Bok-enkätigt
Hem & fritid
  1. camilla_73
    #1

    Bok-enkätigt

    Satt och tittade på Camilla Läckbergs hemsida och hittade hennes lista över lite böcker. Så jag tänkte....varför inte slänga in den här också? Så här har ni

    En bok som förändrat mitt liv:

    En bok jag läser mer än en gång:

    En bok jag skulle vilja ha med på en öde ö:

    En bok som fick mig att skratta:

    En bok som fick mig att gråta:

    En bok jag önskar hade skrivit:

    En bok som inte borde skrivits:

    En bok jag tänker läsa:

    Och jag ser nu hela ordningen på hennes böcker: Isprinsessan, Stenhuggaren, Olycksfågeln och Tyskungen. Olycksfågeln tycks jag ha missat helt att den fanns. Ska köpa stenhuggaren i morgon tänkte jag.
  2. 1
    Bok-enkätigt Satt och tittade på Camilla Läckbergs hemsida och hittade hennes lista över lite böcker. Så jag tänkte....varför inte slänga in den här också? Så här har ni

    En bok som förändrat mitt liv:

    En bok jag läser mer än en gång:

    En bok jag skulle vilja ha med på en öde ö:

    En bok som fick mig att skratta:

    En bok som fick mig att gråta:

    En bok jag önskar hade skrivit:

    En bok som inte borde skrivits:

    En bok jag tänker läsa:

    Och jag ser nu hela ordningen på hennes böcker: Isprinsessan, Stenhuggaren, Olycksfågeln och Tyskungen. Olycksfågeln tycks jag ha missat helt att den fanns. Ska köpa stenhuggaren i morgon tänkte jag.
  3. camilla_73
    #2
    Svarar själv:

    En bok som förändrat mitt liv: Rensa i röran

    En bok jag läser mer än en gång: Håkan Bråkan och mördarroboten.

    En bok jag skulle vilja ha med på en öde ö: Bibeln, vill läsa den men orkar inte, på ön skulle jag inte ha något annat val.

    En bok som fick mig att skratta: Supermamman något?

    En bok som fick mig att gråta: Pojken som kallades för Det

    En bok jag önskar hade skrivit: Isprinsessan

    En bok som inte borde skrivits: Pojken som kallades Det.

    En bok jag tänker läsa: Predikanten
  4. 2
    Svarar själv:

    En bok som förändrat mitt liv: Rensa i röran

    En bok jag läser mer än en gång: Håkan Bråkan och mördarroboten.

    En bok jag skulle vilja ha med på en öde ö: Bibeln, vill läsa den men orkar inte, på ön skulle jag inte ha något annat val.

    En bok som fick mig att skratta: Supermamman något?

    En bok som fick mig att gråta: Pojken som kallades för Det

    En bok jag önskar hade skrivit: Isprinsessan

    En bok som inte borde skrivits: Pojken som kallades Det.

    En bok jag tänker läsa: Predikanten
  5. Medlem sedan
    Dec 2001
    #3

    svar

    En bok som förändrat mitt liv: Bibeln (och den förändrar mig fortfarande)

    En bok jag läser mer än en gång: Många, men för att ge ett exempel - Confessions of a Shopaholic av Sophie Kinsella har jag läst sjukt många gånger liksom alla Douglas Couplands böcker

    En bok jag skulle vilja ha med på en öde ö: Girlfriend in a Coma och Microserfs av ovan nämnda Coupland

    En bok som fick mig att skratta: Loranga, Masarin och Dartanjang

    En bok som fick mig att gråta: Saker under huden av Linda Skugge

    En bok jag önskar hade skrivit: Samlade krönikor av Linda Skugge eller varför inte återigen någon Coupland-bok? Mannen är ett geni!

    En bok som inte borde skrivits: DaVinci-koden. Jag skojar inte, den är så dåligt skriven att det är pinsamt! Snacka om kiosklitteratur!

    En bok jag tänker läsa: Doktor Zjivago
  6. 3
    svar En bok som förändrat mitt liv: Bibeln (och den förändrar mig fortfarande)

    En bok jag läser mer än en gång: Många, men för att ge ett exempel - Confessions of a Shopaholic av Sophie Kinsella har jag läst sjukt många gånger liksom alla Douglas Couplands böcker

    En bok jag skulle vilja ha med på en öde ö: Girlfriend in a Coma och Microserfs av ovan nämnda Coupland

    En bok som fick mig att skratta: Loranga, Masarin och Dartanjang

    En bok som fick mig att gråta: Saker under huden av Linda Skugge

    En bok jag önskar hade skrivit: Samlade krönikor av Linda Skugge eller varför inte återigen någon Coupland-bok? Mannen är ett geni!

    En bok som inte borde skrivits: DaVinci-koden. Jag skojar inte, den är så dåligt skriven att det är pinsamt! Snacka om kiosklitteratur!

    En bok jag tänker läsa: Doktor Zjivago
  7. Medlem sedan
    Apr 2003
    #4

    Busluren svarar!

    En bok som förändrat mitt liv:
    - Alkemisten

    En bok jag läser mer än en gång:
    - Harry Potter and the Goblet of fire

    En bok jag skulle vilja ha med på en öde ö:
    - Samma som ovan

    En bok som fick mig att skratta:
    - Det mesta med Marian Keyes

    En bok som fick mig att gråta:
    - Flickan med de röda skorna

    En bok jag önskar hade skrivit:
    - maraton marschen

    En bok som inte borde skrivits:
    - under skinnet-michel farber, äcklig och skum

    En bok jag tänker läsa:
    - Harry Potter and the deathly hallows, om en vecka och en dag!!!!!!!!!
    *Don't take your organs to heaven, God knows we need them here*

    www.busluren.blogspot.com
  8. 4
    Busluren svarar! En bok som förändrat mitt liv:
    - Alkemisten

    En bok jag läser mer än en gång:
    - Harry Potter and the Goblet of fire

    En bok jag skulle vilja ha med på en öde ö:
    - Samma som ovan

    En bok som fick mig att skratta:
    - Det mesta med Marian Keyes

    En bok som fick mig att gråta:
    - Flickan med de röda skorna

    En bok jag önskar hade skrivit:
    - maraton marschen

    En bok som inte borde skrivits:
    - under skinnet-michel farber, äcklig och skum

    En bok jag tänker läsa:
    - Harry Potter and the deathly hallows, om en vecka och en dag!!!!!!!!!
  9. Medlem sedan
    Mar 2002
    #5
    Skojig enkät, men svâr. Försöker:

    En bok som förändrat mitt liv: Kan inte komma pâ en bok som verkligen förändrat mitt liv, men mânga böcker har fâtt mig att tänka efter och se pâ saker pâ ett annat sätt.

    En bok jag läser mer än en gång: De flesta böcker jag gillar läser jag mer än en gâng. Den jag läst flest gânger (och pâ flest sprâk ) är nog Salingers "Räddaren i nöden".

    En bok jag skulle vilja ha med på en öde ö: Bibeln tror jag. Har aldrig läst mer än vissa stycken och skulle vilja ha helhetsbilden, men orkar aldrig ta itu med det.

    En bok som fick mig att skratta: Bridget Jones' Diary (bästa chick-lit ever) och Tage Danielssons "Paket"

    En bok som fick mig att gråta: Mânga, mânga. Senast "Sömnlös" av Barbara Voors och "Vad jag älskade" av Siri Hustvedt.

    En bok jag önskar hade skrivit: Shakespeares samlade verk, kanske?

    En bok som inte borde skrivits: Hâller med om Da Vinci-koden.

    En bok jag tänker läsa: fortsättningen pâ "An assembly such as this" som jag läst tips om här - är inne i en "Pride and Prejudice"-period!
  10. 5
    Skojig enkät, men svâr. Försöker:

    En bok som förändrat mitt liv: Kan inte komma pâ en bok som verkligen förändrat mitt liv, men mânga böcker har fâtt mig att tänka efter och se pâ saker pâ ett annat sätt.

    En bok jag läser mer än en gång: De flesta böcker jag gillar läser jag mer än en gâng. Den jag läst flest gânger (och pâ flest sprâk ) är nog Salingers "Räddaren i nöden".

    En bok jag skulle vilja ha med på en öde ö: Bibeln tror jag. Har aldrig läst mer än vissa stycken och skulle vilja ha helhetsbilden, men orkar aldrig ta itu med det.

    En bok som fick mig att skratta: Bridget Jones' Diary (bästa chick-lit ever) och Tage Danielssons "Paket"

    En bok som fick mig att gråta: Mânga, mânga. Senast "Sömnlös" av Barbara Voors och "Vad jag älskade" av Siri Hustvedt.

    En bok jag önskar hade skrivit: Shakespeares samlade verk, kanske?

    En bok som inte borde skrivits: Hâller med om Da Vinci-koden.

    En bok jag tänker läsa: fortsättningen pâ "An assembly such as this" som jag läst tips om här - är inne i en "Pride and Prejudice"-period!
  11. Medlem sedan
    Sep 2003
    #6
    En bok som förändrat mitt liv: kan faktiskt inte komma på någon men rensa i röran låter som nåt jag borde låna

    En bok jag läser mer än en gång:
    många men ingen speciell

    En bok jag skulle vilja ha med på en öde ö:sagan om ringen den räcker ett tag

    En bok som fick mig att skratta: Martina haags första kåseribok och värsta pappan och ronny olovsson

    En bok som fick mig att gråta: rosario är död av majgull axelsson

    En bok jag önskar hade skrivit:
    alla harry potter

    En bok som inte borde skrivits: tillbaka från andra sidan av julie chimes värsta skiten rent ut sagt, det är helgerån att slänga böcker men den har jag slängt borde eg ha bränt den också så dålig är den

    En bok jag tänker läsa:

    Harry Potter and the deathly hallows nedräkning pågår ;D
  12. 6
    En bok som förändrat mitt liv: kan faktiskt inte komma på någon men rensa i röran låter som nåt jag borde låna

    En bok jag läser mer än en gång:
    många men ingen speciell

    En bok jag skulle vilja ha med på en öde ö:sagan om ringen den räcker ett tag

    En bok som fick mig att skratta: Martina haags första kåseribok och värsta pappan och ronny olovsson

    En bok som fick mig att gråta: rosario är död av majgull axelsson

    En bok jag önskar hade skrivit:
    alla harry potter

    En bok som inte borde skrivits: tillbaka från andra sidan av julie chimes värsta skiten rent ut sagt, det är helgerån att slänga böcker men den har jag slängt borde eg ha bränt den också så dålig är den

    En bok jag tänker läsa:

    Harry Potter and the deathly hallows nedräkning pågår ;D
  13. Medlem sedan
    May 2001
    #7
    En bok som förändrat mitt liv: Getting the love you want, av Harville Hendrix.

    En bok jag läser mer än en gång: Exempelvis Tolkien har ju hängt med ett par omgångar redan. Men just nu är jag på jakt efter Domedagsboken, av Connie Willis. Läste den för tio år sedan och bestämde mig redan då för att den måste jag läsa om nån gång.

    En bok jag skulle vilja ha med på en öde ö: Det flammande korset, av Diana Gabaldon. Det var så länge sen jag läste de tidigare så jag kommer bara inte in i den!

    En bok som fick mig att skratta: Martina Haags krönikeböcker

    En bok som fick mig att gråta: En stor och en liten är borta, av Elisabeth Cleve. Grät från det att jag slog upp innehållsförteckningen, men kunde lägga ifrån mig den med ett leende bakom tårarna i alla fall.

    En bok jag önskar hade skrivit: ÅH, Narnia! När jag var 11 år och hade läst hela serien 7 gånger och låg hemma i vattkoppor, SÅ frusterad att det inte fanns fler böcker! Tog mig an att själv göra fortsättningen och hann medan jag var sjuk skriva 200 sidor, i såna där små skolskrivböcker visserligen men ändå. Sen hittade jag dem igen nåt år senare och slängde bort dem!

    En bok som inte borde skrivits: säger pass här så länge...

    En bok jag tänker läsa: A long way down av Nick Hornby ligger överst i bokhögen nu. Och så Det flammande korset, då, som SKA läsas... nån gång...
  14. 7
    En bok som förändrat mitt liv: Getting the love you want, av Harville Hendrix.

    En bok jag läser mer än en gång: Exempelvis Tolkien har ju hängt med ett par omgångar redan. Men just nu är jag på jakt efter Domedagsboken, av Connie Willis. Läste den för tio år sedan och bestämde mig redan då för att den måste jag läsa om nån gång.

    En bok jag skulle vilja ha med på en öde ö: Det flammande korset, av Diana Gabaldon. Det var så länge sen jag läste de tidigare så jag kommer bara inte in i den!

    En bok som fick mig att skratta: Martina Haags krönikeböcker

    En bok som fick mig att gråta: En stor och en liten är borta, av Elisabeth Cleve. Grät från det att jag slog upp innehållsförteckningen, men kunde lägga ifrån mig den med ett leende bakom tårarna i alla fall.

    En bok jag önskar hade skrivit: ÅH, Narnia! När jag var 11 år och hade läst hela serien 7 gånger och låg hemma i vattkoppor, SÅ frusterad att det inte fanns fler böcker! Tog mig an att själv göra fortsättningen och hann medan jag var sjuk skriva 200 sidor, i såna där små skolskrivböcker visserligen men ändå. Sen hittade jag dem igen nåt år senare och slängde bort dem!

    En bok som inte borde skrivits: säger pass här så länge...

    En bok jag tänker läsa: A long way down av Nick Hornby ligger överst i bokhögen nu. Och så Det flammande korset, då, som SKA läsas... nån gång...
  15. Smultronblomma värd
    #8
    En bok som förändrat mitt liv:
    . Röde Orm Det var då jag förstod att man kan läsa böcker utan att det är tvång inblandat.

    En bok jag läser mer än en gång:
    Vävarnas barn och stad-serien av Per Anders Fogelström.

    En bok jag skulle vilja ha med på en öde ö:
    Endast en? Liftarens guide i samblingvolym.

    En bok som fick mig att skratta:
    Lovligt byte - Evanovich

    En bok som fick mig att gråta:
    Nåt tragiskt självbiografiskt som jag förträngt namnet på.

    En bok jag önskar hade skrivit:
    Liftarems guide

    En bok som inte borde skrivits:
    Alla dessa min-tragiska-barndom-på-irland böcker.

    En bok jag tänker läsa:
    Tusen och en natt.
  16. 8
    En bok som förändrat mitt liv:
    . Röde Orm Det var då jag förstod att man kan läsa böcker utan att det är tvång inblandat.

    En bok jag läser mer än en gång:
    Vävarnas barn och stad-serien av Per Anders Fogelström.

    En bok jag skulle vilja ha med på en öde ö:
    Endast en? Liftarens guide i samblingvolym.

    En bok som fick mig att skratta:
    Lovligt byte - Evanovich

    En bok som fick mig att gråta:
    Nåt tragiskt självbiografiskt som jag förträngt namnet på.

    En bok jag önskar hade skrivit:
    Liftarems guide

    En bok som inte borde skrivits:
    Alla dessa min-tragiska-barndom-på-irland böcker.

    En bok jag tänker läsa:
    Tusen och en natt.
  17. Janey
    #9

    Kul idé

    Här kommer mina svar:

    En bok som förändrat mitt liv:

    * "Mellan två världar" sv Sylvia Browne.

    En bok jag läser mer än en gång:

    * "Jane Eyre" av Charlotte Brontë. Min favoritroman!

    En bok jag skulle vilja ha med på en öde ö:

    * Jag måste nog också säga Bibeln här. Det vore intressant att få tid att läsa den i sin helhet. Det är ingenting jag skulle göra annars.

    En bok som fick mig att skratta:

    * "Avsnoppad" av David Thomas.

    En bok som fick mig att gråta:

    * "Ängeln på sjunde trappsteget" av Frank McCourt.

    En bok jag önskar hade skrivit:

    * "Jane Eyre" förstås...

    En bok som inte borde skrivits:

    * Oj, det finns många... "Sex and the City" av Candace Bushnell är ett exempel. En oerhört tramsig bok som jag läste enbart för att jag kände mig tvungen, eftersom min exmake och son hade köpt den åt mig i present...

    En bok jag tänker läsa:

    * "En helt annan historia" av Håkan Nesser står på tur så fort jag läst ut "Kära Agnes!" som jag håller på med nu.
  18. 9
    Kul idé Här kommer mina svar:

    En bok som förändrat mitt liv:

    * "Mellan två världar" sv Sylvia Browne.

    En bok jag läser mer än en gång:

    * "Jane Eyre" av Charlotte Brontë. Min favoritroman!

    En bok jag skulle vilja ha med på en öde ö:

    * Jag måste nog också säga Bibeln här. Det vore intressant att få tid att läsa den i sin helhet. Det är ingenting jag skulle göra annars.

    En bok som fick mig att skratta:

    * "Avsnoppad" av David Thomas.

    En bok som fick mig att gråta:

    * "Ängeln på sjunde trappsteget" av Frank McCourt.

    En bok jag önskar hade skrivit:

    * "Jane Eyre" förstås...

    En bok som inte borde skrivits:

    * Oj, det finns många... "Sex and the City" av Candace Bushnell är ett exempel. En oerhört tramsig bok som jag läste enbart för att jag kände mig tvungen, eftersom min exmake och son hade köpt den åt mig i present...

    En bok jag tänker läsa:

    * "En helt annan historia" av Håkan Nesser står på tur så fort jag läst ut "Kära Agnes!" som jag håller på med nu.
  19. Medlem sedan
    Dec 1999
    #10
    En bok som förändrat mitt liv: Spädbarnets interpersonella värld av Daniel Stern.

    En bok jag läser mer än en gång: Alla Harry Potter-böcker

    En bok jag skulle vilja ha med på en öde ö:
    Robinson Crusoe, kanske...

    En bok som fick mig att skratta:

    En bok som fick mig att gråta:
    Harry Potter and the half-blood prince.

    En bok jag önskar hade skrivit:
    Ja, Harry potter-böckerna förstås.

    En bok som inte borde skrivits:
    Den senaste jag träffade på var Mathilde, minns inte författaren.

    En bok jag tänker läsa:
    Harry Potter and the deathly hallows, lite insnöad just nu som ni märker.
  20. 10
    En bok som förändrat mitt liv: Spädbarnets interpersonella värld av Daniel Stern.

    En bok jag läser mer än en gång: Alla Harry Potter-böcker

    En bok jag skulle vilja ha med på en öde ö:
    Robinson Crusoe, kanske...

    En bok som fick mig att skratta:

    En bok som fick mig att gråta:
    Harry Potter and the half-blood prince.

    En bok jag önskar hade skrivit:
    Ja, Harry potter-böckerna förstås.

    En bok som inte borde skrivits:
    Den senaste jag träffade på var Mathilde, minns inte författaren.

    En bok jag tänker läsa:
    Harry Potter and the deathly hallows, lite insnöad just nu som ni märker.
  21. Medlem sedan
    Dec 1999
    #11
    Glömde.. En bok som fick mig att skratta:
    "Det är inte mitt fel" handbok i undanflykter av Richard Fuchs.
  22. 11
    Glömde.. En bok som fick mig att skratta:
    "Det är inte mitt fel" handbok i undanflykter av Richard Fuchs.
  23. Medlem sedan
    Apr 2004
    #12
    Jenny svarar!

    En bok som förändrat mitt liv: "Hur man får det man önskar och är nöjd med det man har" av John Gray

    En bok jag läser mer än en gång: "Kallocain" av Karin Boye

    En bok jag skulle vilja ha med på en öde ö: Svår fråga - någon tung bok som räcker länge!

    En bok som fick mig att skratta: "Martina-koden" av Martina Haag

    En bok som fick mig att gråta: Jag är ju inte så känslosam och läser inte heller så sorgliga böcker.. Nej, jag får passa på den här!

    En bok jag önskar hade skrivit: Harry Potter-böckerna!

    En bok som inte borde skrivits: Håller med busluren här - Under skinnet av M. Faber. Bara så himla konstig och äcklig.. Och en gammal B-rysarbok jag läste som tonåring. Minns inte vad den hette men den handlade om myror som anföll en stad och åt upp alla människor. Så fruktansvärt dålig - inte bara handlingen utan språk, upplägg, allt!

    En bok jag tänker läsa: "Harry Potter and the Deathly Hallows"
  24. 12
    Jenny svarar!

    En bok som förändrat mitt liv: "Hur man får det man önskar och är nöjd med det man har" av John Gray

    En bok jag läser mer än en gång: "Kallocain" av Karin Boye

    En bok jag skulle vilja ha med på en öde ö: Svår fråga - någon tung bok som räcker länge!

    En bok som fick mig att skratta: "Martina-koden" av Martina Haag

    En bok som fick mig att gråta: Jag är ju inte så känslosam och läser inte heller så sorgliga böcker.. Nej, jag får passa på den här!

    En bok jag önskar hade skrivit: Harry Potter-böckerna!

    En bok som inte borde skrivits: Håller med busluren här - Under skinnet av M. Faber. Bara så himla konstig och äcklig.. Och en gammal B-rysarbok jag läste som tonåring. Minns inte vad den hette men den handlade om myror som anföll en stad och åt upp alla människor. Så fruktansvärt dålig - inte bara handlingen utan språk, upplägg, allt!

    En bok jag tänker läsa: "Harry Potter and the Deathly Hallows"
  25. Medlem sedan
    Apr 2004
    #13
    Tillägg! Jag grät faktiskt i slutet av "Harry Potter och halvblodsprinsen"! Så fruktansvärt obehagligt tyckte jag att det var! :-( Ont i magen fick jag också...
  26. 13
    Tillägg! Jag grät faktiskt i slutet av "Harry Potter och halvblodsprinsen"! Så fruktansvärt obehagligt tyckte jag att det var! :-( Ont i magen fick jag också...
  27. Medlem sedan
    Feb 2006
    #14
    Svarar gärna

    En bok som förändrat mitt liv: Bibeln, på sätt och vis.

    En bok jag läser mer än en gång: Harry Potter och De Vises Sten. Nu när jag läst ut den ser jag fram mot att läsa den för mina tre yngre barn när de blir tillräckligt stora

    En bok jag skulle vilja ha med på en öde ö: En lämplig ung man av Vikram Seth. Räcker länge. Bibeln är ju annars ett säkert kort.

    En bok som fick mig att skratta: En barnbok nyligen men jag minns inte titeln. Barnen och jag spårade ur fullkomligt iallafall.

    En bok som fick mig att gråta: Barnet på vinden av Yann Queffélec

    En bok jag önskar hade skrivit: Flickorna Owens av Alice Hoffman

    En bok som inte borde skrivits: Vet inte, Mein kampf, kanske?

    En bok jag tänker läsa: Oj, finns ju hur många som helst! Milleniumtriologin av Stieg Larsson och alla Harry Potter böckerna bl a.
  28. 14
    Svarar gärna

    En bok som förändrat mitt liv: Bibeln, på sätt och vis.

    En bok jag läser mer än en gång: Harry Potter och De Vises Sten. Nu när jag läst ut den ser jag fram mot att läsa den för mina tre yngre barn när de blir tillräckligt stora

    En bok jag skulle vilja ha med på en öde ö: En lämplig ung man av Vikram Seth. Räcker länge. Bibeln är ju annars ett säkert kort.

    En bok som fick mig att skratta: En barnbok nyligen men jag minns inte titeln. Barnen och jag spårade ur fullkomligt iallafall.

    En bok som fick mig att gråta: Barnet på vinden av Yann Queffélec

    En bok jag önskar hade skrivit: Flickorna Owens av Alice Hoffman

    En bok som inte borde skrivits: Vet inte, Mein kampf, kanske?

    En bok jag tänker läsa: Oj, finns ju hur många som helst! Milleniumtriologin av Stieg Larsson och alla Harry Potter böckerna bl a.
  29. Medlem sedan
    Oct 2002
    #15

    Chand svarar

    En bok som förändrat mitt liv: Kan inte säga en specifik, alla böcker påverkar mig som läsare. Kanske väntar jag fortfarande på BOKEN som ska förändra mitt liv...

    En bok jag läser mer än en gång: Har inte läst om någon bok än, det finns så många böcker som är olästa, varför läsa samma flera gånger?

    En bok jag skulle vilja ha med på en öde ö: En tjock bok som räcker länge och som jag ännu inte läst, kanske "En lämplig ung man" av Vikram Seth som brukar rekommenderas här.

    En bok som fick mig att skratta: Sune-böcker som jag högläser för mitt barn, Martina Haags kåseriböcker, Tjuvlyssnat.

    En bok som fick mig att gråta: Brukar inte gråta, men kan få "en klump i magen av lycka eller olycka" när jag läser vissa böcker, senast i "Himmel över Everest" av David Lagercrantz (lycka).

    En bok jag önskar hade skrivit: En bok med något eget smart grepp, lite experimentell eller uppbyggd i flera plan som t.ex. Jonathan Safran-Foers eller Paul Austers böcker. Eller så Harry Potter-böckerna så man blev lite rik också...

    En bok som inte borde skrivits: Många av bekännelselitteraturböckerna, blir trött på att se dessa böcker om ohyggliga barndomar som man i vuxen ålder försöker slå mynt av.

    En bok jag tänker läsa: Det är många det! Men snart står väl Stieg Larssons trilogi på tur, den har stått ett tag i bokhyllan nu.
  30. 15
    Chand svarar En bok som förändrat mitt liv: Kan inte säga en specifik, alla böcker påverkar mig som läsare. Kanske väntar jag fortfarande på BOKEN som ska förändra mitt liv...

    En bok jag läser mer än en gång: Har inte läst om någon bok än, det finns så många böcker som är olästa, varför läsa samma flera gånger?

    En bok jag skulle vilja ha med på en öde ö: En tjock bok som räcker länge och som jag ännu inte läst, kanske "En lämplig ung man" av Vikram Seth som brukar rekommenderas här.

    En bok som fick mig att skratta: Sune-böcker som jag högläser för mitt barn, Martina Haags kåseriböcker, Tjuvlyssnat.

    En bok som fick mig att gråta: Brukar inte gråta, men kan få "en klump i magen av lycka eller olycka" när jag läser vissa böcker, senast i "Himmel över Everest" av David Lagercrantz (lycka).

    En bok jag önskar hade skrivit: En bok med något eget smart grepp, lite experimentell eller uppbyggd i flera plan som t.ex. Jonathan Safran-Foers eller Paul Austers böcker. Eller så Harry Potter-böckerna så man blev lite rik också...

    En bok som inte borde skrivits: Många av bekännelselitteraturböckerna, blir trött på att se dessa böcker om ohyggliga barndomar som man i vuxen ålder försöker slå mynt av.

    En bok jag tänker läsa: Det är många det! Men snart står väl Stieg Larssons trilogi på tur, den har stått ett tag i bokhyllan nu.
  31. Medlem sedan
    Apr 2003
    #16
    skönt och höra att man inte är ensam!!
  32. 16
    skönt och höra att man inte är ensam!!
  33. Medlem sedan
    Sep 2002
    #17

    Apropå "tragiska uppväxter

    på Irland" så är ju "Ängeln på det det sjunde trappsteget" av Franc Mc Court en av världens bästa böcker!!
    Faktiskt! =)
    " An eye for an eye will make the whole world blind ." -Mahatma Gandhi


    www.skrivlust.blogg.se
  34. 17
    Apropå "tragiska uppväxter på Irland" så är ju "Ängeln på det det sjunde trappsteget" av Franc Mc Court en av världens bästa böcker!!
    Faktiskt! =)
  35. Medlem sedan
    Apr 2003
    #18
    Kul att vi Pottisar har smittat av oss lite på dig nu! De blir bara bättre och bättre!
  36. 18
    Kul att vi Pottisar har smittat av oss lite på dig nu! De blir bara bättre och bättre!
  37. Medlem sedan
    Sep 2002
    #19

    Svårt men kul!

    En bok som förändrat mitt liv:
    Jag tror inte att jag läst någon sådan än,som förändrat hela _mig_.Men min syn på litteratur och läsandet,fick en helt ny vändning när jag första gången i de yngre tonåren läste "Hundra år av ensamhet" av Gabriel Garcia Marquez.

    En bok jag läser mer än en gång:
    Se ovanstående.En hel del andra också,exempelvis "Kejsaren av Portugallien","Hemsöborna" och "Utvandrar"-böckerna kan jag njuta av om och om igen.

    En bok jag skulle vilja ha med på en öde ö:
    Biblen och koranen skulle jag ta mig igenom då.

    En bok som fick mig att skratta:
    Många många,senast "Loranga,Dartanjang och Mazarin" i går kväll.


    En bok som fick mig att gråta:
    Nej,kan inte minnas att jag någonsin gråtit när jag läst,hur starkt berörd jag än blivit.

    En bok jag önskar hade skrivit:
    Någon riktig kioskvältare för pengarnas skull.Men för konstens,kanske "Romeo och Julia" ...

    En bok som inte borde skrivits:
    Håller med om "Mein Kampf" och dylik smörja som förstört så mycket.

    En bok jag tänker läsa:
    Bibeln ,någon gång.
    Är väldigt sugen på Åke Mokvist´s böcker om "De ovanliga;människor som går mot strömmen"
    samt Bo Hazell´s "Resandefolket-från tattare till traveller."
    De har legat på min önskelista länge nu,skall snart slå till.
    " An eye for an eye will make the whole world blind ." -Mahatma Gandhi


    www.skrivlust.blogg.se
  38. 19
    Svårt men kul! En bok som förändrat mitt liv:
    Jag tror inte att jag läst någon sådan än,som förändrat hela _mig_.Men min syn på litteratur och läsandet,fick en helt ny vändning när jag första gången i de yngre tonåren läste "Hundra år av ensamhet" av Gabriel Garcia Marquez.

    En bok jag läser mer än en gång:
    Se ovanstående.En hel del andra också,exempelvis "Kejsaren av Portugallien","Hemsöborna" och "Utvandrar"-böckerna kan jag njuta av om och om igen.

    En bok jag skulle vilja ha med på en öde ö:
    Biblen och koranen skulle jag ta mig igenom då.

    En bok som fick mig att skratta:
    Många många,senast "Loranga,Dartanjang och Mazarin" i går kväll.


    En bok som fick mig att gråta:
    Nej,kan inte minnas att jag någonsin gråtit när jag läst,hur starkt berörd jag än blivit.

    En bok jag önskar hade skrivit:
    Någon riktig kioskvältare för pengarnas skull.Men för konstens,kanske "Romeo och Julia" ...

    En bok som inte borde skrivits:
    Håller med om "Mein Kampf" och dylik smörja som förstört så mycket.

    En bok jag tänker läsa:
    Bibeln ,någon gång.
    Är väldigt sugen på Åke Mokvist´s böcker om "De ovanliga;människor som går mot strömmen"
    samt Bo Hazell´s "Resandefolket-från tattare till traveller."
    De har legat på min önskelista länge nu,skall snart slå till.
  39. Medlem sedan
    Sep 2002
    #20

    Kul!

    En bok som förändrat mitt liv:
    * nej så revolutionerande böcker har jag inte läst. Men Myten om framsteget av Georg Henrik von Wright var tänkvärd och Att leva medan tiden går av en svensk författare satte också igång tankarna.

    En bok jag läser mer än en gång:
    * Det finns så många böcker att läsa att jag inte hinner läsa om. Och jag fattade första gången, tack.

    En bok jag skulle vilja ha med på en öde ö:
    * Handbok i överlevnad.

    En bok som fick mig att skratta:
    * Jag läser sällan skratteböcker tror jag... men Stephen Frys Stars' Tennis Balls var rätt absurd. Och jo, den där "Den nionde insikten" som var så poppis i slutet av nittiotalet, den skrattade jag gott åt. Gick folk verkligen på det???

    En bok som fick mig att gråta:
    * snyftisar undviker jag medvetet.

    En bok jag önskar hade skrivit:
    * Da vinci-koden. Fast bättre Att man så helt kan schabbla bort en bra story. Fast jag hade förstås inte fått den genomslagskraften och inte blivit kändis...

    En bok som inte borde skrivits:
    * Alla böcker som uppviglar till rasism, brott, misshandel, krig.

    En bok jag tänker läsa:
    * Jag får väl börja med att läsa ut de tre jag har på gång. Sen har jag Pölsan att se fram emot.
    Tänk att så många köper saker de inte behöver för pengar de inte har för att imponera på folk de inte känner.
  40. 20
    Kul! En bok som förändrat mitt liv:
    * nej så revolutionerande böcker har jag inte läst. Men Myten om framsteget av Georg Henrik von Wright var tänkvärd och Att leva medan tiden går av en svensk författare satte också igång tankarna.

    En bok jag läser mer än en gång:
    * Det finns så många böcker att läsa att jag inte hinner läsa om. Och jag fattade första gången, tack.

    En bok jag skulle vilja ha med på en öde ö:
    * Handbok i överlevnad.

    En bok som fick mig att skratta:
    * Jag läser sällan skratteböcker tror jag... men Stephen Frys Stars' Tennis Balls var rätt absurd. Och jo, den där "Den nionde insikten" som var så poppis i slutet av nittiotalet, den skrattade jag gott åt. Gick folk verkligen på det???

    En bok som fick mig att gråta:
    * snyftisar undviker jag medvetet.

    En bok jag önskar hade skrivit:
    * Da vinci-koden. Fast bättre Att man så helt kan schabbla bort en bra story. Fast jag hade förstås inte fått den genomslagskraften och inte blivit kändis...

    En bok som inte borde skrivits:
    * Alla böcker som uppviglar till rasism, brott, misshandel, krig.

    En bok jag tänker läsa:
    * Jag får väl börja med att läsa ut de tre jag har på gång. Sen har jag Pölsan att se fram emot.
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. sällskap vid förlossning -enkätigt-
    By k-åsa-n in forum Ordet är fritt
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2008-07-27, 13:58
  2. Kedjebrev-enkätigt
    By ~liten~ in forum Ordet är fritt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-12-15, 14:28
  3. Hur gör ni? (enkätigt)
    By ~liten~ in forum Ordet är fritt
    Svar: 32
    Senaste inlägg: 2007-08-15, 15:03
  4. Enkätigt!
    By Tuve in forum Ordet är fritt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-03-22, 09:39
  5. Enkätigt om julens lärdomar
    By illan in forum Mat & dryck
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2007-01-08, 13:31
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar