allihop tills på måndagen. Världens bästa familjeBB Nu är Lisen snart en månad och jag kan inte förstå att vi någonsin varit utan henne, samtidigt som jag minns förlossningen som igår. Helt fantastiskt!
  3. Medlem sedan
    Nov 1999
    #2
    Vad fint skrivet Majsan. Sitter på jobbet med tårar i ögonen! Nog blir man lite sugen på en liten trea ;-)

    Stor kram till hela familjen
  4. 2
    Vad fint skrivet Majsan. Sitter på jobbet med tårar i ögonen! Nog blir man lite sugen på en liten trea ;-)

    Stor kram till hela familjen
  5. Medlem sedan
    Jan 2001
    #3

    Underbart en med trea!

    Jag är helt förvånad över hur bra allt flyter, och Lisen har liksom sett så självklart på livet redan från början - som med Karl och Idas sus och bus, hon verkar helt förberedd
    Tack för ditt svar! Jag blir också tårögd - tänk om det var sista gången...? Jo, fantastiskt är det!
  6. 3
    Underbart en med trea! Jag är helt förvånad över hur bra allt flyter, och Lisen har liksom sett så självklart på livet redan från början - som med Karl och Idas sus och bus, hon verkar helt förberedd
    Tack för ditt svar! Jag blir också tårögd - tänk om det var sista gången...? Jo, fantastiskt är det!
  7. Medlem sedan
    Aug 2002
    #4

    Åhhh nästan så jag blir...

    sugen på en till *S*

    Vad skönt att förlossningen blev så fin för dej. Det ryktas ju annars om att 3:an är värst...

    Jisses är Lisen redan en månad! Otroligt
  8. 4
    Åhhh nästan så jag blir... sugen på en till *S*

    Vad skönt att förlossningen blev så fin för dej. Det ryktas ju annars om att 3:an är värst...

    Jisses är Lisen redan en månad! Otroligt
  9. Medlem sedan
    Dec 2001
    #5

    Nä alltså

    förlossningar är ju speciella. Jag blir alldeles sjuk för det låter så fantastiskt. Det är otroligt egentligen vad mycket man kan åstadkomma bara genom visualisering och koncentration (jag tänker på din knut). Det är så otroligt häftigt att föda barn! Sedan blir jag så fascinerad av att man är så olika och har så olika önskemål när man föder. Det lät så himla gulligt när du berättar att ni kramades vid varje värk. Själv är jag sådan att när jag föder vill jag vara helt i fred. Jag skulle bli tokig om Spacemannen eller någon annan ens petade på mig.

    Grattis igen till underverket!
  10. 5
    Nä alltså förlossningar är ju speciella. Jag blir alldeles sjuk för det låter så fantastiskt. Det är otroligt egentligen vad mycket man kan åstadkomma bara genom visualisering och koncentration (jag tänker på din knut). Det är så otroligt häftigt att föda barn! Sedan blir jag så fascinerad av att man är så olika och har så olika önskemål när man föder. Det lät så himla gulligt när du berättar att ni kramades vid varje värk. Själv är jag sådan att när jag föder vill jag vara helt i fred. Jag skulle bli tokig om Spacemannen eller någon annan ens petade på mig.

    Grattis igen till underverket!
  11. Medlem sedan
    Nov 1999
    #6

    Vad smidig

    förlossningen verkade!
    Klarade du dig med bara andning (och kramar)? Jag hade nog inte överlevt utan lustgasen, jag...

    Hur funkar vardagen nu då? Har ni fått in rutiner? Hur är det för Karl och Ida?

    Tack för att du delade med dig av din fina förlossningsupplevelse!


    Kramar!
    Bekka med stjärnorna - Mira, Vega, Castor & Sirius
  12. 6
    Vad smidig förlossningen verkade!
    Klarade du dig med bara andning (och kramar)? Jag hade nog inte överlevt utan lustgasen, jag...

    Hur funkar vardagen nu då? Har ni fått in rutiner? Hur är det för Karl och Ida?

    Tack för att du delade med dig av din fina förlossningsupplevelse!


    Kramar!
  13. Medlem sedan
    Jan 2004
    #7

    Du o jag....

    ... igen . Jag skulle också bli galen om maken så mycket som petade på mig under förlossningen. Och det läste han av helt också! (han anade det redan innan ).
    Annika med buskillarna Melvin 0311 och Ville 0509
  14. 7
    Du o jag.... ... igen . Jag skulle också bli galen om maken så mycket som petade på mig under förlossningen. Och det läste han av helt också! (han anade det redan innan ).
  15. Medlem sedan
    Jan 2004
    #8

    Åååh...

    ... vad vackert du beskriver förlossningen. Nästan så jag skulle vilja göra om det igen! . Har själv haft lätta förlossningar och klarat mig utan lustgas eller annat. Fast maken fick INTE röra mig under tiden....
    Annika med buskillarna Melvin 0311 och Ville 0509
  16. 8
    Åååh... ... vad vackert du beskriver förlossningen. Nästan så jag skulle vilja göra om det igen! . Har själv haft lätta förlossningar och klarat mig utan lustgas eller annat. Fast maken fick INTE röra mig under tiden....
  17. Medlem sedan
    Apr 2003
    #9

    åååååh

    får tårar i ögonen..... vill igen!

    Vilken härlig förlossning du/ni fick!
    Frivilligt enastående Mamma till tre Underbaringar (03, 07, 08). Nu med liten Fyra i magen (BF maj 2013)
  18. 9
    åååååh får tårar i ögonen..... vill igen!

    Vilken härlig förlossning du/ni fick!

Liknande trådar

  1. Lisen ska bli storasyster!
    By -Majsan- in forum _0706 Junibarn
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-12-07, 10:11
  2. Lisen 1 år igår!
    By -Majsan- in forum _0706 Junibarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-06-16, 22:26
  3. När Lisen föddes!
    By -Majsan- in forum _01 Höstbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-07-17, 21:41
  4. När Lisen föddes!
    By -Majsan- in forum _0706 Junibarn
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-07-12, 18:48
  5. Lisen!
    By ViggoTinja in forum Namn, dop & namngivning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-07-04, 14:37
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar