Utmattad L!
_05 Höstbarn
  1. Medlem sedan
    Jan 2003
    #1

    Utmattad L!

    Det tar på krafterna för alla att flytta! Inte minst när man inte ens hunnit fylla 2 år. Det har vi fått erfara nu. Imorse när vi skulle stiga upp var L som en trasa. Hon brukar ju vara uppe med tuppen i denna familj, men nu ville hon inte alls. Hon somnade om i soffan, i vår säng, överallt, det gick inte att hålla henne vaken. Så vi ringde dagis och ställde in dagens besök (hon skulle ha ätit och sovit för första gången) och så fick hon sova vidare hemma. Strax före 10 vaknade hon, efter 14 timmars sömn - alla tiders rekord - som en ny människa. Sen dess har hon pratat konstant och lekt med leksakerna på sitt rum. "Hemma leka" säger hon. Hon kommer nog inte att sova på 2 dygn ser det ut som...

    Amanda ville så gärna gå till sitt nya dagis - som hon älskar - och jag har skämt bort L lite extra här hemma, med glass och pannkaka

    Nästa vecka lite drygt är vi bortresta och därav blir det ett avbrott i inskolningen. Efter det har vi tre dagar veckan veckan därpå där vi tänkte fortsätta inskolningen innan jag börjar plugga. Hittills har L gått hem från dagis innan lunch, helt utmattad. Hur skulle ni ha gjort - låta henne gå och testa sova på dagis imorgon eller ha henne hemma för "rehabilitering" även då? Det blir ju då väldigt långt uppehåll från dagisinskolningen, å andra sidan är jag hemma o vill vara med henne.

    A
    Annica m. Amanda 030628 och Linnéa 051005

  2. 1
    Utmattad L! Det tar på krafterna för alla att flytta! Inte minst när man inte ens hunnit fylla 2 år. Det har vi fått erfara nu. Imorse när vi skulle stiga upp var L som en trasa. Hon brukar ju vara uppe med tuppen i denna familj, men nu ville hon inte alls. Hon somnade om i soffan, i vår säng, överallt, det gick inte att hålla henne vaken. Så vi ringde dagis och ställde in dagens besök (hon skulle ha ätit och sovit för första gången) och så fick hon sova vidare hemma. Strax före 10 vaknade hon, efter 14 timmars sömn - alla tiders rekord - som en ny människa. Sen dess har hon pratat konstant och lekt med leksakerna på sitt rum. "Hemma leka" säger hon. Hon kommer nog inte att sova på 2 dygn ser det ut som...

    Amanda ville så gärna gå till sitt nya dagis - som hon älskar - och jag har skämt bort L lite extra här hemma, med glass och pannkaka

    Nästa vecka lite drygt är vi bortresta och därav blir det ett avbrott i inskolningen. Efter det har vi tre dagar veckan veckan därpå där vi tänkte fortsätta inskolningen innan jag börjar plugga. Hittills har L gått hem från dagis innan lunch, helt utmattad. Hur skulle ni ha gjort - låta henne gå och testa sova på dagis imorgon eller ha henne hemma för "rehabilitering" även då? Det blir ju då väldigt långt uppehåll från dagisinskolningen, å andra sidan är jag hemma o vill vara med henne.

    A
  3. Medlem sedan
    Mar 2002
    #2
    Jag tror att jag skulle ha låtit henne gå till dagis, men kanske inte stanna där så länge som det egentligen var tänkt. Gå hem efter lunch så hon får sova hemma, kan det vara något? Eftersom ni är bortresta några dagar i nästa vecka, tänker jag att det är bra om avbrottet från nya dagiset inte blir alltför långt. Då kanske det blir jobbigt när det är dags att gå dit igen, och då har ni ju inte så många dagar kvar att klara av inskolningen på.
  4. 2
    Jag tror att jag skulle ha låtit henne gå till dagis, men kanske inte stanna där så länge som det egentligen var tänkt. Gå hem efter lunch så hon får sova hemma, kan det vara något? Eftersom ni är bortresta några dagar i nästa vecka, tänker jag att det är bra om avbrottet från nya dagiset inte blir alltför långt. Då kanske det blir jobbigt när det är dags att gå dit igen, och då har ni ju inte så många dagar kvar att klara av inskolningen på.
  5. Medlem sedan
    Aug 2005
    #3
    Håller med Ansan.
  6. 3
    Håller med Ansan.
  7. Medlem sedan
    Oct 1999
    #4
    Ah men!!
    Här skrev jag precis ett mess till dig tt ha det så kul på shoppingen
    Ser ju nu att det visst inte bidde så mkt av den!


    Vad skönt att ni kunde stanna hemma idag så lilla fröken fick sova klart, det har ni säkert igen senare.

    Jag vet inte hur jag skulle gjort i morgon..har ju knappt skolat in barn på dagis ju....
    Men jag hade nog haft henne hemma...bara för att själv kunna sova Men om hon är morgonpigg så blir det väl inget av med skönhetssömn för din del va?

    Nä, jag hade nog haft henne hemma, tror jag

    Ha det!!
  8. 4
    Ah men!!
    Här skrev jag precis ett mess till dig tt ha det så kul på shoppingen
    Ser ju nu att det visst inte bidde så mkt av den!


    Vad skönt att ni kunde stanna hemma idag så lilla fröken fick sova klart, det har ni säkert igen senare.

    Jag vet inte hur jag skulle gjort i morgon..har ju knappt skolat in barn på dagis ju....
    Men jag hade nog haft henne hemma...bara för att själv kunna sova Men om hon är morgonpigg så blir det väl inget av med skönhetssömn för din del va?

    Nä, jag hade nog haft henne hemma, tror jag

    Ha det!!
  9. Medlem sedan
    Sep 1999
    #5
    Jag hade nog låtit henne gå på dagis. Om hon inte verkar lika trött imorgon oxå förståss. Jag tror det är viktigt att det är lite där regelbundet i början.
    Min Ellen är oxå supertrött, dock inte av nån flytt, utan av dagis. Hon har varit där från 10.15 till 12 idag, det är det längsta hon varit än, men efter det sover hon i 3 1/2 timma på em. Imorgon ska hon sova där för första gången, men jag kommer gå dit kl. 12, och finnas ifall det inte funkar.
  10. 5
    Jag hade nog låtit henne gå på dagis. Om hon inte verkar lika trött imorgon oxå förståss. Jag tror det är viktigt att det är lite där regelbundet i början.
    Min Ellen är oxå supertrött, dock inte av nån flytt, utan av dagis. Hon har varit där från 10.15 till 12 idag, det är det längsta hon varit än, men efter det sover hon i 3 1/2 timma på em. Imorgon ska hon sova där för första gången, men jag kommer gå dit kl. 12, och finnas ifall det inte funkar.
  11. Medlem sedan
    Jan 2005
    #6
    Jag hade garanterat lämnat på dagis. Är hon pigg tycker jag att det är bra om hon går så att det inte blir allt för långt glapp.
  12. 6
    Jag hade garanterat lämnat på dagis. Är hon pigg tycker jag att det är bra om hon går så att det inte blir allt för långt glapp.
  13. Medlem sedan
    Jan 2003
    #7

    Tack för svar!

    L har verkligen sovit idag. Hon sov en timme mellan 13 och 14 också! Jag låter henne nog gå imorgon och även testa sova där - annars blir det ju nästan två veckors (minus en dag) uppehåll från inskolningen och det är ryckigt nog som det är - å andra sidan vill jag ju resa bort med dem medan vi ändå är lediga! Hon känns inte alls sjuk, om så hade varit fallet så hade jag ju inte haft några tveksamheter.

    A
    Annica m. Amanda 030628 och Linnéa 051005

  14. 7
    Tack för svar! L har verkligen sovit idag. Hon sov en timme mellan 13 och 14 också! Jag låter henne nog gå imorgon och även testa sova där - annars blir det ju nästan två veckors (minus en dag) uppehåll från inskolningen och det är ryckigt nog som det är - å andra sidan vill jag ju resa bort med dem medan vi ändå är lediga! Hon känns inte alls sjuk, om så hade varit fallet så hade jag ju inte haft några tveksamheter.

    A
  15. Medlem sedan
    Jan 2003
    #8

    Tillägg: (o följdfrågor)

    Det är extra kämpigt för L eftersom de har helt andra tider på nya dagiset. Här äter de 12:15 och sover ca 12:45, och på det gamla dagiset (och så som hon alltid har levt) har hon sovit redan 11:20. L har inte sovit på nya dagiset än, som sagt, men att vara i farten fram till 13 (efter lunch) har tagit hårt på henne.

    Det här dagiset är dock så superbra, jag bara älskar det och jag är sååå trygg med att lämna dem där, och jag kan inte förstå att NÅGON kan acceptera att ha barn på vårt förra dagis, nu när jag ser hur det KAN vara. Om nån orkat läsa så här långt så undrar jag vilken tid barnen sover på ert dagis och vilka mattider de har?

    På vårt är det alltså:

    9:00 frukost
    12:15 lunch
    15:15 fruktstund
    Annica m. Amanda 030628 och Linnéa 051005

  16. 8
    Tillägg: (o följdfrågor) Det är extra kämpigt för L eftersom de har helt andra tider på nya dagiset. Här äter de 12:15 och sover ca 12:45, och på det gamla dagiset (och så som hon alltid har levt) har hon sovit redan 11:20. L har inte sovit på nya dagiset än, som sagt, men att vara i farten fram till 13 (efter lunch) har tagit hårt på henne.

    Det här dagiset är dock så superbra, jag bara älskar det och jag är sååå trygg med att lämna dem där, och jag kan inte förstå att NÅGON kan acceptera att ha barn på vårt förra dagis, nu när jag ser hur det KAN vara. Om nån orkat läsa så här långt så undrar jag vilken tid barnen sover på ert dagis och vilka mattider de har?

    På vårt är det alltså:

    9:00 frukost
    12:15 lunch
    15:15 fruktstund
  17. Medlem sedan
    Mar 2003
    #9
    Dagmammetider enligt önskemål:

    Frukost: lite efter kl 8 (snarare när mina barn anlänt )
    Lunch/förmiddagsmål: Vid 11-tiden (serveras mackor o t ex gröt el liknande)
    Middag: ca kl 14.30 (när de äldre barnen kommit med skolbussen kl 14) serveras "riktig mat" t ex köttbullar eller liknande.
    Ftam till före semestern sov Lilltjejen efter förmiddagsmålet, alltså vid 12-tiden o till ca 14. Men när hon somnat o hur länge hon sovit har varierat rätt kraftigt. Och hos en dagmamma finns ju även möjligheten att låta henne "sova över" middagen o ge henne sin mat när hon vaknat

    Nu efter semestern så verkar det bli så att hon inte sover där utan somnar o sover i bilen när vi kör hem o sen får fortsätta sova en stund i bilen i trädgården el bärs in o sover en stund i soffan.

    Vad är det som blivit så mkt bättre på nya stället?
  18. 9
    Dagmammetider enligt önskemål:

    Frukost: lite efter kl 8 (snarare när mina barn anlänt )
    Lunch/förmiddagsmål: Vid 11-tiden (serveras mackor o t ex gröt el liknande)
    Middag: ca kl 14.30 (när de äldre barnen kommit med skolbussen kl 14) serveras "riktig mat" t ex köttbullar eller liknande.
    Ftam till före semestern sov Lilltjejen efter förmiddagsmålet, alltså vid 12-tiden o till ca 14. Men när hon somnat o hur länge hon sovit har varierat rätt kraftigt. Och hos en dagmamma finns ju även möjligheten att låta henne "sova över" middagen o ge henne sin mat när hon vaknat

    Nu efter semestern så verkar det bli så att hon inte sover där utan somnar o sover i bilen när vi kör hem o sen får fortsätta sova en stund i bilen i trädgården el bärs in o sover en stund i soffan.

    Vad är det som blivit så mkt bättre på nya stället?
  19. Medlem sedan
    Dec 2004
    #10
    På vårt dagis är det följande mattider:

    8.00 Frukost
    11.00 Lunch
    (11.30 Sova middag)
    15.00 Mellanmål
  20. 10
    På vårt dagis är det följande mattider:

    8.00 Frukost
    11.00 Lunch
    (11.30 Sova middag)
    15.00 Mellanmål
  21. Medlem sedan
    Mar 2002
    #11
    Tiderna som gäller på mina barns dagis är:

    7.30 - frukost
    9.00 - fruktstund
    11.15 - lunch
    ca 12 - sova middag
    14.15 - mellis
  22. 11
    Tiderna som gäller på mina barns dagis är:

    7.30 - frukost
    9.00 - fruktstund
    11.15 - lunch
    ca 12 - sova middag
    14.15 - mellis
  23. Medlem sedan
    Jan 2004
    #12

    Våra dagistider!

    Ville håller också på med inskolning på nytt dagis som bäst. Det går JÄTTEBRA! Tack och lov har han kommit över värsta mammigheten för stunden! Det Ville däremot inte kommit över är sina tidiga morgonvanor. Så han vaknar vid fem-halv sex varannan dag ungefär. De dagarna är han TRÖTT redan vid tio.

    Dagistiderna är:
    Frukost 7.30 (den ska mina barn äta där).
    Frukstund vid 9.30-tiden.
    Lunch 11.30.
    Sover gör de direkt de ätit klart (11.45-12.00 någonting).
    Mellanmål 14.30

    Men det är inte alla dagar Ville kommer orka fram till 12 utan sömn för tillfället. Då ger personalen honom lunch redan vid 11 har de sagt (de har eget kök och en kokerska som är underbar) och så får han sova redan 11.15-11.30-någonting). Idag var första dagen han sov på dagis. Han somnade 11.30 och jag väckte honom strax efter 13 när jag kom för att hämta (han sov i eget rum för att "lära sig").

    Kan hon inte få sova innan lunch istället, om hon är trött? På Villes förra dagis fick han sova i vagnen före lunch om han var trött. 13 låter väldigt sent för middagssömn tycker jag som har morgonpigga barn!
    Annika med buskillarna Melvin 0311 och Ville 0509
  24. 12
    Våra dagistider! Ville håller också på med inskolning på nytt dagis som bäst. Det går JÄTTEBRA! Tack och lov har han kommit över värsta mammigheten för stunden! Det Ville däremot inte kommit över är sina tidiga morgonvanor. Så han vaknar vid fem-halv sex varannan dag ungefär. De dagarna är han TRÖTT redan vid tio.

    Dagistiderna är:
    Frukost 7.30 (den ska mina barn äta där).
    Frukstund vid 9.30-tiden.
    Lunch 11.30.
    Sover gör de direkt de ätit klart (11.45-12.00 någonting).
    Mellanmål 14.30

    Men det är inte alla dagar Ville kommer orka fram till 12 utan sömn för tillfället. Då ger personalen honom lunch redan vid 11 har de sagt (de har eget kök och en kokerska som är underbar) och så får han sova redan 11.15-11.30-någonting). Idag var första dagen han sov på dagis. Han somnade 11.30 och jag väckte honom strax efter 13 när jag kom för att hämta (han sov i eget rum för att "lära sig").

    Kan hon inte få sova innan lunch istället, om hon är trött? På Villes förra dagis fick han sova i vagnen före lunch om han var trött. 13 låter väldigt sent för middagssömn tycker jag som har morgonpigga barn!
  25. Medlem sedan
    Sep 1999
    #13
    Låter ju kanske lite sent.

    Hos oss är det såhär:
    Frukost minns ej om det är 7.30 eller 8?! Tror 8.
    Frukt 9.30
    Lunch 11.30
    Mellis 14.45-15
  26. 13
    Låter ju kanske lite sent.

    Hos oss är det såhär:
    Frukost minns ej om det är 7.30 eller 8?! Tror 8.
    Frukt 9.30
    Lunch 11.30
    Mellis 14.45-15
  27. Medlem sedan
    Aug 2005
    #14
    Min Katja skulle aldrig ha klarat de tiderna i våras! Men nu skulle det funka bra. På hennes dagis serveras ingen frukost (synd!).

    ca. 9.00 frukt
    11.00 lunch
    14.00 mellis
  28. 14
    Min Katja skulle aldrig ha klarat de tiderna i våras! Men nu skulle det funka bra. På hennes dagis serveras ingen frukost (synd!).

    ca. 9.00 frukt
    11.00 lunch
    14.00 mellis
  29. Medlem sedan
    Nov 2002
    #15
    Frukost 7.30
    Lunch 11.00, somnar framåt 12
    ca 14.00 mellis, beror på när alla vaknat.

    Jag tycker detta är tidiga tider och stämmer inte med hur vi har det hemma där vi aldrig lunchar före 12. Men det fungerar bra ändå. Enda kruxet är att Saga är vrålhungrig innan middagen. Trots minst en banan vid 16-tiden på vägen hem.
  30. 15
    Frukost 7.30
    Lunch 11.00, somnar framåt 12
    ca 14.00 mellis, beror på när alla vaknat.

    Jag tycker detta är tidiga tider och stämmer inte med hur vi har det hemma där vi aldrig lunchar före 12. Men det fungerar bra ändå. Enda kruxet är att Saga är vrålhungrig innan middagen. Trots minst en banan vid 16-tiden på vägen hem.
  31. Medlem sedan
    Jan 2005
    #16
    Frukost ca 08.00
    Lunch ca 11.00
    Sova 11.30
  32. 16
    Frukost ca 08.00
    Lunch ca 11.00
    Sova 11.30
  33. Medlem sedan
    Apr 2005
    #17

    Nathalies dagis

    Tror tiderna blir så här när inskolningen är klar.

    07.30 Frukost
    09.30 Fruktstund
    11.00 Lunch
    12.00 Vila
    14.30 Mellis
    Dessi med Nathalie 11/9-05 + Markus 5/5-09
  34. 17
    Nathalies dagis Tror tiderna blir så här när inskolningen är klar.

    07.30 Frukost
    09.30 Fruktstund
    11.00 Lunch
    12.00 Vila
    14.30 Mellis
  35. Medlem sedan
    Aug 2005
    #18
    Katjas dagis har samma tider (förutom att de inte har någon frukost då). En banan när vi kommer hem (vi har väldigt nära till dagis) räcker inte. Vi brukar äta yoghurt och flingor och frukt när vi kommer hem vid 16-16.30. Då kan vi äta middag vid 18-19 tiden.
  36. 18
    Katjas dagis har samma tider (förutom att de inte har någon frukost då). En banan när vi kommer hem (vi har väldigt nära till dagis) räcker inte. Vi brukar äta yoghurt och flingor och frukt när vi kommer hem vid 16-16.30. Då kan vi äta middag vid 18-19 tiden.
  37. Medlem sedan
    Nov 2002
    #19
    Jag har också lutat mot att vi ska äta "mellis" när vi kommer hem och då kanske också äta middag lite senare, typ 18.30. Nu äter vi 17.40 för då brukar sambon komma hem och så klämmer vi in det innan Bompa (4-åringen är lite tv-styrd, jag vet...). Men det blir ofta lite stressigt och eftersom Saga är hungrig och grinig blir det inte så kul. Om sambon är det minsta sen dessutom så har vi ju hunnit äta klart=trist. Jag är dock rädd att 4-åringen som inte äter så bra blir för mätt och inte äter middag alls sen... Dilemma =)
    Kanske ska testa mellis och senare middag en vecka och se hur det funkar.
  38. 19
    Jag har också lutat mot att vi ska äta "mellis" när vi kommer hem och då kanske också äta middag lite senare, typ 18.30. Nu äter vi 17.40 för då brukar sambon komma hem och så klämmer vi in det innan Bompa (4-åringen är lite tv-styrd, jag vet...). Men det blir ofta lite stressigt och eftersom Saga är hungrig och grinig blir det inte så kul. Om sambon är det minsta sen dessutom så har vi ju hunnit äta klart=trist. Jag är dock rädd att 4-åringen som inte äter så bra blir för mätt och inte äter middag alls sen... Dilemma =)
    Kanske ska testa mellis och senare middag en vecka och se hur det funkar.
  39. Medlem sedan
    Oct 2004
    #20
    På vårt gamla var det frukost senast kl 0800. frukt 0930 lunch 10:45 (!) sova 12 mellis 15.

    Nu hoss dagmamma tror jag det är så här
    0700 till 0830 rukost
    0900 eller 0930 frukt
    1200 lunch
    1430 mellis
  40. 20
    På vårt gamla var det frukost senast kl 0800. frukt 0930 lunch 10:45 (!) sova 12 mellis 15.

    Nu hoss dagmamma tror jag det är så här
    0700 till 0830 rukost
    0900 eller 0930 frukt
    1200 lunch
    1430 mellis

Liknande trådar

  1. Utmattad
    By Fru M in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-06-23, 08:04
  2. Utmattad
    By anonymt namn in forum Bebissnack
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-04-13, 14:36
  3. Utmattad
    By Jost med Busfröna in forum _0511 Novemberbarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-11-29, 15:37
  4. utmattad!
    By mimmi86 in forum _0712 Decemberbarn
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-10-17, 18:16
  5. Utmattad
    By anonymt namn in forum Hälsa & välbefinnande
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-05-28, 11:36
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar