Sova på dagen?
_0507 Julibarn
  1. Medlem sedan
    Nov 2002
    #1

    Sova på dagen?

    Är det nån tvååring som har slutat att sova på dagen? Lina har inte sovit varken igår eller idag och det har gått ganska bra. Visst var hon trött ikväll, men det gjorde inget eftersom vi ska börja ställa om henne till "dagistider" istället för att vara uppe till 21 på kvällarna. Så jag tänkte att det kanske är dags för henne att sluta sova på dagen. När hon sover får hon bara sova 30-40 min, annars somnar hon inte på kvällen. Men det känns tidigt att sluta, tror att brorsan sov på dagen tilla han var 2½.
  2. 1
    Sova på dagen? Är det nån tvååring som har slutat att sova på dagen? Lina har inte sovit varken igår eller idag och det har gått ganska bra. Visst var hon trött ikväll, men det gjorde inget eftersom vi ska börja ställa om henne till "dagistider" istället för att vara uppe till 21 på kvällarna. Så jag tänkte att det kanske är dags för henne att sluta sova på dagen. När hon sover får hon bara sova 30-40 min, annars somnar hon inte på kvällen. Men det känns tidigt att sluta, tror att brorsan sov på dagen tilla han var 2½.
  3. Medlem sedan
    Nov 2000
    #2
    Vår lilla Signe slutade sova på dagen för ungefär ett halvår sedan. Hon klarar sig utmärkt utan sin dagsömn och är pigg och glad hela dagen.

    Hon somnar kring 18 på kvällen och vaknar vid sju på morgonen, hon får alltså hela sitt sömnbehov tillgodosett - men under ett och samma tillfälle.

    Anledningen till att Signe slutade med sin middagslur är nog att hon ville hänga på sina brorsor, det var s v å r t att få henne att sova på dagen när brorsorna lekte spännande lekar i rummet intill, - Hon gör allt precis som de gör och står till och med och kissar (fast vi försöker ihärdigt lära henne att det är betydligt enklare och trevligare om flickor sitter och kissar)

    Signe är ju fortfarande hemma med mig och jag tror att det skulle vara annorlunda om hon var på dagis och hade ett annat tempo.

    Båda hennes brorsor slutade med middagsluren tidigt och eftersom de mått bra av det och inte varit trötta och gnälliga, så har jag tyckt att det är bra - det blir en lång och skön natts sömn.
  4. 2
    Vår lilla Signe slutade sova på dagen för ungefär ett halvår sedan. Hon klarar sig utmärkt utan sin dagsömn och är pigg och glad hela dagen.

    Hon somnar kring 18 på kvällen och vaknar vid sju på morgonen, hon får alltså hela sitt sömnbehov tillgodosett - men under ett och samma tillfälle.

    Anledningen till att Signe slutade med sin middagslur är nog att hon ville hänga på sina brorsor, det var s v å r t att få henne att sova på dagen när brorsorna lekte spännande lekar i rummet intill, - Hon gör allt precis som de gör och står till och med och kissar (fast vi försöker ihärdigt lära henne att det är betydligt enklare och trevligare om flickor sitter och kissar)

    Signe är ju fortfarande hemma med mig och jag tror att det skulle vara annorlunda om hon var på dagis och hade ett annat tempo.

    Båda hennes brorsor slutade med middagsluren tidigt och eftersom de mått bra av det och inte varit trötta och gnälliga, så har jag tyckt att det är bra - det blir en lång och skön natts sömn.
  5. Medlem sedan
    Jul 2002
    #3
    Martin har i princip inte sovit sen i april tror jag. Han lsutade sova innan vi åkte till Paris i Maj.
  6. 3
    Martin har i princip inte sovit sen i april tror jag. Han lsutade sova innan vi åkte till Paris i Maj.
  7. Medlem sedan
    Nov 1998
    #4
    Melvin sover fortfarande mitt på dagen. Tror han fortfarande mår bra av det. Nu på sommaren har det dock blivit lite jobbigt med sena kvällar.

    Idag sov han dock inte. Somnade utan större problem redan kl 19.30. Får se när han vaknar i morgon bitti

    kram
    mamma till fyra
  8. 4
    Melvin sover fortfarande mitt på dagen. Tror han fortfarande mår bra av det. Nu på sommaren har det dock blivit lite jobbigt med sena kvällar.

    Idag sov han dock inte. Somnade utan större problem redan kl 19.30. Får se när han vaknar i morgon bitti

    kram
  9. Medlem sedan
    Feb 2003
    #5
    Vera sover för det mesta en timme mitt på dagen, men det beror lite på vad vi gör. Om vi bara är hemma kan hon hoppa över sovstunden ibland, däremot när hon är på dagis så måste hon sova en stund på dagen för att orka leka Hon sover fortfarande bra på natten, mellan ca. 19.30 och 7 så då är det ju ok. Nova fick sluta sova på dagen när hon var ca. 2 1/2 år, då kunde hon vara vaken till 22.30 vissa kvällar när hon hade sovit på dagen hos dagmamman.
  10. 5
    Vera sover för det mesta en timme mitt på dagen, men det beror lite på vad vi gör. Om vi bara är hemma kan hon hoppa över sovstunden ibland, däremot när hon är på dagis så måste hon sova en stund på dagen för att orka leka Hon sover fortfarande bra på natten, mellan ca. 19.30 och 7 så då är det ju ok. Nova fick sluta sova på dagen när hon var ca. 2 1/2 år, då kunde hon vara vaken till 22.30 vissa kvällar när hon hade sovit på dagen hos dagmamman.
  11. Medlem sedan
    Jan 2003
    #6
    August får sova en timme, men han börjar bli omöjlig på kvällarna.

    Men han behöver nu sova när han får lååååånga dagar på dagis (stackarn)
  12. 6
    August får sova en timme, men han börjar bli omöjlig på kvällarna.

    Men han behöver nu sova när han får lååååånga dagar på dagis (stackarn)
  13. Medlem sedan
    Jun 2003
    #7
    Linnea sover fortfarande ungefär 1,5 h på dagen. Sedan läggs hon kl 19-19.30 och sover utan uppehåll i ca 12 h. Hon är en aktiv tjej så hon behöver sin vila på dagen, Men visst har det varit dagar då hon klarat sig utan vila men då måste det hända saker hela tiden. Hon är dock svår att söva i vagnen om man tex är på stan, det är sängen hemma, madrassen på dagis eller bilen som gäller. Jag vill gärna att hon fortsätter vila en stund på dagen så jag och senare jag och bebisen också kan vila.
  14. 7
    Linnea sover fortfarande ungefär 1,5 h på dagen. Sedan läggs hon kl 19-19.30 och sover utan uppehåll i ca 12 h. Hon är en aktiv tjej så hon behöver sin vila på dagen, Men visst har det varit dagar då hon klarat sig utan vila men då måste det hända saker hela tiden. Hon är dock svår att söva i vagnen om man tex är på stan, det är sängen hemma, madrassen på dagis eller bilen som gäller. Jag vill gärna att hon fortsätter vila en stund på dagen så jag och senare jag och bebisen också kan vila.

Liknande trådar

  1. Sova på dagen
    By Fru Wignäs in forum _0912 Decemberbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-05-10, 22:33
  2. Sova på dagen
    By Oneneo in forum _1101 Januaribarn
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2011-03-27, 12:54
  3. Sova på dagen
    By numfar in forum _0801 Januaribarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-04-08, 08:30
  4. Sova på dagen?
    By Elsasmamma m Lukas 18/4 in forum _0604 Aprilbarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-07-20, 20:26
  5. Sova på dagen
    By Lollipop m Ludvig 4/11 in forum Bebissnack
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-01-27, 13:10
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar