Matvanor?
_0701 Januaribarn
  1. Eir & barnen
    #1

    Matvanor?

    Hur ser era babysars matvanor ut nu? Jag har varit bortrest så jag kanske har missat om ni haft upp det.

    Han har aptit våran Lilleman.
    Han är gärna vid bröstet flera ggr om dagen.
    Ammas väl 5-7 ggr per dag än.
    Han ammar även var 3-4 h natten genom och han behöver verkligen inte det nu tycker jag!?
    Banangröt blir det 1 portion av på morgonen.
    Sedan ger jag smakis på eftermmiddagen men de senaste tre dagarna går det så bra med smakportionerna så att jag ger faktiskt 1/2 burk och än verkar magen tåla det. Efter det kan han amma och så på ett par timmar ammas igen!
    Innan han somnar får han dagens enda flaska med ersättning och han äter oftast 70-80 ml då. Jag är stolt över att han nu njuter av flaskan, han knorrar och suger och halvdåsar. Jag älskar att amma, men ser fram emot att sluta. Förvirrad? Nää då :-)
    Han är nu drygt 6 månader.
    Vad äter era barn och hur ofta?
  2. 1
    Matvanor? Hur ser era babysars matvanor ut nu? Jag har varit bortrest så jag kanske har missat om ni haft upp det.

    Han har aptit våran Lilleman.
    Han är gärna vid bröstet flera ggr om dagen.
    Ammas väl 5-7 ggr per dag än.
    Han ammar även var 3-4 h natten genom och han behöver verkligen inte det nu tycker jag!?
    Banangröt blir det 1 portion av på morgonen.
    Sedan ger jag smakis på eftermmiddagen men de senaste tre dagarna går det så bra med smakportionerna så att jag ger faktiskt 1/2 burk och än verkar magen tåla det. Efter det kan han amma och så på ett par timmar ammas igen!
    Innan han somnar får han dagens enda flaska med ersättning och han äter oftast 70-80 ml då. Jag är stolt över att han nu njuter av flaskan, han knorrar och suger och halvdåsar. Jag älskar att amma, men ser fram emot att sluta. Förvirrad? Nää då :-)
    Han är nu drygt 6 månader.
    Vad äter era barn och hur ofta?
  3. Medlem sedan
    Nov 1999
    #2
    Jadu...Aron ammar bara än...Har provat smakisar av potatis, gröt, banan och morot..
    Inget av det gillar han (bäst går eg banan då). Kör nu bara morot för att han ska lära sig smaken, men får i honom HÖGST en tsk av det..

    Smörgåsrån har han fått pröva och det är också rätt äckligt tycker Aron som ryser och blir som ett russin i hela ansiktet.

    Ammar mellan 2 och 4 ggr/natt. Natt har han mellan 21-09). Han ammar på dagen med 2-3h mellanrum så det är rätt ofta men äter inga långa stunder. Aron blev just ½ år.

    Tycker det är ok än så länge bara han går upp i vikt som han ska (gått upp ca 400g på en månad nu senast och planar lite på kurvan)
  4. 2
    Jadu...Aron ammar bara än...Har provat smakisar av potatis, gröt, banan och morot..
    Inget av det gillar han (bäst går eg banan då). Kör nu bara morot för att han ska lära sig smaken, men får i honom HÖGST en tsk av det..

    Smörgåsrån har han fått pröva och det är också rätt äckligt tycker Aron som ryser och blir som ett russin i hela ansiktet.

    Ammar mellan 2 och 4 ggr/natt. Natt har han mellan 21-09). Han ammar på dagen med 2-3h mellanrum så det är rätt ofta men äter inga långa stunder. Aron blev just ½ år.

    Tycker det är ok än så länge bara han går upp i vikt som han ska (gått upp ca 400g på en månad nu senast och planar lite på kurvan)
  5. Medlem sedan
    Nov 2005
    #3
    Moa ammas fritt,det blir ca 4 ggr/dag o en gång på natten.några teskedar gröt t frukost,enhalv burk fruktpuree t lunch o ngra teskedar av nån burkmat t middag.hon väger 7 kg nu.
  6. 3
    Moa ammas fritt,det blir ca 4 ggr/dag o en gång på natten.några teskedar gröt t frukost,enhalv burk fruktpuree t lunch o ngra teskedar av nån burkmat t middag.hon väger 7 kg nu.
  7. Medlem sedan
    Dec 2005
    #4

    matglad kille

    Mattias äter

    200 ml välling till frukost
    ½ burk(stor) med fruktpure till mellis
    1 stor burk med mat till lunch( eller hemma gjort)
    resten av burken med fruktpurte till mellis
    ca 1½-2 dl med gröt till kvällen
    å ev lite välling på natten

    och fri tillgång på vatten att dricka

    En liten matglad kille som går/springer med bestämnda steg. Som även fått sina första tänder
    Fem fingrar ska skydda dig
    Ett i månen,
    Ett i solen,
    Ett i polstjärnan bakom molnen
    Ett i hopp, och ett i tro.



    Mattias 061230 Jennie 081229
  8. 4
    matglad kille Mattias äter

    200 ml välling till frukost
    ½ burk(stor) med fruktpure till mellis
    1 stor burk med mat till lunch( eller hemma gjort)
    resten av burken med fruktpurte till mellis
    ca 1½-2 dl med gröt till kvällen
    å ev lite välling på natten

    och fri tillgång på vatten att dricka

    En liten matglad kille som går/springer med bestämnda steg. Som även fått sina första tänder
  9. Medlem sedan
    Feb 2001
    #5
    Helammas.
    Hur ofta eller hur många gånger har jag ingen räkning på.
  10. 5
    Helammas.
    Hur ofta eller hur många gånger har jag ingen räkning på.
  11. Medlem sedan
    Jul 2003
    #6

    Miras mat

    Hon äter en flaska välling ca 210 ml på morgonen.
    Till lunch blir det burkmat (HIPP) + dessert, sen till mellis blir det ris gröt med äppelmos.
    Middagen består oxå av en HIPP burk + dessert.
    Sen så somnar hon till en flaska välling vid kl 20.

    Det kan bli en liten flaska NAN2 under dagen för ibland är hon såååå hungrig.
    Barn tänker inte på den tid som gått eller den tid som kommer. De njuter ögonblicket, vilket få av oss gör
  12. 6
    Miras mat Hon äter en flaska välling ca 210 ml på morgonen.
    Till lunch blir det burkmat (HIPP) + dessert, sen till mellis blir det ris gröt med äppelmos.
    Middagen består oxå av en HIPP burk + dessert.
    Sen så somnar hon till en flaska välling vid kl 20.

    Det kan bli en liten flaska NAN2 under dagen för ibland är hon såååå hungrig.
  13. London katten
    #7
    Frukost (efter kl 8)
    Babygrot (utan socker) med frukt som jag lagger i.

    Lunch (vid 12-14)
    Babyris (utan socker) med pureeade gonsaker. el
    Pureeade gronsaker endast.

    Mellis (vid 5)
    Pureeade gronsaker m. frukt till dessert.

    Kvallsmat
    Ammas sa att han sommnar.

    Han mar ju battre av mat an att amma sa jag har snabbt gatt over till att ge honnom mat fast jag inte hade planerat det.

    (Jag har hittat groter utan socker. Vet ej om de finns i Sverige men market e Sweiziskt (stavning?) och heter Holle.)

    Han ar nyligen 6 man fyllda.
  14. 7
    Frukost (efter kl 8)
    Babygrot (utan socker) med frukt som jag lagger i.

    Lunch (vid 12-14)
    Babyris (utan socker) med pureeade gonsaker. el
    Pureeade gronsaker endast.

    Mellis (vid 5)
    Pureeade gronsaker m. frukt till dessert.

    Kvallsmat
    Ammas sa att han sommnar.

    Han mar ju battre av mat an att amma sa jag har snabbt gatt over till att ge honnom mat fast jag inte hade planerat det.

    (Jag har hittat groter utan socker. Vet ej om de finns i Sverige men market e Sweiziskt (stavning?) och heter Holle.)

    Han ar nyligen 6 man fyllda.
  15. London katten
    #8
    Han ammas fortfarande hela natten igenom. Vet ej hur manga ganger for han ligger brevid mig. Jag kan inte fa honnom att sova i sin sang efter att han har vaknat forsta gangen pa natten (mellan 22:00-24:00).
  16. 8
    Han ammas fortfarande hela natten igenom. Vet ej hur manga ganger for han ligger brevid mig. Jag kan inte fa honnom att sova i sin sang efter att han har vaknat forsta gangen pa natten (mellan 22:00-24:00).
  17. Eir & barnen
    #9
    Lite nyfiken, på vilket sätt mår han bättre av att äta vanlig mat? Kanske du skrev det innan....jaja alla barn är olika och jag ser fram emot att öka på vanliga maten men ack o ve... min lilla åtta känns så liten ännu :-) Hans mage har ju inte heller älskat pureerna så jag har fått anpassa mig.
    Försöker verkligen undvika sötsaker åt honom. Det är ju inte ens gott med en massa socker..är mer kostmedveten mamma nu än förut..
  18. 9
    Lite nyfiken, på vilket sätt mår han bättre av att äta vanlig mat? Kanske du skrev det innan....jaja alla barn är olika och jag ser fram emot att öka på vanliga maten men ack o ve... min lilla åtta känns så liten ännu :-) Hans mage har ju inte heller älskat pureerna så jag har fått anpassa mig.
    Försöker verkligen undvika sötsaker åt honom. Det är ju inte ens gott med en massa socker..är mer kostmedveten mamma nu än förut..
  19. Eir & barnen
    #10
    Tack för alla svar :-)
    Kul läsning. Veterån har jag börjat ge också och det gillar han.
  20. 10
    Tack för alla svar :-)
    Kul läsning. Veterån har jag börjat ge också och det gillar han.
  21. Eir & barnen
    #11
    Det här med smörgåsrån, förut gjorde Lilleman så oxå, ryste och hade sej... men nu äter han utan prut. Ser kul ut efter en stund med små kexbitar fastklistrat på haka och panna. Och vågar man sätta lite smörgåsmargarin på månntro??
  22. 11
    Det här med smörgåsrån, förut gjorde Lilleman så oxå, ryste och hade sej... men nu äter han utan prut. Ser kul ut efter en stund med små kexbitar fastklistrat på haka och panna. Och vågar man sätta lite smörgåsmargarin på månntro??
  23. London katten
    #12
    Jag skulle ha skrivit att "han verkar ma battre av mat" for det vet jag ju inte med sakerhet.

    Han verkar lugnare och inte konstant hungrig.

    Men jag kanske inbillar mig...
  24. 12
    Jag skulle ha skrivit att "han verkar ma battre av mat" for det vet jag ju inte med sakerhet.

    Han verkar lugnare och inte konstant hungrig.

    Men jag kanske inbillar mig...
  25. Medlem sedan
    Nov 1999
    #13
    ja, det tror jag att man vågar. Vi har satt lite mjölkfritt smör i potatisen o så, så visst är det väl ok med lite på.
  26. 13
    ja, det tror jag att man vågar. Vi har satt lite mjölkfritt smör i potatisen o så, så visst är det väl ok med lite på.
  27. Eir & barnen
    #14
    Mmm..jag förstår. Och kanske du är lite som jag? Som ändå känner att det är skönt att se vad ungen får i sig :-) Man slappnar av bättre då. Tycker jag.
    Och nog är det ett fasligt tuttande här. Jag försöker nu att göra "allt" innan amning men ofta är det bröstet han vill ha. Försöker trappa ned lite..samtidigt har det ju underlättat amningen att ha en så ätvillig son.
  28. 14
    Mmm..jag förstår. Och kanske du är lite som jag? Som ändå känner att det är skönt att se vad ungen får i sig :-) Man slappnar av bättre då. Tycker jag.
    Och nog är det ett fasligt tuttande här. Jag försöker nu att göra "allt" innan amning men ofta är det bröstet han vill ha. Försöker trappa ned lite..samtidigt har det ju underlättat amningen att ha en så ätvillig son.
  29. Eir & barnen
    #15
    Ja men då så...bregott kanske blir bra då.
  30. 15
    Ja men då så...bregott kanske blir bra då.
  31. Medlem sedan
    May 2006
    #16
    Kul att läsa hur alla gör för det där med mat tycker jag är lite lurigt...

    Vi kör:
    Amning vid 05.30, Loa somnar oftast om...
    Ammar igen vid 8.00....
    Banangröt vid 9.00
    Lunch vid 12-13, burkmat eller hemmagjorda pureer, erbjuder alltid bröstet efter maten.
    15.00 Amning samt mellis banan, päron eller fruktpurée
    18.00 äppelgrötgröt
    19.00 Amning innan sömn, inte alltid hon vill har
    Äter inget på natten.
  32. 16
    Kul att läsa hur alla gör för det där med mat tycker jag är lite lurigt...

    Vi kör:
    Amning vid 05.30, Loa somnar oftast om...
    Ammar igen vid 8.00....
    Banangröt vid 9.00
    Lunch vid 12-13, burkmat eller hemmagjorda pureer, erbjuder alltid bröstet efter maten.
    15.00 Amning samt mellis banan, päron eller fruktpurée
    18.00 äppelgrötgröt
    19.00 Amning innan sömn, inte alltid hon vill har
    Äter inget på natten.

Liknande trådar

  1. Matvanor
    By saraulrika in forum _05 Höstbarn
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2009-09-24, 13:52
  2. matvanor
    By Anonym in forum Småbarn
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-07-09, 17:11
  3. Matvanor... ??
    By Fläderblomma in forum _02 Vårbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-10-22, 18:27
  4. matvanor
    By linda!!!! in forum _0603 Marsbarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-08-18, 18:31
  5. Matvanor
    By Xena in forum Småbarn
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-08-02, 15:50
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar