Linus är här! lmycket ångt...
_0710 Oktoberbarn
  1. Medlem sedan
    Feb 2006
    #1

    Linus är här! lmycket ångt...

    Hej allihopa. Ville bara berätta för Er alla att Linus redan är här... han föddes med akut kejsarsnitt i tisdags 24/7 kl 20.04. Han väger 1198 gram och är 38 cm lång.

    Så här gick det till:
    På tisdag morgon hade jag haft ont i magen i två dagar och även haft diarre och kräkningar. Trodde att jag hade magsjuka och tog kontakt med BM för att fråga vad jag skulle göra, för jag orkade inte äta eller dricka. De bad mig ta kontakt med förlossningen, för det är dit man hör när man är sjuk och gravid. Efter telefonsamtal med förlossningen så tror de också att jag är magsjuk och ordinerar mig att dricka mycket och att äta skonsam mat. Jag påpekar igen att jag inte orkar äta eller dricka. De säger då att jag skall kontakta infektionsakuten, och jag får telefonnumret dit. När jag försöker ringa dem, så är det bara upptaget. Bestämmer mig då för att ringa till företagshälsovården, och får en tid en timme senare på Sophiahemmet. När jag kommer till läkaren där så ser hon direkt på mig att jag är jättedålig och hon tar mitt blodtryck. Det är 155/95 vilken är väldigt högt för mig. (har normalt 110/60). Hon skriver en remiss till aktuen och skickar mig dit direkt.
    När jag kommer till akuten på Huddinge sjukhus möter jag en jättegullig sjuksjötare som heter Filip, han ringer runt lite och de beslutar att jag nog skall till förlossningsakuten. Jag får gå in bakvägen, då de inte vill att jag skall gå genom avdelningen eftersom de fortfarande tror att jag kan ha en maginfektion. Väl framme tar de bloctrycket igen och även blod och urinprov. Blodtrycket är nu lite högre och blodproverna är jättedåliga. De säger att jag har akut havandeskapsförgiftning och att de måste ta ut Linus inom ett dygn. Jag får en kortisonspruta för att hjälpa till att mogna Linus lungor. Två timmar senare, har de fått ytterligare svar på mina blodprover, de har blivit sämre och de måste ta ut Linus så fort som möjligt, om de väntar längre blir det för riskabelt att operera mig, då mitt blod pga havandeskapsförgiftningen inte kan koagulera sig ordentligt. De gör ett snabbt ultraljud för att se hur stor Linus är och hur han ligger i magen.
    Kl 20.00 åker jag in på operation, och 20.04 är Linus född.
    De jobbar med honom i 10-15 minuter för att få igång hans andning, och lägger honom sedan i kuvös. Han slipper respirator, men har en så kalla C-PAP, som blåser in luft genom näsan, då han har lite tugnt att andas själv.
    Efter omständigheterna mår han bra, och han gör fina framsteg varje dag.
    Igår kväll fick pappa hålla honom en timme utanför kuvösen, och jag fick ha honom i famnen 2 timmar i förmiddags. Underbart!
    Just nu tar vi en dag i taget, och ser fram emot den dag vi får komma hem.
    Tack alla för den tid vi fick här tillsammans, och lycka till med Era graviditeter. Var rädda om Er! Många många kramar från Linus mamma Ulrika
  2. 1
    Linus är här! lmycket ångt... Hej allihopa. Ville bara berätta för Er alla att Linus redan är här... han föddes med akut kejsarsnitt i tisdags 24/7 kl 20.04. Han väger 1198 gram och är 38 cm lång.

    Så här gick det till:
    På tisdag morgon hade jag haft ont i magen i två dagar och även haft diarre och kräkningar. Trodde att jag hade magsjuka och tog kontakt med BM för att fråga vad jag skulle göra, för jag orkade inte äta eller dricka. De bad mig ta kontakt med förlossningen, för det är dit man hör när man är sjuk och gravid. Efter telefonsamtal med förlossningen så tror de också att jag är magsjuk och ordinerar mig att dricka mycket och att äta skonsam mat. Jag påpekar igen att jag inte orkar äta eller dricka. De säger då att jag skall kontakta infektionsakuten, och jag får telefonnumret dit. När jag försöker ringa dem, så är det bara upptaget. Bestämmer mig då för att ringa till företagshälsovården, och får en tid en timme senare på Sophiahemmet. När jag kommer till läkaren där så ser hon direkt på mig att jag är jättedålig och hon tar mitt blodtryck. Det är 155/95 vilken är väldigt högt för mig. (har normalt 110/60). Hon skriver en remiss till aktuen och skickar mig dit direkt.
    När jag kommer till akuten på Huddinge sjukhus möter jag en jättegullig sjuksjötare som heter Filip, han ringer runt lite och de beslutar att jag nog skall till förlossningsakuten. Jag får gå in bakvägen, då de inte vill att jag skall gå genom avdelningen eftersom de fortfarande tror att jag kan ha en maginfektion. Väl framme tar de bloctrycket igen och även blod och urinprov. Blodtrycket är nu lite högre och blodproverna är jättedåliga. De säger att jag har akut havandeskapsförgiftning och att de måste ta ut Linus inom ett dygn. Jag får en kortisonspruta för att hjälpa till att mogna Linus lungor. Två timmar senare, har de fått ytterligare svar på mina blodprover, de har blivit sämre och de måste ta ut Linus så fort som möjligt, om de väntar längre blir det för riskabelt att operera mig, då mitt blod pga havandeskapsförgiftningen inte kan koagulera sig ordentligt. De gör ett snabbt ultraljud för att se hur stor Linus är och hur han ligger i magen.
    Kl 20.00 åker jag in på operation, och 20.04 är Linus född.
    De jobbar med honom i 10-15 minuter för att få igång hans andning, och lägger honom sedan i kuvös. Han slipper respirator, men har en så kalla C-PAP, som blåser in luft genom näsan, då han har lite tugnt att andas själv.
    Efter omständigheterna mår han bra, och han gör fina framsteg varje dag.
    Igår kväll fick pappa hålla honom en timme utanför kuvösen, och jag fick ha honom i famnen 2 timmar i förmiddags. Underbart!
    Just nu tar vi en dag i taget, och ser fram emot den dag vi får komma hem.
    Tack alla för den tid vi fick här tillsammans, och lycka till med Era graviditeter. Var rädda om Er! Många många kramar från Linus mamma Ulrika
  3. Medlem sedan
    Apr 2005
    #2
    Först och främst -Stort grattis till lilla Linus!!! Skönt att höra att han mår bra efter omständigheterna
    Förstår att det är en jobbig tid för er alla just nu och jag sänder en massa kramar till dig och din familj!
    Lycka till och ta hand om er alla!!
    Kramar
  4. 2
    Först och främst -Stort grattis till lilla Linus!!! Skönt att höra att han mår bra efter omständigheterna
    Förstår att det är en jobbig tid för er alla just nu och jag sänder en massa kramar till dig och din familj!
    Lycka till och ta hand om er alla!!
    Kramar
  5. Medlem sedan
    Nov 1999
    #3
    Grattis till Linus. Men oj vilken jobbig start ni fick. Tur att du åkte in och blev undersökt. Lycka till.
    Ulle
  6. 3
    Grattis till Linus. Men oj vilken jobbig start ni fick. Tur att du åkte in och blev undersökt. Lycka till.
    Ulle
  7. Medlem sedan
    Aug 2004
    #4
    Grattis till lilla Linus !
    Skönt att allt gick så pass bra ändå,och vilken tur att du åkte in! Lycka till nu och hoppas att allt går bra med lilla Linus
    Kram
  8. 4
    Grattis till lilla Linus !
    Skönt att allt gick så pass bra ändå,och vilken tur att du åkte in! Lycka till nu och hoppas att allt går bra med lilla Linus
    Kram
  9. Medlem sedan
    Dec 2006
    #5
    Hej Ullis!!
    Så förvånad jag blev när jag såg inlägget!! Ett jätte stort GRATTIS till er lille Linus, tänk att han redan är här!!! Skönt att höra att allt gått bra efter omständigheterna!! Tänk att vi följts åt från de vi var i "försöksgruppen" tillsammans....och nu är vi här och du har blivit mamma....spännande och roligt att få fortsätta följa er!!! Vi hörs!! Tusen kramar // Malin
  10. 5
    Hej Ullis!!
    Så förvånad jag blev när jag såg inlägget!! Ett jätte stort GRATTIS till er lille Linus, tänk att han redan är här!!! Skönt att höra att allt gått bra efter omständigheterna!! Tänk att vi följts åt från de vi var i "försöksgruppen" tillsammans....och nu är vi här och du har blivit mamma....spännande och roligt att få fortsätta följa er!!! Vi hörs!! Tusen kramar // Malin
  11. Medlem sedan
    Jun 2007
    #6
    Jättegrattis till Linus!! Vilken tur att allt gick bra efter omständigheterna! ta mycket kort och skriv dagbok! den första tiden brukar vara ett virrvarr när man har en för tidigt född! många kramar till er alla!!
  12. 6
    Jättegrattis till Linus!! Vilken tur att allt gick bra efter omständigheterna! ta mycket kort och skriv dagbok! den första tiden brukar vara ett virrvarr när man har en för tidigt född! många kramar till er alla!!
  13. Medlem sedan
    Apr 2003
    #7
    Första okt bebben...Stort grattis!!!! Ta hand om er nu o njut av eran lilla Linus.
    Kram
  14. 7
    Första okt bebben...Stort grattis!!!! Ta hand om er nu o njut av eran lilla Linus.
    Kram
  15. Medlem sedan
    Apr 2006
    #8
    OJ, blir helt berörd av din berättelse och tårarna är nära att komma

    GRATTIS till lilla, liiiiiiilla killen!!!

    Skönt att höra att han trots allt mår bra och jag håller tummarna att han växeer sig stor och stark så att ni kan få hem honom så snart som möjligt.

    Många kramar!!!
  16. 8
    OJ, blir helt berörd av din berättelse och tårarna är nära att komma

    GRATTIS till lilla, liiiiiiilla killen!!!

    Skönt att höra att han trots allt mår bra och jag håller tummarna att han växeer sig stor och stark så att ni kan få hem honom så snart som möjligt.

    Många kramar!!!
  17. Medlem sedan
    Oct 1999
    #9
    Hoppsan!
    Grattis till en liten gosse!!
    Vilken otur att du blev så sjuk, men vilken tur att du fick snabb hjälp..när du väl kom till läkaren!
    Jag jobbar på neo(när jag nu nån gång jobbar*S*) och av det du skriver så låter det kalasbra.
    Ingen respirator utan cpap, och ute hos mamma och pappa i famnen
    Hoppas att allt kommer att rulla som på räls för er båda, och att ni snart kommer att sitta hemma som en liten familj istf. på sjukhuset!!

    Grattis och lycka till
  18. 9
    Hoppsan!
    Grattis till en liten gosse!!
    Vilken otur att du blev så sjuk, men vilken tur att du fick snabb hjälp..när du väl kom till läkaren!
    Jag jobbar på neo(när jag nu nån gång jobbar*S*) och av det du skriver så låter det kalasbra.
    Ingen respirator utan cpap, och ute hos mamma och pappa i famnen
    Hoppas att allt kommer att rulla som på räls för er båda, och att ni snart kommer att sitta hemma som en liten familj istf. på sjukhuset!!

    Grattis och lycka till
  19. Medlem sedan
    Jan 2000
    #10
    Stort, stort GRATTIS till lille Linus!
    Ni har säkert en jobbig tid framför er, framförallt dröjer det ju lääääänge innan ni får komma hem helt och hållet!
    Önskar er all lycka till på vägen!

    Ta hand om även er, ni mamma och pappa, för Linus får säkert den bästa vård han kan få.

    Skicka gärna en liten uppdatering hur det går för er när du orkar och vill!

    Många varma kramar, Camilla
  20. 10
    Stort, stort GRATTIS till lille Linus!
    Ni har säkert en jobbig tid framför er, framförallt dröjer det ju lääääänge innan ni får komma hem helt och hållet!
    Önskar er all lycka till på vägen!

    Ta hand om även er, ni mamma och pappa, för Linus får säkert den bästa vård han kan få.

    Skicka gärna en liten uppdatering hur det går för er när du orkar och vill!

    Många varma kramar, Camilla
  21. Medlem sedan
    Apr 2005
    #11
    Grattis, vilken grej. hoppas verkligen att ni snart får komma hem. Ta hand om dig och familjen. kram
  22. 11
    Grattis, vilken grej. hoppas verkligen att ni snart får komma hem. Ta hand om dig och familjen. kram
  23. Medlem sedan
    Nov 1999
    #12
    Stort GRATTIS till er son!
    Vilken dramatisk läsning!
    Hoppas ni mår bra båda två och repar er snabbt. Jag önskar er all lycka och hoppas ni återkommer med rapport så vi får höra hur ni har det!

    Och ännu en gång; Grattis till lille Linus. Fint namn!
  24. 12
    Stort GRATTIS till er son!
    Vilken dramatisk läsning!
    Hoppas ni mår bra båda två och repar er snabbt. Jag önskar er all lycka och hoppas ni återkommer med rapport så vi får höra hur ni har det!

    Och ännu en gång; Grattis till lille Linus. Fint namn!
  25. Medlem sedan
    Mar 2005
    #13
    Grattis till lilla Linus!! Hoppas att ni får komma hem snart. Lycka till!! Ta hand om er.
  26. 13
    Grattis till lilla Linus!! Hoppas att ni får komma hem snart. Lycka till!! Ta hand om er.
  27. Medlem sedan
    Feb 2007
    #14
    wow! vad förvånad jag blev när jag kom "hit". Trodde först jag hamnat i fel forum =) men grattis till er son och lycka till nu!
  28. 14
    wow! vad förvånad jag blev när jag kom "hit". Trodde först jag hamnat i fel forum =) men grattis till er son och lycka till nu!
  29. Medlem sedan
    Jan 2004
    #15
    GRATTIS!!!!! även om det gick lite drastiskt till så hoppas ajg att ni fått en fin upplevelse och passar på att njuta av att snosa bebis så mycket ni bara kan.
    Håller tummar stenhårt att Linus fixar det här och snart får följa med er hem.
  30. 15
    GRATTIS!!!!! även om det gick lite drastiskt till så hoppas ajg att ni fått en fin upplevelse och passar på att njuta av att snosa bebis så mycket ni bara kan.
    Håller tummar stenhårt att Linus fixar det här och snart får följa med er hem.
  31. Medlem sedan
    May 2002
    #16

    grattis grattis!!!

    stort grattis till er lille linus!

    vilken tur att du fick läkar hjälp till slut iaf...
    hoppas linus mår bra...

    massor med kramar...

    *kramkramkramkramkramkramkram*
    mamma till Alexander 010727, Ludwig 040818, Waldemar och Gabriel 070901


    http://www.bottimedmera.blogspot.com/
  32. 16
    grattis grattis!!! stort grattis till er lille linus!

    vilken tur att du fick läkar hjälp till slut iaf...
    hoppas linus mår bra...

    massor med kramar...

    *kramkramkramkramkramkramkram*
  33. Medlem sedan
    Dec 2000
    #17
    Grattis! Vad skönt
    att han mår bra efter omständigheterna.
    Ta en dag i taget-det kommer att gå jättebra!!!
    Kram!
  34. 17
    Grattis! Vad skönt
    att han mår bra efter omständigheterna.
    Ta en dag i taget-det kommer att gå jättebra!!!
    Kram!
  35. Medlem sedan
    Aug 2000
    #18
    OJojoj! Grattis till lille sonen! Nu blev jag helt tårögd o rörd! Vilken tur att du var tuff och sökte hjälp i tid!!! Hoppas att allt fortsätter att gå framåt med små och stora steg.
    Sköt om er nu, och fortsätt rapportera när du hinner och orkar!!!


    KRAM!
  36. 18
    OJojoj! Grattis till lille sonen! Nu blev jag helt tårögd o rörd! Vilken tur att du var tuff och sökte hjälp i tid!!! Hoppas att allt fortsätter att gå framåt med små och stora steg.
    Sköt om er nu, och fortsätt rapportera när du hinner och orkar!!!


    KRAM!
  37. Medlem sedan
    Jun 2004
    #19
    Jättegrattis till er lille kille. Håller alla tummar för er!!!
  38. 19
    Jättegrattis till er lille kille. Håller alla tummar för er!!!
  39. Medlem sedan
    Mar 2002
    #20
    Grattis till er lille Linus!
    Varma kramar och hoppas ni får komma hem snabbt utan komplikationer!
  40. 20
    Grattis till er lille Linus!
    Varma kramar och hoppas ni får komma hem snabbt utan komplikationer!
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. Linus
    By <3bebis<3 in forum _1106 Junibarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-06-30, 10:17
  2. Blir aldrig (lite ångt)
    By Liten2012 in forum Försöker bli med barn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-02-15, 16:01
  3. Linus är här...
    By sarah31 in forum _0804 Aprilbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-05-01, 16:39
  4. Linus?
    By anonymt namn in forum Namn, dop & namngivning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-03-03, 09:07
  5. Linus tur,...
    By petrapeps in forum _99 Alla barn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-03-15, 12:07
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar