Åldersgräns utseendeförändring

Visa resultat för omröstning: Hur gammalt ska ditt barn vara för att få göra tatueringar, piercingar etc.?

Antal röster 2530. Den här omröstningen är stängd
  • När de vill

    22 0.87%
  • När de är 10-13 år

    17 0.67%
  • När de är 13-16 år

    56 2.21%
  • När de är 16-18 år

    398 15.73%
  • När de är myndiga (18 år)

    1 803 71.26%
  • Kommer aldrig att tillåta det

    234 9.25%
Månadens fråga
  1. Medlem sedan
    Jun 2006
    Redax
    #1

    Åldersgräns utseendeförändring

    Hur gammalt ska ditt barn vara för att få förändra sitt utseende (tatueringar, piercingar och liknande)?
  2. 1
    Åldersgräns utseendeförändring Hur gammalt ska ditt barn vara för att få förändra sitt utseende (tatueringar, piercingar och liknande)?
  3. Medlem sedan
    Jul 2007
    #2
    Är en tjej på 21 år. Min mamma har alltid sagt att när jag fyller 18 så får jag göra vad jag vill, så länge ingen annan lider av mina handlingar. Så när jag var 18 gjorde jag två piercingar. SOm jag har kvar idag. I början tyckte hon jag var tramsig som inte kunde vara nöjd med hur jag ser ut, men har idag inga problem med det.. det är inga som syns så jättemycket.

    När de gäller tatueringar tycker jag inte man ska göra de förrän man levt sitt liv ett tag och har hunnit fundera över vad man ska göra. de kan va något man för alltid vill minnas eller något som betyder något för dom. Att göra tatueringar vid låg ålder är ganska oroväckande. Då man itne alls är säkert på vad man vill ha.

    Tack för mig
    Första bebisen BF 21 Maj -08
  4. 2
    Är en tjej på 21 år. Min mamma har alltid sagt att när jag fyller 18 så får jag göra vad jag vill, så länge ingen annan lider av mina handlingar. Så när jag var 18 gjorde jag två piercingar. SOm jag har kvar idag. I början tyckte hon jag var tramsig som inte kunde vara nöjd med hur jag ser ut, men har idag inga problem med det.. det är inga som syns så jättemycket.

    När de gäller tatueringar tycker jag inte man ska göra de förrän man levt sitt liv ett tag och har hunnit fundera över vad man ska göra. de kan va något man för alltid vill minnas eller något som betyder något för dom. Att göra tatueringar vid låg ålder är ganska oroväckande. Då man itne alls är säkert på vad man vill ha.

    Tack för mig
  5. Medlem sedan
    Jul 2007
    #3

    Ansvaret?

    Ofta handlar denna debatt om huruvida föräldren tycker piersing/tatueringa mm är bra elelr dåligt. Men hur många frågar sig vad barnet kommer att säga när de är 25-30 och man tagit beslutet åt dem inna de själva varit kapabla att göra avgörandet.
    Tänker på Natacha Peyre (elelr hur det nu stavas), hennes pappa gick med på bröstoperation när hon var under 18. När man är under 18 vet man ju knappast hur man komemr att se ut sen elelr vad man kommer ha för värderingar. Skulle aldrig våga ta det belsutet åt ngn annan. Bättre de får bestämma sig när de är 18 så får de iaf ta sitt eget ansvar.
    Sluta klaga sluta gnäll,
    var med och påverka är du snäll!
  6. 3
    Ansvaret? Ofta handlar denna debatt om huruvida föräldren tycker piersing/tatueringa mm är bra elelr dåligt. Men hur många frågar sig vad barnet kommer att säga när de är 25-30 och man tagit beslutet åt dem inna de själva varit kapabla att göra avgörandet.
    Tänker på Natacha Peyre (elelr hur det nu stavas), hennes pappa gick med på bröstoperation när hon var under 18. När man är under 18 vet man ju knappast hur man komemr att se ut sen elelr vad man kommer ha för värderingar. Skulle aldrig våga ta det belsutet åt ngn annan. Bättre de får bestämma sig när de är 18 så får de iaf ta sitt eget ansvar.
  7. Medlem sedan
    Aug 2002
    #4

    Varför inte tatuering?

    Jag tatuerade mig som 19-åring. En liten svart panter nett nedanför naveln på min högra sida. Då hade jag bestämt mig redan som 16-åring att jag ville ha den tatueringen, emn inte var den skulle sitta. Grundtanken vid valet av plats var att om jag längre fram skulle hamna i striktare tillfällen (finare middagar eller liknande) ska jag kunna ha vilken klänning osm helst utan att tatueringen syns. Därav magen. Sedan hade jag en otrolig tur som inte fick någon bristning genom den vid mina två graviditeter. De slutade strax under den. *ler snett*

    Så om mina döttrar väljer att pierca/tatuera sig när de är 18 så kommer jag bara att kommenterar det hela med att de ska vara säkra på sin sak och att det är en kunnig som utför det. Det senare pga hygienaspekten.
  8. 4
    Varför inte tatuering? Jag tatuerade mig som 19-åring. En liten svart panter nett nedanför naveln på min högra sida. Då hade jag bestämt mig redan som 16-åring att jag ville ha den tatueringen, emn inte var den skulle sitta. Grundtanken vid valet av plats var att om jag längre fram skulle hamna i striktare tillfällen (finare middagar eller liknande) ska jag kunna ha vilken klänning osm helst utan att tatueringen syns. Därav magen. Sedan hade jag en otrolig tur som inte fick någon bristning genom den vid mina två graviditeter. De slutade strax under den. *ler snett*

    Så om mina döttrar väljer att pierca/tatuera sig när de är 18 så kommer jag bara att kommenterar det hela med att de ska vara säkra på sin sak och att det är en kunnig som utför det. Det senare pga hygienaspekten.
  9. Medlem sedan
    Jan 2007
    #5
    Jag har själv 3 tatueringar alla sitter på ryggen. Den första gjorde jag när jag var 18 och min mamma var med mig! Det var en liten sjöhäst för jag e ett litet vatten djur och min mamma tyckte den var söt, den sitter på skuldran så jag kan dölja den om jag vill. De andra 2 skaffade jag efter jag fött mina 2 barn en drake och en ödla båda två är jag nöjd med. Min äldsta påg har örhänge som han fick när han skulle fylla 7 helt ok för min del. Men någon annan piercing eller tatuering får de vänta med tills de fyllt 18 en piercing kan man ju alltid ta bort värre e de med tatueringar, det ska vara genomtänkt
  10. 5
    Jag har själv 3 tatueringar alla sitter på ryggen. Den första gjorde jag när jag var 18 och min mamma var med mig! Det var en liten sjöhäst för jag e ett litet vatten djur och min mamma tyckte den var söt, den sitter på skuldran så jag kan dölja den om jag vill. De andra 2 skaffade jag efter jag fött mina 2 barn en drake och en ödla båda två är jag nöjd med. Min äldsta påg har örhänge som han fick när han skulle fylla 7 helt ok för min del. Men någon annan piercing eller tatuering får de vänta med tills de fyllt 18 en piercing kan man ju alltid ta bort värre e de med tatueringar, det ska vara genomtänkt
  11. anony
    #6

    Min mamma

    lät mig tatuera mig (efter mkt tjat) när jag var 16 år, gissa om jag var glad då! Gissa hur glad jag är idag med en FUL tatuering. Hade aldrig gjort den idag!
  12. 6
    Min mamma lät mig tatuera mig (efter mkt tjat) när jag var 16 år, gissa om jag var glad då! Gissa hur glad jag är idag med en FUL tatuering. Hade aldrig gjort den idag!
  13. Medlem sedan
    May 2003
    #7

    Jag säger myndig

    men det beror ju på...
    Jag gjorde min första när jag precis fyllt 16, olovligen kan tillägas. Och nu, 10 år senare och efter 1 laserbehandling ser den ÄNNU värre ut och det kostar minst 2000:- till attt få bort eländet.
    De övriga 4 som jag gjorde vid 17-18 års ålder ångrar jag däremot inte...
    2-barns mor, doula och student
  14. 7
    Jag säger myndig men det beror ju på...
    Jag gjorde min första när jag precis fyllt 16, olovligen kan tillägas. Och nu, 10 år senare och efter 1 laserbehandling ser den ÄNNU värre ut och det kostar minst 2000:- till attt få bort eländet.
    De övriga 4 som jag gjorde vid 17-18 års ålder ångrar jag däremot inte...
  15. Medlem sedan
    Aug 2007
    #8

    genomtänkt

    en tatuering ska vara noga genomtänkt. kommer att vara petig när det gäller mitt barn när hon/han vill tatuera sig........ en tatuering är lite allvarligare än en piercing. piercings har jag inga problem med. var under 18 första gången. har däremot tagit ut alla nu, är 23, men ska göra om det. tatuering kommer senare. jag har tänkt i flera år så den är noga genomtänkt
  16. 8
    genomtänkt en tatuering ska vara noga genomtänkt. kommer att vara petig när det gäller mitt barn när hon/han vill tatuera sig........ en tatuering är lite allvarligare än en piercing. piercings har jag inga problem med. var under 18 första gången. har däremot tagit ut alla nu, är 23, men ska göra om det. tatuering kommer senare. jag har tänkt i flera år så den är noga genomtänkt
  17. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #9
    När de är myndiga kan jag inte längre hindra dem. Däremot borde myndighetsåldern höjas till 20.

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  18. 9
    När de är myndiga kan jag inte längre hindra dem. Däremot borde myndighetsåldern höjas till 20.
  19. Medlem sedan
    Aug 2007
    #10

    Tatuerade mig när jag va 18

    Bara man är säker på vad man vill ha så tycker jag att de får tatuera sig när de blivit myndiga. Själv gick jag till tatueraren så fort jag fyllt 18 och gjorde en indianfjäder på vänster överarm! Absolut ingenting jag ångrar! Jag valde läääänge innan jag bestämde mig men eftersom jag fastnat för just den här ganska tidigt så fick det bli den.
  20. 10
    Tatuerade mig när jag va 18 Bara man är säker på vad man vill ha så tycker jag att de får tatuera sig när de blivit myndiga. Själv gick jag till tatueraren så fort jag fyllt 18 och gjorde en indianfjäder på vänster överarm! Absolut ingenting jag ångrar! Jag valde läääänge innan jag bestämde mig men eftersom jag fastnat för just den här ganska tidigt så fick det bli den.
  21. Medlem sedan
    Aug 2007
    #11

    Varför inte?

    Fick pierca öronen när jag var kanske 7 år gammal, har aldrig ångrat det. Däremot fortsatte jag när jag var ca 14 år och piercade näsan, läppen och naveln (alla gjorde jag själv utan föräldrars samtycke) och senare även ögonbrynet, tungan och ännu mer i läppen. Idag är jag 24 och har då aldrig ångrat det, plockar bort dom och sätter tillbaka dom som jag vill. Gick som tatuerar lärling och tatuerade mig själv också,säger bara -varför inte? kroppen e ju ändå bara ett skal, och det är hur du ser ut på insidan som räknas!
  22. 11
    Varför inte? Fick pierca öronen när jag var kanske 7 år gammal, har aldrig ångrat det. Däremot fortsatte jag när jag var ca 14 år och piercade näsan, läppen och naveln (alla gjorde jag själv utan föräldrars samtycke) och senare även ögonbrynet, tungan och ännu mer i läppen. Idag är jag 24 och har då aldrig ångrat det, plockar bort dom och sätter tillbaka dom som jag vill. Gick som tatuerar lärling och tatuerade mig själv också,säger bara -varför inte? kroppen e ju ändå bara ett skal, och det är hur du ser ut på insidan som räknas!
  23. anonymt namn
    #12

    Hm!

    Själv skaffade jag min första tatuering när jag var 12 den andra när jag var 14 och den sista när jag var 15. Men nu finns det åldersgräns så dom får vänta tills dom är 18. Inte för att jag är emot att man smyckar sin kropp LITE, utan för att med tiden blir tatueringar lite suddiga och blekta.
  24. 12
    Hm! Själv skaffade jag min första tatuering när jag var 12 den andra när jag var 14 och den sista när jag var 15. Men nu finns det åldersgräns så dom får vänta tills dom är 18. Inte för att jag är emot att man smyckar sin kropp LITE, utan för att med tiden blir tatueringar lite suddiga och blekta.
  25. Medlem sedan
    Jul 2005
    #13
    Min dotter ville pierca sig i naveln jag sade nej men hennes pappa sa ja...det blev inget den gången. Några månader senare piercade hon sig själv i läppen. Jag fick henne att ta bort det till slut. När hon är myndig får hon bestämma själv.
  26. 13
    Min dotter ville pierca sig i naveln jag sade nej men hennes pappa sa ja...det blev inget den gången. Några månader senare piercade hon sig själv i läppen. Jag fick henne att ta bort det till slut. När hon är myndig får hon bestämma själv.
  27. Medlem sedan
    Aug 2007
    #14
    Jag tycker det e olika på piercing och tatuering, min dotter är 11 år och jag hade piercingar tills nu när jag e gravid, min dotter har frågat mig hur gammal hon ska vara för att göra sånt i fall hon vill när hon blir större. Mitt svar var ganska enkelt:
    När det gäller tatuering vill jag att du är vuxen och att du verkligen är säker, för den sitter för livet, att ta bort är dyrt o det blir oftast inte snyggt.
    Vad det gäller piercing får du inte vara yngre än vad en proffisionel piercare anrser eller vad lagen säger, en piercing sitter inte för livet om man inte vill det själv, och att ta bort den lämnar som mest en liten "prick".

    själv har jag velat tatuera mig sen jag var runt 18 men inte förrens nu när jag e 31 har jag bestämt och är säker på vad jag vill ha.
  28. 14
    Jag tycker det e olika på piercing och tatuering, min dotter är 11 år och jag hade piercingar tills nu när jag e gravid, min dotter har frågat mig hur gammal hon ska vara för att göra sånt i fall hon vill när hon blir större. Mitt svar var ganska enkelt:
    När det gäller tatuering vill jag att du är vuxen och att du verkligen är säker, för den sitter för livet, att ta bort är dyrt o det blir oftast inte snyggt.
    Vad det gäller piercing får du inte vara yngre än vad en proffisionel piercare anrser eller vad lagen säger, en piercing sitter inte för livet om man inte vill det själv, och att ta bort den lämnar som mest en liten "prick".

    själv har jag velat tatuera mig sen jag var runt 18 men inte förrens nu när jag e 31 har jag bestämt och är säker på vad jag vill ha.
  29. Medlem sedan
    Dec 1998
    #15

    Den dagen den sorgen...

    Hm! Jag skulle nog vilja att min son (har bara söner) var typ 15 eller nåt och jag skulle ta en diskussion med honom om VAR han vill göra sin piercing eller tatuering och de problem som KANSKE skulle dyka upp senare gällande det....Jag skulle ha åsikter och tycka till, men jag tror inte jag skulle förbjuda....Tror jag...
  30. 15
    Den dagen den sorgen... Hm! Jag skulle nog vilja att min son (har bara söner) var typ 15 eller nåt och jag skulle ta en diskussion med honom om VAR han vill göra sin piercing eller tatuering och de problem som KANSKE skulle dyka upp senare gällande det....Jag skulle ha åsikter och tycka till, men jag tror inte jag skulle förbjuda....Tror jag...

Liknande trådar

  1. åldersgräns på bio?
    By ~Trixie~ in forum Ordet är fritt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-07-11, 20:47
  2. vad för åldersgräns?
    By *Lillan* in forum Ordet är fritt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-07-01, 22:18
  3. Åldersgräns?
    By AnHo in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-05-26, 07:07
  4. Åldersgräns
    By viktors-mamma in forum Småbarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-01-06, 21:47
  5. Åldersgräns 16 år?
    By fikonstina in forum Hem & fritid
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-04-23, 15:32
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar