Hjälpa till hemma...
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Dec 2000
    #1

    Hjälpa till hemma...

    Vad måste era barn hjälpa till med hemma??? Om de t ex har diskat eller städat och inte gjort det ordentligt måste de göra om det då (främst äldre barn, nästan tonåringar)? Är det mycket tjat för att det ska fungera?
  2. 1
    Hjälpa till hemma... Vad måste era barn hjälpa till med hemma??? Om de t ex har diskat eller städat och inte gjort det ordentligt måste de göra om det då (främst äldre barn, nästan tonåringar)? Är det mycket tjat för att det ska fungera?
  3. Medlem sedan
    Oct 2006
    #2

    Inte tonåringar än

    äldsta är 11 och hon hjälper till med att göra sallad när man ber henne, hon bakar gärna och vill göra saker som köttfärssås och plättar. Städa rummet gör hon själv när vi tjatat några ggr. Hon går ärenden till affären (köper typ mjölk) och hon hjälper till att plocka av bordet och tömma diskmaskinen - men inte självmant, man får BE henne. Hon vattnar även blommor när det behövs. Dammsuga sitt rum gör hon motvilligt (hon är rädd för spindlar och tror att de finns i alla hörn).

    Sonen är 7 år och han börjar bli bra på att städa sitt rum när man ber honom, han plockar undan efter sig när han ätit och han har också börjat hjälpa till att plocka ur och in i diskmaskien. Han hjälper även till att städa toaletterna (om man ber honom) men det är mest att han torkar damm med en disktrasa. Han har börjat använda dammsugaren på sitt rum så snart kan han hjälpa till med att att dammsuga andra rum.

    Det enda de inte har hjälpt till med är tvätten men det ska jag introducera så snart vi flyttat in i huset.

    De har inga egentliga sysslor utan vi vill att de plockar undan efter sig när de ätit eller torka efter sig när de spillt, slänger smutstvätten i smutskorgen, plockar upp leksaker som är utspridda i huset - allt annat är sånt man få be (tjata) om.
    "Just because I don't care doesn't mean I don't understand." Homer Simpson
  4. 2
    Inte tonåringar än äldsta är 11 och hon hjälper till med att göra sallad när man ber henne, hon bakar gärna och vill göra saker som köttfärssås och plättar. Städa rummet gör hon själv när vi tjatat några ggr. Hon går ärenden till affären (köper typ mjölk) och hon hjälper till att plocka av bordet och tömma diskmaskinen - men inte självmant, man får BE henne. Hon vattnar även blommor när det behövs. Dammsuga sitt rum gör hon motvilligt (hon är rädd för spindlar och tror att de finns i alla hörn).

    Sonen är 7 år och han börjar bli bra på att städa sitt rum när man ber honom, han plockar undan efter sig när han ätit och han har också börjat hjälpa till att plocka ur och in i diskmaskien. Han hjälper även till att städa toaletterna (om man ber honom) men det är mest att han torkar damm med en disktrasa. Han har börjat använda dammsugaren på sitt rum så snart kan han hjälpa till med att att dammsuga andra rum.

    Det enda de inte har hjälpt till med är tvätten men det ska jag introducera så snart vi flyttat in i huset.

    De har inga egentliga sysslor utan vi vill att de plockar undan efter sig när de ätit eller torka efter sig när de spillt, slänger smutstvätten i smutskorgen, plockar upp leksaker som är utspridda i huset - allt annat är sånt man få be (tjata) om.
  5. Medlem sedan
    Apr 2000
    #3

    städa undan det

    man har lekt med och hänga upp sina kläder får min sexåring göra, städat ska det vara före barnprogrammen på vardagarna och han får inte se programmet förns han är klar så valet är hans eget hur mycket han vill missa
    Mina ögon är ett hav i vilket mina drömmar är reflekterade
  6. 3
    städa undan det man har lekt med och hänga upp sina kläder får min sexåring göra, städat ska det vara före barnprogrammen på vardagarna och han får inte se programmet förns han är klar så valet är hans eget hur mycket han vill missa
  7. Medlem sedan
    Oct 2006
    #4

    Lite så har vi också

    typ att de får inte gå iväg o leka med kompisar innan de städat sina rum och inte heller få de ta hem kompisar innan dess. Det fungerar rätt bra. Men den regeln har vi bara en gång i veckan då vi vill kunna komma åt att dammsuga på deras rum - annars gäller det att de plockar undan all smutstvätt och rensar golven någorlunda från leksaker och att alla muggar och äppelskrott o dyl tas omhand varje dag innan sängdags.
    "Just because I don't care doesn't mean I don't understand." Homer Simpson
  8. 4
    Lite så har vi också typ att de får inte gå iväg o leka med kompisar innan de städat sina rum och inte heller få de ta hem kompisar innan dess. Det fungerar rätt bra. Men den regeln har vi bara en gång i veckan då vi vill kunna komma åt att dammsuga på deras rum - annars gäller det att de plockar undan all smutstvätt och rensar golven någorlunda från leksaker och att alla muggar och äppelskrott o dyl tas omhand varje dag innan sängdags.
  9. Medlem sedan
    Aug 2006
    #5
    Ingenting kan jag säga, nästan ingen ting, de har ansvar för sina rum, dukar ibland, dular bort ibland, plockar ur och i diskmaskin går ut med sopor nån gång om året osv, men inget mer.
  10. 5
    Ingenting kan jag säga, nästan ingen ting, de har ansvar för sina rum, dukar ibland, dular bort ibland, plockar ur och i diskmaskin går ut med sopor nån gång om året osv, men inget mer.
  11. Medlem sedan
    Dec 2000
    #6
    Plocka undan sina egna grejer som släpps mer eller mindre där man står???

    Plockar ni eller säger till??
  12. 6
    Plocka undan sina egna grejer som släpps mer eller mindre där man står???

    Plockar ni eller säger till??
  13. Medlem sedan
    Aug 2002
    #7

    De ska

    Hjälpa till med det jag ber dem om samt plocka undan efter sig då vi ätit, ta upp det de lämnat lite här och där (leksaker, böcker, glas) samt hänga upp sina kläder då de kommer hem och ställa skorna på plats....

    Och ja - Jag har bett dem gör om nån gång då de verkligen slarvat men det har skett sällan...

    Och ja - Det blir nog en del tjat om de först nu som nästan tonåringar får helt nya grejer att rätta sig efter.... Men det går nog till slut skulle jag tro...
    Vår värld den bara snurrar fortare för varje dag
    Är då så konstigt att nån människa vill hoppa av
    Vi låser våra dörrar och vi stänger våra fönster
    Så att ingenting runt omkring kan rubba våra mönster
  14. 7
    De ska Hjälpa till med det jag ber dem om samt plocka undan efter sig då vi ätit, ta upp det de lämnat lite här och där (leksaker, böcker, glas) samt hänga upp sina kläder då de kommer hem och ställa skorna på plats....

    Och ja - Jag har bett dem gör om nån gång då de verkligen slarvat men det har skett sällan...

    Och ja - Det blir nog en del tjat om de först nu som nästan tonåringar får helt nya grejer att rätta sig efter.... Men det går nog till slut skulle jag tro...

Liknande trådar

  1. Hjälpa till hemma?
    By Lena med M, F & O in forum _02/03 Vinterbarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-01-12, 14:42
  2. Hjälpa till hemma
    By strejkar snart in forum Många barn
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-11-20, 11:28
  3. hjälpa till hemma
    By lavendelflickan in forum Tonåringar
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2008-11-11, 19:16
  4. Hjälpa till hemma
    By Mårran in forum Stora barn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-05-06, 21:41
  5. hjälpa till hemma ???
    By smurfina in forum Jämlikt?
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2007-01-12, 20:36
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar