betela för synundersökning!!
Mammasnack
  1. Medlem sedan
    Sep 2003
    #1

    betela för synundersökning!!

    Jag var med min 10-åriga dotter på synundersökning rekommederat av skolsyster.
    Fick betala 375 kr!! Jag trodde det var gratis för barn!! Visste ni att det var så?
  2. 1
    betela för synundersökning!! Jag var med min 10-åriga dotter på synundersökning rekommederat av skolsyster.
    Fick betala 375 kr!! Jag trodde det var gratis för barn!! Visste ni att det var så?
  3. Medlem sedan
    Jan 2006
    #2
    Du menar hos en optiker? Det är väl bara sjukvård som är gratis för barn.
  4. 2
    Du menar hos en optiker? Det är väl bara sjukvård som är gratis för barn.
  5. Medlem sedan
    Oct 2006
    #3
    Ja, det är väl klart?

    Varför skulle det vara gratis?
  6. 3
    Ja, det är väl klart?

    Varför skulle det vara gratis?
  7. Medlem sedan
    Jan 2007
    #4
    Hade barnet synfel då?
  8. 4
    Hade barnet synfel då?
  9. Medlem sedan
    Aug 2002
    #5

    På Ögon (sjukhus)

    Är det gratis, ja....

    Inte hos en optiker...
    Vår värld den bara snurrar fortare för varje dag
    Är då så konstigt att nån människa vill hoppa av
    Vi låser våra dörrar och vi stänger våra fönster
    Så att ingenting runt omkring kan rubba våra mönster
  10. 5
    På Ögon (sjukhus) Är det gratis, ja....

    Inte hos en optiker...
  11. Anonymia
    #6
    Sjukvård är ju inte heller gratis, det är ju bara det att man betalar den via skatten. Optikerbutiker är privatägda eller kedjeägda och måste självklart få betalt för synundersökningar.

    Jag brukar jämföra priset med vad det kostar att göra en undersökning hos tandläkaren. Utrusningen är ungefär lika dyr, optikerlöner och tanläkarlöner likaså. En vanlig undersökning hos tandläkaren kostar mellan 500-1000 kr.

    Om man jämför med att gå till frisören så tar en enkel klippning ungefär lika lång tid som en synundersökning ca 30 minuter. Frisören har inte alls samma kostnad för redskap och utrustning, lönen för en frisör ligger också lägre än vad en optikerlön kostar.
  12. 6
    Sjukvård är ju inte heller gratis, det är ju bara det att man betalar den via skatten. Optikerbutiker är privatägda eller kedjeägda och måste självklart få betalt för synundersökningar.

    Jag brukar jämföra priset med vad det kostar att göra en undersökning hos tandläkaren. Utrusningen är ungefär lika dyr, optikerlöner och tanläkarlöner likaså. En vanlig undersökning hos tandläkaren kostar mellan 500-1000 kr.

    Om man jämför med att gå till frisören så tar en enkel klippning ungefär lika lång tid som en synundersökning ca 30 minuter. Frisören har inte alls samma kostnad för redskap och utrustning, lönen för en frisör ligger också lägre än vad en optikerlön kostar.
  13. Medlem sedan
    Dec 2000
    #7
    För 15 år sedan var det gratis i Stockholms län. Både synundersökning och glasen till glasögonen. Man fick också bidrag till en del av kostnaden för bågarna. Men allt det har de tagit bort.
  14. 7
    För 15 år sedan var det gratis i Stockholms län. Både synundersökning och glasen till glasögonen. Man fick också bidrag till en del av kostnaden för bågarna. Men allt det har de tagit bort.

Liknande trådar

  1. Synundersökning
    By annchen in forum Ordet är fritt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-01-23, 12:52
  2. Synundersökning för kk-lämp
    By Daggkåpan in forum Ordet är fritt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-05-27, 13:51
  3. Synundersökning på 4-årskontrollen
    By mamman2 in forum _02 Sommarbarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-09-21, 12:30
  4. Synundersökning
    By Ria in forum _99/00 Vinterbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-03-07, 09:53
  5. Synundersökning på HS (3:e)
    By Irene Huss in forum _01 Höstbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-02-19, 00:50
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar