Ni med flickbebisar...
_0706 Junibarn
  1. Medlem sedan
    Jun 2007
    #1

    Ni med flickbebisar...

    Fick en liten tjej för en vecka sedan. Har två pojkar sedan innan och har alltså ingen erfarenhet av det här med flickor.
    Undrar därför hur jag ska göra med tvättningen i underlivet. Vet ju att man inte ska tvätta emellan o så, men nu har hon ju massor med fosterfett kvar mellan det yttre blygdläpparna så att säga. Ser konstigt o ganska obehagligt ut. ska man försöka tvätta bort det? och i så fall hur?? går ju inte med vatten...
    Känns som det kommer sitta kvar där i all evighet om man inte tvättar...

    Nåja, hoppas någon av er har erfarenhet av detta och kan ge mej ett klokt svar

    Kram, Maria (från Juligruppen)
  2. 1
    Ni med flickbebisar... Fick en liten tjej för en vecka sedan. Har två pojkar sedan innan och har alltså ingen erfarenhet av det här med flickor.
    Undrar därför hur jag ska göra med tvättningen i underlivet. Vet ju att man inte ska tvätta emellan o så, men nu har hon ju massor med fosterfett kvar mellan det yttre blygdläpparna så att säga. Ser konstigt o ganska obehagligt ut. ska man försöka tvätta bort det? och i så fall hur?? går ju inte med vatten...
    Känns som det kommer sitta kvar där i all evighet om man inte tvättar...

    Nåja, hoppas någon av er har erfarenhet av detta och kan ge mej ett klokt svar

    Kram, Maria (från Juligruppen)
  3. Medlem sedan
    Jun 2006
    #2
    jag brukar ta det med en tops med vatten på sen en torr
  4. 2
    jag brukar ta det med en tops med vatten på sen en torr
  5. Medlem sedan
    Dec 2006
    #3
    Jag tvättar rent med vatten bara. Ingen tvål i underlivet. Men vatten ska man tvätta rent med så man får bort kiss och kanske bajs som råkat komma in där. kram
  6. 3
    Jag tvättar rent med vatten bara. Ingen tvål i underlivet. Men vatten ska man tvätta rent med så man får bort kiss och kanske bajs som råkat komma in där. kram
  7. Medlem sedan
    Oct 2000
    #4

    näää

    senaste rönen säger att man inte alls ska tvätta mellan blygläpparna på flickbebisar... det är alltså skadligare att tvätta än att lite bajs sitter kvar, hur skumt det än låter

    lycklig mamma till Theo -01, Tuva -04 och Elliot -07

    "Barn behöver kärlek, särskilt när de inte förtjänar den"
  8. 4
    näää senaste rönen säger att man inte alls ska tvätta mellan blygläpparna på flickbebisar... det är alltså skadligare att tvätta än att lite bajs sitter kvar, hur skumt det än låter
  9. Medlem sedan
    Dec 2005
    #5
    Mellan blygdläpparna ska man inte tvätta, fosterfettet försvinner av sig själv, så har jag fattat det i alla fall. Om det däremot efter en längre tid är liksom ihopbakat precis innanför blygdläpparna så kan man mjuka upp det med lite barnolja och sedan försiktigt ta bort det.

    Bajs är ju starkt frätande så det tvättar vi bort med enbart vatten. Är det mycket bajs mellan blygdläpparna så håller vi Soda över tvättstället och tar vatten i handen som vi sedan låter rinna över underlivet. Vattnet ( i mängder) får alltså skölja bort bajset, vi är inte där och petar med tops eller liknande alltså.
  10. 5
    Mellan blygdläpparna ska man inte tvätta, fosterfettet försvinner av sig själv, så har jag fattat det i alla fall. Om det däremot efter en längre tid är liksom ihopbakat precis innanför blygdläpparna så kan man mjuka upp det med lite barnolja och sedan försiktigt ta bort det.

    Bajs är ju starkt frätande så det tvättar vi bort med enbart vatten. Är det mycket bajs mellan blygdläpparna så håller vi Soda över tvättstället och tar vatten i handen som vi sedan låter rinna över underlivet. Vattnet ( i mängder) får alltså skölja bort bajset, vi är inte där och petar med tops eller liknande alltså.
  11. Medlem sedan
    Jan 2002
    #6
    Jag tvättar väldigt försikt i snäckan, som någon annan skrev är det ju säkrare att bada barnet rent.

    Det är min lilla åsikt i allafall
  12. 6
    Jag tvättar väldigt försikt i snäckan, som någon annan skrev är det ju säkrare att bada barnet rent.

    Det är min lilla åsikt i allafall
  13. Medlem sedan
    Jan 2002
    #7
    försiktigt ska det stå
  14. 7
    försiktigt ska det stå
  15. Medlem sedan
    Sep 2004
    #8
    Man ska inte försöka tvätta/peta bort fosterfettet i underlivet på små töser. Bajs tvättas bort med mycket vatten, så som ngn annan skrev.

    Det försvinner när det inte behövs mer, se det som ett extra skydd istället. Min tös är 5 veckor och fosterfettet är borta sedan nga veckor.

    Visst är pojkar lättare att hålla rena nertill! Bara lyfta på snoppen och tvätta rent, inte massa skrymslen o annat.
  16. 8
    Man ska inte försöka tvätta/peta bort fosterfettet i underlivet på små töser. Bajs tvättas bort med mycket vatten, så som ngn annan skrev.

    Det försvinner när det inte behövs mer, se det som ett extra skydd istället. Min tös är 5 veckor och fosterfettet är borta sedan nga veckor.

    Visst är pojkar lättare att hålla rena nertill! Bara lyfta på snoppen och tvätta rent, inte massa skrymslen o annat.

Liknande trådar

  1. Pojk-och flickbebisar olika?
    By Anonym in forum Småbarn
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2010-07-26, 01:58
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar