Vaccinerar ni era?
_0606 Junibarn
  1. Medlem sedan
    May 2003
    #1

    Vaccinerar ni era?

    Jag funderar på pneumokockvaccin till Vincent nu i augusti när dagis drar igång för stortjejen.
    Ska ni vaccinera era? Ni som har dagisbarn också.
    mvh
    Anne Haavisto på besök
  2. 1
    Vaccinerar ni era? Jag funderar på pneumokockvaccin till Vincent nu i augusti när dagis drar igång för stortjejen.
    Ska ni vaccinera era? Ni som har dagisbarn också.
    mvh
    Anne Haavisto på besök
  3. Medlem sedan
    Dec 2005
    #2

    Japp!

    Hej. Det var länge sedan. Kul att se dig här inne igen.

    Alice har fått vaccin mot pneumokocker och har nu sin sista spruta kvar som hon ska ta i oktober på 15 mån kontrollen.
  4. 2
    Japp! Hej. Det var länge sedan. Kul att se dig här inne igen.

    Alice har fått vaccin mot pneumokocker och har nu sin sista spruta kvar som hon ska ta i oktober på 15 mån kontrollen.
  5. Medlem sedan
    Oct 2000
    #3

    Hej där

    Kul att du kikade in..

    Svaret på din fråga så vet jag faktiskt inte... mina tidigare erfarenheter så har ett barn (min stora son) benägenhet att få halsfluss o örininflammation men aldrig pneumokock-variant enligt läkare medans hans 2 år yngre syskon (tjej) hade pneumokocker titt som tätt (dock aldrig allvarligt sjuk) med lunginflammation etc.. Inte ens då tyckte läkaren att det var nödvändigt.. (hon är 12 idag)

    Hur jag gör med William?!? Vet inte... *peppar peppar* så har han vart en frisk krake hittils men det hindrar inte baciller sen..
    Frågade på BVC o hon tyckte inte att det var nödvändigt men när blev BVC "gud" över våra beslut?

    W verkar vara en "stark" kille men det kan ju som sagt ändras fort när dagisbacillerna kommer i en stor armé....

    Som sagt... det tål att tänkas på... o jag har tänkt att höra mig för lite mera så får jag återkomma?

    Ha det bra o på återssende..
    Bissen med William 16/6 2006 o Jonathan 21/6 2009

    Stora barnen -93 & -95 + bonus -93

    http://bajenfrost.blogspot.com/
  6. 3
    Hej där Kul att du kikade in..

    Svaret på din fråga så vet jag faktiskt inte... mina tidigare erfarenheter så har ett barn (min stora son) benägenhet att få halsfluss o örininflammation men aldrig pneumokock-variant enligt läkare medans hans 2 år yngre syskon (tjej) hade pneumokocker titt som tätt (dock aldrig allvarligt sjuk) med lunginflammation etc.. Inte ens då tyckte läkaren att det var nödvändigt.. (hon är 12 idag)

    Hur jag gör med William?!? Vet inte... *peppar peppar* så har han vart en frisk krake hittils men det hindrar inte baciller sen..
    Frågade på BVC o hon tyckte inte att det var nödvändigt men när blev BVC "gud" över våra beslut?

    W verkar vara en "stark" kille men det kan ju som sagt ändras fort när dagisbacillerna kommer i en stor armé....

    Som sagt... det tål att tänkas på... o jag har tänkt att höra mig för lite mera så får jag återkomma?

    Ha det bra o på återssende..
  7. Medlem sedan
    Oct 2000
    #4
    Haha. vilket dubbelsvammel...
    Men du förstod väl vad jag menade?
  8. 4
    Haha. vilket dubbelsvammel...
    Men du förstod väl vad jag menade?
  9. Medlem sedan
    Feb 2002
    #5
    Yes! För oss med 2 barn med nedsatt immunförsvar är det ett självklart ja.. Men hade barnen varit "normala" hade jag nog inte tagit vaccinet.
  10. 5
    Yes! För oss med 2 barn med nedsatt immunförsvar är det ett självklart ja.. Men hade barnen varit "normala" hade jag nog inte tagit vaccinet.
  11. Medlem sedan
    May 2003
    #6
    Varför väljer man att inte ta det?
    Jag är bara nyfiken...
  12. 6
    Varför väljer man att inte ta det?
    Jag är bara nyfiken...
  13. Medlem sedan
    Jun 2001
    #7

    Olika

    Vi följer det vanliga vaccinationsprogrammet. Skulle inte dela upp någon av sprutorna då de enskilda vaccinationerna är mindre beprövade och kan ge fler biverkningar.

    Pneumokocker skulle jag vänta med. Anledning, jag vill veta hur effektivt det är. Vilken av de olika varianterna är det. Det vaccinet som i Usa står emot 93% av pneumokockstammarna verkar här ha en verkningsgra på runt 40%. I Usa använder man ett vaccin mot 7 stammar av pneumokocker och där står dessa sju stammar för absolut merparten av pneumokockinfektionerna. I Sverige finns ingen riktig statistik över vilka stammar som är de mest aktiva men om den undersökning som gjort skulle stå sig så verkar det som om 7-komponentvaccinet skulle få en verkningsgrad på runt 40 % vilket ju inte är ett så speciellt bra skydd. Ett 11-komponent vaccin som snart är fardigt verkar dock ha ett mycket bättre täckning för vår del. Skulle verkningsgraden bli över 80 % så hade jag funderat på det men i dagsläget så är det inte ett alternativ tycker jag.

    Hade mycket om det i en av de senaste läkartidningarna läs den på biblioteket innan ni bestämmer er.
    Mamma till T 0202 och F 0606
  14. 7
    Olika Vi följer det vanliga vaccinationsprogrammet. Skulle inte dela upp någon av sprutorna då de enskilda vaccinationerna är mindre beprövade och kan ge fler biverkningar.

    Pneumokocker skulle jag vänta med. Anledning, jag vill veta hur effektivt det är. Vilken av de olika varianterna är det. Det vaccinet som i Usa står emot 93% av pneumokockstammarna verkar här ha en verkningsgra på runt 40%. I Usa använder man ett vaccin mot 7 stammar av pneumokocker och där står dessa sju stammar för absolut merparten av pneumokockinfektionerna. I Sverige finns ingen riktig statistik över vilka stammar som är de mest aktiva men om den undersökning som gjort skulle stå sig så verkar det som om 7-komponentvaccinet skulle få en verkningsgrad på runt 40 % vilket ju inte är ett så speciellt bra skydd. Ett 11-komponent vaccin som snart är fardigt verkar dock ha ett mycket bättre täckning för vår del. Skulle verkningsgraden bli över 80 % så hade jag funderat på det men i dagsläget så är det inte ett alternativ tycker jag.

    Hade mycket om det i en av de senaste läkartidningarna läs den på biblioteket innan ni bestämmer er.
  15. Anna.R &Ella
    #8
    Ella kommer att vaccineras i höst mot Pneumokock. Hon kommer däremot inte att börja på dagis riktigt än. Vill att hon ska ha samma skydd som hennes bror.(han är vaccinerad). Det blir en fin lite kostnad på ca 1000 kr men det är det helt klart värt!!
  16. 8
    Ella kommer att vaccineras i höst mot Pneumokock. Hon kommer däremot inte att börja på dagis riktigt än. Vill att hon ska ha samma skydd som hennes bror.(han är vaccinerad). Det blir en fin lite kostnad på ca 1000 kr men det är det helt klart värt!!
  17. Medlem sedan
    Jun 2001
    #9

    Artikeln

    Nu verkar läkartidningen vara uppe på nätet igen. EN länk till artikeln jag läste

    http://www.lakartidningen.se/07engin...articleId=6927

    Så min egna slutsats är att jag faktiskt inte skulle vaccinera nu, det vaccin som nu finns är inte tillräkligt effektivt i svenska förhållanden att jag anser det befogat. Lite av en falsk trygghet så att säga köper man sig tycker jag. Hade jag bott i Usa eller ett land där de stammarna är de vanligaste så hade jag vaccinerat.
    Mamma till T 0202 och F 0606
  18. 9
    Artikeln Nu verkar läkartidningen vara uppe på nätet igen. EN länk till artikeln jag läste

    http://www.lakartidningen.se/07engin...articleId=6927

    Så min egna slutsats är att jag faktiskt inte skulle vaccinera nu, det vaccin som nu finns är inte tillräkligt effektivt i svenska förhållanden att jag anser det befogat. Lite av en falsk trygghet så att säga köper man sig tycker jag. Hade jag bott i Usa eller ett land där de stammarna är de vanligaste så hade jag vaccinerat.
  19. Medlem sedan
    Jan 2006
    #10
    Nej, vi ska inte vaccinera Love. Jag har inte läst så mkt om det och vet därför lför ite om det för att vilja ge honom det.
  20. 10
    Nej, vi ska inte vaccinera Love. Jag har inte läst så mkt om det och vet därför lför ite om det för att vilja ge honom det.
  21. Medlem sedan
    Aug 2002
    #11

    Nej

    Även om jag har två barn med astma (och delvis nedsatt immunförsvar) kommer ingen av mina barn att vaccineras...
    Vår värld den bara snurrar fortare för varje dag
    Är då så konstigt att nån människa vill hoppa av
    Vi låser våra dörrar och vi stänger våra fönster
    Så att ingenting runt omkring kan rubba våra mönster
  22. 11
    Nej Även om jag har två barn med astma (och delvis nedsatt immunförsvar) kommer ingen av mina barn att vaccineras...

Liknande trådar

  1. Vaccinerar ni era 3-åringar?
    By Gullan m 3 prinsar in forum _0608 Augustibarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-11-29, 23:09
  2. Vaccinerar ni era katter?
    By selene in forum Hem & fritid
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-11-20, 18:16
  3. Vaccinerar ni era katter?
    By jojjjo in forum Ordet är fritt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-10-18, 15:06
  4. Vaccinerar ni er mot influensa?
    By jojjjo in forum Ordet är fritt
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2008-10-10, 08:48
  5. vad är det man vaccinerar mot
    By sandra_78 in forum _0707 Julibarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-10-09, 13:12
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar