Sova hela natten i eget rum?
_01/02 Vinterbarn
  1. Medlem sedan
    Sep 2001
    #1

    Sova hela natten i eget rum?

    Har inte skrivit här på superlänge men har nu en fundering som kanske ni kan hjälpa mig med. Sonen som snart är fem och ett halvt år kan fortfarande inte somna på egen hand och kommer in till vår säng efter midnatt. Vilka tips har ni att få dessa två saker att fungera bättre, dvs somna på egen hand och somna om på egen hand i sin egen säng när han vaknar på natten? i oktober kommer nästa barn och då vill vi gärna att han kan somna om själv.....kommer bli jobbigt att leda honom tillbaka till sitt rum och lägga sig hos honom där för att få honom att somna om i egen säng (detta gör vi nu, ibland orkar vi inte utan låter honom sova hos oss....). Någon som kan komma med tips och råd????
  2. 1
    Sova hela natten i eget rum? Har inte skrivit här på superlänge men har nu en fundering som kanske ni kan hjälpa mig med. Sonen som snart är fem och ett halvt år kan fortfarande inte somna på egen hand och kommer in till vår säng efter midnatt. Vilka tips har ni att få dessa två saker att fungera bättre, dvs somna på egen hand och somna om på egen hand i sin egen säng när han vaknar på natten? i oktober kommer nästa barn och då vill vi gärna att han kan somna om själv.....kommer bli jobbigt att leda honom tillbaka till sitt rum och lägga sig hos honom där för att få honom att somna om i egen säng (detta gör vi nu, ibland orkar vi inte utan låter honom sova hos oss....). Någon som kan komma med tips och råd????
  3. Medlem sedan
    Oct 2001
    #2
    Vi tillämpade en variant av att sitta på stolen vid hans säng och pyssla med annat (typ läsa egen bok och verka ointresserad) osv. Första kvällen var han rasande över detta... Sedan flyttade vi successivt stolen längre bort tills vi satt utanför rummet. Till sist började vi göra ärenden från stolen- sedan satt vi i nästa rum och han fick ropa om han blev orolig- för att höra att vi var kvar. Allt detta tog max en vecka- och nu snackar vi om en _mycket_ viljestark kille... Som aldrig hade somnat själv någonsin.

    Dock har han sedan vi flyttade i juni börjat komma in till oss på tidig morgon, och det har vi inte orkat göra så mycket åt ännu- leder vi tillbaka honom brukar han somna om rätt fort, men det är inte alltid man orkar...
  4. 2
    Vi tillämpade en variant av att sitta på stolen vid hans säng och pyssla med annat (typ läsa egen bok och verka ointresserad) osv. Första kvällen var han rasande över detta... Sedan flyttade vi successivt stolen längre bort tills vi satt utanför rummet. Till sist började vi göra ärenden från stolen- sedan satt vi i nästa rum och han fick ropa om han blev orolig- för att höra att vi var kvar. Allt detta tog max en vecka- och nu snackar vi om en _mycket_ viljestark kille... Som aldrig hade somnat själv någonsin.

    Dock har han sedan vi flyttade i juni börjat komma in till oss på tidig morgon, och det har vi inte orkat göra så mycket åt ännu- leder vi tillbaka honom brukar han somna om rätt fort, men det är inte alltid man orkar...
  5. Medlem sedan
    Sep 1999
    #3

    har inte testat själv

    men vad jag förstått på kompisar så funkar den metoden där man till en början sitter på en stol bredvid sängen och sedan dag för dag flyttar en decimeter bort från sängen till slut hamnar man utanför dörren. Då är det bara att sitta där tils han känner sig trygg.

    barn i sängen har vi kapitulerat på, tre stycken har vi alldeles för ofta...
    Min mamma brukar dock hävda att hon talade om för mig, sex år gammal, att min lillebror skulle sova där och att jag var stor nog att sova i min egen säng och då gjorde tydligen jag. Låter galet!
  6. 3
    har inte testat själv men vad jag förstått på kompisar så funkar den metoden där man till en början sitter på en stol bredvid sängen och sedan dag för dag flyttar en decimeter bort från sängen till slut hamnar man utanför dörren. Då är det bara att sitta där tils han känner sig trygg.

    barn i sängen har vi kapitulerat på, tre stycken har vi alldeles för ofta...
    Min mamma brukar dock hävda att hon talade om för mig, sex år gammal, att min lillebror skulle sova där och att jag var stor nog att sova i min egen säng och då gjorde tydligen jag. Låter galet!
  7. Medlem sedan
    Sep 1999
    #4
    Jag pratade med min då 5 åriga dotter om att det inte funkade att hon sov hos oss längre, då trean skulle komma. Även med hon som då var nästan 4. Vi körde ett "belöningssytem", minns ej exakt hur vi hade, men de fick iaf. något när de somnat själva. De är ju stora nog tycker jag att pratas med. Hon som nu är 5 kommer ännu in till oss nattetid, men minstingen sover i vår säng, och då lägger hon sig i en växa säng som står bredvid vår.

    De fick varsin cd-spelare då, och lyssnade på sago cd vid läggdax.
  8. 4
    Jag pratade med min då 5 åriga dotter om att det inte funkade att hon sov hos oss längre, då trean skulle komma. Även med hon som då var nästan 4. Vi körde ett "belöningssytem", minns ej exakt hur vi hade, men de fick iaf. något när de somnat själva. De är ju stora nog tycker jag att pratas med. Hon som nu är 5 kommer ännu in till oss nattetid, men minstingen sover i vår säng, och då lägger hon sig i en växa säng som står bredvid vår.

    De fick varsin cd-spelare då, och lyssnade på sago cd vid läggdax.
  9. Medlem sedan
    Sep 2002
    #5

    har lite samma problem

    vår son 4.5 år kommer in t oss nästan varje natt. vi har försökt gå upp m honom t hans säng, men då vaknar han senare o kommer er t oss igen. besvärligt. jag tror kanske att en belöning kan funka.

    för att få sonen att somna själv tror jag på sagor på skiva. det har vi o det funkar bra.
  10. 5
    har lite samma problem vår son 4.5 år kommer in t oss nästan varje natt. vi har försökt gå upp m honom t hans säng, men då vaknar han senare o kommer er t oss igen. besvärligt. jag tror kanske att en belöning kan funka.

    för att få sonen att somna själv tror jag på sagor på skiva. det har vi o det funkar bra.
  11. Medlem sedan
    Sep 2002
    #6
    Här fungerar sagoband då somnar han av sig själv jättebra efter vi läst saga.
  12. 6
    Här fungerar sagoband då somnar han av sig själv jättebra efter vi läst saga.
  13. Medlem sedan
    Oct 1999
    #7
    Vi har en tjej som varit helt HELT omöjlig med att somna och sova i eget rum. Jag tror inga föräldrar sovit mindre än vi för att vi ständigt rantade fram och tillbaka med henne. Vi hade till och med en sömnterapeut hemma och körde stolen vid sängen program och hela tjottaballongen.
    Hon sover nu i egen säng, somnar själv, hela natten (nästa jämt - mardrömmar undantaget). Och vad gjorde vi da?
    Vi satte in en extra säng i vart rum och sa till henne att dealen lyder som följer: du somnar i eget rum. Om du vaknar EFTER att du somnat far du komma in i vart rum och sova pa extrasängen UTAN att väcka oss. Hon fattade direkt. Och visst sprang hon till extrasängen ett tag. Men sa en dag sa jag: nu kan du ju faktiskt sova i din säng hela natten, eller hur?
    -Jo, sa hon.
    Och det gjorde hon.
    Om ni har plats för en extrasäng, eller en madrass under er säng som kan dras ut pa kvällen - prova. Min unge ville bara veta att hon kunde komma in till oss och sa släppte den där angesten av sig själv liksom. Belöning funkar ocksa inemellan. Klistermärke pa almanacka etc!
    Lycka till, usch det är jobbigt att inte sova!!
  14. 7
    Vi har en tjej som varit helt HELT omöjlig med att somna och sova i eget rum. Jag tror inga föräldrar sovit mindre än vi för att vi ständigt rantade fram och tillbaka med henne. Vi hade till och med en sömnterapeut hemma och körde stolen vid sängen program och hela tjottaballongen.
    Hon sover nu i egen säng, somnar själv, hela natten (nästa jämt - mardrömmar undantaget). Och vad gjorde vi da?
    Vi satte in en extra säng i vart rum och sa till henne att dealen lyder som följer: du somnar i eget rum. Om du vaknar EFTER att du somnat far du komma in i vart rum och sova pa extrasängen UTAN att väcka oss. Hon fattade direkt. Och visst sprang hon till extrasängen ett tag. Men sa en dag sa jag: nu kan du ju faktiskt sova i din säng hela natten, eller hur?
    -Jo, sa hon.
    Och det gjorde hon.
    Om ni har plats för en extrasäng, eller en madrass under er säng som kan dras ut pa kvällen - prova. Min unge ville bara veta att hon kunde komma in till oss och sa släppte den där angesten av sig själv liksom. Belöning funkar ocksa inemellan. Klistermärke pa almanacka etc!
    Lycka till, usch det är jobbigt att inte sova!!

Liknande trådar

  1. sova hela natten
    By Glow in forum Bebissnack
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-10-28, 09:41
  2. Sova hela natten!?
    By Annica med A o L in forum _05 Höstbarn
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-09-22, 11:51
  3. Sova hela natten?
    By anonymt namn in forum _0702 Februaribarn
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-08-03, 23:26
  4. sova hela natten, så går det
    By maryread in forum _0604 Aprilbarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-11-20, 07:44
  5. Sova-hela-natten
    By tot128 in forum Bebissnack
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-04-25, 19:50
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar