bråkig och stökig??
_97 Alla barn
  1. Medlem sedan
    Jun 2007
    #1

    bråkig och stökig??

    Hej
    Semester har precis börjat och även då bråken med vår 10 åriga son...
    Vi har sagt att innan han går ut och leker ska sängen vara bäddad och sakerna som han har tagit frma på morgonen vara undanplockat.....
    VILKET LIV DET BLIR!!!
    Han blir helt vansinnig, skriker och går på.
    Är era 10- åringar också så??
    Vad gör Ni åt detta...
    Vi känner att det är tråkigt att det har blivit så här, helst nu när man har semester.
    Hoppas ändå på en bra sommar!!
  2. 1
    bråkig och stökig?? Hej
    Semester har precis börjat och även då bråken med vår 10 åriga son...
    Vi har sagt att innan han går ut och leker ska sängen vara bäddad och sakerna som han har tagit frma på morgonen vara undanplockat.....
    VILKET LIV DET BLIR!!!
    Han blir helt vansinnig, skriker och går på.
    Är era 10- åringar också så??
    Vad gör Ni åt detta...
    Vi känner att det är tråkigt att det har blivit så här, helst nu när man har semester.
    Hoppas ändå på en bra sommar!!
  3. maylin
    #2

    Svar

    Våran 10-åring bråkar och skriker inte pga att man ber honom städa upp. Han är mer sur på sin bror som han delar rum med och är slarvigare.
    Vi har satt vissa regler att tex bädda sängen på morgonen om man är ledig, dammsuga rummet en gång i veckan och plocka till i rummet. Samt att de får ta bort sin tallrik efter maten och även ta ut sopor och gå med returpapper till insamlingen. Min 10-åring hjälper så gärna till med hushållssysslor.

    Men om de inte städar ihop i rummet på en gång då vi sagt till, brukar vi säga att det varken blir tv eller dator tills det är gjort. Då snabbar de på.
  4. 2
    Svar Våran 10-åring bråkar och skriker inte pga att man ber honom städa upp. Han är mer sur på sin bror som han delar rum med och är slarvigare.
    Vi har satt vissa regler att tex bädda sängen på morgonen om man är ledig, dammsuga rummet en gång i veckan och plocka till i rummet. Samt att de får ta bort sin tallrik efter maten och även ta ut sopor och gå med returpapper till insamlingen. Min 10-åring hjälper så gärna till med hushållssysslor.

    Men om de inte städar ihop i rummet på en gång då vi sagt till, brukar vi säga att det varken blir tv eller dator tills det är gjort. Då snabbar de på.
  5. Medlem sedan
    Dec 2001
    #3

    Nej vår 10-åring...

    ...är en väldigt lugn kille och gör det mesta utan att knorra, även om det tar en liten stund. Däremot blir det mycket tjafs med lillasyster, för att hon inte låter honom vara ifred.
    ~~Enjoy The Silence~~
    * -24kg *
  6. 3
    Nej vår 10-åring... ...är en väldigt lugn kille och gör det mesta utan att knorra, även om det tar en liten stund. Däremot blir det mycket tjafs med lillasyster, för att hon inte låter honom vara ifred.
  7. Medlem sedan
    Jun 2003
    #4
    Njae, men min tidigare så lugna goa flicka förvandlas en gång om dagen till ett monster som provocerar mamma tills mamma exploderar.. Hon vet precis vilka knappar hon ska trycka på och efteråt pratar vi mycket om vad som hände. Jag vet ju att man som förälder ska hålla sig lugn men tyvärr känner jag mig som 10 oxo efter en stund =(
    Skumt för resten av tiden är hon en hjälpsam, rar och omtänksam flicka som är helt underbar att ha att göra med.
    Skulle i din sits inte kräva att rummet är undanplockat innan han går ut, tycker personligen det är mer rimligt att göra iordning innan man lägger sig eller t.ex två gånger i veckan. Jag skulle oxo ha svårt att plocka undan på det sättet och bädda finns inte i min värld utom om man ska ha gäster.
    Han kanske känner att han inte får vara med och bestämma om reglerna? Kanske dags för en förhandling?
    Det är min syn på saken, menar inte att du gör fel förstås, vi har ju alla olika krav
  8. 4
    Njae, men min tidigare så lugna goa flicka förvandlas en gång om dagen till ett monster som provocerar mamma tills mamma exploderar.. Hon vet precis vilka knappar hon ska trycka på och efteråt pratar vi mycket om vad som hände. Jag vet ju att man som förälder ska hålla sig lugn men tyvärr känner jag mig som 10 oxo efter en stund =(
    Skumt för resten av tiden är hon en hjälpsam, rar och omtänksam flicka som är helt underbar att ha att göra med.
    Skulle i din sits inte kräva att rummet är undanplockat innan han går ut, tycker personligen det är mer rimligt att göra iordning innan man lägger sig eller t.ex två gånger i veckan. Jag skulle oxo ha svårt att plocka undan på det sättet och bädda finns inte i min värld utom om man ska ha gäster.
    Han kanske känner att han inte får vara med och bestämma om reglerna? Kanske dags för en förhandling?
    Det är min syn på saken, menar inte att du gör fel förstås, vi har ju alla olika krav
  9. Medlem sedan
    Sep 2007
    #5

    Så gör Min 10 åring med!

    Jag har en 10½ årig kille, han kan bli väldigt otrevlig och ful i munnen, inte så att han svär. Det gör vi aldrig hemma så det finns inget där att ta efter, men han kan säga att man är dum i huvudet, ful, att han hatar en o.s.v. Tyvärr har jag lite hett humör så visst blir man arg ibland och skriker till honom, men det bästa tror jag är att till en viss gräns nonchalera beteendet tills han lugnat sig. Går han alldeles över gränsen så bruka vi sätta honom på en pall i hallen,lite av en time out. Men vi finns fortfarande nära honom, han blir alltså inte utstängd eller instängd någonstans utan bara plockad bort från den befintliga situationen tills han lugnat sig så det går att prata med honom bättre. Oftast brukar det fungera, även om han får sitta på pallen ett bra tag ibland för han vägrar att lugna sig. Men efteråt kan vi prata om vad som hände. Viktigt är att om man som föräldre gör fel, skriker eller gör något annat man inte känner sig nöjd med, att man då ber sitt barn om uppriktig förlåtelse, föregår med gott exempel. Jag KRÄVER aldrig ett förlåt av min son, men jagb talar om att det han sa gjorde mig ledsen, arg, inte var trevligt och att jag inte vill att han säger så, och att det skulle känas bra för oss båda om han ber om ursäkt för det. Sedan kan man nog inte göra så mycket mer än att ha tålamod!Mycket tålamod!! Det är inte lätt....men hoppas det ordnar sig för dig. Lycka till!!
  10. 5
    Så gör Min 10 åring med! Jag har en 10½ årig kille, han kan bli väldigt otrevlig och ful i munnen, inte så att han svär. Det gör vi aldrig hemma så det finns inget där att ta efter, men han kan säga att man är dum i huvudet, ful, att han hatar en o.s.v. Tyvärr har jag lite hett humör så visst blir man arg ibland och skriker till honom, men det bästa tror jag är att till en viss gräns nonchalera beteendet tills han lugnat sig. Går han alldeles över gränsen så bruka vi sätta honom på en pall i hallen,lite av en time out. Men vi finns fortfarande nära honom, han blir alltså inte utstängd eller instängd någonstans utan bara plockad bort från den befintliga situationen tills han lugnat sig så det går att prata med honom bättre. Oftast brukar det fungera, även om han får sitta på pallen ett bra tag ibland för han vägrar att lugna sig. Men efteråt kan vi prata om vad som hände. Viktigt är att om man som föräldre gör fel, skriker eller gör något annat man inte känner sig nöjd med, att man då ber sitt barn om uppriktig förlåtelse, föregår med gott exempel. Jag KRÄVER aldrig ett förlåt av min son, men jagb talar om att det han sa gjorde mig ledsen, arg, inte var trevligt och att jag inte vill att han säger så, och att det skulle känas bra för oss båda om han ber om ursäkt för det. Sedan kan man nog inte göra så mycket mer än att ha tålamod!Mycket tålamod!! Det är inte lätt....men hoppas det ordnar sig för dig. Lycka till!!

Liknande trådar

  1. Bråkig son
    By Orolig mor in forum Förskoleklass (6-års.)
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-11-13, 19:15
  2. Jag är såå bråkig och dum
    By Annamed5 in forum _0903 Marsbarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-09-03, 20:22
  3. Bråkig fyraåring
    By Anonym just nu in forum _02/03 Vinterbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-06-07, 06:29
  4. Bråkig son!!
    By anonymt namn in forum Föräldraskap
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-03-13, 22:50
  5. Bråkig
    By bailes_ in forum _98 Alla barn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-02-11, 17:36
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar