Säger upp förskoleplatsen
_0411 Novemberbarn
  1. Medlem sedan
    Jul 2001
    #1

    Säger upp förskoleplatsen

    Ja, nedan skev jag att Alva börjar sin nya avdelning nästa vecka, men så blir det inte. Vi har funderat och slitit vårt hår sedan det blev klart att jag var gravid med Emmy, men inte hittat en bra lösning. Se nedan så förstår ni:

    07.40 Gå hemifrån med Emmy (4 månader), Alva (snart 3 år) och Linus (snart 6 år).
    08.00 Lämna Alva på förskolan, lämna Linus på skolan (byggnaderna ligger bredvid varandra).
    08.20 Hemma igen med Emmy.
    10.40 Gå hemifrån med Emmy.
    11.00 Hämta Alva på Rallarstugan.
    11.20 Hemma igen med Emmy och Alva.
    11.55 Gå hemifrån igen med Emmy och Alva.
    12.15 Hämta Linus på skolan.
    12.35 Hemma igen med alla tre barnen.

    På två timmar, mellan 10.40 och 12.35 är vi hemma max en halvtimme, vintertid med overallpåklädning lär det ju ta längre tid = ta på ytterkläder en kvart efter att man tog av dem... När ska vi hinna ge Emmy/Alva lunch? Byta Emmys ev bajsblöjor? Tyvärr är det ingen dispens från 3H/dag i vår kommun för 15H-barnen, trots att vi betalar full taxa.
    Vi har funderat på att säga upp platsen förut men inte velat ta ifrån Alva hennes kamrater (blivande klasskamrater). Men ikväll fick jag reda på att två andra familjer (som är i samma situation) har sagt upp sina platser för mellanbarnen. Vi har bestämt att vi ses på kyrkis den enda dag i veckan det är öppet + träffas hemma hos någon av oss andra/på lekplatsen en annan dag/vecka. Bara att hålla tummarna för att det fungerar. Förskolan och personalen är verkligen toppen, så det är med sorg i hjärtat vi fattade beslutet.
    Kristina med 3♥
  2. 1
    Säger upp förskoleplatsen Ja, nedan skev jag att Alva börjar sin nya avdelning nästa vecka, men så blir det inte. Vi har funderat och slitit vårt hår sedan det blev klart att jag var gravid med Emmy, men inte hittat en bra lösning. Se nedan så förstår ni:

    07.40 Gå hemifrån med Emmy (4 månader), Alva (snart 3 år) och Linus (snart 6 år).
    08.00 Lämna Alva på förskolan, lämna Linus på skolan (byggnaderna ligger bredvid varandra).
    08.20 Hemma igen med Emmy.
    10.40 Gå hemifrån med Emmy.
    11.00 Hämta Alva på Rallarstugan.
    11.20 Hemma igen med Emmy och Alva.
    11.55 Gå hemifrån igen med Emmy och Alva.
    12.15 Hämta Linus på skolan.
    12.35 Hemma igen med alla tre barnen.

    På två timmar, mellan 10.40 och 12.35 är vi hemma max en halvtimme, vintertid med overallpåklädning lär det ju ta längre tid = ta på ytterkläder en kvart efter att man tog av dem... När ska vi hinna ge Emmy/Alva lunch? Byta Emmys ev bajsblöjor? Tyvärr är det ingen dispens från 3H/dag i vår kommun för 15H-barnen, trots att vi betalar full taxa.
    Vi har funderat på att säga upp platsen förut men inte velat ta ifrån Alva hennes kamrater (blivande klasskamrater). Men ikväll fick jag reda på att två andra familjer (som är i samma situation) har sagt upp sina platser för mellanbarnen. Vi har bestämt att vi ses på kyrkis den enda dag i veckan det är öppet + träffas hemma hos någon av oss andra/på lekplatsen en annan dag/vecka. Bara att hålla tummarna för att det fungerar. Förskolan och personalen är verkligen toppen, så det är med sorg i hjärtat vi fattade beslutet.
  3. Medlem sedan
    May 1999
    #2

    Det kommer säkert bli...

    toppenbra er lösning! :O)

    Jag har också precis i dagarna vänt och vridit på huruvuda vår Vide skulle gå på dagis eller inte. "Alla går ju på dagis".
    Men vi har precis kommit fram till att vi fortsätter med det ljuva hemmalivet. Vi har en toppen öppenförskola, sagostund på Bibblan och andra roliga aktiviteter som vi kan ägna oss åt.

    Vi föräldrar måste lita på vår egen kapacitet att kunna sysselsätta, utmana och stimulera våra barn. Alltför många tror felaktigt att dagis/förskola är den enda möjligheten för våra barn att få den sociala biten/att få träffa andra barn.

    Förskolan finns kvar den dag när ni behöver den igen! Lycka till!
  4. 2
    Det kommer säkert bli... toppenbra er lösning! :O)

    Jag har också precis i dagarna vänt och vridit på huruvuda vår Vide skulle gå på dagis eller inte. "Alla går ju på dagis".
    Men vi har precis kommit fram till att vi fortsätter med det ljuva hemmalivet. Vi har en toppen öppenförskola, sagostund på Bibblan och andra roliga aktiviteter som vi kan ägna oss åt.

    Vi föräldrar måste lita på vår egen kapacitet att kunna sysselsätta, utmana och stimulera våra barn. Alltför många tror felaktigt att dagis/förskola är den enda möjligheten för våra barn att få den sociala biten/att få träffa andra barn.

    Förskolan finns kvar den dag när ni behöver den igen! Lycka till!
  5. Medlem sedan
    Sep 2001
    #3
    Åh, jag förstår hur ni får det !! Det är härligt att få vara lite "fri" från alla hämta och lämna-tider, tycker sommaren har varit underbar då inget dagis varit aktuellt.

    Vi har i Stockholm 30 tim/vecka och vi har bestämt att Casper ska få fortsätta på dagis - som princip. Sedan vet jag med mig sedan förra mammaledigheten att vi gärna är lediga fredagar samt hämtar efter lunch någongång i veckan för att vi ska kunna vara mer tillsammans.

    Vi har 6-års 8:30-14:00 varje dag som ska passas för stora tjejen, det räcker med att hänga på de tiderna. Vi har 1,8 km till skolan och dit ska jag ta alla barn så jag hoppas innerligt det blir en snöfattig vinter så jag kan använda cykeln och cykelkärran för att komma i tid. Det är lite långt att gå för Casper

    Är lite avis på ert beslut, självklart kan vi göra samma sak, men vi har barn som är trygga i fasta rutiner så dagis passar oss väldigt bra. Sedan är det ett "ute-dagis" så grabben är helt slut på kvällarna och sover som en stock
  6. 3
    Åh, jag förstår hur ni får det !! Det är härligt att få vara lite "fri" från alla hämta och lämna-tider, tycker sommaren har varit underbar då inget dagis varit aktuellt.

    Vi har i Stockholm 30 tim/vecka och vi har bestämt att Casper ska få fortsätta på dagis - som princip. Sedan vet jag med mig sedan förra mammaledigheten att vi gärna är lediga fredagar samt hämtar efter lunch någongång i veckan för att vi ska kunna vara mer tillsammans.

    Vi har 6-års 8:30-14:00 varje dag som ska passas för stora tjejen, det räcker med att hänga på de tiderna. Vi har 1,8 km till skolan och dit ska jag ta alla barn så jag hoppas innerligt det blir en snöfattig vinter så jag kan använda cykeln och cykelkärran för att komma i tid. Det är lite långt att gå för Casper

    Är lite avis på ert beslut, självklart kan vi göra samma sak, men vi har barn som är trygga i fasta rutiner så dagis passar oss väldigt bra. Sedan är det ett "ute-dagis" så grabben är helt slut på kvällarna och sover som en stock
  7. Medlem sedan
    Jul 2001
    #4

    Tror det här blir bra

    Vi har haft en första träff och flickorna lekte så det stod härliga till! De kom bra överens, inget spring till oss vuxna om att någon var dum osv.
    Stimulera henne är jag inte orolig över, det gör jag säker lika bra, utan det jag oroat mig för är att hon behöver jämnåriga kompisar så hon känner några när hon kommer tillbaka till förskolan. Vi är inflyttade på orten, så det är jobbigt att hamna utanför för vi kan inte "hjälpa" henne in. Men nu känns det bra. Och att de andra flickornas mammor råkar vara väldigt trevliga att umgås med för mig är ju en klar bonus!
    Tror ni fattade rätt beslut ni också. Man ska lyssna på sitt hjärta!
    Kristina med 3♥
  8. 4
    Tror det här blir bra Vi har haft en första träff och flickorna lekte så det stod härliga till! De kom bra överens, inget spring till oss vuxna om att någon var dum osv.
    Stimulera henne är jag inte orolig över, det gör jag säker lika bra, utan det jag oroat mig för är att hon behöver jämnåriga kompisar så hon känner några när hon kommer tillbaka till förskolan. Vi är inflyttade på orten, så det är jobbigt att hamna utanför för vi kan inte "hjälpa" henne in. Men nu känns det bra. Och att de andra flickornas mammor råkar vara väldigt trevliga att umgås med för mig är ju en klar bonus!
    Tror ni fattade rätt beslut ni också. Man ska lyssna på sitt hjärta!

Liknande trådar

  1. Förskoleplatsen
    By Emmet27 in forum _0910 Oktoberbarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-12-22, 20:41
  2. Åter igen säger min son "varfölr säger
    By mamma24h in forum Bokstavsbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-06-05, 15:24
  3. Sonen säger att pappa säger
    By Mamman1 in forum Separation
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-08-07, 12:30
  4. sagt upp förskoleplatsen..
    By snart tvåbarnsmamma in forum Mammasnack
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-01-12, 08:31
  5. Nu är förskoleplatsen fixad!
    By Cara_ in forum _0405 Majbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-11-23, 18:18
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar