matvanor
_0603 Marsbarn
  1. Medlem sedan
    Feb 2007
    #1

    matvanor

    Får era marsianer äta själva eller matar ni dem? Liam äter numera allt själv, lika med mat överallt. Han äter jätteduktigt med sked till en början men när han börjar bli mättt eller när han bara får för sig att han ska ha lite kul så flyger maten plöstligt omkring. En sked hamnar på pappa, en på lampan och en på storebrors tröja. Det ser onekligen ganska roligt ut ibalnnär han får in en fullträff fast jag VET att man inte ska uppmuntra beteendet genom att skratta. och så säger Liam hela tiden sitt nya ord OJ! OJ!

    Här hemma får pappa mata honom ibalnd men inte jag så när bara jag är hemma gäller det att ladda upp med hushållspapper och trasor, hur går det till vid era matbord?
  2. 1
    matvanor Får era marsianer äta själva eller matar ni dem? Liam äter numera allt själv, lika med mat överallt. Han äter jätteduktigt med sked till en början men när han börjar bli mättt eller när han bara får för sig att han ska ha lite kul så flyger maten plöstligt omkring. En sked hamnar på pappa, en på lampan och en på storebrors tröja. Det ser onekligen ganska roligt ut ibalnnär han får in en fullträff fast jag VET att man inte ska uppmuntra beteendet genom att skratta. och så säger Liam hela tiden sitt nya ord OJ! OJ!

    Här hemma får pappa mata honom ibalnd men inte jag så när bara jag är hemma gäller det att ladda upp med hushållspapper och trasor, hur går det till vid era matbord?
  3. Medlem sedan
    Jun 2003
    #2

    Mata?

    Neeej.. Har inte matat alls. Det enda knäppa som han pysslar med är att hälla runt sitt vatten mellan tallrik och glas numera när han ätit upp.
    Annars går det finfint med att äta själv för honom.
    Trasan får jag hämta japp, för Eli gillar inte kladd på händerna, han blir jätteirriterad om det fastnat något på fingrarna. Han torkar tack och lov av händerna själv annars skulle jag inte hinna äta något alls själv..
    ~ Tindra 2003 ~
    ~ Eli 2006 ~
    ~ bonusen Alvar 2006 ~
    ~ Tilde 2010 ~

    I wish I was a glow worm
    A glow worm´s never glum
    `Cos how can you be grumpy
    When the sun shines out you bum
  4. 2
    Mata? Neeej.. Har inte matat alls. Det enda knäppa som han pysslar med är att hälla runt sitt vatten mellan tallrik och glas numera när han ätit upp.
    Annars går det finfint med att äta själv för honom.
    Trasan får jag hämta japp, för Eli gillar inte kladd på händerna, han blir jätteirriterad om det fastnat något på fingrarna. Han torkar tack och lov av händerna själv annars skulle jag inte hinna äta något alls själv..
  5. Medlem sedan
    Jul 2005
    #3
    lite blandat bella äter själv ibland me nvill man lägger maten på skeden till henne annars åker det lätt av. eller så ahr vi var sin sked o de brukar gå fint slänga har hon inte kommit på
  6. 3
    lite blandat bella äter själv ibland me nvill man lägger maten på skeden till henne annars åker det lätt av. eller så ahr vi var sin sked o de brukar gå fint slänga har hon inte kommit på
  7. Medlem sedan
    Mar 2005
    #4
    Eddie äter oftast själv, men är det nåt extrakladdigt så försöker jag mata lite diskret.
    Här flyger det oxå mat överallt. Tapeterna ser inte roliga ut alls. Vi ska kanske flytta till en brf (första radhusen på vår gata du vet) och jag ligger redan sömnlös över hur jag ska förklara alla flottiga tapeter för värden, och vad det kommer att kosta att omtapetsera.. Hur som helst så tror jag det hör till ettåringars natur att kladda och kasta och det end aman kan göra är väl att avka som en hök: när de är mätta och börjar leka med maten så åker tallriken bort och ersätts av nåt torrt som typ ett äpple, fast då kan man ju gnaga av bitar och spotta ut på folk..
  8. 4
    Eddie äter oftast själv, men är det nåt extrakladdigt så försöker jag mata lite diskret.
    Här flyger det oxå mat överallt. Tapeterna ser inte roliga ut alls. Vi ska kanske flytta till en brf (första radhusen på vår gata du vet) och jag ligger redan sömnlös över hur jag ska förklara alla flottiga tapeter för värden, och vad det kommer att kosta att omtapetsera.. Hur som helst så tror jag det hör till ettåringars natur att kladda och kasta och det end aman kan göra är väl att avka som en hök: när de är mätta och börjar leka med maten så åker tallriken bort och ersätts av nåt torrt som typ ett äpple, fast då kan man ju gnaga av bitar och spotta ut på folk..
  9. Medlem sedan
    Sep 2002
    #5
    Hon äter oftast själv, hon säger ifrån att vi inte får hjälpa till. Men hon är duktig på att stoppa skeden i munnen, det blir ju lite spill men inte så att hon kastar maten omkring sig.

    Och hon har börjat med att kupa den andra handen runt skeden så att hon ska få med sig allt.

    Största bekymret är att hon tar med händerna ibland när hon tycker att det går för långsamt men hon är duktig på att äta med sked tycker jag.
  10. 5
    Hon äter oftast själv, hon säger ifrån att vi inte får hjälpa till. Men hon är duktig på att stoppa skeden i munnen, det blir ju lite spill men inte så att hon kastar maten omkring sig.

    Och hon har börjat med att kupa den andra handen runt skeden så att hon ska få med sig allt.

    Största bekymret är att hon tar med händerna ibland när hon tycker att det går för långsamt men hon är duktig på att äta med sked tycker jag.
  11. Medlem sedan
    Feb 2002
    #6
    Ida har vi aldrig fått mata, eller bara i undantagsfall. När det är nogot riktigt, riktigt gott som hon inte riktigt kan hantera själv (hon måste ha försökt innan) till exempel. Men hon äter ganska fint med gaffel eller sked, sölar inte så mycket och kastar inget (pepper, peppar...)

    OJ säger Ida också, det har hon gjort rätt länge. Hon älskar att sjunga med i "Sjörövar-Fabbe", fast hon sjunger bara ojojojojojojojoj...
  12. 6
    Ida har vi aldrig fått mata, eller bara i undantagsfall. När det är nogot riktigt, riktigt gott som hon inte riktigt kan hantera själv (hon måste ha försökt innan) till exempel. Men hon äter ganska fint med gaffel eller sked, sölar inte så mycket och kastar inget (pepper, peppar...)

    OJ säger Ida också, det har hon gjort rätt länge. Hon älskar att sjunga med i "Sjörövar-Fabbe", fast hon sjunger bara ojojojojojojojoj...
  13. Medlem sedan
    Feb 2000
    #7
    Gustav äter allting själv. Vi hjälper honom att dela på maten och så slevar han raskt i sig. Jag har kört den varianten sedan länge. maken har först nyligen förstått att man inte måste mata honom.

    men visst hamnar det mat lite varstans. Mest i hundarnas pälsar....
  14. 7
    Gustav äter allting själv. Vi hjälper honom att dela på maten och så slevar han raskt i sig. Jag har kört den varianten sedan länge. maken har först nyligen förstått att man inte måste mata honom.

    men visst hamnar det mat lite varstans. Mest i hundarnas pälsar....

Liknande trådar

  1. Matvanor
    By saraulrika in forum _05 Höstbarn
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2009-09-24, 13:52
  2. matvanor
    By Anonym in forum Småbarn
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-07-09, 17:11
  3. Matvanor... ??
    By Fläderblomma in forum _02 Vårbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-10-22, 18:27
  4. Matvanor
    By Xena in forum Småbarn
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-08-02, 15:50
  5. Matvanor?
    By Eir & barnen in forum _0701 Januaribarn
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2007-07-30, 19:37
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar