Lekar på kalas
_02 Sommarbarn
  1. Petra med Julia
    #1

    Lekar på kalas

    Ska ha barnkalas (för första gången) för Julia, som fyller 5 i augusti, och nu undrar jag om förslag till lekar (för det ska man väl ha???). Min man tycker att de ska "roa" sig själv men jag tycker nog att man ska ha något kul för barnen. Men jag har ingen aning vad man kan göra. Fiskedamm? Sätta knorren på grisen? Annat?

    Tacksam för lite tips och idéer.
  2. 1
    Lekar på kalas Ska ha barnkalas (för första gången) för Julia, som fyller 5 i augusti, och nu undrar jag om förslag till lekar (för det ska man väl ha???). Min man tycker att de ska "roa" sig själv men jag tycker nog att man ska ha något kul för barnen. Men jag har ingen aning vad man kan göra. Fiskedamm? Sätta knorren på grisen? Annat?

    Tacksam för lite tips och idéer.
  3. Medlem sedan
    Jan 2002
    #2

    Vi

    har lekt "Björnen sover", "kurragömma" och haft fiskdamm. Det har räckt.

    Annars finns ju bl a
    * Gömma nyckel
    * Hela havet stormar
    * "Simon say's" (vet inte vad den heter på svenska)
    Skattjakter brukar vara kul med...
    Sjuksköterskestudent med fyrtal i underbaringar:
    Rebecka 0208, Lukas 0401, Nike 0608 och Vide 080717

    Bloggar på http://busmamman.blogspot.com/
  4. 2
    Vi har lekt "Björnen sover", "kurragömma" och haft fiskdamm. Det har räckt.

    Annars finns ju bl a
    * Gömma nyckel
    * Hela havet stormar
    * "Simon say's" (vet inte vad den heter på svenska)
    Skattjakter brukar vara kul med...
  5. Medlem sedan
    Feb 2002
    #3
    Ida ville inte ha några arrangerade lekar. Hon var i väldigt bestämd på den punkten och då fick hon givetvis som hon ville, men med facit i hand hade det nog inte varit dumt att ha någon kort lek att styra upp det hela med emellanåt...

    Vi hade skattjakt för att hitta godispåsarna. Vi hade gömt kuvert med ledtrådar runt om i huset och skrivit ett barns namn på varje kuvert. Det var bra, för annars hade två av dem garanterat snabbt sprungit huset runt snabbt och hittat alla ledtrådarna innan de andra kommit upp ur källaren första gången. Eftersom vi övervakade det hela var de tvungna att vänta till "rätt" barn kom för att få läsa nästa ledtråd.

    En fundering jag hade på lek var väsk-stafett. Men kanske är de för små för det. Hur som helst är det en stafett där varje lag har en väska med lite kläder i. Varje person skall ta på sig kläderna ta med sig väskan springa en liten bana och sedan ta av sig och packa ner det i väskan som sedan lämnas över till nästa person. I så fall hade det nog räckt med ett par stora tofflor, en skojig hatt och en lång halsduk, tror jag. Annars hade det nog blivit för svårt.

    Men jag vet itne om det funkar än. Vi kanske prövar nästa år?
  6. 3
    Ida ville inte ha några arrangerade lekar. Hon var i väldigt bestämd på den punkten och då fick hon givetvis som hon ville, men med facit i hand hade det nog inte varit dumt att ha någon kort lek att styra upp det hela med emellanåt...

    Vi hade skattjakt för att hitta godispåsarna. Vi hade gömt kuvert med ledtrådar runt om i huset och skrivit ett barns namn på varje kuvert. Det var bra, för annars hade två av dem garanterat snabbt sprungit huset runt snabbt och hittat alla ledtrådarna innan de andra kommit upp ur källaren första gången. Eftersom vi övervakade det hela var de tvungna att vänta till "rätt" barn kom för att få läsa nästa ledtråd.

    En fundering jag hade på lek var väsk-stafett. Men kanske är de för små för det. Hur som helst är det en stafett där varje lag har en väska med lite kläder i. Varje person skall ta på sig kläderna ta med sig väskan springa en liten bana och sedan ta av sig och packa ner det i väskan som sedan lämnas över till nästa person. I så fall hade det nog räckt med ett par stora tofflor, en skojig hatt och en lång halsduk, tror jag. Annars hade det nog blivit för svårt.

    Men jag vet itne om det funkar än. Vi kanske prövar nästa år?
  7. Medlem sedan
    Sep 2004
    #4
    På sonen kalas lekte vi Gömma sked/nyckel, Hunden och benet, Fiskdamm samt spelade lite fotboll. Övrig tid lekte de ganska "vilt" själv. De var nio grabbar!
  8. 4
    På sonen kalas lekte vi Gömma sked/nyckel, Hunden och benet, Fiskdamm samt spelade lite fotboll. Övrig tid lekte de ganska "vilt" själv. De var nio grabbar!
  9. Medlem sedan
    Nov 1999
    #5
    Hampus ville inte ha någon speciell lek - utan det var bara fiskdammen han var intresserad av. Ungarna roar sig själva väldigt bra - men det är klart att man får vara med och styra lite så att alla är med och att det inte går helt åt skogen...

    Har man en trädgård är det ju toppen att låta ungarna springa runt där, varför inte hänga godispåsar i ett träd??

    lycka till med kalaset
  10. 5
    Hampus ville inte ha någon speciell lek - utan det var bara fiskdammen han var intresserad av. Ungarna roar sig själva väldigt bra - men det är klart att man får vara med och styra lite så att alla är med och att det inte går helt åt skogen...

    Har man en trädgård är det ju toppen att låta ungarna springa runt där, varför inte hänga godispåsar i ett träd??

    lycka till med kalaset

Liknande trådar

  1. Lekar på 6-års kalas??
    By singoalla in forum _0308 Augustibarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-09-21, 20:06
  2. Lekar på kalas??
    By inarud in forum _0209 Septemberbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-09-24, 21:51
  3. kalas-lekar?
    By lisole in forum Mammasnack
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-04-20, 10:25
  4. Lekar på kalas
    By ulmerkott in forum _98 Alla barn
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-04-07, 14:24
  5. Lekar på 30 års kalas?
    By *Lillan* in forum Hem & fritid
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-02-09, 15:05
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar