Fritidsaktiviteter?
Autismspektrum
  1. Medlem sedan
    Jan 2000
    #1

    Fritidsaktiviteter?

    Vi har länge försökt hitta någon idrott/aktivitet till 8-årige sonen (HFA), men det känns som att det är omöjligt. Jag hoppas att han ska hitta någon idrott e.dyl. som låter honom få ut lite "spring i benen" så att han lugnar ner sig här hemma.

    Vi provade med basket förut, men alla de andra barnen var så mycket större att han tröttnade direkt.

    Är det någon som hittat någon bra aktivitet? Gärna i Sthlms området.
  2. 1
    Fritidsaktiviteter? Vi har länge försökt hitta någon idrott/aktivitet till 8-årige sonen (HFA), men det känns som att det är omöjligt. Jag hoppas att han ska hitta någon idrott e.dyl. som låter honom få ut lite "spring i benen" så att han lugnar ner sig här hemma.

    Vi provade med basket förut, men alla de andra barnen var så mycket större att han tröttnade direkt.

    Är det någon som hittat någon bra aktivitet? Gärna i Sthlms området.
  3. Medlem sedan
    Dec 2002
    #2
    Klättring? Ingen tävling men mycket bra träning för hela kroppen Finns inomhuscentra i Stockholm på i alla fall två ställen.
  4. 2
    Klättring? Ingen tävling men mycket bra träning för hela kroppen Finns inomhuscentra i Stockholm på i alla fall två ställen.
  5. Medlem sedan
    Mar 2004
    #3

    Svårt

    Vi tycker också att sonen skulle behöva en fritidsaktivitet. Dels för att bli av med lite överskottsenergi samt för att stärka självförtroendet.

    Våran pojke har väldigt svårt för lagsporter. Han har prövat fotboll och vi var och tittade på en hockeyträning men nej, han vill inte ens försöka. Det är samma sak på gymnastiken i skolan, lagsport funkar inte.

    Klättring som du fått som förslag tror jag är en bra sport och det skulle vi prövat om det funnits där vi bor.

    Våran son rider just nu och det är det enda som fungerat bra och som funkat under en längre tid. Han rider dock inte lektion längre för det var på lördagsmorgnar och då är han väääldigt trött, så det blev enormt konfliktfyllt att få iväg honom. Men storasyster har en ponny så han rider ändå regelbundet fast när vi märker att det är läge. Men det är bara ridandet som är kul, vill inte pyssla alls i stallet.

    Men just eftersom han har väldigt svårt att vara "uppbokad" med aktiviteter och tider så brukar vi föräldrar "rasta" honom när han blir för springig. Han gillar att cykla så det brukar vi göra, då får jag själv lite smygmotion.

    Man får helt enkelt pröva sig fram. Simning eller någon kampsport kanske också kan funka.
  6. 3
    Svårt Vi tycker också att sonen skulle behöva en fritidsaktivitet. Dels för att bli av med lite överskottsenergi samt för att stärka självförtroendet.

    Våran pojke har väldigt svårt för lagsporter. Han har prövat fotboll och vi var och tittade på en hockeyträning men nej, han vill inte ens försöka. Det är samma sak på gymnastiken i skolan, lagsport funkar inte.

    Klättring som du fått som förslag tror jag är en bra sport och det skulle vi prövat om det funnits där vi bor.

    Våran son rider just nu och det är det enda som fungerat bra och som funkat under en längre tid. Han rider dock inte lektion längre för det var på lördagsmorgnar och då är han väääldigt trött, så det blev enormt konfliktfyllt att få iväg honom. Men storasyster har en ponny så han rider ändå regelbundet fast när vi märker att det är läge. Men det är bara ridandet som är kul, vill inte pyssla alls i stallet.

    Men just eftersom han har väldigt svårt att vara "uppbokad" med aktiviteter och tider så brukar vi föräldrar "rasta" honom när han blir för springig. Han gillar att cykla så det brukar vi göra, då får jag själv lite smygmotion.

    Man får helt enkelt pröva sig fram. Simning eller någon kampsport kanske också kan funka.
  7. Medlem sedan
    Mar 2004
    #4

    Glömde

    Vi ska pröva med friidrott till våren, för där är det träning varje dag och man kommer helt enkelt när det passar. Det tror jag är en bra sport där man får utlopp för sin energi
  8. 4
    Glömde Vi ska pröva med friidrott till våren, för där är det träning varje dag och man kommer helt enkelt när det passar. Det tror jag är en bra sport där man får utlopp för sin energi
  9. Stockholmare
    #5
    Orientering? Både spring och hjärna. Och man behöver inte vara mer social än man vill. Om han är 8 så är det precis lagom att börja en nybörjarkurs.
  10. 5
    Orientering? Både spring och hjärna. Och man behöver inte vara mer social än man vill. Om han är 8 så är det precis lagom att börja en nybörjarkurs.
  11. Stockholmare
    #6
    Dessutom finns det ingen press på att man absolut måste träna varje vecka.
  12. 6
    Dessutom finns det ingen press på att man absolut måste träna varje vecka.
  13. Medlem sedan
    Jul 2007
    #7
    Min 9-åriga dotter med HFA har tränat simning i några år. Hon älskar sin simning och där i vattnet märks det inte så mycket att hon inte kan/vill prata i sociala sammanhang.

    Eftersom jag själv tycker om fysiska aktiviteter så brukar vi åka skridskor, cykla, jogga, simma och gympa tilsammans. Detta fungerar utmärkt eftersom vi båda njuter av att slippa den stress det oftast innebär att vilja men inte kunna deltaga på samma villkor som de andra.
  14. 7
    Min 9-åriga dotter med HFA har tränat simning i några år. Hon älskar sin simning och där i vattnet märks det inte så mycket att hon inte kan/vill prata i sociala sammanhang.

    Eftersom jag själv tycker om fysiska aktiviteter så brukar vi åka skridskor, cykla, jogga, simma och gympa tilsammans. Detta fungerar utmärkt eftersom vi båda njuter av att slippa den stress det oftast innebär att vilja men inte kunna deltaga på samma villkor som de andra.
  15. Medlem sedan
    May 2005
    #8
    Volleyboll passar min son med AS, nu 13 år. Spelar i Södertälje sedan 3 år tillbaks. Sporten är rörlig, lätt att läsa av laget, mycket bra ledare som är viktigt.
    Har provar fotboll, kattastrof, studdsmatta i grupp, roligt men ostrukturerat, tennis, bra men svårt med tider, simmar med sin mor.
  16. 8
    Volleyboll passar min son med AS, nu 13 år. Spelar i Södertälje sedan 3 år tillbaks. Sporten är rörlig, lätt att läsa av laget, mycket bra ledare som är viktigt.
    Har provar fotboll, kattastrof, studdsmatta i grupp, roligt men ostrukturerat, tennis, bra men svårt med tider, simmar med sin mor.
  17. Medlem sedan
    Mar 2004
    #9
    Hej!
    Min kille som är 13 år har provat alla möjliga sproter och aktiviteter, men han gillar inte att vara i lag.
    och inte att tävla.
    han gillar att åka skateboard, där är man ju inte beroende av andra. Åker man i en hall så lär man ju sig ta hänsyn och turtagning fast man åker för sig själv...
  18. 9
    Hej!
    Min kille som är 13 år har provat alla möjliga sproter och aktiviteter, men han gillar inte att vara i lag.
    och inte att tävla.
    han gillar att åka skateboard, där är man ju inte beroende av andra. Åker man i en hall så lär man ju sig ta hänsyn och turtagning fast man åker för sig själv...
  19. Medlem sedan
    Nov 1999
    #10
    Orientering är toppen
    för det första i början skuggas han alltid av en vuxen (en till en) och sedan finns det så många klasser att även tävlingen är inte riktiga tävlingar i o med att de yngsta är oftast ensamma i sin klass.
    Sonen har trivsts jättebra med orientering (och jag med)
  20. 10
    Orientering är toppen
    för det första i början skuggas han alltid av en vuxen (en till en) och sedan finns det så många klasser att även tävlingen är inte riktiga tävlingar i o med att de yngsta är oftast ensamma i sin klass.
    Sonen har trivsts jättebra med orientering (och jag med)
  21. Medlem sedan
    Jan 2000
    #11

    Tack för tipset!

    Jag har anmält mig och sonen till en "prova på kurs" på Klätterverket i Nacka. De var väldigt trevliga och förstående när jag beskrev hans speciella behov och de har dessutom några instruktörer som är utbildade i att ta emot barn i hans situation.

    Hoppas nu bara att jag inte dör av höjdskräck...
  22. 11
    Tack för tipset! Jag har anmält mig och sonen till en "prova på kurs" på Klätterverket i Nacka. De var väldigt trevliga och förstående när jag beskrev hans speciella behov och de har dessutom några instruktörer som är utbildade i att ta emot barn i hans situation.

    Hoppas nu bara att jag inte dör av höjdskräck...
  23. Medlem sedan
    Feb 2000
    #12
    Golf?

    Kanske inte så mycket spring men motion får man iaf av att raskt gå mellan banorna i ett par timmar. Det som dessutom passar sig så bra för våra barn är struktureringen inom sporten.

    Det finns regler för allt och sporten är visserligen att ta hänsyn till andra men sköta sig själv.
  24. 12
    Golf?

    Kanske inte så mycket spring men motion får man iaf av att raskt gå mellan banorna i ett par timmar. Det som dessutom passar sig så bra för våra barn är struktureringen inom sporten.

    Det finns regler för allt och sporten är visserligen att ta hänsyn till andra men sköta sig själv.
  25. Medlem sedan
    Jan 2004
    #13
    Vasdastans judo, tror jag att det hette, den judoträning vår arbetsterapeut rekommenderade att Fabian skulle testa. Men för hans del handlar detta mer om att öva upp koordination än att göra av med energi. Vasastans judo har grupper för funktionshindrade och kan neuropsykiatriska funktionshinder enligt mina källor.

    Jag tror att kampsporternas formaliserade regelsystem passar många med AS.

    För att göra av med energi tror jag på studsmatta (eller, som i vårt fall, en uttjänt säng).

    Eftersom vi inte tagit tag i det där med judon, får Fabian sin främsta motion genom att jaga sin syster med eller utan lasersvärd. Oftast utan att hon är med på det...
  26. 13
    Vasdastans judo, tror jag att det hette, den judoträning vår arbetsterapeut rekommenderade att Fabian skulle testa. Men för hans del handlar detta mer om att öva upp koordination än att göra av med energi. Vasastans judo har grupper för funktionshindrade och kan neuropsykiatriska funktionshinder enligt mina källor.

    Jag tror att kampsporternas formaliserade regelsystem passar många med AS.

    För att göra av med energi tror jag på studsmatta (eller, som i vårt fall, en uttjänt säng).

    Eftersom vi inte tagit tag i det där med judon, får Fabian sin främsta motion genom att jaga sin syster med eller utan lasersvärd. Oftast utan att hon är med på det...

Liknande trådar

  1. Fritidsaktiviteter
    By Jool in forum _0402 Februaribarn
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-10-30, 21:07
  2. Det här med fritidsaktiviteter
    By mamma24h in forum Bokstavsbarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-01-10, 22:17
  3. Fritidsaktiviteter?
    By Malin med 2+3 in forum _00 Alla barn
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-09-06, 08:34
  4. fritidsaktiviteter?
    By silla in forum Ordet är fritt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-08-27, 13:28
  5. Fritidsaktiviteter?
    By Charlotte A in forum _00 Alla barn
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-08-25, 20:45
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar