Hur tätt har ni mellan 1-2-3?
Många barn
  1. Medlem sedan
    Apr 2007
    #1

    Hur tätt har ni mellan 1-2-3?

    Ni som är (blir) 3-barns-föräldrar, hur tätt är det mellan era barn?

    Vi har två barn i nuläget. Vår äldsta var drygt 1,5 år då den lilla kom. Frågan är hur länge man bör vänta till nummer 3. När är kropp och psyke redo för en tredje graviditet?
  2. 1
    Hur tätt har ni mellan 1-2-3? Ni som är (blir) 3-barns-föräldrar, hur tätt är det mellan era barn?

    Vi har två barn i nuläget. Vår äldsta var drygt 1,5 år då den lilla kom. Frågan är hur länge man bör vänta till nummer 3. När är kropp och psyke redo för en tredje graviditet?
  3. Medlem sedan
    Oct 2000
    #2
    Jag har 16 månader mellan mina två, och tänker börja jobba på en trea i augusti så fort jag fått ut min p-stav... mina barn är födda mars 03 och juli 04.
  4. 2
    Jag har 16 månader mellan mina två, och tänker börja jobba på en trea i augusti så fort jag fått ut min p-stav... mina barn är födda mars 03 och juli 04.
  5. Medlem sedan
    Sep 1999
    #3
    Vi har 21 månader mellan ettan och tvåan, sedan var tvåan 3 år och 9 månader när trean kom.
  6. 3
    Vi har 21 månader mellan ettan och tvåan, sedan var tvåan 3 år och 9 månader när trean kom.
  7. Katta m C, K & E
    #4
    Det där är ju helt och hållet individuellt och jag tror kroppen orkar tre tätt om man själv vill och ditt psyke är inställt på det. Det viktiga är nog att känna efter vad man själv verkligen vill som sagt, och jag tycker inte det finns några "bör" i en sån fråga. Personligen ville jag ha ett litet längre hopp mellan tvåan och trean, då min tvåa var väldigt krävande som liten, och ja, det kändes skönt att ha några år utan bebistid faktiskt, kunna ägna sig åt de två växande barnen mer. Jag har knappt 2,5 år mellan de två första, och sen blev det hela 5 år mellan tvåan och trean, därför mannen var inte riktigt med på en trea alls . Hade jag fått önska avstånd hade jag nog velat ha 4 år emellan, men detg blev jättebra som det blev också
  8. 4
    Det där är ju helt och hållet individuellt och jag tror kroppen orkar tre tätt om man själv vill och ditt psyke är inställt på det. Det viktiga är nog att känna efter vad man själv verkligen vill som sagt, och jag tycker inte det finns några "bör" i en sån fråga. Personligen ville jag ha ett litet längre hopp mellan tvåan och trean, då min tvåa var väldigt krävande som liten, och ja, det kändes skönt att ha några år utan bebistid faktiskt, kunna ägna sig åt de två växande barnen mer. Jag har knappt 2,5 år mellan de två första, och sen blev det hela 5 år mellan tvåan och trean, därför mannen var inte riktigt med på en trea alls . Hade jag fått önska avstånd hade jag nog velat ha 4 år emellan, men detg blev jättebra som det blev också
  9. Medlem sedan
    Apr 2007
    #5
    Tack för alla svar! Håller med "Katta m C, K & E" att det inte finns några "bör" i den här frågan. Jag tänkte på det när jag skrev, men uttryckte mig lite knasigt ;-). Menade mer vilka egna erfarenheter ni själva har...:-).
  10. 5
    Tack för alla svar! Håller med "Katta m C, K & E" att det inte finns några "bör" i den här frågan. Jag tänkte på det när jag skrev, men uttryckte mig lite knasigt ;-). Menade mer vilka egna erfarenheter ni själva har...:-).
  11. magnolia
    #6
    Jag känner en mamma som födde ett barn i februari och ett barn i december. Samma år. Allt går om man vill ha barn tätt. Jag tror inte att man blir gravid om inte kroppen skulle klara av det. Idag föder ju de flesta mammor barn väldigt tätt, men jag själv har valt att ha långt mellan mina barn. Mellan första och tredje barnet är det drygt 7,5 år. Mellan första och andra barnet är det 3 år. Jag tycker att det har varit jättebra!
  12. 6
    Jag känner en mamma som födde ett barn i februari och ett barn i december. Samma år. Allt går om man vill ha barn tätt. Jag tror inte att man blir gravid om inte kroppen skulle klara av det. Idag föder ju de flesta mammor barn väldigt tätt, men jag själv har valt att ha långt mellan mina barn. Mellan första och tredje barnet är det drygt 7,5 år. Mellan första och andra barnet är det 3 år. Jag tycker att det har varit jättebra!
  13. Medlem sedan
    Jan 2004
    #7
    Vi har 2 år och 8 månader mellan 1an och 2an och kommer att få 2år och 7 månader mellan 2an och 3an.

    När kropp och knopp är redo vete tusan men efter 1an fick jag inte tillbaka mensen förän 1an var 17 månader och sen dröjde det ytligare 6 månader innan ägglossningen var igång.
    Efter 2an kom mensen tillbaka när 2an var 19 månader och någon ägglossning innna jag blev gravid fanns inte så kroppen har tagit god tid på sig att blir redo igen.
    Knoppen däremot ville ha tätt mellan 1an och 2an och en 3-4 år mellan 2an och 3an men så blev det inte.
  14. 7
    Vi har 2 år och 8 månader mellan 1an och 2an och kommer att få 2år och 7 månader mellan 2an och 3an.

    När kropp och knopp är redo vete tusan men efter 1an fick jag inte tillbaka mensen förän 1an var 17 månader och sen dröjde det ytligare 6 månader innan ägglossningen var igång.
    Efter 2an kom mensen tillbaka när 2an var 19 månader och någon ägglossning innna jag blev gravid fanns inte så kroppen har tagit god tid på sig att blir redo igen.
    Knoppen däremot ville ha tätt mellan 1an och 2an och en 3-4 år mellan 2an och 3an men så blev det inte.
  15. Medlem sedan
    May 2002
    #8

    3½ år mellan 1:an och 2:an.

    Och det blir 1½ år mellan 2:an och 3:an. Egentligen hade jag velat ha 2-3 år mellan nummer 2 och 3, men allt kan inte planeras...
    ~ sprengja of fucking everything ~
  16. 8
    3½ år mellan 1:an och 2:an. Och det blir 1½ år mellan 2:an och 3:an. Egentligen hade jag velat ha 2-3 år mellan nummer 2 och 3, men allt kan inte planeras...
  17. Medlem sedan
    Nov 2002
    #9
    Vi har knappt 1,5 år mellan ettan och tvåan och sedan 2,5 år till trean. Vi ville egentligen vänta lite till på nr tre, för det riktiga "bebissuget" hade inte infunnit sig ännu, men som sprengja skriver; allt går inte att planera och nu blev det så här, vilket känns kul och bra nu.
  18. 9
    Vi har knappt 1,5 år mellan ettan och tvåan och sedan 2,5 år till trean. Vi ville egentligen vänta lite till på nr tre, för det riktiga "bebissuget" hade inte infunnit sig ännu, men som sprengja skriver; allt går inte att planera och nu blev det så här, vilket känns kul och bra nu.
  19. Medlem sedan
    Nov 1999
    #10
    Vi har 2 år mellan 1an och 2an. Och väntar våran 3a i höst. Då kommer barnen vara 3,5år och 5,5år. Då jag har har problem med foglossning så vill jag vänta lite. Sen kan jag känna att i början hade man så fullt upp med dom så det var först i vintras vi verkligen började längta. Hur det är för er känner ni nog bäst själva.

    Ulle
  20. 10
    Vi har 2 år mellan 1an och 2an. Och väntar våran 3a i höst. Då kommer barnen vara 3,5år och 5,5år. Då jag har har problem med foglossning så vill jag vänta lite. Sen kan jag känna att i början hade man så fullt upp med dom så det var först i vintras vi verkligen började längta. Hur det är för er känner ni nog bäst själva.

    Ulle
  21. Medlem sedan
    Aug 2003
    #11

    16 månader mellan

    Oliver och Alicia har vi. Det är de två minsta. Mellan Alexander och Oliver har vi ganska exakt 3 år, det är bara 23 dagar mellan deras födelsedagar.
    Värd på AFF.

    Gulden i mitt liv:
    ** Alexander, 11 år (991027)
    ** Oliver, 8 år (021119)
    ** Alicia, 7 år (040402)

    Hemsida: http://www.famlille.se/
    Min blogg, både sorglig & glad: http://mariemedfamilj.bloggagratis.se/
    Min juliga blogg: http://misjul.bloggplatsen.se/
    Vårt egenstartade Autismforum: http://autismforum.egetforum.se/
  22. 11
    16 månader mellan Oliver och Alicia har vi. Det är de två minsta. Mellan Alexander och Oliver har vi ganska exakt 3 år, det är bara 23 dagar mellan deras födelsedagar.
  23. Medlem sedan
    Jan 2002
    #12

    16 månader

    mellan 1 & 2 och drygt 2½ mellan 2 & 3 (på tio dagar när 4 år mellan 1 & 3)
    Sjuksköterskestudent med fyrtal i underbaringar:
    Rebecka 0208, Lukas 0401, Nike 0608 och Vide 080717

    Bloggar på http://busmamman.blogspot.com/
  24. 12
    16 månader mellan 1 & 2 och drygt 2½ mellan 2 & 3 (på tio dagar när 4 år mellan 1 & 3)
  25. Medlem sedan
    Jul 2007
    #13

    19 månader mellan de två första flickorna, mellan den yngsta och bebben i magen kommer det vara ca 6 år och 3 månader. Nästan en liten sladd, alltså.
  26. 13
    19 månader mellan de två första flickorna, mellan den yngsta och bebben i magen kommer det vara ca 6 år och 3 månader. Nästan en liten sladd, alltså.
  27. Medlem sedan
    Jan 2007
    #14
    1-2= 20mån 2-3=22 mån.
    Mellan 1-3 har vi exakt 3½år på månaden.
  28. 14
    1-2= 20mån 2-3=22 mån.
    Mellan 1-3 har vi exakt 3½år på månaden.
  29. Medlem sedan
    Oct 2001
    #15

    Tanken var att...

    ...vi skulle vänta några år (kanske 3-4 år) med att försöka få en trea men hon ville visst komma lite fortare till oss

    Mellan barn 1 och 2 är det 1½ år och mellan 2 och 3 är det 2 år och 3 mån. Dvs tre barn på mindre än 4 år...*pust*

    Som någon annan också skrev, vi hade planerna på att vänta några år till med lilla trean då "bebissuget" inte riktigt hade infunnit sig men hur som helst har det bara blivit toppen med tre små barn. Dom har så otroligt roligt tillsammans! Och vi föräldrar tycker det går förvånadsvärt bra att ha tre barn och så tätt...

    Varmt lycka till med allt!

    Kram,
    cerlise
  30. 15
    Tanken var att... ...vi skulle vänta några år (kanske 3-4 år) med att försöka få en trea men hon ville visst komma lite fortare till oss

    Mellan barn 1 och 2 är det 1½ år och mellan 2 och 3 är det 2 år och 3 mån. Dvs tre barn på mindre än 4 år...*pust*

    Som någon annan också skrev, vi hade planerna på att vänta några år till med lilla trean då "bebissuget" inte riktigt hade infunnit sig men hur som helst har det bara blivit toppen med tre små barn. Dom har så otroligt roligt tillsammans! Och vi föräldrar tycker det går förvånadsvärt bra att ha tre barn och så tätt...

    Varmt lycka till med allt!

    Kram,
    cerlise
  31. Medlem sedan
    Aug 1998
    #16

    Vi har 19 mån...

    emellan de två första. Sen väntade vi ganska länge med trean. Tvåan var 6 år och 9 mån då trean kom. Vill man ha en liten sladdis så tycker jag detta är helt perfekt. Det är underbart att "börja om" igen och njuta av ytterligare en bebis och de två stora är så pass stora att de går i skolan och är borta lite drygt 5 timmar om dagen + att de hjälper till mycket och tar hand om och leker och gosar med sin lillasyster. Hon är verkligen lyckligt lottad som får så mycket uppmärksamhet hela tiden.
    Jeanette med Edwin -97, Olivia -99 och Nora 29/3-06
  32. 16
    Vi har 19 mån... emellan de två första. Sen väntade vi ganska länge med trean. Tvåan var 6 år och 9 mån då trean kom. Vill man ha en liten sladdis så tycker jag detta är helt perfekt. Det är underbart att "börja om" igen och njuta av ytterligare en bebis och de två stora är så pass stora att de går i skolan och är borta lite drygt 5 timmar om dagen + att de hjälper till mycket och tar hand om och leker och gosar med sin lillasyster. Hon är verkligen lyckligt lottad som får så mycket uppmärksamhet hela tiden.
  33. Anonym
    #17
    Vi har knappt två år mellan barnen varje gång och har tre barn. För oss har det varit ganska tufft att orka. Jag har varit tröttare än jag velat erkänna, är en ganska stark person med bra fysik i grunden men känner mig inte återhämtad ännu, minstingen är 1 1/2. Åt järntabletter under sista graviditeten fast järnvärdet var bra och blev lite piggare av det. Annars är väl nyckeln att sova så gott det går och vara snälla mot varandra och ta hjälp ibland av utomstående om man har möjligheten. Hoppas du hittar din egen väg.
  34. 17
    Vi har knappt två år mellan barnen varje gång och har tre barn. För oss har det varit ganska tufft att orka. Jag har varit tröttare än jag velat erkänna, är en ganska stark person med bra fysik i grunden men känner mig inte återhämtad ännu, minstingen är 1 1/2. Åt järntabletter under sista graviditeten fast järnvärdet var bra och blev lite piggare av det. Annars är väl nyckeln att sova så gott det går och vara snälla mot varandra och ta hjälp ibland av utomstående om man har möjligheten. Hoppas du hittar din egen väg.
  35. Medlem sedan
    Mar 2004
    #18

    För oss är det så här:

    Mellan 1-2:an 2 år 2 månader
    mellan 2-3:an 19 månader, alltså totalt 3 barn på 3 år och 9 månader ca. Egentligen känns det för tätt för oss. Det går, men det är stundtals riktigt tufft mycket p g a att jag efter 2:an och nu även efter 3:an åkt på förlossningsdepression. Jag är lite för bra på att lägga på mig för myucket och lite för dålig på att be om hjälp...men jobbar på det då det faktiskt finns både en mormor och en farmor som gärna ställer upp som barnvakter för avlastning när de kan.
    Men jag älskar mina barn och det håller mig uppe samtidigt som jag ibland känner mig som en usel mamma som bara säger nej och är tråkig utan någon som helst ork att engagera mig i barnens lek. Hade det blivit som vi hade tänkt oss så hade 3:an fått vänta till 2:an var ca 4 år, men jag önskar absolut inte 3:an ogjord.
    Men efter denna lilla goding så skall jag få läka så mycket det bara går, inte fysiskt för där har jag inga problem, men psykiskt, och sedan om ork finns så kanske, kanske det blir en fyra också MEN det är bara om ork finns och i så fall en stor bonus i livet.
    Kram
  36. 18
    För oss är det så här: Mellan 1-2:an 2 år 2 månader
    mellan 2-3:an 19 månader, alltså totalt 3 barn på 3 år och 9 månader ca. Egentligen känns det för tätt för oss. Det går, men det är stundtals riktigt tufft mycket p g a att jag efter 2:an och nu även efter 3:an åkt på förlossningsdepression. Jag är lite för bra på att lägga på mig för myucket och lite för dålig på att be om hjälp...men jobbar på det då det faktiskt finns både en mormor och en farmor som gärna ställer upp som barnvakter för avlastning när de kan.
    Men jag älskar mina barn och det håller mig uppe samtidigt som jag ibland känner mig som en usel mamma som bara säger nej och är tråkig utan någon som helst ork att engagera mig i barnens lek. Hade det blivit som vi hade tänkt oss så hade 3:an fått vänta till 2:an var ca 4 år, men jag önskar absolut inte 3:an ogjord.
    Men efter denna lilla goding så skall jag få läka så mycket det bara går, inte fysiskt för där har jag inga problem, men psykiskt, och sedan om ork finns så kanske, kanske det blir en fyra också MEN det är bara om ork finns och i så fall en stor bonus i livet.
    Kram
  37. Allina
    #19
    När trean föddes var ettan 10 år och tvåan var 7 år.
  38. 19
    När trean föddes var ettan 10 år och tvåan var 7 år.
  39. Medlem sedan
    Aug 2006
    #20

    Mellan

    1 & 2 är det 1 år 9 mån och mellan 2 & 3 är det 2 år 1 mån.

    Sista grav. var tung med mycket foglossningar och ischias i kläm. Men vi planerar att fortsätta med en 4:a om ca ett år fast jag vill tidigare men gubben vill vänta. Jag tror att kroppen orkar nog med om man verkligen vill.
  40. 20
    Mellan 1 & 2 är det 1 år 9 mån och mellan 2 & 3 är det 2 år 1 mån.

    Sista grav. var tung med mycket foglossningar och ischias i kläm. Men vi planerar att fortsätta med en 4:a om ca ett år fast jag vill tidigare men gubben vill vänta. Jag tror att kroppen orkar nog med om man verkligen vill.
Sidan 1 av 3 123 SistaSista

Liknande trådar

  1. Tätt mellan barnen?
    By thealea in forum _0808 Augustibarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-07-10, 16:37
  2. Hur tätt mellan barnen?
    By anonymt namn in forum Gravidsnack
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-06-03, 16:07
  3. Tätt mellan barnen?
    By myrapyra in forum Gravidsnack
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-12-18, 13:49
  4. Hur tätt mellan barnen?
    By Anonym än så länge in forum Föräldraskap
    Svar: 56
    Senaste inlägg: 2006-05-14, 20:13
  5. tätt mellan barnen???
    By chappe in forum Flera barn - tvillingar & fler
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-03-10, 10:00
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar