Vinterkläder
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Jul 2007
    #1

    Vinterkläder

    Har börjat tänka på vinterkläder till dotten som börjar tvån till hösten. Vad har ni overall eller tvådelat. Köper ni sådana där svindyra vattentäta vinterkläder eller typ lite billigare på H&M. Angående regnkläder vad tycker ni är bäst midjebyxor eller hängslebyxor?
  2. 1
    Vinterkläder Har börjat tänka på vinterkläder till dotten som börjar tvån till hösten. Vad har ni overall eller tvådelat. Köper ni sådana där svindyra vattentäta vinterkläder eller typ lite billigare på H&M. Angående regnkläder vad tycker ni är bäst midjebyxor eller hängslebyxor?
  3. camilla_73
    #2
    Min kille som ska börja tvåan i höst får välja själv. Förra året ville han ha overall för det känndes lättast att ta av och på tyckte han. Om han inte kan ha sin från förra året får han välja själv igen.

    Jag har aldrig köpt dyra overaller av typ Reima eller vad de heter. Köper på Hm och Lindex och det har fungerat bra för oss.

    Regnkläder då...Jag har köpt ställ till honom på Stadium. Everest heter märket. De har olika varianter, de som är vattentåliga och vatten täta. De täta är dyrare men värda pengarna. Då är det vanliga byxor och jackan kan han ha annars också. Blir lättast så när han ska släpa till och från skolan. Då ligger byxorna i väska och regnjackan har han jämt så man slipper fundera på vad han ska ha. När det blir höst blir det fleece under den jackan.
  4. 2
    Min kille som ska börja tvåan i höst får välja själv. Förra året ville han ha overall för det känndes lättast att ta av och på tyckte han. Om han inte kan ha sin från förra året får han välja själv igen.

    Jag har aldrig köpt dyra overaller av typ Reima eller vad de heter. Köper på Hm och Lindex och det har fungerat bra för oss.

    Regnkläder då...Jag har köpt ställ till honom på Stadium. Everest heter märket. De har olika varianter, de som är vattentåliga och vatten täta. De täta är dyrare men värda pengarna. Då är det vanliga byxor och jackan kan han ha annars också. Blir lättast så när han ska släpa till och från skolan. Då ligger byxorna i väska och regnjackan har han jämt så man slipper fundera på vad han ska ha. När det blir höst blir det fleece under den jackan.
  5. Medlem sedan
    Nov 1999
    #3
    Tvådelat för att kunna bara ta jackan vid korta raster eller promenader.

    Köper jackor på H&M, tycker ej de vattantäta är värda priset, dock köper jag alltid vattentäta byxor då det är ett måste i snöslasket här i söder.
    Har köpt byxor på Åhléns för ord pris 299kr som vi är nöjda med.

    Hängslebyxor sitter bäst och skyddar bäst, men barnen vill ha midjebyxor så det har blivit det.
  6. 3
    Tvådelat för att kunna bara ta jackan vid korta raster eller promenader.

    Köper jackor på H&M, tycker ej de vattantäta är värda priset, dock köper jag alltid vattentäta byxor då det är ett måste i snöslasket här i söder.
    Har köpt byxor på Åhléns för ord pris 299kr som vi är nöjda med.

    Hängslebyxor sitter bäst och skyddar bäst, men barnen vill ha midjebyxor så det har blivit det.
  7. Medlem sedan
    May 2003
    #4

    Köpte overall

    På 6-års ville "alla" barn ha tvådelat, men sen upptäckte de att det inte var så praktiskt om man är livlig ute i snö och slask. Så det hänger väl lite på vilken sorts busungen din dotter är. Mina döttrar valde själva overaller i den åldern. Men så är de lite vilda också.

    Så fråga dottern vad hon själv vill, och förklara för henne skillnaden och för- och nackdelar. Hon vet säkert själv vad hon vill ha.
  8. 4
    Köpte overall På 6-års ville "alla" barn ha tvådelat, men sen upptäckte de att det inte var så praktiskt om man är livlig ute i snö och slask. Så det hänger väl lite på vilken sorts busungen din dotter är. Mina döttrar valde själva overaller i den åldern. Men så är de lite vilda också.

    Så fråga dottern vad hon själv vill, och förklara för henne skillnaden och för- och nackdelar. Hon vet säkert själv vad hon vill ha.
  9. Medlem sedan
    May 2005
    #5
    Låt henne välja själv. Jag har en likadan (dotter som ska börja tvåan *s*) och hon hade tvådelat förra året, men sa att hon hellre ville ha overall. Inte vet jag. I år kommer hon få vara med och bestämma sin kläder. Hoppas det blir mindre gnäll om grejerna då

    När det gäller regnkläder tycker jag att hängslebyxor egentligen är oslagbart bäst, men att de inte är nödvändiga när an är så stor som åtta år. Då leker de på ett annat sätt och känner själva om de blir blöta. Min tjej har ett tunt regnställ med midjeyxa och vanlig jacklängd.
  10. 5
    Låt henne välja själv. Jag har en likadan (dotter som ska börja tvåan *s*) och hon hade tvådelat förra året, men sa att hon hellre ville ha overall. Inte vet jag. I år kommer hon få vara med och bestämma sin kläder. Hoppas det blir mindre gnäll om grejerna då

    När det gäller regnkläder tycker jag att hängslebyxor egentligen är oslagbart bäst, men att de inte är nödvändiga när an är så stor som åtta år. Då leker de på ett annat sätt och känner själva om de blir blöta. Min tjej har ett tunt regnställ med midjeyxa och vanlig jacklängd.
  11. Medlem sedan
    Jul 2007
    #6
    Hon sa själv att hon ville ha hängselbyxor, men vad jag också tänkte var om hon inte var för stor för det.
  12. 6
    Hon sa själv att hon ville ha hängselbyxor, men vad jag också tänkte var om hon inte var för stor för det.
  13. camilla_73
    #7
    Känner själv om de blir blöta? JO du tack. Min son är totalt blind för det. Han tänker inte alls. Hans fröken frågade en gång varför han inte hade hängt av sig sina blöta kläder i torksskåpet och bytt.

    - Nä dem är inte blöta - det droppar inte.

    Deffenitionen om vad blött är går tydligen vida isär där.

    Var bar tvungen att kommentera det.
  14. 7
    Känner själv om de blir blöta? JO du tack. Min son är totalt blind för det. Han tänker inte alls. Hans fröken frågade en gång varför han inte hade hängt av sig sina blöta kläder i torksskåpet och bytt.

    - Nä dem är inte blöta - det droppar inte.

    Deffenitionen om vad blött är går tydligen vida isär där.

    Var bar tvungen att kommentera det.
  15. Medlem sedan
    May 2005
    #8
    Jag tänker ju galonkläder när man säger hängslebyxor. Och det tycker jag definitivt hon är för stor för. Det finns bra regnställ som är betydligt smidigare än så för barn som inte längre sätter sig i vattenpölar *s* Men hängslebyxor i det materialet vore väl bra.

    Vinterbyxor, om man har tvådelat kan INTE vara midjelåga. Försök leda in mot höga brallor och lång jacka om det ska vara tvådelat
  16. 8
    Jag tänker ju galonkläder när man säger hängslebyxor. Och det tycker jag definitivt hon är för stor för. Det finns bra regnställ som är betydligt smidigare än så för barn som inte längre sätter sig i vattenpölar *s* Men hängslebyxor i det materialet vore väl bra.

    Vinterbyxor, om man har tvådelat kan INTE vara midjelåga. Försök leda in mot höga brallor och lång jacka om det ska vara tvådelat
  17. Medlem sedan
    May 2005
    #9

    *asg*

    Undrar om han hade tagit av sig kläderna om det hade droppat...

    Nåja, vissa barn känner om de blir blöta... *hrmpf*
    Egentligen är jag en riktigt rolig prick

    Nu har jag börjat blogga igen...
    http://fjantan.blogspot.com
  18. 9
    *asg* Undrar om han hade tagit av sig kläderna om det hade droppat...

    Nåja, vissa barn känner om de blir blöta... *hrmpf*
  19. camilla_73
    #10
    Jo vissa gör det säkert men inte min.

    Tror inte han tagit av sig kläderna om det droppat det hade ju varit kul. Ungefär lika kul som när han önskade sig större hål i jeansen (det ska tydligen vara hål på knäna, det är tufft). Påpekade att de han hade var tillräckligt stora. Men nähä, han ville ha lika stora som Alex så han också kunde stoppa ut fötterna därigenom.
  20. 10
    Jo vissa gör det säkert men inte min.

    Tror inte han tagit av sig kläderna om det droppat det hade ju varit kul. Ungefär lika kul som när han önskade sig större hål i jeansen (det ska tydligen vara hål på knäna, det är tufft). Påpekade att de han hade var tillräckligt stora. Men nähä, han ville ha lika stora som Alex så han också kunde stoppa ut fötterna därigenom.
  21. Medlem sedan
    Jul 2007
    #11
    Det var just det hon ville ha hängselbyxor i galon, får väl försöka leda in henne på andra tankar.
  22. 11
    Det var just det hon ville ha hängselbyxor i galon, får väl försöka leda in henne på andra tankar.
  23. camilla_73
    #12
    Kanske vill hon ha det för att hon inte vet så mycket annat. Min son kan vara så är det nytt och ovant säger han nej och vill ha det gamla vana.

    Ta med henne till affären och låt henne prova och sedan tycka.
  24. 12
    Kanske vill hon ha det för att hon inte vet så mycket annat. Min son kan vara så är det nytt och ovant säger han nej och vill ha det gamla vana.

    Ta med henne till affären och låt henne prova och sedan tycka.
  25. Medlem sedan
    May 2005
    #13
    Det kan ju vara som Camilla säger. Att hon inte känner till andra alternativ. Å andra sidan. Vill hon verkligen ha galonbyxor är det ju inte alls fel. Fast det blir lite tungt att släpa runt på. De tunna regnkläderna har dottern alltid med sig i väskan och viker man ihop dem snyggt märks det knappt.
  26. 13
    Det kan ju vara som Camilla säger. Att hon inte känner till andra alternativ. Å andra sidan. Vill hon verkligen ha galonbyxor är det ju inte alls fel. Fast det blir lite tungt att släpa runt på. De tunna regnkläderna har dottern alltid med sig i väskan och viker man ihop dem snyggt märks det knappt.
  27. Medlem sedan
    Jul 2007
    #14
    Kanske skall tillägga att hon även är med i scouterna och där behövs väl lite slitstarkare byxor och de är kanske även lite mer vanligare där.
  28. 14
    Kanske skall tillägga att hon även är med i scouterna och där behövs väl lite slitstarkare byxor och de är kanske även lite mer vanligare där.
  29. Medlem sedan
    Nov 1999
    #15
    Jag förstår inte varför hon inte kan ha hängslebyxor i galon?
  30. 15
    Jag förstår inte varför hon inte kan ha hängslebyxor i galon?
  31. camilla_73
    #16
    Jag tycker inte min son ska ha det av den anledningen att det är tungt att släpa på för honom. Det blir lite mycket i ryggsäcken.
  32. 16
    Jag tycker inte min son ska ha det av den anledningen att det är tungt att släpa på för honom. Det blir lite mycket i ryggsäcken.
  33. Medlem sedan
    Jul 2007
    #17
    Det kanske anses som barnsligt på så stora barn.
  34. 17
    Det kanske anses som barnsligt på så stora barn.
  35. Medlem sedan
    Nov 1999
    #18
    Ja, de väger iofs lite mer än annat material, det är sant.
  36. 18
    Ja, de väger iofs lite mer än annat material, det är sant.
  37. Medlem sedan
    Nov 1999
    #19
    Tss, fiskare har ju galonbyxor

    Det kanske är vanligt med galonbyxor på hennes skola eftersom hon önskar det?
    Huvudsaken är att barnet vill ha dem på tycker jag, om din dotter är så stark att hon inte bryr sig om att andra kanske tycker att det inte är ok med galon till 8-åring så tycker jag att du ska uppmuntra det
  38. 19
    Tss, fiskare har ju galonbyxor

    Det kanske är vanligt med galonbyxor på hennes skola eftersom hon önskar det?
    Huvudsaken är att barnet vill ha dem på tycker jag, om din dotter är så stark att hon inte bryr sig om att andra kanske tycker att det inte är ok med galon till 8-åring så tycker jag att du ska uppmuntra det
  39. Medlem sedan
    May 2005
    #20

    Kan och kan

    Klart hon kan ha galonkläder. Men de är täta och tunga. Och fula*s* Därför föredrar jag tunnare material. Min lilla tjej hade ett tunnt regnställ som inte var galon när hon var liten. Funkade hur bra som helst, men se´n har jag inte hittat så´na mer. Det är synd, för hon rörde sig mycket bättre i det än i galonkläder
    Egentligen är jag en riktigt rolig prick

    Nu har jag börjat blogga igen...
    http://fjantan.blogspot.com
  40. 20
    Kan och kan Klart hon kan ha galonkläder. Men de är täta och tunga. Och fula*s* Därför föredrar jag tunnare material. Min lilla tjej hade ett tunnt regnställ som inte var galon när hon var liten. Funkade hur bra som helst, men se´n har jag inte hittat så´na mer. Det är synd, för hon rörde sig mycket bättre i det än i galonkläder
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. Vinterkläder
    By Carolina157 in forum _1002 Februaribarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-08-27, 13:29
  2. vinterkläder
    By Malin IGAF in forum Småbarn
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-11-23, 10:28
  3. vinterkläder
    By sussi57 in forum Småbarn
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-11-14, 17:40
  4. Vinterkläder
    By Lisser in forum Ordet är fritt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-07-25, 10:18
  5. Vinterkläder
    By anonymt namn in forum Barn som yrke
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-07-24, 17:51
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar