hej! nu skriver jag igen men..
_0505 Majbarn
  1. Medlem sedan
    Nov 2004
    #1

    hej! nu skriver jag igen men..

    blev nyfiken på hur det går på pottfronten för era små tvååringar. hur går ni till väga?

    här går det tröögt än så länge. linnéa kissade tom på golvet brevid pottan på mattan för att dockorna satt i pottan. sa till henne då att man ska kissa i pottan och inte brevid(alltså jag skällde inte utan förklarade bara hur man skulle göra i vänlig ton), men det är ju så lätt hänt att det händer en olycka. -nästa gång du känner dig kissnödig linnéa så sätt dig på pottan sa jag.
  2. 1
    hej! nu skriver jag igen men.. blev nyfiken på hur det går på pottfronten för era små tvååringar. hur går ni till väga?

    här går det tröögt än så länge. linnéa kissade tom på golvet brevid pottan på mattan för att dockorna satt i pottan. sa till henne då att man ska kissa i pottan och inte brevid(alltså jag skällde inte utan förklarade bara hur man skulle göra i vänlig ton), men det är ju så lätt hänt att det händer en olycka. -nästa gång du känner dig kissnödig linnéa så sätt dig på pottan sa jag.
  3. Medlem sedan
    Jun 2001
    #2
    Här fungerar det nästan till hundra procent. Dvs Botvid har natblöja men dagtid går han på toaletten (gillar inte pottan) eller kissar ute i naturen. Visst händer det olyckor och bajsningen är lite problematisk eftersom han inte riktigt gillar att bajsa på toaletten. Men, jo, jag räknar honom som dagtorr. Så här är det "nä böjja songer" dvs inte blöja utan kalsonger som gäller. Trodde inte det skulle fungera så bra som det gör. Men han har fått smak på hur skönt det är utan blöja
  4. 2
    Här fungerar det nästan till hundra procent. Dvs Botvid har natblöja men dagtid går han på toaletten (gillar inte pottan) eller kissar ute i naturen. Visst händer det olyckor och bajsningen är lite problematisk eftersom han inte riktigt gillar att bajsa på toaletten. Men, jo, jag räknar honom som dagtorr. Så här är det "nä böjja songer" dvs inte blöja utan kalsonger som gäller. Trodde inte det skulle fungera så bra som det gör. Men han har fått smak på hur skönt det är utan blöja
  5. Medlem sedan
    Mar 2002
    #3
    tja, lite mittimellan?? Moa går gärna och kissar på toaletten och det utan några problem.. Men hon har svårt att känna innan hon behöver bajsa, men annars så "vågar" hon bajsa på toan oxå.. men hon har fortfarande nattblöja och blöja om vi åker iväg nånstans eller om hon sover middag.. FÅ se , nu har ju jag sem i två veckor så jag får väl prova lite o se hur det går.. är så svårt när sambon är hemma.. Han tycker liksom inte sånt här är så viktigt -hon säger väl till när hon inte vill ha blöja mer.. (vilket adrian iof gjorde).... (va konstig han e va?? hehehe)
  6. 3
    tja, lite mittimellan?? Moa går gärna och kissar på toaletten och det utan några problem.. Men hon har svårt att känna innan hon behöver bajsa, men annars så "vågar" hon bajsa på toan oxå.. men hon har fortfarande nattblöja och blöja om vi åker iväg nånstans eller om hon sover middag.. FÅ se , nu har ju jag sem i två veckor så jag får väl prova lite o se hur det går.. är så svårt när sambon är hemma.. Han tycker liksom inte sånt här är så viktigt -hon säger väl till när hon inte vill ha blöja mer.. (vilket adrian iof gjorde).... (va konstig han e va?? hehehe)
  7. Medlem sedan
    Dec 2004
    #4

    Blöjfri! men sjuk :-(

    Här är Alva blöjfri på dagarna, även på dagis, sedan ett par veckor tillbaks. Jätteskönt! Hände ett par olyckor i början, och jag har fortfarande ofta extar ombyten med när vi åker nånstans, men när jag tänker efter så har det inte hänt något de senaste dagarna :-)
    På nätterna har hon fortfarande blöja - för hon sover i min säng ;-) Men den har också varit torr de senaste veckorna, så det börjar väl bli dax att ta bort den också ;-)

    Men vi får väl se hur det går nu, när hon börjat på en stark penicillinkur i dag. Hon har ett öra som svullnat upp så det är mer än dubbelt så stort som det andra. Hon är känslig mot myggstick, så jag trodde först det var det, men allergimedicinen vi fått har inte hjälpt, och i dag hade det gått hål i ytterörat (det är alltså inte inne i örat, typ öroninflammation eller så) och det började rinna ut var...
    Fick en läkartid i eftermiddag, men han bara mumlade nåt om att det var mycket ovanligt, och att han inte visste vad han skulle göra... tog i alla fall odling på såret, och skickade med recept på penicillin... Hon har ingen feber än, men det ser inte alls roligt ut :-( hoppas det blir bättre snart, borde ju bli det om han gissat rätt på penicillinsort.
    Nån som vet nåt om sånt här? Kan det vara infektion, fast hon inte har feber?
    Känns farligt, eftersom hon är illröd och svullen i halva huvudet - hur orolig skall jag vara?
    Och hur skall jag få i henne medicinen? Sista dosen i kväll spottade hon ut två gånger innan jag lyckades tvinga henne att svälja!
  8. 4
    Blöjfri! men sjuk :-( Här är Alva blöjfri på dagarna, även på dagis, sedan ett par veckor tillbaks. Jätteskönt! Hände ett par olyckor i början, och jag har fortfarande ofta extar ombyten med när vi åker nånstans, men när jag tänker efter så har det inte hänt något de senaste dagarna :-)
    På nätterna har hon fortfarande blöja - för hon sover i min säng ;-) Men den har också varit torr de senaste veckorna, så det börjar väl bli dax att ta bort den också ;-)

    Men vi får väl se hur det går nu, när hon börjat på en stark penicillinkur i dag. Hon har ett öra som svullnat upp så det är mer än dubbelt så stort som det andra. Hon är känslig mot myggstick, så jag trodde först det var det, men allergimedicinen vi fått har inte hjälpt, och i dag hade det gått hål i ytterörat (det är alltså inte inne i örat, typ öroninflammation eller så) och det började rinna ut var...
    Fick en läkartid i eftermiddag, men han bara mumlade nåt om att det var mycket ovanligt, och att han inte visste vad han skulle göra... tog i alla fall odling på såret, och skickade med recept på penicillin... Hon har ingen feber än, men det ser inte alls roligt ut :-( hoppas det blir bättre snart, borde ju bli det om han gissat rätt på penicillinsort.
    Nån som vet nåt om sånt här? Kan det vara infektion, fast hon inte har feber?
    Känns farligt, eftersom hon är illröd och svullen i halva huvudet - hur orolig skall jag vara?
    Och hur skall jag få i henne medicinen? Sista dosen i kväll spottade hon ut två gånger innan jag lyckades tvinga henne att svälja!
  9. Medlem sedan
    May 2002
    #5

    Stackars liten!

    Jag har superliten erfarenhet av penicillin t barn (faktiskt noll) och ville mest bara skriva att jag lider med både dig och lilltjejen. Dock har jag själv ätit många penicillinkurer och vet att i flera av ggr:na tog det ganska lång tid innan effekten kickade in, upp till 4-5 dagar ibland. Har du ingen mer "kompetent" läkare att rådfråga? Vill minnas att ni inte bor i tätort, men kanske har jag fel? Man blir nog lätt bortskämd när man bor i stan och har flera sjukhus (och än så länge närakuter) att tillgå så fort det är nåt. Jag hade nog velat träffa en läkare som inte mumlade nåt om hur ovanligt det var... Men det är ju rätt många härinne som har erfarenhet av öroninflammation så jag hoppas du kan få nåt svar av dem. Kanske ringa t sjukvårdsrådgivningen och höra om de kan säga hur länge du ska avvakta penicillinets verkan? Just det där m att få dem att svälja penicillin verkar hemskt jobbigt, och tyvärr har jag inga råd.

    Hoppas det vänder snart!
    Evelina 030207
    Dexter 050504
  10. 5
    Stackars liten! Jag har superliten erfarenhet av penicillin t barn (faktiskt noll) och ville mest bara skriva att jag lider med både dig och lilltjejen. Dock har jag själv ätit många penicillinkurer och vet att i flera av ggr:na tog det ganska lång tid innan effekten kickade in, upp till 4-5 dagar ibland. Har du ingen mer "kompetent" läkare att rådfråga? Vill minnas att ni inte bor i tätort, men kanske har jag fel? Man blir nog lätt bortskämd när man bor i stan och har flera sjukhus (och än så länge närakuter) att tillgå så fort det är nåt. Jag hade nog velat träffa en läkare som inte mumlade nåt om hur ovanligt det var... Men det är ju rätt många härinne som har erfarenhet av öroninflammation så jag hoppas du kan få nåt svar av dem. Kanske ringa t sjukvårdsrådgivningen och höra om de kan säga hur länge du ska avvakta penicillinets verkan? Just det där m att få dem att svälja penicillin verkar hemskt jobbigt, och tyvärr har jag inga råd.

    Hoppas det vänder snart!
  11. Medlem sedan
    Sep 2002
    #6
    Emmie är blöjfri både dag och natt sen ungefär 1½ månad tillbaka. Vet inte exkt hur vi gjort...eller jo *S* belöning är väl ordet. Vi tog helt enkelt av blöjan, satte hon på pottan å när hon kissat fick hon applåder och en liten godisbit (typ från en tablettask).

    Det gick ganska snabbt tills att hon inte ville ha blöja längre, och nattblöjan tog vi av efter nån vecka då den ändå alltid var torr när hon vakna.

    Nu har hon dessutom börjat gå på toa hellre, och det ser så gulligt ut. Hon tar pallen och klättrar själv upp å sätter sig. Man får inte hjälpa till utan hon sitter å håller i sig alldeles själv *S*...

    "Emmie inte ramla ner i toan" säger hon (hahaha)
    Sen när hon är klar ropar hon högt och ljudligt "mamma torka rumpan !!" ;-)
  12. 6
    Emmie är blöjfri både dag och natt sen ungefär 1½ månad tillbaka. Vet inte exkt hur vi gjort...eller jo *S* belöning är väl ordet. Vi tog helt enkelt av blöjan, satte hon på pottan å när hon kissat fick hon applåder och en liten godisbit (typ från en tablettask).

    Det gick ganska snabbt tills att hon inte ville ha blöja längre, och nattblöjan tog vi av efter nån vecka då den ändå alltid var torr när hon vakna.

    Nu har hon dessutom börjat gå på toa hellre, och det ser så gulligt ut. Hon tar pallen och klättrar själv upp å sätter sig. Man får inte hjälpa till utan hon sitter å håller i sig alldeles själv *S*...

    "Emmie inte ramla ner i toan" säger hon (hahaha)
    Sen när hon är klar ropar hon högt och ljudligt "mamma torka rumpan !!" ;-)
  13. Medlem sedan
    May 2000
    #7
    Uselt! Trodde vi knäckt det igår då vi körde kaktricket, men idag har det varit 100% olyckor. Många...
    Nåväl. 3 veckor har vi på oss, så det borde funka! (Hoppas jag)
  14. 7
    Uselt! Trodde vi knäckt det igår då vi körde kaktricket, men idag har det varit 100% olyckor. Många...
    Nåväl. 3 veckor har vi på oss, så det borde funka! (Hoppas jag)

Liknande trådar

  1. Skriver igen
    By Tid Es mamma in forum Ordet är fritt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2012-03-24, 22:34
  2. Skriver igen...
    By Yvonne67 in forum Mellan missfall & graviditet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-07-12, 20:37
  3. Skriver igen..
    By AnonymT in forum Föräldraskap
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-02-25, 11:21
  4. Nu skriver jag igen
    By ingegerdb in forum Vikt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-02-13, 17:34
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar